یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۸
آذر

http://blogad.ir/wp-content/uploads/2016/12/outreach-marketing-750x450.jpg

چطور بازاریابی دیجیتال میتواند مهم باشد

رسانه‌های دیجیتال به‌قدری فراگیر هستند که مشتریان می‌توانند به هر اطلاعاتی که دوست داشته باشند و در هر زمان و مکانی که باشند دسترسی پیدا کنند. دیگر آن زمان که پیام‌های شما فقط درباره‌ی خدمات و یا محصولاتتان بود و اطلاعات به‌صورت یک‌طرف از جانب شما منتشر می‌شد و فقط آن چراکه خودتان می‌خواستید به اشتراک می‌گذاشتید گذشته است. رسانه‌های دیجیتال در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین منابع در حال رشد در زمینه‌های سرگرمی، اخبار، خرید و فعالیت‌های اجتماعی است. مشتریان به آنچه شما درباره‌ی برندتان می‌گویید اکتفا نمی‌کنند، اما آنچه که دوستان، رسانه‌ها، دوستان و… می‌گویند را بهتر قبول می‌کنند. مردم آن برندی را می‌خواهند که بتوانند به آن اعتماد کنند، شرکتی را می‌خواهند که آن را بشناسند، ارتباطاتی را می‌خواهند که شخصی‌سازی‌شده و مناسب‌تر باشد و پیشنهاد‌هایی را می‌پذیرند که درخور خواسته‌هایشان باشد

به استفاده از رسانه‌های جدید در راستای بازاریابی یک برند/محصول/سازمان می‌گویند. در این راستا می‌توانیم کارهای بسیاری انجام دهیم، ولی امروزه بازاریابی دیجیتال به اینترنت متکی است.

وب سایت فاکتور اصلی است : با ساختن یک هویت آنلاین برای برندتان، آگاهی در مورد آن را افزایش دهید. از سوی دیگر به کمک وب‌سایت می‌توانید مخاطبان هدف خود را راحت‌تر پیدا کنید.

وب سایت ما در چه وضعیتی است : محتوای شما نقش مهمی را در وب‌سایت‌تان ایفا می‌کند. باید همواره محتوای صفحات وب‌سایت را بررسی کرده و آن را بهینه‌سازی کنید.

در ادامه می‌توانید اینفوگرافیک بازاریابی دیجیتال چیست را نیز مشاهده کنید. اکثر این راهکارها در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا کسب‌وکارهای کوچک‌تر، بیشتر قدر چنین روش‌های کم هزینه‌ای را می‌دانند. منبع : بلاگ اد

بازاریابی دیجیتالی اساسا بر اینترنت تمرکز دارد، که هم یک وسیله‌ی ارتباطی است و هم یک رسانه‌ی بازاریابی بسیار قدرتمند، چنان‌چه دابل‌کلیکِ گوگل* اخیرا ثابت کرده‌است. اینترنت را می‌توان هم برای ارسال پیام استفاده کرد مانند رایانامه، آراس‌اس، پیام‌رسانی فوری یا ارسال صدا، و هم برای جست‌وجوی عبارات مرتبط با پرداحت به ازای کلیک و “دریافت” اطلاعاتی که به درد آگهی داخل یک بنر می‌خورد.

بنابراین بازاریابی دیجیتالی می‌تواند به عنوان ترکیبی از ارسال و دریافت فناوری‌های اینترنتی برای اجرای کمپین‌های بازاریابی دیده شود.

از آن‌جا که این نوع بازاریابی دیجیتال است، یک موتور گزارش‌گر می‌تواند درون یک کمپین گذاشته شود و به سازمان اجازه بدهد که بلافاصله روند عملکرد کمپین را ببیند، مثلا این‌که چه چیزی توسط یک کاربر دیده می‌شود، چند بار و به چه مدت و همین‌طور نرخ واکنش و خریدهایی که صورت می‌گیرد. لطفا توجه داشته باشید که فناوری‌های بازاریابی هر کدام روشی دارند و همه‌ی آنها نمی‌توانند انواع یکسان گزارش را ارائه بدهند. همچنین بازاریابی دیجیتال دائما در حال تغییر و تحول است و تمام مدت فناوری‌های جدید به وجود می‌آیند.

آکادمی ای‎نتورک یکی از فضاهای آموزشی با منابع جامع است که به انتشار محتواهایی چون مقالات، نمونه‌های موردی و کتاب‌های الکترونیکی می‎پردازد و بواسطه چنین محتواهایی، قصد دارد تا مخاطبان خود را در این زمینه‌ها بروزرسانی کند و آنها را آموزش دهد.

این محیط آموزشی، به مخاطبانش کمک می‎کند که علم دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات را از سطح مبتدی تا پیشرفته بیاموزند و در زمینه‌هایی آموزش ببینند که عبارتند از:

سئو: سئو که مخفف بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است، به صاحبان وب‌سایت‌ها کمک می‌کند که در نتایج موتورهای جستجو، بهترین رتبه‌ها را کسب کنند. مخاطبان آکادمی با راهکارهایی آشنا می‌شوند که به پروسه سئو سرعت می‌بخشند و کمک می‌کنند که شرایط بهتری برای آنها ایجاد گردد.

ایمیل مارکتینگ: این روش بازاریابی به خاطر بازگشت سرمایه خوب خود، مورد توجه کسب‌وکارها قرار گرفته است. در آکادمی بیشتر روی بهینه‌سازی ایمیل‌ها تمرکز می‌کنیم و نمونه‌هایی می‌آوریم که روی فعالیت شما هم تاثیرگذار خواهند بود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: در آکادمی بیشتر روی نحوه فعالیت کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی تمرکز شده‌است و از استراتژی تا برنامه‌ریزی در این رسانه‎ها تشریح می‌گردد.

بازاریابی محتوا: همان طور که بیل گیتس گفته؛ محتوا پادشاه است و به همین دلیل است که در آموزش دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی محتوا پرداخته می‌شود و راهکارهایی عنوان می‌گردد که کسب‌وکارها بتوانند شرایط خوبی برای محتوای با ارزش خود ایجاد کنند و اصطلاحا برای آنها به بازاریابی بپردازند.

تبلیغات بنری: نمونه‌های موردی و همچنین اصولی که در زمینه این شیوه تبلیغاتی در آکادمی ای‌نتورک منتشر شده است، به علاقمندان این روش تبلیغاتی کمک می‌کند تا بتوانند به بهترین شکل، تبلیغات بنری خود را مدیریت کنند و از آنها بازخوردهای چشمگیری بگیرند.

  • یک برنامه نویس
۰۷
آذر

نحوه‌ی استفاده از Help A Reporter Out را یاد بگیرید

Help A Reporter Out یک روش رایگان برای معرفی عمومی تجارت شماست. این کار از طریق ثبت نام به عنوان “expert source” یا “منبع متخصص” برای گزارشگرهایی که به دنبال سوژه‌ی مصاحبه هستند، عملی می‌شود. هر زمان که به سوالی از طرف یک گزارشگر در HARO برخوردید که با مهارت‌ها و تخصص شما همخوانی دارد، می‌توانید طرز تفکر خود را به اشتراک بگذارید. با این روش،  تبلیغات تجاری شما در جوامع آنلاین مختلف دیده می‌شود؛ علاوه بر این، می‌توانید تجارت خود را به عنوان یک متخصص در صنعت مورد نظر، معرفی کنید.

هدف‌گذاری تبلیغات تجاری

اشباع بازارها، تشدید رقابت، تغییر در سلیقه‌ها و نیازهای مشتریان، شرکت‌های ایرانی را با چالش‌های متعددی در فعالیت‌های بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است. در این شرایط، شرکت‌هایی که بتوانند از ابزار و امکانات در دسترس خود همانند طراحی و توسعه کالاهای جدید، تجدید ساختار کانال توزیع و ارائه محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات موثر، بدرستی استفاده کنند، می‌توانند بر این چالش‌ها فائق آمده و بقای مداوم خود را تضمین کنند.
تبلیغات به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار «آمیخته بازاریابی»[۱] می‌تواند نقش بسیار مهمی را در سیاست‌ها و استراتژی‌های بازاریابی شرکت نظیر ارتباط با مشتریان، معرفی محصولات جدید، اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مخاطبان نسبت به شرکت و آرم تجاری آن ایفا کند.
متاسفانه به سبب فقدان ارتباط منسجم و علمی بین تحقیقات بازاریابی و صنعت تبلیغات ایران، شرکت‌ها و صنایع ایرانی نمی‌توانند از اثربخشی لازم ناشی از تبلیغات خود، بهره‌برداری کنند. از این رو، برآنیم که یکی از نقائص تبلیغات تجاری در ایران را که همانا هدف‌گذاری تبلیغات بر پایه استراتژی‌های بازاریابی شرکت است، مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
از آنجاکه نقطه آغاز هر حرکت در فعالیت‌های صنعتی و تجاری، تعیین اهداف بوده و این هدف‌ها هستند که مسیر فعالیت‌ها را مشخص می‌کنند، به بررسی هدف‌گذاری در تبلیغات بازرگانی بر پایه مدل IMC[۲] می‌پردازیم.
ارتباطات منسجم بازاریابی یکی از جدیدترین دیدگاه‌ها و مدل‌ها در هدف‌گذاری تبلیغات و ارتباطات تجاری است. این مدل نظام‌مند، در جست‌وجوی ارتقای اثربخشی و هم‌افزایی در فعالیت‌های ارتباطی و تبلیغاتی شرکت‌ها و موسسات است. مدل یادشده، از طریق برقراری ارتباط منسجم و ساختار‌یافته بین عناصر آمیخته بازاریابی (قیمت، کالا، تبلیغات و توزیع)‏، فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت را به طور کامل و اثربخش در خدمت استراتژی‌ها و اهداف بازاریابی و فروش قرار می‌دهد.
مقاله حاضر، پس از تشریح مدل ارتباطات منسجم بازاریابی و نقش آن بر هدف‌گذاری تبلیغات تجاری، به بررسی و تبیین جایگاه مدل IMC در فرایند مدیریت بازاریابی خواهد پرداخت. سپس انواع اهداف تبلیغات در مدل ارتباطات منسجم بازاریابی و عوامل تاثیرگذار بر این اهداف تشریح خواهند شد.
● تحول ارتباطات منسجم بازاریابی
در دهه‌های گذشته، فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت‌ها، تحت تاثیر رسانه‌هایی با دامنه پوششی وسیع نظیر رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها قرار داشت و از دیگر عناصر ترفیع، نظیر بازاریابی مستقیم و ترفیع فروش برحسب مورد، به ندرت و برحسب اتفاق استفاده می‌شد. از روابط عمومی نیز صرفا به به‏عنوان ابزاری برای تصویرسازی سازمان در جامعه استفاده می‌شود.
به منظور طراحی کالا و اثربخشی برنامه ارتباطات منسجم بازاریابی، ضروری است که متصدیان تبلیغات درک صحیح و مناسبی از فرایند تحقیقات بازاریابی داشته باشند تا بتوانند با دیدی جامع از فرصت‌های بازار، بازارهای هدف مناسب برای شرکت، سیاست‌ها و برنامه‌های قیمت‌گذاری، توزیع، طراحی و تولید محصولات، این برنامه را به صورت کارا و اثربخش طراحی کنند.
هر شرکتی باید از توانایی تشخیص فرصت‌های جدید بازار برخوردار باشد. در محیط پیچیده، همواره فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی وجود دارد. تهیه اهداف تبلیغات باید بر مبنای تحلیل وضعیت (تحقیق بازار از جایگاه بازار، مشتری، رقبا) و شناسایی و تعریف ویژگی‌های ترفیعی صورت پذیرد که شرکت یا نام تجاری محصول، با آن مواجه است. اهداف تبلیغات از اهداف و بازاریابی شرکت نشأت می‌گیرند.
اهداف و استراتژی‌های بازاریابی، بیان‌کننده این نکته‌اند که برنامه کلی بازاریابی شرکت طی مدتی معین به چه چیزهایی دست خواهد یافت. اهداف بازاریابی، غالباً در نتایجی مشخص همانند حجم فروش، سهم بازار، سود، یا برگشت سرمایه تعریف می‌شود.
اهداف بازاریابی مناسب و دقیق غالباً قابل کمی‌شدن (مثلاً افزایش ۱۰درصد فروش محصول X در بخش مصرف‌کنندگان بازار در ماه ۱۲ آینده) واقع‌گرایانه و قابل دستیابی هستند. مثلاً، بعضی از شرکت‌ها در جست‌وجوی توسعه توزیع و فروش محصولات خود در بخش‌های مختلف بازار هستند و یا بعضی از شرکت‌ها می‌خواهند حجم فروش محصولاتشان را به مشتریان فعلی خود افزایش دهند.
از آنجا که تبلیغات، جزئی از ابزار آمیخته بازاریابی است، مدیران ارتباطات بازاریابی شرکت (مدیران تبلیغات) باید برنامه بازاریابی شرکت را مرور کرده و دریابند که شرکت، طی برنامه بازاریابی خود می‌خواهد به چه چیزی دست یابد. مدیران تبلیغات باید از توانایی تبدیل و تفسیر اهداف بازاریابی شرکت به اهداف ارتباطات و اهداف ترفیعی ویژه برخوردار باشند.
● اهداف تبلیغات
▪ اهداف اطلاع‌رسانی

طر‌ح‌هاى تبلیغات تجارى مى‌باید به‌وسیله متخصصان ورزیده و در بسیارى موارد با همکارى و هفکرى گروه متخصصان ماهر با توجه به تکنیک‌هاى روانشناسى و جامعه‌شناسى تهیه گردد. ابزارهاى تبلیغات تجارى عبارتند از:

آگهى دیوارى و توزیعی، پستی، بروشور و کاتالوگ، مطبوعاتی، رادیوئی، تلویزیونی، سینمائی، پوستر، جاده‌ها، وسایل نقلیه عمومی، تأسیسات عام‌المنفعه، جشن‌ها و مجالس، نمایشگاه، افراد متخصص و هدایا و جوایز.
آگهی دیواری و توزیعی
افراد متشخص
اماکن عمومی
بروشور و کاتالوگ
پستی
پوستر
تأسیسات عام‌المنفعه
تلویزیونی
جاده‌ها
جشن‌ها و مجالس
رادیوئی
سینمائی
مطبوعاتی
نمایشگاه
وسایل نقلیه عمومی
هدایا و جوایز


  • یک برنامه نویس
۰۷
آذر

online-with-offline

بازاریابی ویدیویی (ویدئو مارکتینگ) یکی از زیرمجموعه‌های استراتژی بازاریابی محتوا است. با بازاریابی ویدیویی شما محتوایی مربوط به برند خودتان تولید می‌کنید که مردم را به آن علاقه‌مند کنید. این موضوع باعث می‌شود تا مردم شمارا بشناسند و به شما اعتماد کنند. در کل مردم ویدیو را خیلی بیشتر استفاده می‌کنند و معمولاً ویدئوها مثل یک ویروس منتشر می‌شوند. ویدیو تأثیر بیشتری نسبت به متن دارد و در بحث جستجو، ویدیوها طرفدار بیشتری دارند و بیشتر جستجو می‌شوند.

اگر می‌خواهید از خودتان فیلمی بگیرید که در حال معرفی یک محصول با جزییات آن هستید بهتر است همین حالا دوربین را خاموش کنید چرا که بیان ویژگی‌ها در متن هم امکان پذیر است. با صدای بلند می‌گوییم که لطفا خلاق باشید و سعی کنید کاری متفاوت کنید و یا به قولا طرحی نو در اندازید! ارزش یوتیوب و کانال‌های اشتراک گذاری فیلم به قدری زیاد است که می‌تواند جایگزین یک تلویزیون کابلی باشد، از این جهت که کاربران زیادی در آن حضور دارند. این کاربران به دنبال ۴ سبک فیلم هستند که از قضا در فروش نیز بسیار دخیل اند

فیلم با موضوعات آموزشی

گاهی وقتی می‌خواهید یک فیلم بسازید تا محصولات خودرا نمایش دهید، بیایید کاربرد محصول را در قالب یک فیلم نمایش دهید. فرض کنید که شما به فروش مهره‌های رنگی مشغولید و می‌خواهید آن‌ها را به فروش برسانید. کافیست بیایید یک کاردستی با این مهره‌ها درست کنید و روش درست کردن آن را آموزش دهید. به طور کلی هر آموزشی که پیرامون محصولات شما باشد می‌تواند یک هدف گیری موثر تلقی شود.

ایده‌پردازی برای ساخت ویدئوها

  • اشتراک‌گذاری محتوای تبلیغات ویدیویی در راستای موفقیت یک بازاریابی آنلاین
  • تنظیمات و ویرایش‌های محتوای تصویری هماهنگ با فضای مجازی
  • تولید یک محصول تصویری با کیفیت برای توسعه اهداف کسب‌وکار و حذب مخاطب هدف
  • توضیحاتی در رابطه با story board

همچنین می‌توانید نمونه‌های خوبی از ویدیوهای موفق در این زمینه را ببینید، با فضاهایی که نتیجه خوبی در رونق بازاریابی آنلاین شما به همراه می‌آورد آشنا شوید و از نحوه اشتراک‌گذاری در آن فضاها بیشتر بدانید تا نتیجه این نوع محتوا را در گسترش کسب‌وکار خود رصد کنید.

تیزرهای کوتاه برای درگیر کردن مخاطبان

ممکن است که مشتریان قبلی کسب‌وکارتان، شما را فراموش کنند و به همین دلیل لازم است که همواره خود را به آنها یادآوری کنید و ویدیو مارکتینگ از مواردی است که می‌تواند در مسیر معرفی محصولات جدید، به کسب‌وکار شما کمک کند. از محصولات جدید خود، تیزرهای کوتاه با کیفیت بسازید و آن را در هر جایی که امکان دارد، منتشر کنید.

حرف آخر در بازاریابی ویدیویی

همیشه به یاد داشته باشید که باید به واسطه ویدیو، میزان تعامل را افزایش دهید و در تولید ویدیو، کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سوال اینجاست که شما چگونه از بازاریابی ویدیویی بهره می‌برید؟

چرا فیلم تاثیر گذاری زیادی بر نظر مشتریان برای خرید دارد؟  تصور کنید فردی در حال تصمیم گیری برای خرید کفش است. وی کفش را وارسی می‌کند، بخش‌های مختلف آن را با دقت بررسی می‌کند، جنس آن را لمس می‌کند و حتی چسب و بند‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. بدین صورت با یک تجربه‌ی حس واقعی اقدام به خرید می‌کند. در دنیای آنلاین که همه چیز مجازی است این حس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند بنابراین فروشگاه‌های اینترنتی نیاز به این دارند که بتوانند یک تجربه واقعی از کار کردن با محصول در اختیار خریدار قرار دهند. هر چند عکس تا حدی می‌تواند در نمایش ظاهر به مشتریان کمک کند اما تجربه‌ی دیدن فیلم با تصویر و عکس خیلی فرق دارد. هر چه یک فروشگاه اینترنتی بتواند تجربه مقایسه و انتخاب را ملموس‌تر کند، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر از وی خرید کند.

  • یک برنامه نویس
۰۷
آذر

این زمان،زمان شروع نقل این قصه وخاتمه سردرگمی هاست. seo و بازاریابی محتوا داخل سرزمین دیجیتال در جنگ رنکینگ ها وبهینه سازی سایتها، دو شخصیت ناسازگار به شمار می آیند؛ در حالیکه انقدر به هم نزدیک هستند که در واقع دو شخصیت متفاوت از یک نفر بر جا می‌گذارند.
بازاریابی محتوایی همان هنربرقراری ارتباط و ایجاد اعتماد در ذهن مخاطبان است به طوریکه اگر صاحبان یک کسب‌‌و‌کار، محتوای ارزشمند را به صورت دائم در اختیار مشتری قرار دهند، آنها به پاس حس اعتماد و تعلق که به تولید کننده محتوا دارند،تبدیل به مخاطب و مشتری دایم می شوند. از طرفی seo می تواند صفحات وب را برای موتور های جستجو جالب و فریبنده کند به طوری که نتایج جستجو کلمات کلیدی مخاطب می‌شود همان صفحات بهینه شده در بالاترین امتیاز.

در بالا ۴ مرحله پرورش مشتریان بالقوه را را لیست کردیم. هدف نهایی آن مراحل ایجاد مشتریان دائمی است. همانطور که می‌دانید مشتریان دائمی مهمترین تامین کننده مالی برای رشد طولانی مدت تجارت شما خواهد بود. این همان نقطه‌ای است که بیشتر تجارتها شکست می‌خورند. خیلی راحتر است که شما تعداد بیشتری از محصولات یا خدمات خود را به گروه کوچکی از مشتریان وفادار خود بفروشید تا اینکه یک قلم را به تعداد زیادی از مشتریان تازه وارد بفروشید.

“بیشتر کسب و کارهای کوچک در عرض ۵ سال یا کمتر شکست می خورند!”

یک قیف فروش قوی کار را خیلی آسانتر کرده تا مشتریان دائمی سودآور را افزایش داده و بتوانید به هدف فروش سالیانه خود برسید.

اصطلاح قیف فروش اشاره به این مراحل دقیق دارد برای هر ۱۰۰۰ مشتری بالقوه که شما در بالای قیف قرار می دهید، تنها ۱۰۰ نفر مشتریان احتمالی خواهند شد و از آن ۱۰۰ نفر تنها ۱۰ نفر محصول احتمالی شما را خواهند خرید.

این اعداد همیشه در کسب و کارها متفاوت است. اما در یک مورد مطمئن باشید هر چه وقت بیشتری صرف ساخت و تنظیم صحیح قیف فروش خود نمایید، بیشتر موفق خواهید بود.

این محتوای ارزشمند چه شخصیتی است؟ که هم سر ناسازگاری با seo دارد هم دوستی قدیمیه seo و گوگل را دچار ابهام می کند و از طرفی همین محتوا بدون هدف وارد دنیای رقابت رتبه بندی نشده.
این محتوای ارزشمند قهرمان قصه ما نیست و زاییده تخیل کج فهم های ما از همپوشانی تنگاتنگ seo و بازاریابی محتوایی است. قهرمان قصه ی ما محتوایی است که عقل انسان آن را می پذیرد، یک محصول را در ساده ترین شکل ممکن بیان می کند و زمانی وارد قصه ی ما می شود که همه ی سایت ها اصول اساسی seo را رعایت می کنند و شرایط رقابت نیازمند اتفاقی جدیدی برای جذب ترافیک هدف گذاری است. او می آید و می درخشد اما تنها نیست؛ بله تنها نیست، seo و بازاریابی محتوا دست در دست هم حرکت می‌کنند. حرکت و همپوشانی و همگرایی آنها بدین صورت است که سئو ترافیک زایی نمی‌کند اما راه را هموار می‌کند و تا زمانی که سایت با اصول seo و استاندارد های جستجو همگام نشود محتوای ارزشمند به دید کاربران نمی رسد. seo دارای ظرایف، جزییات و ریزبینی است و از طرفی تکنیکال به حساب می‌آید، محتوا وسیع بوده و فرا کل نگر. seo تنها شروع کار است و روش های بهبود محتوایی ادامه کار.
گفتیم روش های بهبود محتوایی، پس بیایید چک لیستی از این روش ها در بیاوریم تا پیمان نامه دوستی seo و بازاریابی محتوایی را به اتمام برسانیم.

علاوه‌بر این تاثیرات تکمیلی مهم، محتوا برخی اثرات مثبت دارد که می‌توانند کارکردی مستقل داشته باشند:

• ترافیک اینترنتی تازه جذب می‌کند. اگر در حال تولید محتوا بر روی وبلاگ خودتان هستید، احتمال اینکه افراد شما را پیدا کنند و وب‌سایت شما را مرور کنند، بیشتر می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق متصل کردن لینک‌ پست وبلاگ‌هایتان با دیگر تکه‌های محتوای درون سایت، تعاملات اینترنتی بیشتر را تقویت کنید. 

• برای شما اعتبارآفرینی می‌کند. هر چقدر افراد بیشتری محتوای شما را ببینند، بیشتر برندتان را به یاد می‌آورند و اعتبارتان نزد این افراد بیشتر خواهد شد. 

• اعتماد و وفاداری به برندتان را تقویت می‌کند. وقتی بازدیدکننده‌ای به هر دلیل به‌طور اتفاقی از سایت شما دیدن می‌کند، محتوای موجود می‌تواند اعتماد به برندتان را تضمین کند. تا زمانی که این محتوا قابل استناد، مفید و باکیفیت باشد، این روند ادامه خواهد داشت. 

• می‌تواند بر مکالمات اثرگذار باشد. بار دیگر فرض می‌کنیم محتوای سایت شما باکیفیت است و به خوبی نوشته شده است. اگر شماره تماسی را در جای مناسبی درون محتوا قرار داده باشید، می‌توانید افراد را به برقراری تماس مستقیم تشویق کنید که این موضوع می‌تواند به میانگین درآمدی بیشتر به ازای هر بازدیدکننده سایت منجر شود. 

• می‌تواند جریان درآمدی مستقلی به همراه داشته باشد. اگر محتوای سایت شما به اندازه کافی قوی باشد، می‌توانید روی آن به‌عنوان سرویس جداگانه‌‌ای از شرکتتان حساب کنید؛ مثل eBook. 

ماندگاری همیشگی محتوای «بادوام» 
ویژگی محتوای بادوام این است که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. محتوای قابل به‌روزرسانی، محتوای خبری و دیگر اشکال تولیدات لحظه‌ای همگی اهمیت دارند و می‌توانند بازدیدکنندگان زیادی را جذب کنند. اما برخی اشکال محتوا وجود دارند که همیشه کاربرد دارند.

به‌عنوان مثال، افراد همواره نیاز دارند نکته‌هایی را در مورد نحوه برقراری ارتباطات بهتر بدانند. با ظهور تکنولوژی‌های جدید، عوامل جدیدی به این ویژگی‌ها اضافه می‌شوند، اما می‌توانید با تغییراتی اندک مطالب قدیمی را همواره به‌روز و کاربردپذیر کنید. از آنجایی که محتوا به صورت تئوریک همواره دوام دارد، هیچ‌گاه ارزش خود را از دست نمی‌دهد و به یک سرمایه بلندمدت تمام و کمال تبدیل می‌شود. 

محتوا یعنی بازدهی مرکب 
خوشبختانه بیشتر افراد با مفهوم سود مرکب آشنا هستند؛ یعنی وقتی سرمایه‌گذاری شما منجر به سود می‌شود، سرمایه اصلی رشد می‌کند و در هر دوره مرکب بعدی سود بیشتری به دست می‌آورید.

  • یک برنامه نویس
۰۷
آذر

Untitled12


تبلیغات اینترنتی اکنون مورد توجه بسیاری از صاحبان کالا و خدمات است. گستره اینترنت و نوع اثرگذاری آن باعث شده برخی از شرکت ها، تلاش های سنتی تبلیغات را فراموش کنند و صرفاً با تبلیغات مدرن، فعالیت های حرفه ای خود را برای دیگران معرفی کنند. اثر حاضر می کوشد نخست با تعریفی ساده از تبلیغات اینترنتی، ویژگی ها و ضرورت های مهم تبلیغات اینترنتی را فهرست وار بازگو کند و سپس بهره مندی بیشتر از تبلیغات با بنر را بررسی می کند.
مزیت این اثر در آن است که کوتاه و گزیده، توصیه های کاربردی را مورد توجه قرار داده تا با کاهش هزینه ها، اثربخشی بنر تبلیغاتی حاصل شود.
● تبلیغات اینترنتی
در صنایع مختلف، تعریف های متفاوتی برای عبارت تبلیغات ذکر شده است ولی در بیشتر آنها مفاهیم مشترکی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این مفاهیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) تبلیغات عبارت است از تلاش برای ایجاد یک ارتباط دوسویه غیرمستقیم با مخاطب است.
۲) تبلیغات موفق مستلزم پرداخت هزینه به منظور بهره برداری از امکانات ساخت و رسانه مناسب برای نشر آن است.
۳) تبلیغ خوب تلاش دارد تا با ایجاد آگاهی و گاه آموزش به صورت های مستقیم و غیرمستقیم بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی قابل انجام است که از آن جمله می توان به روزنامه ها، مجله ها، رادیو، تلویزیون و... اشاره کرد. پس از گسترش کاربردی اینترنت در سطح دنیا، استفاده از وب سایت ها و وبلاگ ها به عنوان رسانه های جدید تبلیغاتی توجه بسیاری از شرکت ها را به خود جلب کرد و در اثر آن روش ها و تکنیک های جدیدی برای تبلیغات در اینترنت خلق شد.
در ادبیات جدید تبلیغات، تعریف هایی نیز برای تبلیغات اینترنتی ذکر شده است. برای نمونه، دو کافی (۱۹۹۶) از اولین کسانی است که در زمینه تبلیغات اینترنتی و چگونگی نگرش مصرف کنندگان، تحقیقاتی انجام داده است. وی در مقاله ای با عنوان ارزش تبلیغات و تبلیغات در وب، تبلیغات اینترنتی را از نظر مصرف کنندگان در بردارنده انواع بسیاری از مطالب و مضامین تجاری موجود در وب می داند، از تبلیغات الکترونیکی شبیه به تبلیغات سنتی (تابلوهای تبلیغاتی و بنرها) گرفته تا انواع دیگری که متفاوت از تبلیغات سنتی هستند (مانند ایجاد پایگاه اینترنتی).به همین گونه اشلوزر و دیگران (۱۹۹۹) تبلیغات اینترنتی را هرنوع محتوا و مضمون تجاری موجود در اینترنت می دانند که شرکت ها برای آگاه کردن مصرف کنندگان در مورد کالاها و خدمات خود طراحی می کنند.
بعضی دیگر نظیر پاتون و همکارش نیز تبلیغات اینترنتی را به طور ساده، استفاده از اینترنت برای انجام تبلیغات دانسته اند. بنابراین با درنظر گرفتن بعد رسانه ای، اینترنت و با توجه به تعریف تبلیغات تجاری، می توان تبلیغات اینترنتی را چنین تعریف کرد:به کارگیری اینترنت و فناوری های زیرمجموعه آن مانند وب و پست الکترونیکی از سوی سازمان های تجاری برای انجام فعالیت های تبلیغاتی مورد نظر.
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد.
در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف کرده اند: نمایش دادن نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصویرهای تبلیغاتی در سایت های پربیننده اینترنت به نحوی که به تحقق هدف های تبلیغات کمک کند.
با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر می رسد اولین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک بوده باشد اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز شد.
● ویژگی ها و ضرورت های مهم تبلیغات اینترنتی
در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغ در اینترنت از مزیت های قابل ملاحظه ای برخوردار است از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ ایجاد ارتباط دوطرفه با مخاطب
ـ ایجاد یک پیوند مستقیم به فهرست محصولات
ـ توانایی هدف گیری ایستا و پویای مشتریان
ـ دسترسی جهانی و شبانه روزی
ـ ارسال و نگهداری و به روزرسانی آسان
ـ قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا
ـ طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش
ـ هزینه کم تبلیغ در اینترنت نسبت به سایر رسانه ها
ـ دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
ـ اطلاع رسانی کامل و سریع
ـ نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
ـ ایجاد یک پیوند مستقیم به فهرست محصولات
● مدل های تبلیغات اینترنتی
طی یک دهه ای که از پیدایش پدیده تبلیغات اینترنتی می گذرد، روش ها و مدل های مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه تنها به «بنر» اشاره می شود.
● بنر
بنر عبارت از یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولاً مستطیلی است که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود. ابعاد مختلفی دارد اما به طور متوسط دارای طول ۴۶۰ پیکسل و عرض ۶۰ پیکسل است.
بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه از معروف ترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می رود.
- همخوانی بنر و برند

 

بعد از اینکه مخاطب شما توسط پیشهنادات شما جذب شد نوبت به کلیک میرسد. پس از کلیک طی فرایندی مخاطب به صفحه فرود وارد میشود و زمانی که بنر شما با محصولات یا اطلاعات داخلی صفحه فرود متناقض باشد مشکلات بسیاری ایجاد میشود.

راهکار:

الف) محصولات خود را با بنر همگام کنید.

ب) از پیچیدگی در صفحه فرود جا اجتناب کنید. گزینه های زیاد مخاطب را گیج میکند.

۸- خروجی فرمت مناسب

PNG JPG GIF یا فایل های خروجی نرم افزار ادوبی فلش خروجی بسیار مناسبی برای طراحی بنر شما محصوب میشود.ولی باید توجه کنید که تمامی دستگاه های نمایش دهنده کاملا تمام فرمت ها را پشتیبانی نمیکنند پس در نتیجه استفاده از فرمت GIF بدلیل پشتیبانی کامل بهترین گزینه محسوب میشود.

▪ بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می توان آنها را به دو صورت زیر دسته بندی کرد.
۱) بنرهای ثابت
۲) بنرهای متحرک (انیمیشنی)
۳) بنرهای تعاملی (دارای غنای رسانه ای)
● بهره مندی بیشتر از تبلیغات بنر
تجربه نشان می دهد که استفاده هوشمندانه از بنر به ویژه در معرفی نام تجاری (برند) و پیشبرد فروش بسیار موثر است.
براساس آمار سازمان بین المللی تبلیغات (IAB) در سال ۲۰۰۰ میلادی تبلیغات از طریق بنر ۴۷ درصد کل تبلیغات آنلاینی را تشکیل داده است. به ویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات آنلاین در این سال ۲/۸ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی می بریم بنابراین تبلیغات از طریق بنر می تواند و باید بخشی از راهبرد تبلیغاتی شما باشد به شرط آنکه به این موارد توجه کنید:
4. از دکمه مناسب استفاده کنید :با توجه به نوع طراحی بنر شما استفاده درست از دکمه ها قطعا باعث افزایش کلیک و بازخورد به سایت شما میشود. ۱) برای بنرهای خود پیام های جذاب و کوتاه تهیه کنید:بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسه اند. این آگهی ها باید بیننده را به مدتی کوتاه جذب کنند. بنر خواه در بالای صفحه باشد یا در وسط و کناره های آن باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خود را انتقال دهد.
این آگهی ها به خصوص در معرفی نام و مارک های تجاری بسیار موفق عمل می کنند زیرا نام ها یا تصویرهای کوتاه به خوبی در ذهن جای می گیرند اگر شرکت کوچکی دارید و می خواهید مستقیماً به تبلیغ کالا و خدمات خود بپردازید باز هم بهتر است همین رویه را در پیش گیرید یعنی کلام و تصویری را انتخاب کنید که به زیبایی و در کمال اختصار پیام شما را انتقال دهد.
۲) اطمینان یابید که بنرها مخاطب را به جای درستی هدایت می کنند
اگر از بنر برای معرفی سایت خود استفاده می کنید قابل قبول است که مخاطبان را به صفحه اصلی سایت بفرستید اما بنرهایی که برای پیشبرد فروش و ارائه پیشنهادهای خاص طراحی شده اند، ممکن است با هدایت مخاطبان به صفحه اصلی سبب سردرگمی ایشان شوند.
در این مورد به خصوص اگر پیام یا راهنمای تصویری مناسبی برای هدایت این بازدیدکنندگان در صفحه اصلی پیش بینی نکرده باشید، احتمالاً آنها را از دست خواهید داد.
کریس ماهر مدیر شرکت بازاریابی M۲K در آستین تگزاس می گوید: اگر کاربر را خسته و سردرگم کنیم بدون آنکه از ما خرید کند به سایت دیگری خواهد رفت. این یکی از خطاهای مهمی است که آگهی دهندگان مرتکب می شوند.
بنابراین به جای آنکه مخاطب را به صفحه اصلی سایت بفرستیم، بهتر است او را مستقیماً به صفحه ای هدایت کنیم که برای پیشبرد فروش طراحی شده و بنرها را به آن مرتبط (پیوند) کرده ایم. در این صفحه باید محصول یا پیشنهاد خود را به صورت مشروح معرفی کنیم و از مخاطب بخواهیم که با پر کردن فرم، محصول را سفارش دهد یا با ما تماس بگیرد. به این ترتیب اگر مخاطب فرم را هم پر نکند، مطمئن هستیم که پیام ما را دریافت کرده است.
۳) تبلیغات خود را هدف گیری کنید
منظور از تبلیغات هدف گیری شده پیام رسانی به مخاطبانی است که دارای علاقه مشترک شغلی، تخصصی، هنری، ورزشی و مانند آن هستند.
در تبلیغات از طریق بنر این گروه ها را می توان با دسته بندی سایت های نمایش دهنده آگهی از یکدیگر تفکیک کرد به طوری که هر آگهی برای گروه خاصی از مخاطبان پخش شود. ناگفته پیداست که به این ترتیب هزینه ها کاهش و بازدهی تبلیغات به میزان درخور توجهی افزایش می یابد.
۴) تبلیغات خود را با گروه های کوچک محک بزنید
یک وجه امتیاز یا زیبایی تبلیغات اینترنتی این است که با هزینه ناچیزی می توانید آگهی های خود را با گروه کوچکی از مخاطبان بیازمایید. همچنین می توانید بنرهایی با شکل ها، رنگ ها، متن ها و اندازه های مختلف تهیه و اثربخشی آنها را با هم مقایسه کنید. با کمی دقت و حوصله می توانید پیشنهادهای فروش را به گونه ای تنظیم کنید که با خصوصیات و علاقه گروهی مخاطبان سازگارتر شده و بیشترین نتیجه را به بار آورد.
۵) بخشی از استراتژی کلی تبلیغات خود را به بنر اختصاص دهید
تبلیغات معمولاً وقتی بیشترین نتیجه را به بار می آورد که از رسانه ها و روش های مختلف برای رساندن پیام به مخاطب استفاده کنیم.
سازمان ها و شرکت های بزرگ و با سابقه، این مطالب را می دانند و می کوشند پیام های خود را با رسانه های مختلف به مخاطبان برسانند. این شرکت ها معمولاً از رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات و تبلیغات محیطی به خوبی استفاده می کنند و در سال های اخیر، روش های مختلف تبلیغات آنلاین را هم به این مجموعه افزوده اند اگر بودجه شما کفاف تبلیغ در رسانه های گرانقیمت را نمی دهد از سایر انواع تبلیغات آنلاین استفاده کنید. درج آگهی در خبرنامه های آنلاین و ارسال ای میل های تبلیغاتی از نمونه هایی است که در کنار تبلیغات بنر می تواند به شما کمک کند.
۶) در طراحی بنر از گرافیک، انیمیشن و سایر جلوه های بصری بهره بگیرید
ترکیب بندی رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر جلب توجه بینندگان و موفقیت بنرهای شما دارد.
نثر روان و زیبا نیز در ترکیب با این عوامل اثرگذارتر می شود. این مجموعه عوامل، ممکن است مدت ها در ذهن بیننده بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک کند.
برای طراحی بنرها از افراد متخصص و با تجربه استفاده کنید.
هزینه طراحی بنر، رقم در خور توجهی نیست اما اثر مهمی بر تبلیغات شما دارد.
یک هدف خیلی مهم دیگر از تبلیغات بنری جاانداختن نام تجاری است. بنر تبلیغاتی شما می تواند یا بهتر است بگوییم باید مجموعه ای از لوگو، رنگ و شعار تبلیغاتی شما باشد.
تبلیغات بنری یک راه موثر برای نمایش پیام های تبلیغاتی شما در اینترنت است. این تبلیغات تنها روش تبلیغات در اینترنت نیست ولی بخش اساسی از تبلیغات آنلاین به حساب می آید.
  • یک برنامه نویس
۰۶
آذر

http://blogad.ir/wp-content/uploads/2016/04/Untitled-1.jpg


تجربه کاربری به شما گوشزد می‌کند که میزان رضایت مشتری از محصول خریداری شده، از همان لحظه اول یعنی از لحظه ورود به فروشگاه/وب سایت و … در درجه اهمیت فوق العاده بالایی قرار داشته و شما بایدبه این مساله توجه کافی داشته باشید. همچنین تجربه کابری اصول ثابتی ندارد که در یک کتاب نوشته شود و بعد از خواندن آن کتاب و یادداشت برداشتن نکات مهم، خود را متخصص تجربه کاربری بدانید. تجربه کاربری با علوم مختلفی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، مهندسی، طراحی، اصول نگارش، طبقه بندی اطلاعات، کاربردپذیری و … سر و کار دارد.

همه ما رویاهای بسیار داریم و ایده‌هایی که از نظر خودمان خارق‌العاده است. اما ممکن است از نظر دیگران این‌طور نباشد برای همین است که آغاز یک ایده کسب و کار باید همان فاز اول طراحی تجربه کاربری یعنی شناخت مخاطب و پیدا کردن دید وبینش درست از نیاز، خواسته و تقاضای او باشد. برای همین است که کسب و کارهای مطرح امروز از ایده های عجیب آغاز نشده‌اند،.حتی گاهاً ایده‌هایی کسل کننده داشته‌اند که در مرحله اول به نظر مناسب نیز نمی‌آمدند.

اگر بخواهیم یک مثال از نمونه یک کار خوب در حوزه تجربه کاربری بیان کنیم می‌توان به محصولات اپل اشاره کرد. محصولاتی که حاصل نیازسنجی دقیقی بوده و به شکلی به شدت کاربردپذیر و زیبا طراحی شده اند.

شرکت‌های زیر، به طور مشخص در حوزه‌ی طراحی تجربه‌ی کاربری زبان‌زد بوده و موفق عمل نموده‌اند:

  • Netflix

    دقیقا همان فیلم‌هایی را اجاره می‌دهد که سایر سرویس‌های اجاره‌ی آنلاین فیلم عرضه می‌کنند، اما آن‌ها این خدمت را به آسان‌ترین شکل ممکن ارائه نموده و بهره‌مندی از آن‌را برای همه و از هر مکانی ممکن ساخته‌اند. همچنین تمام تلاش خود را برای ارائه‌ی بهترین پیشنهادها به کاربرانشان به کار بسته‌اند.

    آن‌ها موفقیتشان را مدیون حذف کردن مشکلی هستند که تقریبا تمامی رقبایشان به آن گرفتارند: جریمه‌ی دیرکرد

    گاهی برای دستیابی به یک تجربه‌ی کاربری قابل قبول، نیاز به افزودن چیز جدیدی نیست و تنها کافیست برخی از اضافات را حذف کرد! Netflix مساله‌ی جدیدی را حل نکرد، بلکه تنها یکی از مشکلات قدیمی حوزه‌ی کسب و کارشان را شناسایی و مرتفع نمود.

  • Zappos

    یکی از مرسوم‌ترین محصولاتی که بتوانید تصور کنید را می‌فروشد: کفش! با این تفاوت که آنها توانستند بزگترین مشکلی که شرکت‌ها و فروشنده‌های آنلاین دیگر در این حوزه به آن دچارند را در حل نمایند: خدمت‌رسانی.

    با ارائه‌ی خدمات عالی به مشتریان، توانستند خود را برجسته ساخته و بدرخشند.

    خدمت‌رسانی به مشتری (مخاطب)، یکی از قدیمی‌ترین مشکلات مرتبط به کسب و کار است. در هر زمانی، ارائه‌ی خدمات ارزمنده و کارآمد، تجربه‌ی کاربردی فوق‌العاده‌ای را به همراه خواهد داشت.

  • JetBlue

    یک کار ساده انجام داد: آنها صفحه‌ی نمایش اختصاصی را برای هر مسافر به عقب صندلی‌های ناوگان هوایی خود اضافه کردند. تکنولوژی بکار گرفته شده در این تغییر، چیز جدیدی نبود. اما "در کنترل داشتن تفریحات هنگام پرواز" تجربه‌ای نو بود که آنها به مسافرینشان ارائه کردند و اینگونه توانستند تجربه‌ی پرواز را برای مسافرینشان لذت‌بخش تر سازند.

    این شرکت‌ها، مشکلات آینده را حل نکردند، بلکه به رفع مشکلات بدیهیِ موجود پرداختند.

در نهایت می‌توان گفت تجربه کاربری برابر با احساس و کاربرد پذیری برابر با عملکرد است. اینکه یک سامانه کاربرد پذیر باشد به این معنا نیست که حتماً تجربه کامل و عالی را برای کاربرانش خلق کرده است.

  • یک برنامه نویس
۰۶
آذر

http://blogad.ir/wp-content/uploads/2016/09/alphagamma-Is-SEO-really-worth-learning-about-entrepreneurship-750x450.png

آن چه که موتورهای جستجوگر انجام می دهند- با درجات متفاوتی از موفقیت- فراهم کردن یک وسیله جستجوی ساده است. وقتی یک کاربر وب عبارتی را جستجو می‌کند، موتور جستجوگر لیستی از سایت‌ ها را ارائه می‌کند که تعداد آنها از چند صد مورد تا چند میلیون متغیر می‌باشد.
سایت هایی که موتور جستجوگر به عنوان نتایج جستجویش ارایه می‌کند، بر حسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتیب نزولی لیست می‌شوند. به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو معرفی شده است، مرتبط ترین سایت با عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجوگر بوده است.
دقت در ارایه نتایج جستجو چیزیست که کاربران وب همواره از موتورهای جستجوگر می خواهند. هر چه نتایج جستجوی یک موتور جستجوگر دقیق تر و مرتبط تر باشد، محبوب تر خواهد بود و کاربران بیشتری بدان مراجعه خواهند کرد.
آشنایی با بازاریابی هدفمند
امروزه بازاریابی موتورهای جستجو و اینترنتی اساسی ترین رکن هر تجارت و ستون موفقیت می باشد. به همین دلیل امروزه مدیران ارشد و صاحبان موسسات و شرکتها توجه ویژه ای به جذب مدیران بازاریابی خوب و کارآمد دارند. رقابت نزدیک بین عرضه کنندگان و تلاش بیشتر برای دریافت سهم خود از بازار مصرف نیز باعث تمرکز بیشتر روی بازاریابی گردیده است.بازاریابی هدفمند از رویکردهای دنیای بازاریابی امروزه می باشد. در بازاریابی هدفمند قسمت خاصی از مصرف کننده به عنوان مصرف کننده مورد نظر و نیارهای آنها به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار می گیرد. سپس با استفاده از ابزارهای بازاریابی برای این مصرف کنندگان و جذب آنها اقدامات بازاریابی صورت می گیرد.در دنیای دیجیتال و بازاریابی الکترونیکی نیز از این روش با استراتژیهای مختلفی استفاده می شود. در تبلیغات اینترنت که شامل پی پی سی ها، بنرهای اینترنتی و سایر تبلیغات در سایتهای دیگر می گردد، نیز بدین ترتیب عمل می گردد. شما وقتی قصد استفاده از بنر برای تبلیغات خود را دارید ابتدا بایستی بازدید کنندگان هدف خود را شناسایی کرده سپس برای آنها متن و تبلیغات خود را استفاده نمایید. رفتار شناسی، شناخت بازار و .... نیز از نکاتی است که که برای انتخاب بازدید کننده هدف و تبلیغات در اینترنت باید مورد توجه قرار گیرد. پس از مشخص نمودن بازدید کننده هدف ، بایستی محل مورد نظر را برای آنها آماده کنید. یعنی سایت شما باید دارای صفحه یا صفحاتی باشد که برای بازدید کننده مورد نظر مفید باشد. البته این موارد همه بستگی به نوع فعالیت سایت دارد. نحوه کار برای یک سایت فروشگاه با یک سایت خدماتی کاملا متفاوت است و هر کدام استراتژی های خاص خود را می طلبند. بنا براین آماده کردن یک صفحه با اطلاعات جامع و مناسب برای بازدیدکنندگان بسیار مهم است. نوع نوشتن متن بایستی طوری باشد که بازدید کننده هدف شما به آن احساس تعلق کند. برای مثال شما برای فروش یک اسباب بازی در سایت نیاز به استفاده از عکسهای جذاب و یا انیمیشن به صورت فلش دارید اما در یک سایت خدماتی که برای استفاده از اخبار و اطلاعات طراحی شده متن شما و بروز بودن و پیشرو بودن شما حرف اول را می زند.پس از آماده کردن صفحه شما که از آن به صفحه هدف یا فرود (landing page) یاد می کنیم، حال بایستی با استفاده از متنی قوی و مناسب و شعارهای تبلیغاتی مناسب توجه بازدید کننده را جلب و آنان را برای ورود به سایت خود متقاعد نمایید. توجه داشته باشید که در نوشتن متنهای تبلیغاتی اغراق نکنید و همواره با نوشتن حقیقت و به دور از متنهای کاذب، اعتماد بازدید کنندگان را جلب نمایید. توجه داشته باشید که بازاریابی هدفمند بر خلاف بازاریابی که به طور عمومی انجام می شود هر چه دقیق تر باشد، دارای بازدهی بیشتری است. شما در این بازاریابی روی افراد خاص، صنعت خاص، یا یک نوع محصول خاص تمرکز کرده و استراتژی خود را بر آن مبنا قرار خواهید داد. در مقاله های بعدی به طور تخصصی تر به انواع و راهکارهای مناسب بازاریابی هدفمند همانند کار با پی پی سی ها، بازاریابی از طریق ارسال ایمیل و .... خواهم پرداخت.
چگونه بازاریابی موتورهای جستجو را تخصصی و بی نقص انجام
ترتیب انجام اعمال بهینه سازی صفحات وب
آیا در بدست آوردن یک رتبه خوب در یاهو با مشکل مواجه هستید ؟ آیا گیج شده اید که چرا نمیتوانید سایت خود را در AOL پیدا کنید ؟ فرق نمیکند که یک تازه وارد به دنیای بازاریابی آنلاین هستید یا یک حرفه ای، این سوالات ممکن است در هر حالی شما را به فکر وادارد. این اتفاق همیشه به خاطر کم کاری و یا ندانستن نیست بلکه یک اشتباه ساده و قابل جبران در قدم برداشتن فرد به سمت بازاریابی است.
اعمال کردن تکنیکهای بهینه سازی موتورهای جستجو
ترتیب اینکه کدام تکنیکهای بهینه سازی اول اعمال شود در جایگیری و رتبه بندی شما در موتورهای جستجو بسیار تایین کننده است. یک پروسه منطقی وجود دارد که طی آن این تکنیکها به سایتها اعمال شوند. ترتیب زیر میتواند کمک خوبی باشد :
کلماتی که میخواهید به ازای آنها سایت را بهینه کنید را بیابید.
آن کلمات را در تیتر سایت بکار ببرید.
آن کلمات را در متون خود نیز استفاده کنید .
از تگ ALT و متون پشتیبانی کننده در آنها غافل نشوید.متا تگهای پر معنا و مفهوم که هم سو با فعالیتهای سایتتان باشد استفاده کنید.قدمهایی که در بالا به نظرتان رسید تقریبا جهانی هستند و در همه جای دنیا اعمال میشوند. با این حال تغییراتی و ریزه کاری هایی به آنها اضافه و کم میشود خصوصا هنگامی که با سایتها و موتورهای جستجوی مختلف رو برو میشویم. یک راه خوب برای اینکه از تکنیکهای خود مطمئن باشیم اینست که برای هر موتور جستجوی خاص صفحات خاصی را در نظر بگیریم. در حالی که محتوییات شما بروی رتبه شما بسیار تاثیر گذار است ، موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل ، آلتاویستا و یا اینکتامی هنگام ایندکس کردن سایت شما الگوریتمهای مختلفی را در این راستا بکار می گیرند. با دانستن این فاکتورها و بهینه سازی بر اساس آنها شما میتوانید رتبه های بالایی در موتورهای جستجوی مختلف بدست آورید.
با فکر به انتهای کار ، حرکتتان را آغاز کنید
اینجا یک سوال چند جوابی است تا شما را کمی به فکر وادارد.
برای اینکه به رتبه بندی مناسبی در AOL برسید کدامیک از کارهای زیر را باید انجام دهید ؟سایتتان را برای بازبینی به موتور جستجوی AOL معرفی کنید ؟صبر کنید تا اسپایدر آن برای ویزیت سایت شما سر و کله اش پیدا شود ؟
سایتتان را به گوگل معرفی کنید ؟
اکثر شما متوجه شدید که سومی پاسخ درست است. زیرا که گوگل جوابهای AOL را فراهم میکند. با آنکه موتور جستجوی AOL ادعا دارد که نتایج موتور جستجو شان توسط گوگل کاملتر می شود ولی حداقل صفحه اول و دوم این دو موتور جستجو مانند یکدیگر هستند.
معرفی سایت
آخرین ولی با اهمیت ، قسمت معرفی کردن سایت به موتورهای جستجو است. بارهای بسیار شنیده شده که کسی از دوست خود می پرسد که " منم مثل تو سایت خودم به موتورهای جستجو معرفی کردم ، پس چرا سایت من مثل سایت تو رتبه ای ندارد ؟ " واضح است که نقص کار در رعایت نکردن سلسله مراتب است. آنهایی که به عنوان اولین قدم سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی می کنند ، موفقیت بسیار محدودی دارند.معرفی سایت قبل از بهینه سازی آن برای بازاریابی موتورهای جستجو و یا بهینه سازی شبیه به این است که در مسابقات موتور سواری با دوچرخه شرکت کنید ! با تمام احترامی که برای طراحان صفحات وب قائل هستیم ، اکثر آنها هنگامی که به بهینه سازی صفحات وب می رسد ، نمی توانند کار زیادی انجام دهند و کمک قابل ملاحظه ای بکنند. بطور کلی آنها سعی می کنند آنچه را که صاحب سایت میخواهد طراحی کنند و ایده پشت سایت را پیاده کنند و این در حالی است که بازاریابی موتورهای جستجو و یا بهینه سازی آنها مربوط به سایتهای ساخته شده مربوط می شود. اگر کسی را برای بهینه سازی صفحات وب استخدام می کنید یا قرار دادی می بندید باید کسی باشد که بطور کامل و مفصل با تیم طراحی و برنامه نویسی شما کار کند و مطمئن شود که تکنیکهای لازم در ساختار سایت شما بکار رفته است. این رابطه مانند رابطه آرشیتکت و سازنده ساختمان است که بدون این همکاری خروجی و نتیجه لذت بخشی در کار نخواهد بود.اگر موارد فوق را انجام دادید و موفق نشدید ، چندین بار دیگر امتحان کنید. بهینه سازی صفحات وب احتیاج به صبر بسیار دارد. تغییر دهید و منتظر شوید تا در موتورهای جستجو تغییرات خود را نشان دهند. اگر بازهم موفق نشدید یک متخصص استخدام کنید تا به شما مشاوره بدهد و اشکالهای شما را به شما نشان دهد. گاهی یک متخصص می تواند راههای میانبر خوبی را پیشنهاد کند و از اشتباهات بزرگ نجات دهد.
  • یک برنامه نویس
۰۶
آذر

http://blogad.ir/wp-content/uploads/2015/08/contentfeatured.jpg

همانطور که می دانید بازاریابی محتوا به نوعی از بازاریابی گفته می شود که با اشتراک گذاری اطلاعات در مورد یک محصول از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و کسب رتبه در موتور جستجو گوگل انجام می پذیرد و باعث وفادار ماندن مشتری های قدیمی و جذب مشتریان جدید می گردد.

این نوع بازاریابی با استراتژی تولید و نشر محتوای جذاب و با ارزش، با رویکردی هم سو با اهداف هر شرکت در جهت برند سازی و یا افزایش اعتبار برند در بین مشتریان بالقوه و تبدیل آن ها به مشتری بالفعل تاثیر بسزایی دارد. از دیگر مزایای تولید محتوای ارزشمند در بین سایر تبلیغات، ماندگاری این محتوا است که سال های سال خواهد ماند و حتی در زمان خواب شما هم برای شما تبلیغ خواهد کرد. سایر تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد های شهری، تراکت، بازاریابی تلفنی، حضوری و ایمیلی، نصب بنر و... علاوه بر کوتاه مدت بودن پر هزینه نیز می باشند که بازاریابی محتوی از این عیب نیز مبری است.

از آنجایی که مردم در طول روز تحت هجوم تبلیغات بسیاری هستند، به عمده این تبلیغات اهمیت نداده و از آن ها عبور می کنند. در صورتی که محتوای نوشته شده در سایت های تجاری تنها به افرادی نمایش داده می شوند که در مورد آنها در یکی از موتور های جست وجو تحقیق می کنند و باعث می شود به طور کامل و با دقت آن محتوا را بخوانند.
محتوا بسیار قدرتمند است به طوری که بسیاری از برندهای بزرگ، بیشتر ترجیح می‌دهند به جای بازاریابی اینترنتی از بازایابی محتوا استفاده کنند. بازاریابی بزرگ و موفق همیشه در محتوا بوده و خواهد بود. توانایی شما در ارتباط با مشتریان بالقوه، تعیین کننده موفقیت شما خواهد بود. پبشنهاد می‌کنم برای درک بهتر نگاهی به مقاله‌ بازاریابی محتوا چیست داشته باشید.

بازاریابی محتوا، یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی است که روی تولید و توزیع محتوای با ارزش تمرکز دارد. بواسطه این رویه می‌توانید یک مخاطب از پیش تعریف شده را جذب و او را کنار خود حفظ کنید. در مرحله بعد فرآیند بازاریابی محتوایی، لازم است که فرد جذب و حفظ شده را به واسطه راهکارهایی به یک مشتری سودآور تبدیل کنید.

همیشه باید در نظر داشته باشیم که بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و لحاظ کردن آن در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارمان، بسیار ضروری است. تمرکز اصلی در بازاریابی محتوا روی این است که رسانه ایجاد کنیم، نه اینکه رسانه‌های دیگران را اجاره کنیم و بابت آنها هزینه بپردازیم.

به زبان ساده، بازاریابی محتوا همان هنر برقراری ارتباط با مشتری‌های بالفعل و بالقوه است. شما بواسطه این شیوه مشتریان خود را آموزش می‌دهید و بدون جلسه معرفی محصولات و خدمات جدید خود، آنها را به سوی خود حرکت می‌دهید. اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید و کاربردی مرتبط با نیاز مخاطبانتان سبب می‌شود که سرعت تبدیل شدن یک مشتری عادی به یک خریدار وفادار، افزایش یابد و دیگر این که آنها برای محصولات جدیدتان به شما مراجعه کنند؛ تا دیگر نیازی نباشد هر بار که محصول جدیدی عرضه می‌کنید، مجبور شوید که مستقیما به آنها اطلاع‌رسانی کنید.

  • یک برنامه نویس
۰۶
آذر

how-to-get-email-marketing-clicks-1024x494
در راه بازاریابی بر روی اینترنت، کسب «اجازه» و حفظ آن برای ارسال معرفی نامه ها کالا و خدمات یک امر دل بخواه یا اختیاری یا حتی «لطف» نیست، یک «اجبار» است. در این مقاله به این اصلی ترین تفاوت پرداخته ام و امیدوارم بازاریاب های الکترونیکی کشورمان به امر توجه داشته باشند. بدون «کسب اجازه» از مخاطبین، شما هم مارک Spammer خواهید خورد و این موجب از دست دادن تمام اعتبار کاری و حرفه ای و تجاری شما می شود.
اکثر آن دسته از افرادی که به صورت حرفه ای به بازاریابی محصول یا خدماتی مشغول هستند با شیوه «نامه نگاری مستقیم» یا اصطلاحاً شیوه Direct Mail آشنا هستند. در این شیوه، صاحبان کالا و یا عرضه کنندگان خدمات فهرستی از مخاطبین و مشتریان احتمالی (هدف) خود را به همراه آدرس های پستی و جزئیات تماسشان فراهم می آورند و سپس نامه (یا نامه ها) یی – که اصطلاحاً به آنها Sales Letters می گویند- را نگارش، تهیه و تنظیم می کنند و در یک زمان معین برای آن فهرست – با استفاده از پست معمولی یا Snail Mail – ارسال می کنند. گیرندگان بین دور انداختن یا بایگانی کردن آن نامه (یا نامه ها – پس از چندین بار که آنها را دریافت کرده اند) تصمیم می گیرند.
بخت و اقبال در این میان جایی ندارد، اگر متن نامه بدرستی و حرفه ای نوشته شده باشد، احتمال اینکه آن نامه برای مصارف بعدی یا زمانی که ضرورت و اهمیت آن برای گیرنده مسجل شده باشد، در پرونده ای بایگانی می شود و در غیر اینصورت راهی سطل کاغذ های باطله ی فرد گیرنده – که ممکن است تنها فرد یا یکی از افراد تصمیم گیرنده در شرکت یا موسسه مورد نظر باشد - می شود.
بازاریابی از طریق پست الکترونیک یا اصطلاحاً Email Marketing  اگر نمی دانید مقاله ایمیل مارکتینگ چیست را  مطالعه کنید.به پروسه ای اطلاق می شود که عملیات و استراتژی های بازاریابی از طریق یکی از مهمترین و کاراترین ابزارها و خدمات و تسهیلاتی که اینترنت در دهه گذشته در اختیار کاربرانش قرار داده است انجام می شود. مسلماً شباهت هایی میان این دو شیوه بازاریابی وجود دارد، اما آنچه در اینجا برای ما مهم است و البته موضوع این مقاله است، «تفاوت اصلی و کلیدی» بین این دو شیوه بازاریابی است. یادمان باشد که شیوه «نامه نگاری مستقیم» - Direct Mail - شیوه ای قدیمی و تقریباً سنتی است و در زمان خود – و حتی در حال حاضر – به عنوان یکی از قوی ترین و اصلی ترین راه های معرفی، شناساندن و بازاریابی محصول یا خدماتی مشخص به جمعی از مخاطبین و مشتریان احتمالی تلقی شده است.
اما بازاریابی از طریق پست الکترونیک، ابزاری قوی تر، کم هزینه تر و سریعتری به نام پست الکترونیک را در اختیار دارد که ابزاری ارتباطی و دو طرفه است. باید توجه داشته باشیم که «قواعد و قوانین و شیوه وفرهنگ کاربرد» این ابزار با پست معمولی یا Snail Mail کاملاً متفاوت است.
«اجازه گرفتن» اصلی ترین و کلیدی ترین تفاوت میان این دو شیوه بازاریابی است. بازاریاب های اینترنتی بایستی توجه داشته باشند مادامی که «پست الکترونیک» ابزاری دو طرفه است، بایستی پیش از ارسال تبلیغات یا نامه های معرفی و یا پیامهایی که حال و هوای Sales Letter را دارند از گیرندگان «کسب اجازه کنند» - این کار با استفاده از فرم هایی انجام می شود که در آنها صراحتاً به مخاطبین گفته شده است که : «اگر مایل به دریافت (گاه) نامه / خبرنامه از ما هستید در این قسمت علامت X بزنید.
بدست آوردن «اجازه» و حفظ آن مجوز بر روی اینترنت یک امر دل بخواه یا اختیاری یا حتی یک «لطف» نیست، یک «اجبار» است. در ارسال نامه به صورت پستی هیچ اجباری به کسب اجازه از دریافت کننده نیست اما روی اینترنت و در جهت بازاریابی از طریق پست الکترونیک بایستی اجازه گرفت. در راستای کسب اجازه از مخاطبین چهار راه یا شیوه اصلی وجود دارد که بازاریاب های اینترنتی (بازاریاب های الکترونیکی E-Marketers ) باید یکی (یا ترکیبی) از آنها را به عنوان شیوه یا متود اصلی خود انتخاب کنند.

  • یک برنامه نویس
۰۶
آذر

بازاریابی اینترنتی در کنار امیخته بازاریابی

http://blogad.ir/wp-content/uploads/2016/11/shutterstock_270706154-750x450.jpg


قبل از پرداختن به مطلب اصلی مقاله، لازم است آمیزه بازاریابی سنتی که به ۴p معروف است مطرح و تحلیل شود. چرا که نقد این آمیزه بدون شناخت آن کاری غیرعلمی است. سالها پیش ، پرفسور نیل بوردن از دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد، گروهی از فعالیتهای هر شرکت را شناسایی کرد که بر خریدار فراورده‌ها تأثیر‌گذار هستند. بوردن می گوید که این عوامل «آمیزه بازاریابی» را می سازند. شرکتها باید در ترکیب مناسب عاملهای موثر در بازاریابی مفهوم صرفه جویی در هزینه‌ها و سودآوری بیشینه را در نظر داشته باشند. آمیزه بازاریابی همچون جعبه ای است که ما ابزار کار را در آن جا می دهیم و پیدا کردن آنها را آسان تر می کنیم. حال با این رویکرد عاملهای چهارگانه آمیزه بازاریابی ۴p را گسترده‌تر بررسی می کنیم.
● فرآورده
بنیان هر کسب و کار بر عرضه محصول به جامعه است . هدف سازمانها تولید فرآورده‌هایی است که از یک یا چند جهت برتر و بهتر از دیگران باشد تا مشتریان بدانها روی خوش نشان دهند و آماده پرداخت بهای خوب برای هر فرآورده شوند . به بیان ساده می توان گفت که کالا فرآورده‌ای است منتظر دگرگونی و تغییر .
● قیمت
قیمت با دیگر عاملهای آمیزه بازاریابی یک تفاوت عمده دارد ، این یکی «درآمدزا» ولی دیگران «هزینه بر» هستند . بنابراین ، شرکتها تا جایی که امتیازهای رقابتی آنان اجازه دهد ، قیمتها را بالا می گیرند . از سوی دیگر ، باید تاثیر قیمت بر حجم تولید را هم در نظر داشت . شرکتها در پی سطح درآمدی ( حجم تولید ضربدر قیمت واحد‌) هستند که پس از کسر هزینه‌ها از آن ، بالاترین سود ممکن را در برداشته باشد .
● توزیع
هر فروشنده ای باید درباره چگونگی رساندن کالاهایش به بازار هدف تصمیم بگیرد . اکنون «خرید از خانه» به صورتهای ششگانه زیر، شدنی است :
▪ از راه کاتالوگ هایی که به خانه ها فرستاده می‌شود .
▪ سفارش مستقیم پستی و دریافت در خانه‌.
▪ خرید به کمک برنامه های تلویزیونی .
▪ پیشنهادهای فروش در روزنامه ها ، مجله ها ، رادیو و تلویزیون .
▪ بازاریابی تلفنی و تماس با خانه ها .
▪ سفارش از راه اینترنت .
● ترویج
عامل چهارم در آمیزه بازاریابی- ترویج- همه ابزار ارتباطی را در بر می گیرد که می‌توانند پیامی را به مخاطبان هدف برسانند .
تبلیغات : تبلیغات نیرومندترین ابزار آگاهی بخش در شناساندن یک شرکت ، کالا ، خدمت ، یا اندیشه و دیدگاه است. چنانچه آگهیها سازنده و گیرا باشند ، می توانند یک «تصور» در مخاطب بوجود بیاورند – حتی او را تا اندازه ای به موضوع علاقمند کنند– یا دست کم به پذیرش و شناخت فرآورده و نام بازرگانی آن وادارند .ولی آگهی‌ها همواره سازنده و گیرا نیستند . در کل ، تبلیغات هنگامی بخوبی کارساز است که محدود به بازار هدف شود . تبلیغات را به جای هزینه ، میتوان سرمایه گذاری به حساب آورد، هر چند بازده و بازگشت سرمایه گذاری در زمینه تبلیغات چندان روشن نیست . با رویکرد به حساسیت و پر هزینه بودن کار تبلیغ ، شاید ضروری باشد که هر از گاهی ترکیب محورهای پنجگا نه (MISSION, MESSAGE, MEDIA, MONEY, MEASURE, ۵M) آن دگرگون شود .
پیشبرد فروش: سهم مهمی از بودجه پیشبرد فروش را به صورت «پیشبرد بازرگانی» برای فروشگاههای بزرگ و دیگر خرده فروشان در قالب اعتبار ، تخفیف ویژه و پاداش هزینه می کنند . در دوره های اجرای «پیشبرد بازرگانی» خرده فروشان حجم بیشتری از کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می کنند و خریدشان در دیگر دوره‌ها کاهش می یابد . این امر روی برنامه تولید و نگهداری موجودی کارخانه هم اثر می گذارد.
● چشم‌انداز تجارت در حال تحول الکترونیک
برای ۲۱۰ شرکت اینترنتی که در سال ۲۰۰۰ تعطیل شدند و یک دات کامی که هر روز از شروع سال ۲۰۰۱ از گردونه تجارت خارج می‌شود و اخبار مربوط به افزایش سالانه تعداد کاربران چیزی متناقض با تجربه ای است که آنها لمس کرده‌اند. پس از گذشت سالهای طلایی رشد اینترنت، بسیاری از شرکتهای اولیه اینترنتی تنها به فکر و تکاپوی بقا در شبکه هستند، در این راستا اقدام به کوچک‌سازی ساختار (اندازه)، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها می کنند.
«کریستنسن»، یکی از تحلیلگران اینترنتی مدعی است که علت اصلی شکست در زمینه تجارت الکترونیک، فقدان آگاهی تعداد زیادی از دست‌اندر‌کاران اینترنت (شرکتها، بازاریابان و. . . )نسبت به مفاهیم «رقابت» و شکست تعدادی از شرکتها به‌دلیل بکار نگرفتن فناوری جدید در مجرای صحیح است. فقدان راهبرد و اهداف شفاف، محصول محوری از مد افتاده ( از رده خارج)، درک نکردن خواسته‌های مشتری و رقابت نا‌پذیری تجاری از سایر علتهای شکست گاه و بیگاه صنایع دات کام است .
نکته مهم دیگری که کمتر به چشم می‌آید و اغلب مورد غفلت واقع می شود، ضعف الگوی فکری بازاریابی سنتی است که تحت عنوان آمیزه بازاریابی(۴p) شناخته می شود، یعنی پذیرش آمیزه‌ای که توسط «بردن» عرضه شد و با عنوان ۴p (محصول، قیمت، مکان و پیشبرد فروش) به وسیله «مک‌کارتی» همه گیر شد. «گرانروس» استدلال می‌کند که ۴p بصورت قاطعانه مورد پذیرش بازاریابان است و می گوید: «بازاریابی در عمل، در یک مقیاس وسیع، از این ابزار استفاده می‌کند». گلداسمیت ضمن موافقت با این نظر می گوید: «مفهوم مشهور۴p در طول زمان، قلب مدیریت بازاریابی معاصر است».
نقص آمیزه بازاریابی ۴p - به عنوان ستون (پایه) اصلی مدیریت بازاریابی سنتی - مکرراً هدف انتقادات شدید قرار می‌گیرد. با وجودی که ، در حقیقت هیچ کتاب بازاریابی یافت نمی‌شود که به ۴p اشاره نکرده باشد، اما بیش از ۷۵ درصد دانشگاهیان از ۴p بعنوان یک ابزار بازاریابی ناراضی هستند. محققانی که در پی شناسایی نقصهای بازاریابی در فضای دیجیتال هستند نیز ۴p را مورد انتقاد قرار میدهند و بعضی از این انتقادات تا آنجا پیش می‌رود که ۴p را مردود دانسته و در پی جایگزینی آمیزه دیگری هستند .
«بنت» پیشنهاد می‌کند بدلیل اینکه ۴p برروی متغیرهای داخلی تمرکز می یابد، بنابراین برای بازاریابی، پایه مناسبی نیست. او ۵V (,VIRTUE, VOLUME, VARIETY, VIABILITY, VALUE ارزش، قابلیت جانشینی، تنوع، حجم و مزیت) را به عنوان معیار رفتار مشتری (آمیزه بازاریابی) پیشنهاد می‌کند. در حالیکه «لاتربرن» آن‌را بسیار محصول محور دانسته و استدلال می‌کند که مشتری باید محور همه برنامه‌ریزیهای بازاریابی باشد. از دیدگاه روابط بازاریابی، گرانروس کسی است که دلایل متعددی را برای رد استفاده از ۴p بعنوان یک ابزار طرح‌ریزی بازاریابی ذکر می‌کند‌. او استدلال می‌کند که ۴p مانند یک پوستین وارونه مدیریت، نه‌تنها فعالیتهای بازاریابی را قربانی می‌کند بلکه همچنین مشتری را نیز تباه می‌سازد.
«اهما» وجود ۴p در مدیریت استراتژیک را بعلت نبود هیچ عنصر استراتژی دیگری رد می‌کند. او پیشنهاد می‌کند تا ۳C (,CORPORATION, COMPETITORS, COSTUMERمشتریان ، رقبا ، شرکت ) استراتژی بازاریابی را شکل دهند.
● نیاز به یک ساختار مفهومی ذهنی جدید برای تجارت الکترونیک
تفاوت بین بازاریابی واقعی و مجازی، نیاز به یک بازنگری در اصول فعلی بازاریابی را طلب می‌کند. بر اساس گفته‌ «هافمن» «ونواک» بازاریابان باید به ایفای نقش فعال در شرایط پارادایم پویای فعلی توجه خاص داشته باشند تا بتوانند تجارت در شرایط پدیداری جامعه الکترونیک که تحت لوای «وب» شکل گرفته را تسهیل کنند. این کار بهتر از تلاش در جهت بکارگیری و حفظ ساختار مکانیکی موجود است. بعضی نظرات در مورد آمیزه بازاریابی بعنوان اساس مدیریت بازاریابی واقعی (فیزیکال)، پتانسیل ۴p را برای بازاریابی مجازی مورد سوال قرار می‌دهند.
● ۴p ناتوان در تجارت الکترونیک
بعضی تغییرات در محیط مجازی موجب تغییر زیاد الگوی رفتاری جدید، یعنی فراگیری فردگرایی، آگاهی بیشتر و تمرکز بر مصرف‌کنندگان پرخریدتر (مشتریانی که در یک بار خرید پول بیشتری می پردازند ) ، شده است. همچنین کنترل و تاکید فوق العاده‌ای بر رضایت مشتری از طریق فرآیندهای بازاریابی و ارزش دادن به کالاها یا خدماتی که می‌توانند بدون درنگ با نیازهای مشتری هماهنگ شود، وجود دارد. تجزیه و تحلیل همه نقدهایی که در مورد نقش آمیزه بازاریابی بعنوان پارادایم بازاریابی در جهان واقعی صورت می‌گیرد، رأی به رد (عدم تأیید) بکارگیری ۴p در محیط مجازی می‌دهد. یکی از ضعفهای مشاهده شده، این واقعیت است که مدل ۴p هیچ عنصر دو سویه یا تعاملی (تاثیرگذار و تاثیرپذیر ) ندارد. در حالیکه تعامل دو جانبه اساس بازاریابی اینترنتی است.
برخلاف دنیای واقعی، در محیط فروش مجازی، ۴ عنصر آمیزه از یکدیگر مجزا نیستند. اینها به شدت به‌یکدیگر وابسته‌اند و p ها در محیط دیجیتال بدین صورت شناخته می شوند:
▪ محصول :
وب سایت، اولین محصول اینترنتی و نشان تجاری سازمان اینترنتی است. مشتری باید آگاه، مجذوب و مجاب شده باشد تا سایت یا محصول را قبل از اینکه به جزییات پیشنهادات شرکت ( نحوه خرید و ... ) توجه کند، جستجو کند.
▪ قیمت :
اکثر سایتهای تجاری، مطابق با لیست قیمتهایی که برای مجموعه محصولات واقعی (غیر web) شرکت تنظیم شده‌اند، کار می‌کنند. اتصال به وب سایت نیز برای مشتری هزینه‌های جداگانه‌ای دارد مانند هزینه اتصال به اینترنت ، هزینه مبادله ، زمان و . . . . با این وجود معمولاً این هزینه‌ها در بیشتر مواقع کمتر از هزینه انجام این فعالیتها بصورت واقعی (غیر web) هستند.
▪ پیشبرد فروش :
وب سایت یک رسانهٔ پیشبرد فروش به معنای واقعی مفهوم پیشبرد است. تأثیر روانی، انگیزشی و ارتباطی وب سایت یک بخش مهم از تجربه وب است که عامل اصلی جذب و حفظ مشتریان اینترنتی است.
▪ مکان :
برای اکثر موارد تجارت الکترونیک که شامل هر گونه‌ای از دادوستد الکترونیکی باشد، وب سایت یک پیشخوان فروش است که فعالیتهای تجاری یا غیر تجاری در آن رخ می‌دهد. علاوه براین در مورد محصولاتی که در فرمت دیجیتال توزیع می‌شود (مانند موسیقی، اطلاعات، نرم‌افزار و خدمات online)، وب نقش یک توزیع‌کننده واقعی را نیز با توزیع online محصول انجام می‌دهد.
تجزیه و تحلیلهای بالا ، خاطرنشان می‌سازد که بکارگیری ۴p به تنهایی در محیط وب، یک استراتژی قوی نیست، آنهم در شرایطی که تعداد زیادی از مشتریان خرید می‌کنند و تعدادی مستقیماً به وب مراجعه می‌کنند. برای کاربران اینترنت، این تجربه شامل عناصر دیگری مانند قابلیت یافتن سایت، سهولت هدایت، جواب دادن به نامه های الکترونیک و راحتی استفاده از روشهای اجرایی خرید و پرداخت است و اینها معیاری برای بازگشت یا عدم بازگشت مجدد مشتری به سایت است.
گرچه یکی از راههای تعیین استراتژی برای یک سازمان اینترنتی ، استفاده از الگوها و راهکارهای رایج مدیریت استراتژیک سنتی است، اما دو اشکال عمده در راه استفاده از این الگوها وجود دارد‌:
▪ فرآیند استراتژیک سنتی ذاتاً زمان‌بر است و زمان در وب معمولاً بسیار کم است.
▪ تغییرات ذاتی سریع و همیشگی اینترنت می‌تواند به سرعت، یک استراتژی ایجاد شده را مهجور و ناکارآمد سازد.
به عبارت دیگر فرآیند مدیریت استراتژیک به صورت عادی، بسیار زمان‌بر و غیرقابل انعطاف است و برای محیط پویا و غیرقابل پیش‌بینی اینترنتی ناکارا است. معایب رویکرد کلاسیک استراتژیک می‌تواند موجب تنفر بسیاری از dot.com ها از برنامه‌ریزی راهبردی شود.● مدل آمیزه بازاریابی تحت وب
مدل آمیزه بازاریابی تحت وب (WMM) یک پایه اجرایی کاربردی برای برنامه‌ریزی بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بخصوص برای بخش B۲C است. این مدل در ابتدا برای شرکتهای سنتی (فیزیکی) که قصد حضور در اینترنت را دارند ، طراحی شده بود . این مدل همچنین برای شرکتهایی که بطور کامل اینترنتی هستند و یا شرکتهایی که در کنار ساختار اینترنتی حضور فیزیکی نیز دارند ، مفید است‌‌‌. (WMM) فرایند برنامه ریزی بازاریابی را در سطوح مختلفی بصورت یکپارچه دنبال می کند :
▪ استراتژیک
▪ اجرایی
▪ سازمانی
تشخیص مشتریان بالقوه و پاسخگویی به نیازهای آنان ، مفاهیم مورد اشاره فوق‌، قدمهای متوالی متدولوژی برنامه‌ریزی بازاریابی را توصیف می کند و آنها را در ۴ گروه ، طبقه بندی می کند . هر گروه با کلمه ای که با حرف S آغاز میشود ، نامگذاری شده است : دامنه ، سایت ، هم افزایی و سیستم .
محتوای هر گروه از S ها بر پایه گام قبلی است به عبارتی هر S پیش نیاز گام بعدی است ، اما لحاظ کردن بازخورد فعالیتها (برگشت به عقب ) در خلال برنامه‌ریزی برای تنظیم دقیق هر گام ضروری است .
آمیزه بازاریابی تحت وب ، همانطور که ذکر شد ، ۴ سطح اصلی استراتژیک ، اجرایی ، سازمانی و فنی را معین می‌کند‌: دامنه به عنوان یک عامل (موضوع) استراتژیک، «سایت» به عنوان یک موضوع اجرایی ، «هم افزایی» به عنوان یک یکپارچه ساز فعالیتهای الکترونیک و غیر الکترونیک و «سیستم» به عنوان یک موضوع اجرایی مطرح هستند .
الف) دامنه (Scope)
محتوای این S ، عناصر اولیه این استراتژیک و طرح کلی تصمیماتی است که باید در ۴ حوزه گرفته شود :
۱) اهداف اجرایی و استراتژیک دادوستدهای اینترنتی
۲) تشریح بازار شامل اندازه گیری پتانسیل بازار و تشخیص و طبقه بندی توان رقبا ، بازدید کنندگان و مشتریان .
۳) میزان آمادگی سازمان برای پذیرش تجارت الکترونیک .
۴) نقش راهبردی تجارت الکترونیک برای سازمان .
ب) سایت
وب سایت مانند پیشخوان مغازه‌ها واسطه ارتباط شرکت و مشتری است . وب سایت اولین محل حضور مشتری در فضای الکترونیک و به همین دلیل مهمترین عنصر ارتباطی تجارت الکترونیک موفق است . همانطور که پیشتر مشخص شد ، وب سایت محل نمایش مجازی محصول ، یک ابزار پیشبرد فروش و یک نقطه برای توزیع و فروش محصول و پخش کاتالوگ نیز است . بنابراین وب سایت ، صحنه عملکرد ارتباط با مشتری ، تعامل و معامله با مشتریان تحت وب است . رسالت اصلی وب سایت، جذب کاربران اینترنت به خود ، ارتباط با بازارهای هدف و همچنین نماینده نام تجاری سازمان الکترونیک است . بعضی از اهداف رایج و کارکردهای معمول وب سایت‌ها عبارتست از:
▪ اطلاع رسانی در مورد خدمات و محصولات و پیشبرد فروش (ترویج) .
▪ قرار دادن اطلاعات در اختیار مشتریان و صاحبان سهام .
▪ ارائه خدمات و فعالیتهای پشتیبان برای افزایش وفاداری مشتریان و ترغیب آنان به بازگشت‌.
▪ ارائه مشاوره فروش و بانکهای اطلاعات مشتریان
▪ اجازه برقراری ارتباط متقابل و تعامل بین مشتریان و شرکت
▪ انجام فروش مستقیم و انجام پرداختهای Online ( سایتهای معاملاتی )
ج) هم افزایی
هم افزایی مورد اشاره در این قسمت ، ممکن است بین سازمان حقیقی و سازمان مجازی و همین طور بین سازمان مجازی و طرفهای سوم (مانند موتورهای جستجو و...) ایجاد شود .
تعریف بالا خاطرنشان می‌سازد که تجزیه و تحلیلهایی که در ادامه می‌آید، برای هر دو نوع سازمان غیر مجازی و واقعی مؤثر است. هم برای شرکتهای قدیمی که روی به تجارت الکترونیک می‌آورند و هم برای شرکتهای اینترنتی که قصد تجربه نوعی از تجارتهای واقعی (فیزیکی) را دارند.
عوامل هم‌افزایی شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات هستند که به سه گروه تقسیم می‌شوند :
اداره جلویی، اداره پشتی(پشتیبان) ، گروه سوم ( اشخاص ثالث)
۱) اداره جلویی یا پیشخوان اداره
صنایع تحت وب، معمولاً به سایت بعنوان پیشخوان اداره می نگرند. اما در مدل آمیزه بازاریابی تحت وب، اداره جلویی به استراتژیهای توزیع و ارتباطی شرکت سنتی اطلاق می‌شود. عناصر اداره جلویی، برروی نیاز به آزمایش و شناسایی راههایی که منجر به یکپارچه‌سازی کامل بین فعالیتهای وب با طرح ارتباطی شرکت ، و کانالهای فعلی سنتی شرکت می شود، تأکید ویژه دارد.
هدف اصلی هم‌افزایی بین روشهای سنتی و مجازی خلق موقعیت برنده- برنده برای سازمان است.
۲) اداره پشتیبان
هم‌افزایی اداره پشتیبان شامل دامنه‌های گوناگونی است که عبارتند از:
▪ یکپارچگی فعالیتهای فیزیکی تجارت الکترونیک (خدمات مشتری، فرایند سفارش، انجام تعهدات و...) با فرآیندهای موجود سازمانی.
▪ یکپارچگی سازی با سایر فعالیتها
▪ یکپارچه‌سازی بین فعالیتهای الکترونیکی با جریان ارزش شرکت.
آماده‌سازی زیر ساختمانهای موجود برای استفاده در فعالیتهای الکترونیک ، گزینه عاقلانه‌تری از ایجاد زیر ساختهای جدید، مختص فعالیتهای مجازی است . اگر تغییرات در زیرساختهای موجود، الزامی باشد، تغییر باید در راستای تأمین کیفیت بالاتر عملیات وب باشد. در اینصورت این تغییر هم برای سازمان الکترونیک و هم برای سازمان سنتی سودمند است.
۳) طرفهای سوم (اشخاص ثالث)
علاوه بر هم افزاییهای مذکور در بالا‌، بعنوان هم‌افزایی اداره جلویی و پشتی ، موفقیت در بازار مجازی اغلب نیازمند به همکاری و همیاری شرکای اینترنتی برون سازمانی است. برخی شرکای پیشنهادی برای هم‌افزایی بعنوان طرفهای سوم عبارتند از:
▪ موتورهای جستجو و طبقه‌بندی‌کنندگان وب
▪ شبکه‌های وابسته
▪ تبلیغات online.
د) سیستم
این عامل(S چهارم و آخرین گام مدل آمیزه بازاریابی) به مباحث فنآوری اشاره دارد . آنهم به همان میزان که خدمات‌رسانی سایت توسط مدیران تجارت الکترونیک مورد تأکید است. لازم به توضیح است که در روزهای آغازین فراگیری وب ، به نقش تکنولوژی بیش از حد معمول پرداخته می‌شد و تکنولوژی بعنوان اصلی‌ترین نیروی هدایتگر رشد اینترنت و تجارت الکترونیکی مطرح می‌شد. این واقعیت اغلب به بهای صدمه زدن به برنامه‌ریزی استراتژیک و اهداف تجاری می‌انجامید. امروزه نیز افراط در استفاده از تکنولوژی منجر به آشفتگی تصمیمات ، نارضایتی مشتریان ، هزینه‌های بیش از حد و حتی ایجاد اختلال در فرایند تجارت الکترونیک می‌شود . علی رغم این واقعیت که فناوری اطلاعات و ارتباطات باید تاکید کرد که پشتوانه اصلی عملکرد تجارت الکترونیک است، نقش تکنولوژی باید در حد پس زمینه شود و تکنولوژی نقطه آغاز برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی نیست.
۶) نتیجه گیری
این مقاله مروری است بر انتقاداتی که بر آمیزه بازاریابی ۴p وارد است. ۴p بعنوان پارادایم اصلی بازاریابی سنتی پذیرفته شده است. در این مقاله سعی شده است تا سهم ۴p در فضای الکترونیک سنجیده شود. بعضی انتقاداتی که به ۴p بعنوان وسیله مدیریت بازاریابی سنتی وارد است در فضای الکترونیک نیز مطرح است. ۲ عامل اصلی که اثربخشی ۴p را در فضای اینترنت زیر سوال می برند عبارتند از:
▪ بسیاری از کارکردهای ۴p در محیط الکترونیک فاقد شاخصه‌های اصلی لازم برای فرآیند بازاریابی مجازی است. همچنین اثر بخشی ۴p در فضای الکترونیک آنهم در فرآیند تصمیم گیری مشتریان بسیار محدود است.
▪ ۴p شامل پارامترهای عملیاتی است. استفاده از ۴p در فعالیتهای الکترونیک موجب نادیده گرفتن عناصر پویای استراتژیک می شود. عناصر استراتژیک بازاریابی الکترونیک در فضای پویای اینترنت اهمیتی بسیار بیشتر از شاخصهای عملیاتی دارد.
بعنوان جایگزین۴p، آمیزه های مختلفی مانند ۴C-۴V , ۴S مطرح است. در ادامه سعی شده است که آمیزه ۴S مورد کنکاش بیشتری قرار گیرد.۴S به بازاریابان اینترنتی اجازه می دهد تا جنبه‌های استراتژیک و عملیاتی را در یک مسیر یکپارچه و اثربخش در نظر بگیرند. ۴S اهمیت فوق العاده ای به رویکرد جدید اینترنتی می دهد و از طریق یکپارچه سازی فعالیتهای مجازی با استراتژی های جاری شرکت و فرآیندهای عملیاتی می‌کوشد تا فضای جدید را تامین کند. هدف آن استفاده از پتانسیل فعلی شرکت (سنتی) برای دستیابی به بازار عظیم اینترنتی است.
استفاده از آمیزه بازاریابی ۴S نتایج زیر را به همراه دارد :
▪ ۴S عناصر اصلی یک حضور اینترنتی را با یک روش ساده و عملی ذکر می کند. ۴S همچنین زمینه ای برای ترسیم برنامه استراتژیک بازاریابی شرکت آنهم در فضای پویای اینترنت فراهم می آورد.
▪ طراحی وب با در نظر گرفتن ملاحظات استراتژیک و عملیاتی از مهمترین مشخصه‌های ۴S است که موجب می شود، تا طراحان وب از جنبه‌های استراتژیک غافل نشوند.
▪ ۴s موجب می شود، تا استراتژی در سایه تکنولوژی قرار نگیرد. توجه بیش از حد به تکنولوژی موجب از دست رفتن مزیتهای رقابتی و همچنین فعالیتهای جاری سازمان می شود.
▪ ۴S از عملیات جاری سازمان غافل نمی شود و سعی می‌کند آنها را در راستای عملیات الکترونیک به خدمت گیرد. هم افزایی بین فعالیتهای سنتی و مجازی سازمان از مهمترین بخشهای ۴S است.
در پایان خاطرنشان می شود که رها کردن ۴p به علت فقدان کارکرد اثربخش و کارا، یک الزام است. در این مقاله ۴S بعنوان یک جایگزین ۴p مورد مطالعه واقع شد. در یک نگاه کلی، تفاوت ۴p , ۴S بخوبی قابل تشخیص است و ضعف ۴p کاملا آشکار می گردد.
  • یک برنامه نویس