یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

گرمای تابستان با سرویس کولر گازی دلچسب می شود؟

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۳۲ ب.ظ

اسپلیت نسبت به کولر گازی‌های دیگر و کولر آبی مزایای زیادی  دارد. کولر گازی اسپلیت علاوه بر تنظیم دمای محیط، هوا را نیز با گرفتن بخارهای اضافی، چربی‌های موجود و ریز گردها تصفیه می‌کند. همچنین کولرهای گازی برخلاف کولرهای آبی بوی نامطبوعی از خودشان تولید نمی‌کنند و همین‌طور ظاهر زیبای آن‌ها در درکوراسیون خانه تاثیر می‌گذارد. از طرفی  یکی از چالش افراد در تاسیسات ساختمان، مشکلات شوفاژ یا بخاری‌های خانگی است. استفاده از کولر گازی اسپلیت سرد و گرم این مشکلات افراد را حل می‌کند و دیگر به استفاده از وسایل گرمایشی نیازی نیست.

 از طرفی هر چند کولر گازی مزایا و فواید زیادی برای افراد دارد اما این نوع کولرها از هزینه زیادی برخوردارند و همین‌طور انرژی برق  بالایی مصرف می‌کنند و معمولا در فضاهای کوچک دمای محیط را به شدت کاهش می‌دهند.


در لیست تعمیر کولر گازی یا اسپلیت ها دارای انواع مختلفی می باشند که مهم ترین آنها عبارتند از:  کولرگازی پنجره ای، اسپلیت دیواری، داکت اسپلیت، اسپلیت ایستاده (در ظرفیت های 40000 تا 90000 بی تی یو) و کولرهای گازی پرتابل که نیازی به کندانسور بیرونی ندارند و صرفا برای ظرفیت های 7000 تا حداکثر 12000 بی تی یو و در مکان هایی با متراژ حداکثر 10 متر مربع مورد استفاده قرار می گیرند. اسپلیت در لغت به معنی جدا از هم است و در این مورد برای کولرهای گازی که قسمت پنل داخلی (پنل دیواری یا اواپراتور خنک کننده) آن از قسمت کندانسور و کمپرسور (قسمت بیرونی) جدا شده است (و ارتباط عملکرد این دو قسمت با لوله های رابط مسی انجام می گردد) مورد استفاده قرار می گیرد. 

استفاده صحیح و بهره برداری مناسب از کولرگازی و اسپیلت ها مانند هر وسیله دیگری نیازمند دریافت اطلاعاتی است که در صورت توجه به آنها علاوه بر بهره مندی ازهوای خنک و مطبوع کولرگازی و اسپلیت در فصل گرم تابستان ، از پرداخت هزینه سرسام آور برق مصرفی جلوگیری می نماید و متقابلا بدون توجه به آن موارد ممکن است با هزینه سنگین برق مصرفی مواجه گردید. خصوصا که در شرایط فعلی هزینه برق مصرفی واحدها بصورت غیر یارانه ای محاسبه و دریافت می گردند.
به عبارت دیگر همانطور که به دلیل جهش بهای گاز مصرفی نمی توان استفاده از دستگاههای گرمایشی پکیج و موتور خانه را در فصل زمستان تعطیل کرد و باید راهکارهای جلوگیری از اتلاف حرارتی ساختمانها در فصل سرما را بازگو نمود تا مشترکان حتی المقدور با هزینه متعادل گاز مصرفی روبرو شوند، برای فصل تابستان نیز لازم است راههای کاهش برق مصرفی را که باعث جلوگیری از مصرف بی رویه برق و هزینه های سنگین مربوطه می گردد، برای آگاهی مصرف کنندگان بازگو نمود چرا که امروزه استفاده از کولرگازی به دلیل مزایا و هوای بسیار خنک و مطبوع آنها در ایران و اغلب نقاط جهان با استقبال بسیاری مواجه گردیده و به سرعت در حال افزایش است.

کولر گازی های اینورتر با تبدیل برق متناوب به جریان برق مستقیم ، موجب استارت تدریجی، کم صدا و کم مصرف دستگاه در هنگام راه اندازی کولر می گردند. اما میزان واقعی کاهش مصرف برق آنها نسبت به افزایش شدید بهای دستگاه قابل بررسی است. به عبارت دیگر گرانی تقریبا دو برابری قیمت کولر های گازی اسپلیت جدید اینورتر دار نسبت به مدل های معمولی ، با توجه به مقدار واقعی کاهش مصرف برق در آنها (صرفنظر از ادعاهای اثبات نشده تبلیغاتی) دارای توجیه اقتصادی نیست.

مناسبترین نحوه نصب و بهره برداری از کولر اسپلیت ها :


  • هوای خنک اسپلیت ها از پنل داخلی به سمت روبرو جریان می یابد. بنابراین پنل داخلی را درست در جایی قرار دهید که روبروی محل نشستن یا حضور اعضاء خانواده باشد.طول پرتاب هوای اسپلیت ها بر اساس ظرفیت معمولا بین 5 تا 10 متر می باشد. نباید فکر کنید لازم است کل سالن خنک شودتا شما هم خنک شوید.
     
