یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
شهریور


وقتیکه صحبت از بازاریابی اینترنتی به میان می آید با طیف بسیار وسعی از ابزار و امکانات آنلاین مواجه می شویم که هر کدام کاربرد و کارایی مخصوص به خود را دارد و برای اینکه بتوانیم از بازار گسترده اینترنت به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنیم باید هر یک را بهترین شکل ممکن و در زمان مناسب بکار ببریم.

برای اینکه بدانیم در چه زمانی می توان از هر کدام از این روشها استفاده کرد ابتدا باید انواع روش های مختلف بازاریابی آنلاین را بشناسیم و سپس برای استفاده از آنها تصمیم بگیریم. در ادامه به اختصار به برخی از روشهای پرکاربرد بازاریابی آنلاین اشاره شده است.

بازاریابی با موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

این روش به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان با بهینه سازی صحیح و اصولی وب سایت و استفاده از تکنیکهای سئو باعث می شود که وب سایت در نتایج جستجو نسبت به سایر وب سایتها جایگاه بالاتری بدست بیاورد و بازدیدکنندگان و خریداران بصورت هدفمند وارد وب سایت بهینه شده شوند و فروش وب سایت را افزایش دهند.

حال موضوعی که مطرح است در خصوص نوع عملکرد موتورهای جستجو می باشد چرا که برای قرار گرفتن در بین بهترین نتایج باید به خوبی با نحوه عملکرد آن آشنا بود. موتورهای جستجو در واقع نرم افزارهای هستند تحت وب که وظیفه جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات را از سراسر وب بر عهده دارند. سپس اطلاعات جمع آوری شده را بر حسب کلمه یا عبارت مورد نظر کاربرد، در نتایج جستجو به نمایش در می آورند. اگر این اطلاعات جمع‌ آوری شده دارای نکات خاص و مهمی در زمینه بهینه سازی باشند می توانند در میان نتایج برتر قرار بگیرند. از جمله موارد مهم در بهینه سازی اطلاعات نوع طراحی و یا نحوه انتخاب کلمات کلیدی می باشد.

در تحقیقات صورت گرفته نتایج حاکی از این موضوع بوده است: کلمات کلیدی که در طیف وسط کلمات جستجو شده قرار دارند دارای ارزش بیشتری می باشند,  همچنین میزان نرخ تبدیل مشتری به بازدید کننده (Conversation Rate) این کلمات نیز بیش از بقیه کلمات می باشد.

شاخص های برای  سنجش در بازاریابی موتورهای جستجو

برای سنجش میزان موفقیت یک وب سایت در بازاریابی موتورهای جستجو از شاخص های ویژه ای استفاده می شود که در ادامه به معرفی و توضیح هر یک می پردازیم.

  • اولین شاخص مورد بررسی رتبه صفحه (Page Rank) می باشد. این شاخص به دلیل اهمیت وب سایت بسیار مورد توجه است. رتبه صفحه عددی است بین صفر تا ده که توسط گوگل تولید می شود هرچه این عدد بالاتر باشد میزان ارزش و اهیمت وب سایت نیز بیشتر خواهد بود.
  • رتبه نمایش صفحه (Page View) دومین شاخص مورد بررسی می باشد. این شاخص بیانگر تعداد میزان بازدید کننده و ترافیک سایت می باشد. مسلما هرچه میزان این شاخص بهتر باشد میزان فروش کسب و کار نیز بهتر خواهد بود.
  • شاخص مدت زمان بارگذاری صفحه (Load Time) مدت زمان لازم برای بارگذاری کامل وب سایت را نمایش می دهد . هرچه این عدد کمتر باشد نشان از کیفیت بالاتر وب سایت خواهد بود.
  • بک لینک (Back Link) شاخصی است که بیانگر تعداد لینک های که به وب سایت داده شده است می باشد. هرچه این شاخص بالاتر باشد بیان کننده این موضوع است که وب سایت دارایی اهمیت بالاتری خواهد بود.

موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل علاوه بر روش فوق این امکان را به کاربران می دهند که با پرداخت هزینه برای یک عبارت خاص در کنار نتایج جستجو ظاهر شوند.

بهینه‌سازی و بازاریابی موتورهای جستجو (SEO/SEM)

جایگاه خود را در رتبه‌بندی موتورهای جستجو بهبود دهید

با توجه به گزارش BrightEdge، جستجو (Organic search) بزرگ‌ترین منبع ترافیک است؛ پس بسیاری از کاربران، شما را از طریق جستجو پیدا می‌کنند. از این رو، رتبه وب‌سایت شما، در رتبه‌بندی موتورهای جستجو، از اهمیت شایانی برخوردار است. سئو (SEO) یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی این رتبه‌بندی‌هاست. علاوه بر این، بهره‌گیری از تکنیک‌های بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، تولید و انتشار محتوای بکر، موجب افزایش برتری شما می‌شود.


بازاریابی با شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

این روش نیز به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان با انجام فعالیتهایی در شبکه های اجتماعی باعث می شود کاربرانی که در این شبکه های حضور دارند با شرکت و محصولاتی که ارائه می دهید آشنا شوند.

روش دوم نیز در ازای پرداخت هزینه، تبلیغ شما در صفحات مختلف این شبکه های اجتماعی ظاهر می شود.

اکثر کسب‌وکار ها از شرکت در نمایشگاه‌های بزرگ مرتبط با فعالیتشان، غافل نمی‌شوند و سعی می‌کنند از همان اول سال برای آنها برنامه‌ای داشته باشند و یا حتی خودشان رویدادهایی برگزار کنند. اما سوال اینجاست که چگونه این کسب‌وکارها می‌توانند غرفه‌های خود را پر از کسانی کنند که با موضوع کسب‌وکارشان آشنایی دارند و حضورشان می‌تواند برای آنها سودآور باشد؟ کسب‌وکارها می‌توانند هزینه زیادی صرف تبلیغات کنند و با روش‌های تلبلیغاتی پر هزینه، اعلام کنند که در یک نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد و یا رویدادی پیش رو دارند. اما در مدیریت یک کسب‌وکار، همیشه چالشی داریم که یک کار را چگونه می‌توانیم با هزینه کمی انجام دهیم؟

همان طور که تجربه نشان داده، روش‌های دیگری برای اطلاع‌رسانی وجود دارد که چندان به بودجه تبلیغاتی شما صدمه نمی‌زنند و بعضا نتایج بهتری نسبت به روش‌های تبلیغاتی پرهزینه بر جای می‌گذارند. هر کسب‌وکاری در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت می‌پردازد و کمتر برندی را می‌بینید که در این نوع فضاهای پرمخاطب حضور نداشته باشند.

از طرفی وبلاگ‌های کمپانی‌ها، فضای بسیار خوبی برای اشتراک‌گذاری اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد رویدادها هستند. فقط کافی است که رویداد خود را معرفی و هدف از برگزاری آن و حضور در آن را عنوان کنید.

ممکن است در مورد اهمیت شاخص کلیدی عملکرد (key performance indicator) در کسب و کارهای مختلف چیزهای شنیده باشید، در واقع آنها اعداد و ارقامی هستند که میزان عملکرد را بیان می کنند. بنابراین به وضوح روشن است که باید اندازه گیری و آنالیز شوند. این متریک ها می توانند در چیدمان استراتژی و پیشبرد اهداف شما در شبکه های اجتماعی کمک کند.

KPI در رسانه های اجتماعی می تواند میزان تعامل (engagement) و اشتراک گذاری پست ها (share) یا نرخ ورود به سایت از طریق شبکه های اجتماعی را شامل شود. در این پست به بررسی و توضیح مختصر این معیارها و نحوه آنالیز آنها می‌پردازیم.

دسته بندی متریک ها شامل :

دسته بندی متریک ها شامل :

  1.  Activity : متریک های مرتبط با میزان عملکرد و فعالیت تیم سوشال مدیا
  2.  Reach: متریک های میزان جذب مخاطب و مخاطب هدف
  3.  Engagement: متریک های میزان تعامل و محبوبیت برند
  4. Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین
  5. Conversion :  شاخص‌های میزان فعالیت ، نتایج و فروش
  6. Retention and advocacy : متریک ‌های موثر در حفظ و رضایت مشتری

بازاریابی شبکه های اجتماعی را نسبت به بازاریابی با موتورهای جستجو از شانس کمتری برای جذب ترافیک و خریدار برخوردار می باشد اما می توان از آنها به بهترین شکل ممکن برای معرفی برند و محصولات خود استفاده کرد.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

این مثل معروف را شاید شنیده باشید "محتوا پادشاه است". موتورهای جستجو بدنبال محتوای با کیفیت و اصیل هستند و به واسطه محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید بازدیدکنندگان فراوانی از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت شما می شوند. درصورتیکه این بازدیدکنندگان محتوای شما را بپسندند آن را در وب سایت و پروفایلهای شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند و باعث می شوند که افراد زیادی با شما و خدماتتان آشنا شوند.

اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتما می‌دانید که تغییر شکل محتوا و مناسب سازی آن برای هر شبکه اجتماعی چه مقدار زیادی از متخصص تولید محتوا زمان می‌گیرد. برای اینکه زمان تلف نشود، متخصصین مخاطبانشان را تشویق می‌کنند تا محتوای آنها را به اشتراک بگذارند. اما نکاتی مهم در بازاریابی محتوا وجود دارد که بدون رعایت آنها، این پروسه صورت نخواهد گرفت:

– مطمئن شوید که دکمه‌های مربوط به اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی، زیر پست‌های شما وجود دارد و در دید و دسترس است. در غیر این صورت بی‌شک مخاطبانتان هم به فکر اشتراک‌گذاری نخواهند افتاد.

ویدیو مارکتینگ (Video Marketing)

با افزایش سرعت اینترنت و وجود شبکه های اجتماعی ویدیو محور، اکثر کاربران در اینترنت به دنبال ویدیو های آموزشی و کاربردی مورد نیاز خود می گردند. در صورتیکه از محصولات و خدماتی که در شرکت خود ارائه می دهید ویدیوهای جذابی تهیه کنید و آنها را در اینترنت منتشر کنید، بازدیدکنندگان بسیار زیادی با شما و خدماتی که ارائه می دهید آشنا خواهند شد.همان طور که هر از چند گاهی در همه زمینه‌ها تحولاتی رخ می‌دهد، در مارکتینگ هم شاهد تغییراتی هستیم که مسیر برنامه‌های بازاریابی کسب‌وکارها را تغییر داده است. ویدیو مارکتینگ یکی از مواردی است که اخیرا سبب تغییر و تحول در برنامه‌های کسب‌وکارهای بزرگ شده و تجربه نشان داده که دلایل بسیاری وجود دارد که هر کسب‌وکاری به ویدیو مارکتینگ رو بیاورد.

تمام موارد بالا در صورتی رخ می‌دهند که کمی در مسیر تولید این ویدیوها خلاق باشید و درست عمل کنید. همیشه خود را جای یک مخاطب بگذارید و ببینید که چه چیزی شما را تشویق به خرید می‌کند. پیشنهاد میکنم برای درک کامل مقاله تبلیغات ویدیویی را نیز مطالعه کنید

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

این روش به بیان ساده شامل ارسال ایمیلهای گروهی به تعداد زیادی از کاربران و تشویق آنها به بازدید از وب سایت و خرید محصولات وب سایت می باشد.

نوشتن و گردآوری یک ایمیل خوب با هدف فروش یک هنر به حساب می‌آید. تلاش برای انتقال یک پیام صحیح برای ایجاد موقعیت فروش و راهنمایی کردن مخاطب به سمت وارد شدن به عملیات خرید، کاری است که به راحتی صورت نمی‌گیرد و هر فردی که روی بازاریابی ایمیلی به فعالیت می‌پردازد، باید به شدت روی یک سری نکات تمرکز کند. اولین نکته در این است که هر چه قدر هم که ایمیل شما خوب باشد، وقتی که در زمان نامناسب ارسال شود، مطمئن باشید که سریعا توسط مخاطب به سطل آشغال سرویس ایمیلش منتقل خواهد شد. زمان مناسب ارسال ایمیل فقط با تست کردن به دست می‌آید و به طور مشخص نمی‌توان در مورد این موضوع صحبت کرد.اخیرا وب‌سایت ایمپ‌لیست، تحقیقاتی انجام داده که در نتایج آنها مشخص شده ایمیل‌هایی که تیتر آنها بیش از ۱۰ واژه دارد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و در جامعه آماری این تحقیق، ۴۶% به چنین ایمیل‌هایی واکنش نشان داده‌اند. در صورتی که ۲۶% دیگر فقط با ایمیل‌هایی تعامل داشتند که تیترش دارای ۶ واژه یا کمتر بوده است.پس همیشه در نظر داشته باشید که می‌توانید محتوا و زمان ارسال ایمیل‌های خود را تست کرده و سپس یک تصمیم برای اعمال تغییر در آنها بگیرید. ایمیل‌های حاصل از این تست‌ها مستقیما روی فروش شما تاثیر گذاشته و سبب می‌شوند که مخاطبان خود را راحت‌تر از طریق ایمیل جذب کنید. ما مقالات بیشتری را در دسته بازاریابی ایمیلی برای شما آماده کرده ایم.استفاده نادرست از این روش و ارسال ایمیل به کاربرانی که مایل به دریافت این ایمیلها نیستند، نارضایتی این کاربران را به دنبال دارد و در استفاده از این روش باید دقت کرد.


تبلیغات آنلاین ( Online Paid advertising)

همانطور که هر روز در نقاط شلوغ و پر تردد شهرها بنرهای تبلیغاتی را مشاهده می کنید، در وب سایتهایی که بازدیدکنندگان فراوانی دارند نیز چنین تبلیغاتی به وفور یافت می شود. این نوع تبلیغات شامل پرداخت هزینه ماهانه برای درج بنر در بخش های مختلف وب سایتهای پربازدید می باشد.

از موثرترین عوامل جلب توجه بازدیدکنندگان و افزایش تعداد کلیک‌های وارده، محل نمایش تبلیغات آنلاین در سایت است. هنگامی که بنرهای تبلیغاتی در مکان نامناسبی از وب‌سایت قرار بگیرند، تعداد کلیک‌های وارد شده بر آنها به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وقتی که می‌خواهید بیشترین بازدید کننده را با بیشترین تعداد کلیک روی تبلیغات خود داشته باشید، باید مطمئن شوید که بنر ها در نیمه فوقانی وب‌سایت نمایش داده می‌شوند. این بدین معناست که تبلیغات آنلاین شما بهتر است در بخش بالایی صفحه وب‌سایت نمایش داده شود تا هر فردی که آن را باز می‌کند، بلافاصله با آن مواجه گردد. اگر کاربر مجبور باشد که برای یافتن تبلیغات به پایین صفحه برود، تعداد کلیک‌ها کاهش چشمگیری خواهد داشت و در نتیجه کلیک‌های کمتری را دریافت می‌کنید.

علاوه بر درج بنرهای تبلیغاتی، برخی از وب سایتها این امکان را می دهند که لینک صفحه مورد نظر شما را قسمتی از وب سایت خود درج کنند. اما با توجه به اینکه این روش بازدیدکننده چندانی برای شما به ارمغان نخواهد آورد و توصیه گوگل مبنی بر خریداری نکردن لینک، پیشنهاد می شود از این روش استفاده نکنید.تحقیقات نشان می دهد که بازدیدکنندگان یک صفحه در ۷ ثانیه اول با نگاه به صفحه‌ای که وارد آن شده‌اند، محتوا را بررسی می کنند. اگر تبلیغ شما در این ۷ ثانیه به چشم بازدیدکننده برسد، احتمال کلیک بر آن بیشتر می‌شود. می‌توان گفت برای کسب درآمد واقعی، شما تنها ۷ ثانیه وقت ارتباط با بازدیدکننده خود را دارید و در صورتی که این فرصت را از دست دهید، بازدیدکننذه دیگر متقاعد نمی‌شود که روی بنر تبلیغاتی داخل وب‌سایت شما کلیک کند. پس بنرها را در مکان‌های مناسبی از سایت خود قرار دهید.

  • یک برنامه نویس
۲۹
شهریور


هدف از بازاریابی معرفی تولیدات و خدمات شرکت ها است بطوریکه باعث جذب مشتری، افزایش فروش و کسب درآمد برای

شرکتها و تولیدی ها شود. در گذشته شرکتهای تولیدی از روشهای گوناگونی برای افزایش فروش خود استفاده می کردند.

به عنوان مثال یکی از کارخانه داران بنام کشورمان در ابتدای راه اندازی کارخانه خود از یک روش بسیار جالب استفاده کرده بود. به این صورت که حدود 50 نفر را استخدام کرد بود که به مغازه ها و سوپرمارکتهای شهر محل قرارگیری کارخانه بروند و محصولاتی که کارخانه مذکور تولید می کرد را طلب کنند. به این صورت تقاضای خرید محصولات کارخانه برای مدتی افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر علاوه بر روشهایی که در گذشته بکار می رفت، روشها و تکنولوژی های جدیدی ارائه شده است که بازاریابی و فروش محصولات را از محدوده شهرها و کشورها خارج می کند و بعد بین المللی به آن می دهد. شرکتها و کارخانه ها می توانند تدابیری اتخاض کنند که محصولاتی که تولید می کنند در چندین کشور براحتی در دسترس خریدارن قرار گیرید.

در ادامه با ذکر چند مثال توضیح داده شده است که بازاریابی اینترنتی چگونه می تواند باعث افزایش کسب درآمد از تبلیغات کلیکی کسب و کارهای های بزرگ و کوچک شود.

بازاریابی و فروش بین المللی

شرکتی را در نظر بگیرید که محصولات تولیدی خود را انبار کرده است و طبق روال عادی محصولات را به بازار داخلی تزریق می کند و نیاز دارد که با فروش بیشتر، نیاز مالی خود را برطرف کند. اگر این شرکت از استراتژی بازاریابی اینترنتی خوبی برخوردار باشد همواره این احتمال وجود دارد که خریدارن خارجی از طریق وب سایت شرکت تقاضای خرید محصولات شرکت را داشته باشند و با خرید اقلام انبار شده، نیاز مالی شرکت را برطرف کنند.

پیدا کردن مشتریان واقعی و همیشگی

بارها این موضوع را تجربه کرده ایم که بازدیدکنندگانی که از طریق موتور جستجوی گوگل وارد وب سایتها می شوند بی درنگ برای خرید های کلان با مدیران فروش کارخانه ها و تولیدی ها تماس بگیرند و از آنها بخواهند جهت عقد قرارداد یک قرار ملاقت تعیین کنند.

تعرفه تبلیغات

تبلیغات شما را در سایت‌های مختلف و در سایزهای مختلف نمایش میابد. شما تنها زمانی هزینه‌ای پرداخت می‌کنید که روی تبلیغ شما کلیک شود. همچنین باید بدانید، در تبلیغات کلیکی نمایش تبلیغ‌هایتان یا مدت زمان کمپین برایتان هزینه‌ای دربر نخواهد داشت.

تعرفه تبلیغات هر کلیک روی تبلیغات شما می‌تواند بر اساس انتخاب هدفمندی‌های مختلف، متفاوت باشد. قیمت انواع کلیک‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید: (قیمت کلیک‌ها در پنل کاربری‌ نیز قابل دسترس است؛ با ورود به بخش کمپین‌های من و بخش انتخاب هدفمندی‌ها، می‌توانید با انتخاب هدفمندی‌های مختلف قیمت، کلیک خود را مشاهده کنید)

افزایش فروش کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک به راحتی می توانند با راه اندازی یک وب سایت و انتخاب یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، محصولاتش را در منطقه خود و سایر شهرهای اطراف به فروش برسانند. با توجه به اینکه بین کسب و کارهای کوچک رقابت نزدیک و فشرده ای وجود دارد، آغاز فرایند بازاریابی و فروش اینترنتی می تواند گامی رو به جلو باشد و باعث شود که مشتری بیشتری برای خود جذب کنند.

  • یک برنامه نویس
۲۷
شهریور


a b test

در ابتدا اجازه بدهید یادآوری کنیم که به چه چیزی می گوییم نرخ تبدیل؛ زمانی که یک بازدید کننده روی سایت شما عملی را که مد نظر تان است انجام می دهد این بازدید کننده برای شما تبدیل شده است به آنچه می خواهید.

امروزه فروش بیشتر در دنیای وب بسیار مورد توجه است.هدف مدیران وبسایت ها و فروشندگاه داران آن است که در رقابت با دیگران فروش بیشتر و بهتری داشته باشند.فروش میتواند به مفهموم فروش مالی باشد و یا ایجاد درگیری (Engage) بیشتر با کاربر برای ارتباط بهتر با او.

این تعریف ممکن است روشن نباشد و نتواند هدف از بهینه سازی نرخ تبدیل را بیان کند.

افزودن بخش راهنما در سایت و معرفی بخش­های مختلف به کاربران و مشخص کردن آنها می­تواند نرخ تبدیل شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به عنوان مثال ایجاد یک ویدئوی آموزشی با زمان کوتاه که سایت شما و فرآیندهای آن را به کاربران معرفی می­کند می­تواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد. کاربران اینترنتی با ذهنیتی که از قبل دارند به سایت شما مراجعه می­کنند و گرافیک، چیدمان و نحوه ارائه اطلاعات در سایت شما، اگر بر اساس ذهنیت قبلی آنها نباشد، می­تواند باعث شود که نتوانند با سایت شما کار کنند و به بخشی که می­خواهند دسترسی پیدا کنند.

نکته بعدی که می­تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد، گرفتن آمار مناسب از کاربران سایت در جهت بهبود عملکرد آن است. به عنوان مثال ممکن است شما لینک عضویت در سایت را در منوی بالای سایت قرارداده باشید و از دید خودتان عضویت در سایت موضوعی مشخص و واضح باشد، اما کاربران سایت در پیدا کردن آن مشکل داشته باشند و به همین دلیل نتوانند عضو سایت شوند. راهکار مناسب در چنین حالتی گرفتن بازخورد از کاربران است، به عنوان مثال می­توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • آیا کاربران می­توانند به راحتی بخش عضویت در سایت یا خرید را پیدا بکنند؟
  • آیا کاربران می­توانند به راحتی عضو سایت شوند و مراحل آن به سادگی اجرا می­شوند؟
  •  آیا چیدمان بخش­های مختلف سایت مناسب است و موارد مهم­تر به سادگی در دسترس قرار دارند؟
  • آیا در توضیحات بخش­های مختلف، نکاتی که برای کاربران اهمیت دارد و سوالاتی که در ذهنشان هست پاسخ داده شده است؟
  • آیا گرافیک سایت به موضوع سایت ارتباط دارد و اعتماد مناسب را در کاربران ایجاد می­کند؟
  • مراحل خرید به میزان کافی ساده طراحی شده­اند؟ از چه روش­هایی می­توان آنها را بهبود داد؟
  • آیا وب سایت ما در تمام دستگاه­ها و تمام سیستم­های عامل به خوبی نمایش داده می­شود؟

سوالات فوق را می­توان از کاربران پرسید و بر اساس تجربه کاربران سایت و انجام آزمایش­های مختلف مانند آزمایش A/B که در مقالات قبل در مورد آن صحبت کردیم، بهترین حالت را انتخاب کرد. یکی از روش­های مرسوم برای این کار cart sorting نام دارد. در این روش بخش­های مختلف سایت بر روی کارت­ نوشته می­شود و از کاربران خواسته می­شود تا این کارت­ها را به سلیقه خود در صفحه قرار دهند تا بهترین حالت ایجاد شود. سپس بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده از کاربران، بهترین حالت چیدمان سایت مشخص می­شود.

نکته دیگری که در بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت دارد، ایجاد روش­های مختلف دسترسی به بخش­های مختلف و حتی ایجاد روش­های مختلف ارسال و پرداخت اینترنتی است. با انجام این کار به کاربران مختلف اجازه می­دهیم تا از روشی که به آن علاقمند هستند، کار را انجام دهند و این موضوع نرخ تبدیل ما را بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال ممکن است برخی از مشتریان تمایل به پرداخت آنلاین داشته باشند و برخی دیگر تمایل به پرداخت به صورت حضوری و در صورتی که ما در سایت هر دو روش را داشته باشیم می­توانیم به هر دو گروه خدمات ارائه کنیم و مشتریان را از دست نخواهیم داد.

به بیان بهتر از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل میتوان وبسایت تجاری را به ابزاری برای فروش بهتر و بیشتر تبدیل کرد.از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل کاربر هربار که وارد وبسایت شود خود را درگیر چرخه ای از خرید و فروش میبیند که از طریق آن فروش شما بیشتر می شود.

حال نسبت تعداد این بازدیدکنندگان که عمل مورد نظر را انجام داده اند به کل بازدید کنندگان سایت شما نرخ تبدیل نامیده می شود. این عمل مورد نظر شما می تواند ثبت نام در خبرنامه، ساخت حساب کاربری، فروش یک کالا یا خدمت، دانلود یکی از اپلیکیشن های شما یا هر چیز دیگری مثل این باشد. در واقع بحثی که دنبال خواهیم کرد چگونگی اندازه گیری، بهینه سازی نرخ تبدیل است، یعنی چگونه می توان تعداد کاربرانی که عمل مورد نظر را در وبسایت شما انجام می دهند بیشتر کرد.یکی از اساسی ترین المان های بهینه سازی نرخ تبدیل ، نوعی آزمایش است که به تست A/B یا تست دو بخشی ( Split Test ) معروف است . در این روش دو نسخه از یک صفحه اینترنتی با عملکرد مشابه اما ساختاری متفاوت به کاربران متفاوت و به صورت همزمان نمایش داده می شود و صفحه ای پیروز از این آزمایش بیرون می آید که کاربران بیشتری با آن تعامل داشته و به نوعی جذب آن شده اند .

برای مثال ممکن است صفحه مورد نظر مربوط به پیشنهاد ویژه خرید تعدادی از اجناس باشد که می توان در یکی از آن ها فرایند خرید را متفاوت از صفحه دیگر در نظر گرفت و پس از پایان تست ، صفحه ای که منجر به خرید بیشتر شده است ، به عنوان پیروز تست انتخاب و به صورت ثابت در سایت قرار داده شود .

به عنوان مثالی دیگر می توان به ابعاد تصویر اجناس در یک فروشگاه اینترنتی اشاره نمود . برای درک اینکه ، تصویر اجناس حداقل باید چه ابعادی داشته باشد تا بازدید کننده را بیشتر به سمت خرید سوق دهد ، کافی است که یک تست A/B برگذار نمود و در نهایت بعد از گذشت یک ماه یا شاید هم بیشتر ، ابعاد مفید تصاویر را استخراج نمایید .

همانطور که مشخص است تست A/B زمانبر بوده و در برخی موارد ممکن است نتایج برخی از تست ها بعد از گذشت حتی یک سال از شروع تست مشخص گردد اما ثابت شده است که نتیجه آن بسیار قابل قبول و کارا می باشد . همچنین ترافیک زیاد بازدید کننده باعث می شود اعتبار تست نیز افزایش یابد .

در آخر باید به این اشاره نمود که این تست را می توان در هر لحظه صورت داد تا وب سایت به نرخ تبدیل بهینه و بهینه تر دست پیدا کند و نباید به این سادگی آن دست بردارید .

یکی از بهترین ابزار های اطلاع از نرخ تبدیل یک صفحه از وب سایت ، آنالیزور گوگل با نام Google Analytics است که با ثبت نام در آن ، پس از گذشت مدت زمانی می توان علاوه بر آمار های مناسب از بازدید کنندگان وب سایت شما ، نرخ تبدیل هر صفحه از سایت را نیز مشاهده نمود . لازم به ذکر است که این سرویس نیز نرخ تبدیل را بر اساس آمار بازدید در زمان های مختلف محاسبه می کند .

ناگفته نماند آمار بدست آماده از این سرویس در برخی مواقع دقیق نبوده و می تواند به صورت تقریبی جوابگوی برخی از آنالیز ها باشد اما زمانی که آمار در یک بازه زمانی طولانی و از یک وب سایت با بازدید بالا بدست می آید تا حدودی معتبر می گردد .

برای مشاهده نرخ تبدیل هر صفحه در این سرویس کافی است ، وارد حساب خود شده و سپس در قسمت Behavior بر روی تب Landing Pages کلیک نمایید . سپس صفحه مورد نظر خود را انتخاب و آمار مربوط به آن را مشاهده نمایید . همچنین به بازه زمانی آمار نیز توجه کنید که برای تنظم آن می توانید از منوی بالای صفحه ، سمت راست ، برای تنظیم آن اقدام نمایید .

  • یک برنامه نویس
۲۴
شهریور



تبلیغات اینترنتی و بهره مندی بیشتر از بنرهای تبلیغاتی
تبلیغات اینترنتی اکنون مورد توجه بسیاری از صاحبان کالا و خدمات است. گستره اینترنت و نوع اثرگذاری آن باعث شده برخی از شرکت ها، تلاش های سنتی تبلیغات را فراموش کنند و صرفاً با تبلیغات مدرن، فعالیت های حرفه ای خود را برای دیگران معرفی کنند. اثر حاضر می کوشد نخست با تعریفی ساده از تبلیغات اینترنتی، ویژگی ها و ضرورت های مهم تبلیغات اینترنتی را فهرست وار بازگو کند و سپس بهره مندی بیشتر از تبلیغات با بنر را بررسی می کند.
مزیت این اثر در آن است که کوتاه و گزیده، توصیه های کاربردی را مورد توجه قرار داده تا با کاهش هزینه ها، اثربخشی بنر تبلیغاتی حاصل شود.
● تبلیغات اینترنتی
در صنایع مختلف، تعریف های متفاوتی برای عبارت تبلیغات ذکر شده است ولی در بیشتر آنها مفاهیم مشترکی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این مفاهیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) تبلیغات عبارت است از تلاش برای ایجاد یک ارتباط دوسویه غیرمستقیم با مخاطب است.
۲) تبلیغات موفق مستلزم پرداخت هزینه به منظور بهره برداری از امکانات ساخت و رسانه مناسب برای نشر آن است.
۳) تبلیغ خوب تلاش دارد تا با ایجاد آگاهی و گاه آموزش به صورت های مستقیم و غیرمستقیم بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی قابل انجام است که از آن جمله می توان به روزنامه ها، مجله ها، رادیو، تلویزیون و... اشاره کرد. پس از گسترش کاربردی اینترنت در سطح دنیا، استفاده از وب سایت ها و وبلاگ ها به عنوان رسانه های جدید تبلیغاتی توجه بسیاری از شرکت ها را به خود جلب کرد و در اثر آن روش ها و تکنیک های جدیدی برای تبلیغات در اینترنت خلق شد.
در ادبیات جدید تبلیغات، تعریف هایی نیز برای تبلیغات اینترنتی ذکر شده است. برای نمونه، دو کافی (۱۹۹۶) از اولین کسانی است که در زمینه تبلیغات اینترنتی و چگونگی نگرش مصرف کنندگان، تحقیقاتی انجام داده است. وی در مقاله ای با عنوان ارزش تبلیغات و تبلیغات در وب، تبلیغات اینترنتی را از نظر مصرف کنندگان در بردارنده انواع بسیاری از مطالب و مضامین تجاری موجود در وب می داند، از تبلیغات الکترونیکی شبیه به تبلیغات سنتی (تابلوهای تبلیغاتی و بنرها) گرفته تا انواع دیگری که متفاوت از تبلیغات سنتی هستند (مانند ایجاد پایگاه اینترنتی).به همین گونه اشلوزر و دیگران (۱۹۹۹) تبلیغات اینترنتی را هرنوع محتوا و مضمون تجاری موجود در اینترنت می دانند که شرکت ها برای آگاه کردن مصرف کنندگان در مورد کالاها و خدمات خود طراحی می کنند.
بعضی دیگر نظیر پاتون و همکارش نیز تبلیغات اینترنتی را به طور ساده، استفاده از اینترنت برای انجام تبلیغات دانسته اند. بنابراین با درنظر گرفتن بعد رسانه ای، اینترنت و با توجه به تعریف تبلیغات تجاری، می توان تبلیغات اینترنتی را چنین تعریف کرد:به کارگیری اینترنت و فناوری های زیرمجموعه آن مانند وب و پست الکترونیکی از سوی سازمان های تجاری برای انجام فعالیت های تبلیغاتی مورد نظر.
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد.
در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف کرده اند: نمایش دادن نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصویرهای تبلیغاتی در سایت های پربیننده اینترنت به نحوی که به تحقق هدف های تبلیغات کمک کند.
با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر می رسد اولین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک بوده باشد اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز شد.
● ویژگی ها و ضرورت های مهم تبلیغات اینترنتی
در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغ در اینترنت از مزیت های قابل ملاحظه ای برخوردار است از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ ایجاد ارتباط دوطرفه با مخاطب
ـ ایجاد یک پیوند مستقیم به فهرست محصولات
ـ توانایی هدف گیری ایستا و پویای مشتریان
ـ دسترسی جهانی و شبانه روزی
ـ ارسال و نگهداری و به روزرسانی آسان
ـ قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا
ـ طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش
ـ هزینه کم تبلیغ در اینترنت نسبت به سایر رسانه ها
ـ دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
ـ اطلاع رسانی کامل و سریع
ـ نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
ـ ایجاد یک پیوند مستقیم به فهرست محصولات

● مدل های تبلیغات اینترنتی

طی یک دهه ای که از پیدایش پدیده تبلیغات اینترنتی می گذرد، روش ها و مدل های مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه تنها به «بنر» اشاره می شود.
● بنر
بنر عبارت از یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولاً مستطیلی است که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود. ابعاد مختلفی دارد اما به طور متوسط دارای طول ۴۶۰ پیکسل و عرض ۶۰ پیکسل است.
بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه از معروف ترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می رود.
▪ بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می توان آنها را به دو صورت زیر دسته بندی کرد.
۱) بنرهای ثابت
۲) بنرهای متحرک (انیمیشنی)
۳) بنرهای تعاملی (دارای غنای رسانه ای)
● بهره مندی بیشتر از تبلیغات بنر
تجربه نشان می دهد که استفاده هوشمندانه از بنر به ویژه در معرفی نام تجاری (برند) و پیشبرد فروش بسیار موثر است.
براساس آمار سازمان بین المللی تبلیغات (IAB) در سال ۲۰۰۰ میلادی تبلیغات از طریق بنر ۴۷ درصد کل تبلیغات آنلاینی را تشکیل داده است. به ویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات آنلاین در این سال ۲/۸ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی می بریم بنابراین تبلیغات از طریق بنر می تواند و باید بخشی از راهبرد تبلیغاتی شما باشد به شرط آنکه به این موارد توجه کنید:
۱) برای بنرهای خود پیام های جذاب و کوتاه تهیه کنید
بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسه اند. این آگهی ها باید بیننده را به مدتی کوتاه جذب کنند. بنر خواه در بالای صفحه باشد یا در وسط و کناره های آن باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خود را انتقال دهد.
این آگهی ها به خصوص در معرفی نام و مارک های تجاری بسیار موفق عمل می کنند زیرا نام ها یا تصویرهای کوتاه به خوبی در ذهن جای می گیرند اگر شرکت کوچکی دارید و می خواهید مستقیماً به تبلیغ کالا و خدمات خود بپردازید باز هم بهتر است همین رویه را در پیش گیرید یعنی کلام و تصویری را انتخاب کنید که به زیبایی و در کمال اختصار پیام شما را انتقال دهد.
۲) اطمینان یابید که بنرها مخاطب را به جای درستی هدایت می کنند
اگر از بنر برای معرفی سایت خود استفاده می کنید قابل قبول است که مخاطبان را به صفحه اصلی سایت بفرستید اما بنرهایی که برای پیشبرد فروش و ارائه پیشنهادهای خاص طراحی شده اند، ممکن است با هدایت مخاطبان به صفحه اصلی سبب سردرگمی ایشان شوند.
در این مورد به خصوص اگر پیام یا راهنمای تصویری مناسبی برای هدایت این بازدیدکنندگان در صفحه اصلی پیش بینی نکرده باشید، احتمالاً آنها را از دست خواهید داد.
کریس ماهر مدیر شرکت بازاریابی M۲K در آستین تگزاس می گوید: اگر کاربر را خسته و سردرگم کنیم بدون آنکه از ما خرید کند به سایت دیگری خواهد رفت. این یکی از خطاهای مهمی است که آگهی دهندگان مرتکب می شوند.
بنابراین به جای آنکه مخاطب را به صفحه اصلی سایت بفرستیم، بهتر است او را مستقیماً به صفحه ای هدایت کنیم که برای پیشبرد فروش طراحی شده و بنرها را به آن مرتبط (پیوند) کرده ایم. در این صفحه باید محصول یا پیشنهاد خود را به صورت مشروح معرفی کنیم و از مخاطب بخواهیم که با پر کردن فرم، محصول را سفارش دهد یا با ما تماس بگیرد. به این ترتیب اگر مخاطب فرم را هم پر نکند، مطمئن هستیم که پیام ما را دریافت کرده است.
۳) تبلیغات خود را هدف گیری کنید
منظور از تبلیغات هدف گیری شده پیام رسانی به مخاطبانی است که دارای علاقه مشترک شغلی، تخصصی، هنری، ورزشی و مانند آن هستند.
در تبلیغات از طریق بنر این گروه ها را می توان با دسته بندی سایت های نمایش دهنده آگهی از یکدیگر تفکیک کرد به طوری که هر آگهی برای گروه خاصی از مخاطبان پخش شود. ناگفته پیداست که به این ترتیب هزینه ها کاهش و بازدهی تبلیغات به میزان درخور توجهی افزایش می یابد.
۴) تبلیغات خود را با گروه های کوچک محک بزنید
یک وجه امتیاز یا زیبایی تبلیغات اینترنتی این است که با هزینه ناچیزی می توانید آگهی های خود را با گروه کوچکی از مخاطبان بیازمایید. همچنین می توانید بنرهایی با شکل ها، رنگ ها، متن ها و اندازه های مختلف تهیه و اثربخشی آنها را با هم مقایسه کنید. با کمی دقت و حوصله می توانید پیشنهادهای فروش را به گونه ای تنظیم کنید که با خصوصیات و علاقه گروهی مخاطبان سازگارتر شده و بیشترین نتیجه را به بار آورد.
۵) بخشی از استراتژی کلی تبلیغات خود را به بنر اختصاص دهید
تبلیغات معمولاً وقتی بیشترین نتیجه را به بار می آورد که از رسانه ها و روش های مختلف برای رساندن پیام به مخاطب استفاده کنیم.
سازمان ها و شرکت های بزرگ و با سابقه، این مطالب را می دانند و می کوشند پیام های خود را با رسانه های مختلف به مخاطبان برسانند. این شرکت ها معمولاً از رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات و تبلیغات محیطی به خوبی استفاده می کنند و در سال های اخیر، روش های مختلف تبلیغات آنلاین را هم به این مجموعه افزوده اند اگر بودجه شما کفاف تبلیغ در رسانه های گرانقیمت را نمی دهد از سایر انواع تبلیغات آنلاین استفاده کنید. درج آگهی در خبرنامه های آنلاین و ارسال ای میل های تبلیغاتی از نمونه هایی است که در کنار تبلیغات بنر می تواند به شما کمک کند.
۶) در طراحی بنر از گرافیک، انیمیشن و سایر جلوه های بصری بهره بگیرید
ترکیب بندی رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر جلب توجه بینندگان و موفقیت بنرهای شما دارد.
نثر روان و زیبا نیز در ترکیب با این عوامل اثرگذارتر می شود. این مجموعه عوامل، ممکن است مدت ها در ذهن بیننده بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک کند.
برای طراحی بنرها از افراد متخصص و با تجربه استفاده کنید.
هزینه طراحی بنر، رقم در خور توجهی نیست اما اثر مهمی بر تبلیغات شما دارد.
یک هدف خیلی مهم دیگر از تبلیغات بنری جاانداختن نام تجاری است. بنر تبلیغاتی شما می تواند یا بهتر است بگوییم باید مجموعه ای از لوگو، رنگ و شعار تبلیغاتی شما باشد.
تبلیغات بنری یک راه موثر برای نمایش پیام های تبلیغاتی شما در اینترنت است. این تبلیغات تنها روش تبلیغات در اینترنت نیست ولی بخش اساسی از تبلیغات آنلاین به حساب می آید.
  • یک برنامه نویس
۱۴
شهریور
جذابیت ابتدایی سرویس اینستاگرام برای کاربران افکت‌ها و فیلترهای جذاب تصاویر بود. بعضی از این افکت‌ها قابلیت‌هایی مانند Tilt-Shift را برای ایجاد عمق میدان مصنوعی به تصاویر اضافه می‌کنند و برخی هم به صورت جالبی رنگ و نور و کنتراست تصاویر را تغییر می‌دهند تا حالتی قدیمی به آن‌ها بدهند. اما حالا که افکت‌های اینستاگرامی را در اپلیکیشن‌های فراوانی می‌بینیم و برخی از آن‌ها مانند Aviary یا Pixlr حتی افکت‌های بیشتر و بهتری دارند چه عاملی باعث محبوبیت بیشتر اینستاگرام است؟ جواب این سوال 50 میلیون کاربر اندروید و iOS است که یک شبکه اجتماعی را به وجود آورده‌اند. اینستاگرام سال گذشته برای اندروید عرضه شد و طی مدت هفت روز 10 میلیون بار دانلود شد و به قدری محبوب شد که کمپانی فیس‌بوک را مجاب کرد تا آن را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کند.
تا آنجایی‌که می‌توانید تصاویر کلاژ شده و کوچک نگذارید. اینستاگرام به اندازه‌ی کافی کوچک است و همانطور که می‌دانید قابلیت زوم کردن ندارد. اگر شما هم نتوانید مفهوم آنها را تشخیص دهید، هیچ کس دیگر نیز نمی‌تواند؛ بنابراین لایک‌های کمتری دریافت می‌کنید.
از اینستاگرام فقط برای تبریک تولد دیگران استفاده نکنید؛ کمی خلاقیت و ابراز احساسات خودتان بد نیست.
اگر کپشن شما از یک توییت (۱۴ کلمه) بیشتر باشد، پس کپشن طولانی را انتخاب کرده‌اید. اینستاگرام برای خواندن مطالب ایجاد نشده است. اگر کسی بخواهد متنی را بخواند حتما به فیسبوک مراجعه می‌کند.

لطفا به خاطر داشته باشید که این‌ها تنها تعدادی قانون نانوشته هستند نه چیز بیشتر! اینستاگرام برای بروز احساسات و خلاقیت به وجود آمده و فقط کافیست که کمی با دقت در این شبکه اجتماعی عمل کنید. در مقاله‌ی دیگر به قوانین اینستاگرام برای بازاریابی موفق در این شبکه اجتماعی پرداخته ایم.

اینستاگرام اپلیکیشنی برای به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم است که به کاربران اجازه آپلود تصاویر و اعمال فیلترهایی روی این تصاویر و به اشتراک گذاشتن آنها با فالوئرها را می دهد. اینستاگرام با "سلفی ها" معروف شد، زیرا کاربران در سفرها، رستوران ها و ... عکس های سلفی خودشان را با اینستاگرام منتشر می کردند. در عصر دیجیتال، رسانه های اجتماعی تبدیل به بخشی از زندگی مردم و حتی بهترین دوست آنها شده اند و اینستاگرام نیز پلتفرمی عالی برای این منظور است. با بیش از 150 میلیون کاربرد و 16 میلیارد تصویر به اشتراک گذاشته شده، شکی وجود ندارد که اینستاگرام بر دنیای شبکه های اجتماعی حکمرانی می کند. البته این محبوبیت رو به رشد آماری هم دارد. 15 نکته زیر جزو این آمار هستند.
 خوشحال و ناراحت

بر اساس تصاویر به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام، بدعنق ترین قاره دنیا (بر اساس لبخندها) قاره آسیا است و شادترین شهر ایالات متحده، شهر سنت لوئی است.

ژئوتگ

نیویورک سیتی در سال 2013 بیشترین برچسب جغرافیایی را خورده است و دیزنی لند از این لحاظ در رده دوم قرار دارد.

 هشتگ

83 درصد از پست های اینستاگرام دارای هشتگ های (#) محبوب هستند. پرکاربردترین هشتگ سال 2013 هشتگ #love بوده است.


لبخند بزنید!

تابحال 20 میلیارد عکس در اینستاگرام آپلود شده است. این یعنی 55 میلیون عکس در روز.

 کاربران

بیش از 90 درصد کاربران اینستاگرام زیر 35 سال هستند و 68 درصد آنها خانم هستند.

لایک!

در هر ثانیه نزدیک به 8500 بار لایک زده می شود.


اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی موفق است که با سرعت بسیار زیادی توانست به محبوب‌ترین رسانه میان جوانان تبدیل شود. در حالی که به نظر خیلی از تحلیل‌گران، تاج شبکه‌های اجتماعی بر سر فیسبوک بود، ولی امسال تاج در دستان اینستاگرام خواهد بود.برای اینکه اهمیت و ارزش امروزه اینستاگرام را درک کنید چند آمار از این شبکه را برایتان آورده ایم :

  • تعداد کاربران فعال اینستاگرام در حال حاضر ماهانه ۳۰۰ میلیون نفر است
  • کاربران این شبکه اجتماعی تا به حال ۳۰ میلیارد عکس را به اشتراک گذاشته‌اند و به طور متوسط روزانه ۷۰ میلیون عکس ارسال می‌شود
  • ۷۰ درصد کاربران اینستاگرام از کشوری غیر امریکا هستند
  • ۵۲ درصد از بازاریابان در برنامه جدید خود برای اینستاگرام برنامه ریزی کرده‌اند
  • ۹۶ درصد بهترین برند‌های مد در اینستاگرام حضور فعال دارند
  • بازاریابی b2c حدود ۶۰ درصد و بازاریابی b2b حدود ۴۰ درصد سهم در اینستاگرام دارند
  • ۳۸ درصد عکس‌های که دارای چهره خندان بوده‌اند لایک بیشتری دریافت کرده‌اند
  • پست‌های دارای هشتگ حدود ۱۳ درصد تعامل بیشتری را نسبت به دیگر پست‌ها داشته اند

همینطور که مشاهده کردید همه چیز از رشد اینستاگرام در سال جاری خبر می‌دهد برای حضور مفید و استفاده از این فضا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی حتما برنامه ریزی و زمان مناسب را در نظر بگیرید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد اینستاگرام نیاز دارید مقاله انواع شبکه های اجتماعی را در آکادمی ای‌نتورک بخوانید. برای حضور بهتر و کمک به ایجاد برنامه صحیح بازاریابی ما در اینجا چند نکته مهم را بازگو می‌کنیم :

اینستاگرام برای فروشگاه‌های آنلاین:

  1. به جای یک حساب شخصی باید یک حساب تجاری (Business account ) را ثبت کنید
  2. از نام برند برای ایجاد حساب تجاری استفاده کنید
  3. مشخصات پروفایل خود را کامل کنید. سعی کنید اطلاعات تماس با اطلاعات صفحه درباره ما یا ارتباط با ما  سایت‌تان یکی باشد.
  4. هشتگ مناسب با حوزه فعالیت کسب و کارتان در نظر بگیرید. البته من پیشنهاد می‌کنم قبلا از آن مقاله ۶ اشتباه بزرگ در استفاده از هشتگ‌ها را مطالعه کنید
  5. هشتگ‌های عمومی که کاربران از آن استفاده می‌کنند را نیز فراموش نکنید و به هر بهانه‌ای در جمع کاربران حضور داشته باشید
  6. اگر کاربری از محصولات یا خدمات شما استفاده کرده است یا نام شما را در پستی ذکر کرده است می‌توانید پست ها را لایک کنید
  7. ایجاد ویدیو را فراموش نکنید،مخصوصا که اکنون محدودیت ویدیو از ۱۵ ثانیه به ۶۰ ثانیه ارتقا یافته است
  • یک برنامه نویس
۱۴
شهریور

تبلیغات ویدیویی

سرویس تبلیغات ویدیویی ، جدیدترین سرویس ای‎نتورک است که به آگهی‎دهندگان، این امکان را می‎دهد تا بتوانند تبلیغات ویدیویی خود را در اپلیکیشن‎های گوشی‎های هوشمند نمایش دهند و در آخر به کمک یک تصویر نهایی، مخاطبان به هدف نهایی آگهی‎دهنده برسند. هدف نهایی مورد نظرشان، می‎تواند برندسازی، اطلاع‎رسانی و حتی نصب اپلیکیشن باشد.

کسب‌وکارها می‌توانند از این سرویس به منظور برندسازی و همچنین افزایش آگاهی در مورد محصولات و خدمات خود بهره ببرند. زیرا در این روش تبلیغاتی، تمام تمرکز و توجه مخاطب روی تبلیغ شما قرار می‌گیرد و نسبت به دیگر روش‎ها، نرخ تبدیلش ۳۰۰٪ بیشتر است. از سوی دیگر، بر اساس آخرین بررسی مجله فوربس روی این روش تبلیغاتی، تعداد نصب اپلیکیشن‎های موبایل به کمک این روش تبلیغاتی، ۲۰۰٪ افزایش یافته است.

در بازاریابی ویدئویی قرار نیست دنبال مفاهیم خیلی پیچیده بگردید. هر ویدئویی که برند شما را بهتر معرفی کند و باعث ارتقای آن یا باعث فروش بیشتر محتوا یا کالایتان شود به مفهوم بازاریابی ویدئویی است.
در حقیقیت دو هدف اصلی که در بازاریابی ویدئویی دنبال می شود برندینگ و فروش است. دارت در کنار شماست تا این کار را به بهترین روش انجام دهید. بازاریابی ویدئویی قویترین روش بازیابی دیجیتال در دنیای امروز است.
فیلم سازی به سبک دارت

اگر همین تبلیغات ویدئویی تلویزیونی را هم دیده باشید متوجه تفاوت ها می شوید. خیلی از تبلیغات فاقد ارزش برندینگ و حتی فروش هستند و بعضی دیگر هر دوی این ها را دارند.
ما آماده هستیم تا با اتاق فکری که داریم ویدئوهایی مرتبط با کسب و کار دیجیتال شما تولید کنیم و آن را در بهترین سایت ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم تا در هر دو زمینه به راحتی پیشرفت کنید.

توصیه می کنیم قبل از انتخاب شیوه های بازاریابی، مروری بر آمار تاثیرگذاری هر کدام از این شیوه ها داشته باشید. در اینجا اطلاعاتی درباره تاثیر ویدیو مارکتینگ مطابق تحقیقات تحلیلی سال ۲۰۱۲ در اختیار شما قرار می دهیم.

هزینه ای که در سال ۲۰۱۲ صرف تبلیغات ویدیویی آنلاین شده از مرز ۳ میلیارد دلار گذشته است. آمارها نشان می دهند ویدیو مارکتینگ رشد بالاتری نسبت به سایر روش های تبلیغات اینترنتی داشته است. تعداد بینندگان ویدیوی آنلاین به ۱۹۳.۳ میلیون بیننده در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

با توجه به اعداد و ارقامی که Online Publisher Association در رابطه با تاثیر ویدیو مارکتینگ منتشر کرده است ۸۰ درصد از افرادی که یک ویدیوی تبلیغاتی را مشاهده کرده اند طی ۳۰ روز آینده دوباره به مشاهده آن پرداخته اند و حتی آمار جالب تری نیز در این باره وجود دارد:

۲۶ درصد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر می روند. ۲۲ درصد از وب سایتی که در ویدیو آمده بازدید می کنند. ۱۵ درصد از شرکتی که در ویدیو اشاره شده، دیدن می کنند. ۱۲ درصد محصول معرفی شده در ویدیو را می خرند.

مطابق آمارها، آن دسته از تبلیغات ویدیویی که می‌توانند از تصویر و نوشته کمال بهره را ببرند و کمترین استفاده را از صدا و المان‌های صوتی بکنند، تا ۷۰ درصد CTR بیشتری داشته‌اند۲. به عبارت دیگر، اکثریت کاربران موبایل، گوشی تلفن همراهشان را در حالت بیصدا قرار می‌دهند و ترجیح می‌دهند ویدئوها را بدون نیاز به شنیدن صدا تماشا کنند.
دومین راه افزایش CTR تبلیغ شما، نشان دادن یک دستگاه موبایل در تبلیغتان است! این کار می‌تواند CTR شما را تا ۳۸ درصد افزایش دهد۲. این یعنی با انجام همین یک ترفند ساده شما می‌توانید مخاطبان بیشتری را قانع کنید که پس از تماشای تبلیغتان، از محصول شما استفاده کنند.
آمارهای بسترهای تبلیغات هوشمند داخل کشور هم این مساله را تأیید می‌کنند. نکته‌ی جالب در این بررسی این است که میانگین CTR برای تبلیغ‌های ویدئویی تپسل هم اکنون حدود شش و نیم برابر میزان آن در دنیاست. این مساله می‌تواند به علت نوپایی تبلیغات ویدیویی در ایران و در نتیجه استقبال بی نظیر کاربران ایرانی از آن باشد. در این میان، تبلیغ بازی هشت خوان با ۱۹ درصد، بیشترین CTR را در میان همه‌ی تبلیغات تپسل دارد. با دقت کوچکی مشخص می‌شود که این تبلیغ از راه کار اول استفاده کرده است، یعنی با استفاده‌ی حداکثری از المان‌های تصویری، جذابیت لازم را برای مخاطب ایجاد کرده و حتی بدون صدا هم می‌توان از آن لذت برد. مثال دیگر تبلیغ تلوبیون است که با دارا بودن CTR 15 درصدی، یکی از صدرنشین‌ها در تپسل است. تلوبیون با نشان دادن دستگاه موبایل در تبلیغش و هم چنین استفاده از نوشتار و بی نیاز کردن کاربر از شنیدن صدا، توانسته از این راهکار بهره مند شود.

۳۳ درصد از کاربران در سی ثانیه نخست، ۴۵ درصد در یک دقیقه، و ۶۰ درصد در طی دو دقیقه پنجره نمایش ویدیو را می بندند.

۵ دقیقه

برخلاف کاربران کامپیوتر، کاربران گوشی های موبایل صبر بیشتری در تماشای ویدیو دارند. کاربران آیفون ۲.۴ دقیقه، اندروید ۳ دقیقه، و آیپاد نزدیک به ۵ دقیقه به تماشای ویدیوها ادامه می دهند.*

۱۵ ثانیه

طبق مطالعات گروه Jun در سال ۲۰۱۱ ویدیوهایی که کمتر از ۱۵ ثانیه باشند ۳۷% بیشتر از ویدیوهایی به اشتراک گذاشته می شوند که بین ۳۰ ثانیه تا ۶۰ ثانیه اند.

۱.۸ میلیون واژه

طبق تحقیقات دکتر جیمز مک کویوی این عدد معادل ارزش هر یک دقیقه ویدیو است! آیا انرژی و توان نوشتن ۱.۸ میلیون واژه را دارید؟ این عدد چیزی معادل ۳۶۰۰ صفحه وب است! اگر قادر باشید هر صفحه وب را در یک ساعت بنویسید، حدود ۱۵۰ روز طول می کشد تا به تاثیرگذاری ۱ دقیقه ویدیو برسید.

%۴۰۳

طبق گزارش یک گروه مشاور املاک استرالیایی، مشاورین املاکی که در وب سایت خود ویدیو قرار می دهند ۴۰۳ درصد بیشتر از بقیه بنگاه های املاک مشتری جذب می کنند.

%۵۱

طبق آمار مراکز معتبر تحقیقاتی در زمینه بازاریابی اینترنتی، ۵۱ درصد مشترکین ویدیوهای آنلاین تبدیل به مشتری شده اند. همچنین ویدیوی آنلاین موجب ۷۶ درصد تمایل به خرید در تماشاگران می شود.

%۷۵

طبق تحقیقات شرکت Eloqua تبلیغات از طریق ویدیوی آنلاین تعداد لغو اشتراک ها را از جانب مخاطبان ۷۵ درصد کاهش می دهد و این نشاندهنده محبوبیت ویدیوهای آنلاین است.

%۸۰

با توجه به آمار ارائه شده از سوی مجمع ناشران آنلاین، این میزان کاربران اینترنتی است که در طی ۳۰ روز به سایتی که در آن ویدیو تماشا کرده اند بازگشته اند. این آمار فوق العاده ای است!

۱۰۰ میلیون

روزانه این تعداد ویدیو در فضای وب دیده می شود. بسیاری از این ها ویدیوهای فراگیری هستند که هر روز جزو پربازدیدها قرار می گیرند، مانند فیلم یک گربه یا کودک بانمک! تعداد بسیار زیادی هم هستند که به دنبال ویدیوهای آموزش انواع مهارت ها هستند و بسیاری دیگر نیز به دنبال خرید یک محصول یا سرویس به تماشای ویدیوهای تشریحی می نشینند.


در حقیقت ما قرار نیست فیلم کوتاه هنری بسازیم تا در جشنواره ها جایزه بگیریم. ویدئوهای تولیدی ما برای شما با سه ویژگی منحصر به فرد همراه خواهند بود؛

اول از همه دسترسی آسان در سایت های پر بازدید مثل youtube و استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای افزایش سئو، دوم تاثیر گذاری بر مخاطب یا مشتری با بهره گیری از مضامین مختلف تصویری و موزیک و حتی کمی طنز، سوم هم تلاش برای ماندگاری برند در ذهن مشتری.
چرا فیلم تبلیغاتی میسازیم؟

بهتر است بدانید که بیشتر از ۵۷ درصد کسانی که دست به خرید اینترنتی می زنند قبل از از خرید محتوا یا کالا فیلم مربوط به محصول را می بینند تا از خرید خود مطمئن شوند و سایت هایی که این امکان را مخاطب می دهند تا سی درصد بیشتر بازدید یا کالایشان تا پنجاه درصد راحت تر فروش می رود.

برای اینکه تنها به برندینگ و تبلیغات متنی متکی نباشید و هر روز محتوا و کالای بیشتری بفروشید بگذارید دارت فیلمساز شما باشد؛ یک فیلمساز اختصاصی برای کسب و کار شما. کارشناسان بازاریابی دیجیتال، بازاریابی ویدئویی را «معدن طلا» می دانند.

  • یک برنامه نویس
۱۴
شهریور

تبلیغات چیست؟

تبلیغات به عنوان یک علم جدید، عمری کمتر از یک قرن دارد. از زمانی که این دانش وارد حوزه تدریس و تحقیق دردانشگاه ها شد، تعاریف متفاوتی برای آن تدوین گردیده است. وجه مشترک همه این تعاریف، « تلاش برای شناساندن کالاو خدمت به مخاطبان و مشتریان » است که با ابزارها و از طریق روش های گوناگون انجام می شود.

مقاله حاضر، اثری است از دکتربوریس بکر استاد دانشکده تجارت در دانشگاه اورگون امریکا که درآن تعاریف و چارچوب های تبلیغات، تدوین شده است.

تبلیغات (Advertising)

تبلیغات در لغت نامه  وبستر به عنوان محل جلب توجه عمومی به چیزی بخصوص از طریق اعلامیه های پولی جهت برانگیختن میل به خرید یا اشاعه کالا تعریف شده است.

پس تبلیغات، نوعی ارتباط از طریق رسانه های جمعی است. ارتباطاتی را می توان تبلیغات نامید که:

1.هزینه آن پرداخت شده:

می کوشد مخاطب را قانع کند. تبلیغات به منظور متقاعد کردن و مؤثر بودن باید پیام مورد نظر را به مخاطب ابلاغ نماید. به عنوان نمونه اگر تبلیغات می کوشد کالای خاصی را تبلیغ کند، باید مخاطب را متقاعد کند که به خاطر دلایل کاربردی یا عاطفی باید آن محصول را بخرد.

2.به مخاطب منتقل شود:

تبلیغات نوعی ارتباط دوسویه است. وقتی پیامی می فرستید، مخاطب باید آن را دریافت کند. هر دریافت کننده می تواند تبلیغات را به نحو دلخواهش تعبیر نماید. او باید بداند که توانایی چنین تفسیری را دارد و می تواند پیام را بپذیرد و یا نادیده بگیرد و یا علیه آن اعتراض کند. درحقیت مصرف کنندگان اغلب بیش ازحد تصورشان قدرت تعیین محتوای تبلیغات را دارند. به عنوان نمونه، گروهی از زنان بوستون آمریکا تصمیم گرفتند علیه تبلیغات مجلات پرزرق و برق که زنان را مورد استفاده ابزاری قرارمی دادند، اعتراض کنند و موفق نیز شدند. کوکالا که نوشابه های رژیمی تولید می کند، دیگر ازمانکنی ملقب به «اسکلت» درآگهی هایش استفاده نمی کند.

تبلیغات

تبلیغات مسئولیت پذیر:

قالب سازی های فرهنگی و ارایه نمودهای زیبایی اغلب ثمره « دروازه بان های رسانه ای » نظیر شرکت های تبلیغاتی است، اما اعتراض های افراد ناراضی « دروازه بان های رسانه ای » را ناگزیر ساخته، مسئولیت پذیرباشند و درباره نتیجه استراتژی های تبلیغاتی شان تجدید نظر کنند، پس شما پیش از هرچیز باید به محتوای تبلیغات فکر کنید و بدانید مقصودتان چیست و می خواهید چه پیامی به مردم انتقال دهید.

شرکت های تبلیغاتی باید فراتر از محتوای ودرآمد بیندیشند و ببینند برای چه کسانی تبلیغ می کنند و چه کسانی تحت تأثیر پیام های تبلیغاتی شان قرارمی گیرند؟

درآمریکا که سرزمین فرصت ها نامیده می شود و زمینه آزادی مالی فراوانی است، آژانس های تبلیغاتی نمونه برجسته صنعتی هستند که درچند دهه اخیر بر اثر آزادی بیان و تجارت آزاد، سودکلانی برده است. اما اثرات منفی قابل ملاحظه ای نیز وجود دارد که روی جامعه تأثیرمی گذارد. یکی از آن اثرات منفی که « نائومی ولف» در کتابش با عنوان افسانه زیبایی توصیف کرده، پیام کوته بینانه تبلیغات درباره ایده آل زیبایی معاصراست .

ولف از رسانه ها عموماً به خاطر ارایه توهمات بی عیب و نقص و غیر واقع بینانه درباره زیبایی انتقاد می کند. این توهمات مربوط به کمال گرایی دست نیافتنی روی زنان تأثیری منفی برجا می گذارد، زیرا آنها را دعوت به مقایسه واقعیت بهبود نیافته شان با افسانه زیبایی روتوش شده مانکن ها می کند.

نائو می ولف و سایر منتقدان صنعت تبلیغات نظیر دکترمری پایفر و  جین کیلبرن  اظهار نظر می کنند که تبلیغات نوجوانان وزنان بی پناه را طعمه قرار می دهد و آنها را متقاعد می سازد اگر پولشان را صرف محصولات تبلیغ شده نمایند، شبیه مانکن های آگهی خواهند شد.

ولف در کتابش (1991) می نویسد: تبلیغات خاص زنان از عزت نفس آنها می کاهد. فرهگ عامه ما قویاٌ توسط آگهی دهندگان زیبایی سانسور می گردد.

آیا تبلیغات در به تصویر کشاندن غیر واقع بینانه محصولات، غیرمسئولانه است ؟ مطالعات اخیر نشان می دهد تصاویر رسانه ای می تواند حس خودباوری مردم را تضعیف کند. اگر این پرسش مطرح می شود که تبلیغات چه موقع خوب است و چه زمانی بد؟ ما چه زمانی می توانیم پیام هایمان و نفوذ قدرتمند آنها را بر جامعه ارزیابی کنیم.

قدرت مثبت و منفی تبلیغات دکتر ایچ ساندیج، تبلیغات را نوعی از ارتباطات تعریف می کند که ارتباطگر می تواند ماهیت پیامش را کنترل کند و آن را به مخاطبان خاص یا عام با هزینه ای بسیار اندک انتقال دهد. دکترساندیج می گوید آزادی آگهی دهندگان در خلق چنان پیام هایی بدون ترس از تحریف توأم با توزیع سراسری این پیام ها به آنها قدرت فوق العاده ای جهت اعمال نفوذ روی افکار و کردار جامعه می بخشد. می توان از چنین قدرت و کنترلی جهت بهبود جامعه یا سوء استفاده آسان از آن بهره گرفت.

بیش از 50 سال پیش ، دکتر ساندیج نفوذ نیرومند تبلیغات را روی اقتصاد و فرهنگ دنیا پیش بینی کرد.

وی درسال 1951، بخصوص نگران نفوذ تبلیغات روی چهار مقوله بود:

ـ مصرف گرایی کلان

ـ اختصاص منابع

ـ تحریک تنوع محصول

ـ قیمت های اجناس

ما امروزه در اقتصادی زندگی می کنیم که وابسته به نیازها و خواسته های روان شناختی مصرف کنندگان است.

به منظور اعمال نفوذ و اقناع مصرف کنندگان، تبلیغات به همین نیازها و خواهش های روانی می پردازد.

آبراهام مازلو پیشگام مطالعه در زمینه انگیزیش های انسانی، سلسله مراتب نیازهای زیررا تبیین کرده است:

ـ نیازهای فیزیولوژیکی ، یا زیست شناختی که مستلزم ارضای گرسنگی، تشنگی و کارکردهای اساس بدن است.

ـ نیازهای ایمنی، نیاز به تأمین سرپناه و حفاظت از بدن و امرار معاش آسوده.

ـ نیازهای عاطفی، نیاز به دلبستگی و محبت.

ـ نیاز عزت نفس، نیاز به منزلت و شهرت و برخورداری از اعتماد دیگران.

ـ نیاز خودشکوفایی، که به عقیدۀ  مازلو بالاترین نیازاست و تنها درصد اندکی ازمردم به آن نایل می شوند.

اگرچه مازلو نیازهای اساسی بشر را توصیف کرده ، و نه نیازها و انگیزه های مصرف کنندگان ، افراد برای تأمین بسیاری از نیازهای خود به اجناس و خدمات روی می آورند، تردیدی نیست که در پنجاه سال گذشته سطح مصرف گرایی مان را به میزان فوق العاده ای افزایش داده ایم. ما مرتباً توسط تبلیغاتی بمباران می شویم که وسیلۀ یا دستگاه جدیدی را به اطلاع مان می رسانند که ما « برای زندگی بهتر» نیاز به خریدشان داریم. پرسش این است : آیا ما پیش از قرارگرفتن در معرض یک آگهی میل یا نیاز به کالای تبلیغ شده را داریم یا تبلیغات واقعاً آن میل یا نیاز را ایجاد می کنند؟ آیا می توان تبلیغات را مسئول چنین مصرف گرایی کلانی می دانست؟

برای فردی که تبلیغات را مزاحم و ناخوانده می داند، پاسخ مثبت است. حامیان تبلیغات شاید اشکال بسیار زیاد ارضای نیاز را هدف بگیرد، ولی درایجاد نیازهای جدید کاربرد اندکی دارد.

حامیان تبلیغات همچنین اظهار می دارند که تبلیغات جنبه های مثبت اجتماعی اضافی نیزدارد. آنها می گویند تبلیغات به مصرف کنندگان آموزش می دهد و آنها را برای تصمیم گیری های خرید آگاه می سازد. تبلیغات چه موقع تأثیر منفی دارد؟ هنگامی که به فرد دیکته می کند چه کار انجام می دهد. پیام های تبلیغاتی هرگز نباید جایگزین عقل سلیم گردد.


خلاق، ابتکاری و به یادماندنی: تصویر و پیام تبلیغ می باید کاملاً خلاقانه و ابتکاری باشد بگونه ای که مخاطب در مورد آن به فکر واداشته شود و هر زمان که محصول شما و یا محصولات مشابهی را می بیند به یاد تبلیغ شما بیافتند.
عنوان جذاب و متفاوت: عنوان یک تبلیغ می بایست به گونه ای باشد که خواننده وادار به خواندن ادامه آن شود.
متن آگهی: متن آگهی را بگونه ای بنویسید که مزیت های محصول و یا خدمت شما را بیان کند. من چندی پیش یک آگهی برای یک موسسه تندخوانی طراحی کردم که متن آن را با این سئوال شروع کردم که “آیا می دانید سرعت مطالعه هر ایرانی 200 کلمه در دقیقه است در حالی که میانگین سرعت مطالعه در جهان 800 کلمه در دقیقه است؟” هر جمله از متن آگهی باید بگونه ای باشد که خواننده رغبت نشان دهد که مطالب بعدی را نیز بخواند. ویژگی بسیار مهم دیگری که در متن آگهی بهتر است رعایت کنید صداقت در متن است. پیامتان نباید باور پذیر نباشد. هرگز فراموش نکنید که آنچه را در پیامتان به مخاطب ارائه می دهید باید در عمل نیز بتوانید آن را به اثبات برسانید. به عبارت دیگر هرگز وعده ای ندهید که نتوانید عمل کنید.
پیشنهاد فروش غیر مستقیم: در انتهای آگهی حتماً خواننده را با روشی ترغیب به انجام عملی کنید تا در نهایت منجر به فروش شود. البته هرگز سعی نکنید که سریعاً مشتری را وادار به خرید نمایید. بعنوان مثال ما در موسسه تندخوانی در انتهای آگهی خود خواننده را به یک سمینار رایگان دعوت می کردیم و در آن سمینار در مدت 90 دقیقه توضیحات کاملی در مورد خدمات خود ارائه می کردیم. جالب است بدانید 40% از کسانی که در آن سمینار شرکت می کردند در نهایت در کلاسهای تندخوانی ثبت نام می کردند. اگر در انتهای آگهی فقط شماره تلفن را برای ثبت نام در کلاسها می دادیم بی شک تعداد بسیار کمتری در سمینارها شرکت می کردند.

کمپین تبلیغاتی

خب تا این جای کار فهمیدیم که تبلیغات چیست و باید در قدم اول، هدف‌ها، مخاطبان، پیام، رسانه و بودجه‌مان را تعیین کرده و در نهایت میزان اثربخشی تبلیغات‌مان را بسنجیم.
ولی برنامه‌ریزی برای تبلیغات کاش به همین سادگی بود!!

در واقع مدل‌های ۵M، ۶W و سایر متد‌ها فقط یک طرح کلی برای جمع آوری اطلاعات ابتدایی ضروری هستند و شما باید برای یک فعالیت تبلیغاتی (به خصوص یک فعالیت گسترده و با اهداف و بودجه های بزرگ) یک کمپین تبلیغاتی درست، اصولی و هدفمند طراحی کنید!

می پرسید چگونه؟؟
جواب: این مراحل را طی کنید:

  1. هدف های کلی بازاریابی سازمان تان کدامند؟ آن‌ها را به صورت زمان بندی شده و کمّی بنویسید.
  2. اهداف تبلیغات: حال از خودتان بپرسید که با تبلیغات می‌خواهید به کدام اهداف از مورد اول (که کلی بود) دست پیدا کنید؟
    آن‌ها را بنویسید و معیاری را برای ارزیابی ثمربخشی کمپین‌تان در نظر بگیرید.
  3. بررسی شرایط: شرایط محیطی، رقابت، بازار، عوامل فصلی، اقتصادی کشور، فنی، روان‌شناسی، قوانین محدودکننده و… را بررسی کنید.
  4. استراتژی های خلاق:
  • دست یابی به ایده‌ها
  • خلق شعار و پیام (M دوم را که فراموش نکردید؟!)
  • انتخاب جاذبه‌ها (جاذبه‌های فرهنگی، بصری، نوستالژیک و…)
  • انتخاب تکنیک‌ها (فتوشاپ؟ فیلم برداری؟ عکاسی؟ دوبله؟)
  • تعیین تعداد طرح‌ها و کپی‌ها
  • انتخاب افه‌های هنری مناسب با سلیقه مشتری، نوع محصول و پیام
  1. استراتژی‌های رسانه‌ای:
  • تعیین گروه رسانه‌ای مناسب (تلوزیون؟ رادیو؟ یک وب‌سایت پربازدید؟ و…)
  • تعیین رسانه‌های اصلی و فرعی
  • ابعاد، اندازه و زمان
  • سطح پوشش و تیراژ
  • تناوب و تکرار
  • تعداد دفعات پخش یا درج آگهی
  1. تخمین بودجه اثربخش (ببینید چقدر بودجه لازم است، اگر بودجه کم آوردید، برگردید و در فعالیت‌ها و هزینه‌ها تجدید نظر کنید!)
  2. تست برنامه
  3. اجرای استراتژی تبلیغاتی
  4. به سایر کارهای ضروری اهمیت بدهید: همزمان با اجرای استراتژی تبلیغاتی سایر کارها را انجام دهید (مثلا فروش حضوری‌تان، روابط عمومی مناسب، فرایندهای پیشبرد فروش و…)؛ دو مثال می‌زنیم:
  • یک: برای آژانس هواپیمایی‌تان در حال تبلیغ هستید، ولی هنوز افرادی را که مسئول پاسخ‌گویی به تماس‌ها هستند تقویت نکرده‌اید، دست بجنبانید و آن‌هایی را که بی‌اعصاب هستند و پشت تلفن با مشتری مثل یک دشمن حرف می‌زنند، اخراج کنید!
  • دو: یک کمپین حرفه‌ای و با بودجه زیاد برای فروشگاه اینترنتی‌تان راه می‌اندازید، ولی هنوز شرایط لازم برای رساندن کالا به مشتری را ندارید و کالاها را با یک هفته تاخیر تحویل‌شان می‌دهید!!
  1. ارزیابی: در پایان ارزیابی کنید که چقدر توانسته‌اید به اهدافی که در مرحله ۲ تعیین کردید برسید؟

رسانه های ATL و BTL

معمولا رسانه‌ها را بر دو نوع Above The Line یا ATL و Below The Line یا BTL تقسیم بندی می‌کنند:

رسانه های ATL و BTL
رسانه های ATL و BTL

رسانه‌های ATL: رسانه‌هایی هستند که مخاطبان زیادی دارند (مثل روزنامه، مجله، تلوزیون و…) که بیشتر در سیاست‌های کلی بازاریابی و تبلیغات یک شرکت دخیلند و در ایران، آژانس‌های تبلیغاتی بین ۱۳ تا ۱۵ درصد از مبالغ دریافتی را بابت درج یا پخش آگهی به عنوان حق العمل یا Commission دریافت می‌کنند.

رسانه‌های BTL: مخاطبان کمتری دارند اما تمرکز بیشتری را برای ارتباطی نزدیک‌تر با مشتری دارند و کاربرد اصلی آن‌ها بیشتر برای وفادارسازی مشتریان و یادآوری نامتان به آن‌ها می‌باشد (مانند رویداد‌ها، جشن‌ها، سمپوزیوم‌ها، نمایشگاه‌ها و…)

مظلومیت رسانه‌های BTL!

در ایران معمولا رقم ثابت و مشخصی را به عنوان حق العمل به آژانس‌های تبلیغاتی نمی‌پردازند و شاید این اصلی‌ترین دلیل برای این است که بیشتر آژانس‌های تبلیغاتی در ایران هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی برای کارفرمای خود طراحی می‌کنند، سهم ناچیزی را از بودجه به این رسانه‌ها و فعالیت‌ها اختصاص می‌دهند! (مگر آنکه طبق توافق قبلی با کارفرما، ترتیب دیگری معمول شود).
تا به حال این موضوع برای کمپین‌های شما نیز هم پیش آمده؟!

آژانس تبلیغاتی چیست؟

کار را به کاردان آن بسپارید!
بله تبلیغات نیز مانند بسیاری از موضوعات مهم در گسترش کسب و کارها می تواند (بهتر است بگویم باید!!) برون سپاری شود.

یک آژانس تبلیغاتی بعد از آن که:

  • اطلاعات مربوط به کسب و کار، برند، بازار، رقبا، کالا، بسته بندی و… شما را شناخت؛
  • به کمک شما، اهداف تبلیغات را مشخص کرد؛
  • امکانات تولید یا ارائه خدمات شما را سنجید؛
  • و امکانات مالی‌تان را فهمید؛

شروع می‌کند تا کمپینی را برای تحقق اهداف‌تان طراحی و اجرا کند.
چگونه؟
با مدیریت و اجرای برخی اقدامات مانند:

  • پیدا کردن ایده
  • پردازش ایده
  • تهیه شعار و پیام
  • تولید تیزر و آرت ورک (Art Work)
  • مدیریت و کنترل پخش آگهی در رسانه های صوتی و تصویری یا درج آگهی در روزنامه‌ها و….
  • ارتباط دادن مشتری با رسانه


  • یک برنامه نویس
۰۳
شهریور

banner design

همانطور که میدانیم طراحی بنر یکی از اصل‌های تبلیغات اینترنتی است و بدون رعایت اصول آن شاید با مشکل از دست دادن مخاطبان برخورد کنید . در مطلب قبلی به نکات اساسی و پایه اشاره کردیم و در این مطلب وارد مسائلی جدی تر خواهیم شد.

طراحی بنر یکی از موارد بنیادی تبلیغات کلیکی و نمایش بنر به حساب می‌آید که بدون رعایت اصول آن نمی‌توان بنری خلق کرد که مخاطب توسط آن جذب شده و بر آن کلیک کنید. به این منظور تصمیم گرفتم در این مطلب روی یک سری موارد تمرکز کرده و در مسیر بهبود بنرهای تبلیغاتی، چندین نکته را یادآور شوم:

۱-استفاده از موثر ترین و استاندارد ترین اندازه بنر

مطابق با استاندار های بخش تبلیغات گوگل موفق ترین سایز های برای بنر عبارتند از :

  • ۳۳۶×۲۸۰ مستطیل سایز بزرگ
  • ۳۰۰×۲۵۰ مستطیل سایز متوسط
  • ۷۲۸×۹۰ مستطیل خطی
  • ۱۶۰×۶۰۰ مستطیل عریض

در بهترین حالت , بنر های طراحی شده باید در بالا و پایین مطلب اصلی سایت قرار گیرند .

 

۲- حفظ سلسله مراتب

در درجه اول بنر های تبلیغاتی برای اطلاع بازدید کنندگان از ماهیت محصولات و افزایش ترافیک سایت ساخته و دیزاین میشوند.

این بخش دارای سه بخش میباشد که عبارتند از:

  • لوگوی شرکت :

لوگوی طراحی شده باید ویژگی این را دارا باشد که علاوه بر ایجاد آگاهی باعث شناخت نام تجاری و ماهیت بخشی به برند گردد.

راهکار : اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما بلقوه این توانایی را داشته باشد که به عنوان ارزش برای مخاطب محسوب شود و پیشرانه ای باشد برای انگیزه بیشتر مشتری .

 

  • قیمت های پیشنهادی برای طراحی بنر :

بنر شما پنجره ای است برای معرفی و نمایش محصولات شما و باید حس ترغیب را در مخاطب توسط محصولات شما ایجاد کند.

راهکار : بیشتر فضای بنر شما را باید کلماتی مانند “بهترین کیفیت” , “تخفیف ۵۰ %” ,”پبشنهاد ویژه با زمان محدود” یا واژه “رایگان” اشغال کند . در حقیقت باید زمانی که به بنر نگاه می‌کنید اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند این کلمات جادویی باشد.

 

  • دکمه فراخوانی یا : cta

این قسمت بیشتر اوقات از نظر تکنیکی توسط متن یا دکمه گرافیکی ایجاد میشود و شامل متن هایی مثل “اینجا را کلیک کنید” “بیشتر بدانید” “همین حالا ببیند” یا “ثبت نام کنید” میشود.

راهکار : دکمه فراخوان باید در نقطه طلایی و یا نقاط کانونی بنر قرار گیرد تا باعث بیشترین تاثیر ممکن بر مخاطب شود.

 

۳- ساده باشید

همه ما شنیده ایم “هرکه بامش بیش برفش بیشتر” ولی در دیزاین بنر این حرف را زیاد جدی نگیرید. مخاطب چند لحظه بیشتر به بنر شما خیره نمیشود.

۴- از دکمه مناسب استفاده کنید

با توجه به نوع طراحی بنر شما استفاده درست از دکمه ها قطعا باعث افزایش کلیک و بازخورد به سایت شما میشود.

راهکار : اگر میخواهید از دکمه ها استفاده کنید اگر متن شما انگلیسی است بهتر است پایین سمت راست و اگر فارسی پایین سمت چپ قرار گیرد .از رنگ دکمه ها طوری استفاده کنید که در عین حال اینکه متضادند با طرح اصلی نیز همخوانی داشته باشند.

۵- توجه داشته باشید که بنر شما کاملا واضح باشد

چشم انسان به صورت طبیعی مستقیم به سمت مطلب داخل یک فریم کشیده میشود و باید پیام را به خوبی انتقال دهد.

راهکار : اگر بنر شما سفید است میتوانید از قابی خاکستری رنگ برای از بین بردن یکنواختی استفاده کنید در ضمن بیشتر توجه مخاطب از لحاظ روانی به بالا و پایین سمت راست بنر (نقاط طلایی) معطوف میشود.


۶- متن کوتاه دوست داشتنی من

ببینید زمانی که درباره یک متن رسا صحبت میکنیم قطعا متنی طولانی نیست پس اگر واقعا دوست دارید جذابیت بنر خود را تا حد ممکن کاهش دهید بهتر است سعی کنید یک کتاب مطلب روی بنر خود پیاده کنید.

راهکار: الف) برای مطالب مهمتر از فونت بزرگتر استفاده کنید.

ب) ترتیب مطالب را رعایت کنید.

ج) از هرگونه فونت های خمیده , پیچیده , نا موزون و کوچکتر ازPT 10 اجتناب کنید.


۷- همخوانی بنر و برند

بعد از اینکه مخاطب شما توسط پیشهنادات شما جذب شد نوبت به کلیک میرسد. پس از کلیک طی فرایندی مخاطب به صفحه فرود وارد میشود و زمانی که بنر شما با محصولات یا اطلاعات داخلی صفحه فرود متناقض باشد مشکلات بسیاری ایجاد میشود.

راهکار:

الف) محصولات خود را با بنر همگام کنید.

ب) از پیچیدگی در صفحه فرود جا اجتناب کنید. گزینه های زیاد مخاطب را گیج میکند.

۸- خروجی فرمت مناسب

 

PNG JPG GIF یا فایل های خروجی نرم افزار ادوبی فلش خروجی بسیار مناسبی برای طراحی بنر شما محصوب میشود.ولی باید توجه کنید که تمامی دستگاه های نمایش دهنده کاملا تمام فرمت ها را پشتیبانی نمیکنند پس در نتیجه استفاده از فرمت GIF بدلیل پشتیبانی کامل بهترین گزینه محسوب میشود.

-حجم بنر خود را کم کنید:

با توجه به Google Adwords، بهترین حجم فایل بنر تبلیغاتی طراحی شده کم تر از ۱۵۰ کیلوبایت است. توجه داشته باشید که باید قبل از اسکرول کردن مخاطب، بنر شما بارگذاری شده باشد و  ممکن است با اتلاف وقت، مخطابان جدید خود را از دست دهید.

 

۱۰- از تصاویر فقط در زمان نیاز استفاده کنید:

تصاویر مرتبط در بعضی مواقع باعث جلوه بیشتر بنر می‌گردند، ولی در مواقعی که به تصویر نیاز نیست از آن استفاده نکنید. همیشه به خاطر بسپارید کلمات مرگبار ترین اسلحه برای جلب مخاطب هستند.

 

۱۱- القای حس فوریت

“بدو”

“سریع”

“همین الان”

آیا این کلمات شما را جذب نکرد؟ از کلمات جادویی با فونت برجسته و رنگ های متفاوت استفاده کنید.

 

۱۲- از متحرک سازی استفاده کنید

استفاده از متحرک سازی سبب رشد بازدید و در پی آن باعث افزایش کلیک روی بنر شما می‌شود. بنر متحرک باید طوری باشد که دکمه فراخوان (call to action) در تمام فریم بوده و اگر این امکان وجود نداشت، حداقل در فریم آخر وجود داشته باشد . زمان نمایش بنر متحرک شما نباید از ۱۵ ثانیه بیشتر طول بکشد.

به عنوان آخرین توصیه: بنر شما بر اساس زیبایی قضاوت نمی‌گردد، بلکه بر اساس کارایی ارزش گذاری می‌شود. یک بنر شاید زشت ترین چیزی باشد که در دنیا وجود دارد ولی اگر کارایی داشت، بهترین بنر شما محسوب خواهدشد.

تمام ویژگی های ابتدایی یک بنر خوب در این سری مطلب بازگو شد. برای شروع کمپین تبلیغات بنری به ای‌نتورک مراجعه کنید

  • یک برنامه نویس
۰۲
شهریور

typography2

به احتمال زیاد شما هم در وبلاگ‌ها و کتاب‌های مختلف، مطالبی در مورد برخورد اول بازدیدکننده با وب‌سایت‌ها خوانده‌اید. در بسیاری از منابع گفته شده که “شما تنها ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا بازدیدکننده را راضی به ماندن در وب‌سایت کنید”. در جایی که کاربر، گزینه‌های مختلفی برای مقایسه تجربه کاربری و خرید داشته باشد شاید این جمله درست باشد اما این نظریه در تمامی موارد صحیح نیست. بعنوان نمونه، کاربران ایرانی را در نظر بگیرید که گزینه‌های زیادی برای خرید آنلاین ندارند و بر همین اساس احتمال دارد که حتی تا چند دقیقه در وب‌سایت شما گشت بزنند. در هر حالت، تصور ذهنی مشتریان در این برخورد اولیه بسیار مهم است و بعد این چند دقیقه‌ی اول، نه تنها در مورد ماندن یا نماندن در وب‌سایت شما تصمیم می‌گیرند، بلکه تصورشان در مورد برند شما نیز شکل می‌گیرد.

 

موارد زیادی روی شکل گرفتن این تصور اولیه تاثیر می‌گذارند که یکی از آن‌ها به روز بودن اطلاعات و محتوای وب‌سایت شماست. البته این تنها به معنای اضافه کردن آخرین محصولات به وب‌سایت برای ایجاد احساس به روز بودن در کاربر نیست. هیچگاه تجربه کاربری را دست کم نگیرید؛ کاربران شما افرادی خوش سلیقه، به‌روز و مدرن هستند که هر روزه با سایت‌ها و اپلیکشن‌های بسیاری سر و کار دارند. نوع فونتی که استفاده می‌کنید، عکس‌هایی که قرار داده‌اید، جملات و کلماتی که به کار برده‌اید، همه و همه جزء عواملی هستند که بر شکل گیری این تصور اولیه روی کاربر تاثیر می‌گذارند.

 تاثیر تایپوگرافی بر تجربه کاربری محصول شما

در آزمون‌هایی که برای استخراج گزارش کاربردپذیر وب‌سایت‌های تجارت‌الکترونیک انجام گرفت، مشخص شد که برداشت کاربر از وب‌سایت شما فقط محدود به همان برخورد اول نیست، بلکه هرگونه تناقض در برقراری ارتباط با کاربر این تصور را در وی بوجود می‌آورد که تنها ۲ یا ۳ نفره و در اوقات فراغت خود در حال کار بر روی این وب‌سایت هستید؛ تصوری غیرحرفه‌ای که مسلما دوست ندارید به کاربران‌تان القا کنید.

 

در ۱۰ قانون ابتکاری معماری اطلاعات، «اعتبار» یکی از اجزای اصلی برای کاربردپذیری محصول شماست. بر اساس تست‌های انجام شده برای گزارش کاربردپذیری تجارت الکترونیک نیز نداشتن ظاهری خوب و وجود اطلاعات متناقض، حتی اگر منجر به ترک سایت از سوی کاربران نشود، بسیاری از آن‌ها را در ادامه کار با سایت و ثبت سفارش خرید با تردید جدی مواجه می‌کند.

 

از فونت مناسب برای محصولتان استفاده کنید

یکی از عواملی که تاثیر قابل توجهی بر ذهنیت کاربران طی برخورد اول با وب‌سایت دارد، عدم استفاده از فونت مناسب است. تایپوگرافی بخشی از طراحی رابط کاربری به شمار می‌رود که معمولاً به آن توجه کافی نمی‌شود. انتخاب فونت متناسب با محتوا و نوع گفتمان (Voice & Tone) و استفاده‌ی درست از آن (سایز، رنگ مناسب، فاصله‌بین خطوط و…) کمک قابل توجهی به ارتباط بهتر کاربر با محصول شما خواهد کرد.


در میان افرادی که در تست‌های کاربردپذیری شرکت کرده‌اند، در مواردی دیده شد که اعتبار و سطح کیفیت خدمات یک وبسایت را با توجه به ظاهر آن ارزیابی می‌کنند، جالب آنکه فونت و تایپوگرافی جزء مسائلی بوده که به آن توجه زیادی میشد.

در بخشی از این آزمایش، از کاربران خواسته شد که پس از باز شدن وب‌سایت‌های مختلف و حرکت در تجربه کاربری و رابط کاربری آن‌ها، حس خود از تعامل با هر بخش را گزارش کنند. یکی از کاربران حاضر در تست، با باز شدن سایت چاره و گشتن در صفحه اول آن، در اولین نظر به مساله فونت پرداخت: “فونت این سایت، احساس سایت‌های زرد را منتقل می‌کند”. جمله‌ای که بی‌تردید نشان از خدشه‌دار شدن اعتبار «چاره» در ذهن این کاربر دارد.

 

به علت نایاب بودن قلم‌های فارسی استاندارد، یکی از پراستفاده‌ترین فونت‌ها در وب‌سایت‌های فارسی که بالاترین خوانایی را نیز دارد فونت تهما (Tahoma) به شمار می‌رود. این در حالی است که استفاده‌ی بیش از حد از این قلم در سایت‌های متعدد، باعث ایجاد ذهنیت منفی و القای حس نبود اصالت در کاربر می‌شود.

 

برای داشتن یک طراحی ظاهری مناسب، اولین قدم انتخاب فونت مناسب است. با توجه به کمبود فونت‌های فارسی (نسبت به زبان انگلیسی)، با انتخاب‌های محدودی در این بخش مواجه هستیم که فرآیند انتخاب قلم را نیازمند دقت بیشتری خواهد کرد. هر فونت حال و هوای خاص خود را دارد (رسمی، صمیمی، محاوره‌ای و…) که باید با توجه به مخاطب، نوع گفتمان و فضای استفاده، دست به انتخاب زد.

 

رعایت نکات مربوط به تایپوگرافی نیز مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از اندازه و رنگ مناسبِ فضا و اهمیت متن می‌تواند تا حد زیادی به ایجاد ارتباط بهتر با کاربر کمک کند.

 

فونت‌ها بخشی از هویت یک نشان تجاری هستند. کاربر، فونت محصول شما را همیشه به خاطر خواهد داشت. همین موضوع باعث می‌شود تا در این آزمون، شاهد زیر سوال رفتن یک وب‌سایت معتبر و قیاس آن با فروشگاه‌های زرد و بی‌اعتبار باشیم.

 

گزارش کاربردپذیری وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک

آنچه خواندید، بخشی از نتیجه‌ی تحقیقی بود که تیم طراحی و محصول سراوا بر روی وبسایت‌های تجارت الکترونیک فعال در ایران انجام داده. این تحقیق موجب به‌وجود آمدن ۱۰۸ توصیه در زمینه کاربردپذیری در بخش‌های مختلف تعامل کاربر با وب سایت‌ها شده است. این توصیه‌ها مربوط به صفحه اصلی یا خانه، صفحه محصول، فرم‌ها، فرآیندهای ثبت‌نام، فرآیند اضافه کردن محصول به سبد، سبد خرید و ارسال است.

برای دسترس‌پذیر کردن وب‌سایت خود، ‌نیازی به افزودن قابلیت‌های اضافی و محتوای تکراری نیست. رمز دسترس‌پذیری در طراحی وب‌سایت و محتوا به نحوی است که کسانی که مهارت کم یا دستگاه‌های محدود دارند هم در نظر گرفته شوند.
هزینه ساخت یک وب سایت دسترس‌پذیر از پایه، ‌با هزینه دسترس پذیر کردن یک وب سایتی که از قبل وجود دارد و دسترس پذیر نیست برابر است.
درست کردن وب سایتی که دسترس پذیر نیست، ممکن است تلاش بیشتری هم احتیاج داشته باشد اما همیشه در بلند مدت سودمند است، زیرا نگه‌داری وب‌سایت دسترس‌پذیر آسان‌تر و ارزان‌تر است.


چرا دسترس‌پذیر کردن وب‌سایتتان سودمند است:

- دسترسی به کاربران بیشتر – تعداد زیادی از مردم با معلولیت زندگی می‌کنند.
سایت دسترس‌پذیر همیشه کاربردپذیری بیشتری دارد.
- سایت دسترس پذیر با سئو سازگار است (SEO friendly)
- سایت دسترس‌پذیر مزایای دیگری دارد. برای نمونه هر صفحه زودتر بالا می‌آید، قابلیت چند مرورگری دارد و مدیریت محتوای آن بسیار ساده‌تر است.

  • یک برنامه نویس
۰۱
شهریور

طراحی خوب یک سایت علاوه بر اینکه می تواند باعث جذب بازدیدکنندگان زیادی شود می تواند باعث افزایش رتبه سایت در موتور جستجو شده و تعداد بازدیدکننده از طریق موتور جستجو را نیز افزایش دهد. به این منظور پارامترهای مهم در طراحی یک سایت را که از نظر متورهای جستجو هم مهم هستند را ارزیابی می نمائیم.
۱) اندازه سایت : اندازه یک سایت اثر بسیار زیادی در رتبه آن سایت در موتورهای جستجو دارد. موتورهای جستجو به دنبال محتوا هستند ، اگر شما در سایتتان تعداد کمی صفحه وب دارید و رقیب شما تعداد زیادی دارید ، به احتمال بسیار زیاد سایت شما رتبه کمتری از سایت رقیب خواهد داشت. در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست که شما صفحات زیادی را در مورد کسب و کار خودتان در سایت منتشر کنید در این مورد شما بایستی به ارائه محتوای رایگان در سایتتان فکر کنید. با اضافه نمودن محتوای رایگان علاوه بر اینکه مورد علاقه موتورهای جستجو قرار می گیرید، باعث رضایتمندی بازدیدکندگان شده و باعث مراجعه مجدد به سایت شما می شود.
۲) سایتهای مبتنی بر صفحات گرافیکی : سایتهائی که از اجزای گرافیکی به مقدار زیاد استفاده می کنند علاوه بر اینکه زمانمورد نیاز برای دیده شده سایت را افزایش می دهند از نشر موتورهای جستجو هم دچار مشکل می شوند. موتورهای جستجو نمی توانند محتوای عکسها را ایندکس کنند. هرچند گوگل این امکان را اضافه کرده است اما این مورد در بیشتر موتورهای جستجو امکانگذیر نیست.
۳) صفحات وب پویا : اگر محتوای سایت شما از روی یک بانک اطلاعات بزرگ ساخته می شود، احتمالا دیده اید که بخشهائی از سایت شما در موتورهای جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نیستند. بایستی به نوعی موتورهای جستجو را مجاب کرد که این صفحات را ثبت کنند. یک راه استفاده از لینک صفحات مورد نظر ( صفحات پویا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در این روش محتوای اطلاعات به احتمال زیاد قابل جستجو نیستند. اگر می خواهید محتوای اطلاعات را هم قابل جستجو کنید، راه حل منتظر کردن دوره ای اطلاعاتی است که تغییر نمی کنند. این اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر کنید. نمونه این نوع صفحات ، صفخات وبلاگ هستند که اطلاعات اصلی در یک بانک اطلاعاتی است و در دوره های زمانی خاصی در سایت ثبت می شوند.
۴) استفاده صحیح از کد HTML : برای تولید سایت خود از برنامه هائی مانند MSWord استفاده نکنید. صفحات تولید شده در این برنامه بیشتر شامل اطلاعات مربوط به بنگ و فونت و قالب صفحات می باشد. در این حالت روبات موتور جستجو بجای اینکه به اطلاعات سای شما دسترسی داشته باشد ، در درجه اول اطلاعات نمایشی سایت را می گیرد و بعد از آن اطلاعات اصلی را . این می تواند در نحوه گردآوری اطلاعات سایت برای ثبت در موتور جستجو اختلال ایجاد نماید. یک راه استفاده از برنامه هائی چون Dream Weaver است . این برنامه اطلاعات مربوط به نوع نمایش اطلاعات را در یک فایل CSS ذخیره کرده و در ابتدای صفحه سایت شما آنرا مورد استفاده قرار می دهد. به این ترتیب در صورت لزوم و در زمان نمایش این فایل خوانده می شود و روبات موتور جستحو مشکلی پیدا نمی کند. علاوه بر این استفاده از کد HTML نادرست در صفحه سایت می تواند باعث بروز مشکل در روبات موتور جستجو شود هرچند که در نمایش سایت شما توسط مرورگرهای مختلف ایجاد اشکال نکند.
۵) انتخاب نام دامنه مناسب : یک قانون طلائی در این مورد داریم که می گوید کاری کنید که در ذهن بازدیدکننده خود باقی بمانید. یکی از راههای عمل به این قانون طلائی استفاده از نامهای مناسب برای نام سایت است. اسم سایت شما می تواند نام کسب و کار شما باشد یا نام فعالیتی باشد که شما انجام می دهید. هیچگاه از اسامی طولانی و جمله های برای ثبت نام سایت خود استفاده نکنید. علاوه بر این اگر می خواهید به هر دلیلی نام دامنه خود را عوض کنید، برای اینکه رتبه قبلی سایت را از دست ندهید بهتر است از سرویس Forwarding سایت قبلی استفاده کرده و نام قدیم را به آدرس جدید Forward کنید.
۶) استفاده از فریم : سعی کنید اصلا از فریم در طراحی سایت خودتان استفاده نکنید. حتی اگر مشتری شما از شما خواست سعی کنید او را در این زمینه توجیه کنید. تعدادی از مرورگرهای اینترنتی فریم را پشتیبانی نمی کنند و بنابراین سایت شما توسط این مرورگرها دیده نمی شوند. ذخیره کردن آرس سایتی که با فریم طراحی شده بسیار مشکل است ( بر خلاف قانون طلائی)
۷) اطلاعات خود را بروز نمائید : علاوه بر اینکه سایتهائی که تاریخ بروزرسانی آنها مربوط به چند سال پیش است از نظر بازدیدکننده اعتبار چندانی ندارد، موتورهاس جستجو هم به این نکته حساس بوده و اینگونه صفحات را با کمترین رتبه در نظر می گیرد. سایتهائی که مرتبا بروز می شوند و صفحاتی که دوره بروز رسانی آنها کوتاه می باشد، در کسب رتبه بهتر موتورهای جستجو موفق تر هستند.
آگاهی از مواردی که در بالا ذکر شد برای تمامی طراحان سایت و مدیران آنها الزامی است. اگر شما سایتی طراحی نمائید موارد ذکر شده در آن رعایت نشده باشند، در حقیقت برای دارنده سایت مشکل ایجاد کرده اید. بیشتر بازدیدکننده های یک سایت خوب از طریق موتورهای جستجو سایت مورد نظر خود را می یابند و علاوه بر این بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به سایتی مراجعه می کنند به احتمال بسیار زیاد از مشتریان واقعی سایت هستند.
نکاتی درباره طراحی سایت‌‌
اگر طراح حرفه‌ای نیستند و دلتان می‌خواهد که طراحی سایت‌تان را خودتان بر عهده بگیرید، به نکات زیر توجه کنید:
شما برای تاثیر گذاشتن بر روی بیننده، فرصت بسیاری کمی دارید. عده‌ای این زمان را ۲۰ ثانیه، عده‌ای دیگر ۱۰ ثانیه عنوان می‌کنند. البته ما با این زمان‌ها کار نداریم. همین قدر کافی‌ست که بدانیم این مدت بسیار کم است و شما باید تمام سعی خود را انجم دهید تا در این مدت کم، بازدیدکننده را به کاربر و یا مشتری خود تبدیل کنید. بعد از رفتن به یک سایت جدید، برای بسیاری از ما مهم این است که در نگاه اول سایت جذبمان کند.(دقت کنید هدف، سایت‌های بزرگی مانند ویکی پدیا نیستند)
باید فهمیده باشید که بین رضایت بازدیدکننده‌ها و ویژگی‌های ظاهری یک سایت، رابطه مستقیمی وجود دارد. حال این سوال پیش می‌آید که برای مقابله با این موضوع چه کنیم؟
از مهم‌ترین عناصر مورد توجه برای کاربران، نحوه طراحی، شکل ظاهری، رنگ‌های مورد استفاده و همچنین محتوای سایت است. به این موضوع دقت کنید که اولین چیزی که کاربران بعد از ورود به سایت ما خواهند دید، محتوای آن نخواهد بود. آنها به سرعت و با چشم‌های خود، کل صفحه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به دنبال ایده‌های مورد نظر خودشان می‌گردند.برای اطلاعات بیشتر به مقاله "بازدید از وبلاگ طبق الگوی F " مراجعه نمایید. بنابراین سایت شما در وهله اول باید گویا و عاری از هر گونه مطلب اضافی باشد.
هماهنگی سایت شما با تمامی مرورگرها، موضوعی است که باید روی آن دقت کنید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر طراح سایتی، سازگاری و یکپارچگی وب سایتش، با تمامی نسخه‌های مرورگرهاست! مطمئن باشید شخصی حاضر نمی‌شود فایرفاکس و یا اپرا را ترک کند، تنها به این دلیل که وب سایت شما با آنها هماهنگ نیست!
استفاده از عکس در پس زمینه سایت، همیشه عامل بدی نیست. بلکه اگر ماهرانه این عکس انتخاب شود، در کنار یک رنگ بندی مناسب، می‌تواند تاثیر فوق العاد‌ه‌یی روی بیننده داشته باشد. به موضوع رنگ‌بندی، انتخاب فونت و نوع نگارش دقت کنید. یک مثال ساده در این زمینه کافیست تا شما به اهمیت این موارد پی ببرید. تصور کنید وارد یک وب سایتی می‌شوید که در زمینه آرامش و راه‌های ایجاد آن فعالیت می‌کند. حال بعد از لود شدن کامل، با یک صفحه با پس زمینه‌یی به رنگ نارنجی و یا صورتی روشن و همچنین متونی که سایز آنها ۷۲ است روبه رو می‌شوید! بنده اولین کاری که می‌کنم این است که سایت را بسته و از رجوع مجدد به آن بشدت اجتناب می‌کنم!
باید دقت کنید علاوه بر صفحه اصلی، سایر صفحات هم از طراحی کار آمدی برخوردار باشند. چون بسیاری از بازدیدکننده‌ها، مستقیما به آن صفحات هدایت می‌شوند و اگر امکانات رفاهی مناسبی را برای آنها در نظر نگیرید، ممکن است از سایت شما خارج شوند! پیوند دادن به صفحه اصلی، در تمام صفحات فرعی، موضوع مهمی است. به این موضوع باید دقت کنید که طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربر بعد از ورود به یک صفحه، حس نکند به انتهای سایت و یا به یک بن بست رسیده است که تنها راه خروج از آن، بستن سایت می‌باشد! پیوندهای مناسب، می‌تواند عاملی باشد تا بازدیدکننده خود را حفظ کنید.
حتما می‌پرسید که آیا محتوا در این بین نقشی ندارد؟ مسلما جواب منفی است. اما باید دقت کنید هدف ما چیست. ما قصد داریم ابتدا بازدیدکننده‌ای را که برای اولین بار به وب سایت ما آمده است، جذب و برای خود حفظش کنیم، و بعد در وهله دوم مطالب مفیدی در مورد مقوله تخصصی خود به آن ارائه دهیم. یک پیشنهاد مناسب این است که شما صفحه اول خود را همان طور که گفتم، شلوغ نکنید. سعی کنید یک دید کلی از سایت‌تان به کاربر دهید و سپس سعی کنید آن را به سمت صفحات دیگر راهنمایی کنید.
در نهایت شما باید بینندگان سایت خود را بشناسید و نگرش آنها را به زیبایی درک کنید و یا سایت خود را طوری طراحی کنید تا با ارائه یک ایده خاص، بتواند یک نشانه برای بیننده ایجاد کند تا باز هم سراغ سایت شما بیاید. می‌توانید مطمئن باشید، بعد از انجام این کارها، سایت مورد نظر، مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت.
  • یک برنامه نویس