  • با توجه به انباشت هوای گرم در زیر سقف ، بهتر است تا جای ممکن پنل داخلی اسپلیت ها را پایین تر از سقف نصب نمائید. بعضا دیده می شود نصاب ها پنل داخلی را فقط 10 سانتیمتر از سقف فاصله می دهند. در صورتیکه از نظر زیبایی و تزئینات ، دیوارسالن یا اتاق اجازه می دهد می توانید از نصاب بخواهید لبه بالایی پنل اسپلیت شما 40 یا حتی 50 سانتیمتر از سقف فاصله داشته باشد و این کار به افزایش جریان هوای خنک در سطح کمک موثری می نماید.
     
  • درفروشگاهها ، رستورانها و یا دیگر فضاهایی که ارتفاع سقف تا کف در انها بیشتر از 2.8 متر باشد نصب پنل داخلی در ارتفاع 2 متری از کف محل مورد نظر قابل انجام است.
     

  • شستشوی ماهانه و تمیزی فیلترها و سطح کویل اسپلیت ها در ایجاد هوای مطبوع و خنک و همچنین افزایش راندمان دستگاه بسیار اهمیت دارند بنابراین با بازنمودن درب پنل داخلی بصورت ماهانه فیلترها را بشوئید و سطح کویل را با دستمال مرطوب غبار روبی نمائید
چگونگی بهره برداری بهینه از کولر گازی و اسپلیت ها :

اگر هنوز لامپ های آپارتمان خود را به لامپهای کم مصرف تغییر نداده اید ، بدانید گرمای حاصل از لامپ های قدیمی تاثیر بسزایی در ایجاد گرمای مزاحم در ساختمان شما دارد وموجب افزایش زمان های کارکرد کولر اسپیلیت و مصرف برق بیشتر می گردد بنابراین لازم است فورا نسبت به تعویض آنها با لامپهای کم مصرف اقدام نمائید.کمپرسور در واقع موتور یا قلب کولرهای گازی و اسپلیتها می باشد که بدلیل قرار گرفتن آن در بخش خارجی دستگاه صدای حاصل از کار کرد دستگاه به داخل ساختمان منتقل نمی شود، لذا احساس راحتی و آرامش صوتی بیشتری حاصل می گردد.کمپرسورها یا موتور کولرگازی را می توان در سه نوع کمپرسور پیستونی حاره ای،کمپرسور اسکرال و کمپرسور روتاری تقسیم بندی نمود .

اسپلیت ها را نیز می توان در انواع مختلفی از جمله اسپلیت های دیواری ، ایستاده ، سقفی ، کاستی و ... تقسیم بندی نمود .

نسل جدید کولر های گازی یا اسپلیت ها ،کولرهای  اینورتر می باشد ، که ممکن است مردم به کولرهای گازی اینورتر  کولرهای گازی کم مصرف نیز بگویند.
اما دلیل اینکه کولرهای اسپلیت اینورتر را به نام کولر گازی کم مصرف می شناسند چیست؟
در نسل قدیم کولرهای گازی یا اسپلیت ها با کمپرسور دور ثابت ، عملکرد سیستم تنظیم دمای کولر بدین صورت بود که کاربر دمای مورد نظر خود را روی اسپلیت تنظیم نموده و اسپلیت یا کولر گازی نیز با تشخیص دمای محیط از طریق ترموستات داخلی به محض اینکه دمای محیط با دمای تنظیم شده روی دستگاه را یکی تشخیص می داد موتور یا کمپرسور کولر  را خاموش می کرد.

 

  • این خاموش و روشن شدن متوالی موتور اسپلیت یا کولر گازی سبب وارد شدن شوک الکتریکی به موتور و همچنین افزایش مصرف برق در زمان استارت مجدد کمپرسور می گردد و همین عامل یکی از مشکلات کولر های گازی و اسپلیت های قدیمی می باشد که در نسل جدید کولرهای گازی و اسپلیت ها رفع گردیده است.

  • در نسل جدید کولر های گازی و اسپلیت سیستم عملکرد تنظیم دمای محیط بشرح زیر تغییر کرده است:
    در نسل جدید کولرهای گازی و اسپلیت به جای استفاده از کمپرسورهای دور ثابت  که برای تنظیم دما فرمان ترموستات باید موتور دستگاه را خاموش و روشن کند  ، تا دمای محیط به تعادل برسد از سیستم کمپرسورهای دور متغیر استفاده گردیده است.

  • مهم نیست کولر گازی یا کولر آبی خود را از کجا خریداری کرده اید، متخصصان حرفه ای و باتجربه پین‌ورک جابجایی، نصب، سرویس و عیب‌یابی سیستم تهویه هوا و تعمیر کولر آبی و گازی تمام برندها و مدل ها را در استان تهران پشتیبانی می کنند.در صورتیکه مایل هستید در کنار بهره مندی از هوای خنک و مطبوع کولرگازی و اسپلیت هزینه برق مصرفی شما خیلی بالا نباشد می توانید دمای کولر را روی 26 درجه سانتیگراد تنظیم نمائید در اینصورت با وجود روشن بودن فن پنل داخلی که مصرف برق آن بین 15 تا 30 وات است در بیشتر زمانها کمپرسور دستگاه که بیشترین سهم را در برق مصرفی کولر دارد خاموش خواهد بود. در اینجا مجددا یاد آوری می نمائیم قرار داشتن پنل داخلی مستقیما روبروی محل نشستن ساکنین نیز کمک مؤثری به تأمین هوای خنک محل مورد نظر می نماید.
    • یک برنامه نویس

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی