یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹
تیر

تبلیغات کلیکی چیست ؟

در یک تعریف ساده تبلیغات کلیکی به تبلیغاتی گفته می شود که به ازای هر کلیک بازدیدکننده، مبلغی از تبلیغ دهنده کسر می شود. به تبلیغات کلیکی PPC نیز گفته می شود که مخفف عبارت Pay Per Click می باشد که ترجمه آن می شود: پرداخت به ازای هر کلیک. به تبلیغات کلیکی CPC یا Cost Per Click به معنی پرداخت هزینه به ازای هر کلیک نیز می گویند.

در حالی که این متد تبلیغاتی نسبتاً ساده به نظر می رسد، اما در واقع یکی از بزرگترین ترسهای مبتدیان( البته با داشتن دلایل منطقی) در امر تبلیغات می باشد. پس اگر شما دقیقاً نمی دانید که در حال انجام چه کاری هستید، بنابراین به سرعت تمامی بودجه تبلیغاتی خود را از دست خواهید داد. از سوی دیگر اگر از این روش به درستی استفاده شود پاداش آن برای وب سایت شما می تواند بسیار بزرگ باشد. این موضوع بسیار مهم است که تنظیمات وب سایت شما درست بعد از سعی و تلاش شما جهت تبلیغات و حتی قبل از در نظر گرفتن تبلیغات کلیکی چگونه بوده است. مزیت این مدل تبلیغات اینترنتی این است که تبلیغ دهنده تنها زمانی که یک مشتری به سایت او ارجاع داده می شود، پول و هزینه پرداخت می نماید. نکته حائز اهمیت این است که این مشتری دقیقاً به دنبال محصولاتی می باشد که در سایت تبلیغ دهنده در معرض فروش گذاشته شده است و در اصطلاح به چنین مشتری "مشتری ترجیحی"گفته می شود.
این مدل تبلیغات به سرعت در میان کسب و کارهای بزرگ و کوچک رواج یافته و بر اساس آمار و نتایج بدست آمده بیش از نیمی از هزینه ای که بابت تبلیغات دیجیتال پرداخت می گردد مربوط به تبلیغات کلیکی می باشد.

در تبلیغات کلیکی دو یا سه طرف وجود دارد.
طرف اول: آگهی دهنده
طرف دوم: نمایش دهنده
طرف سوم: آژانس های واسط (که وجود طرف سوم در تبلیغات کلیکی، الزامی نیست)

پرسش: نحوه سفارش تبلیغ در تبلیغات کلیکی چگونه است؟
پاسخ:
حالت اول اگر فقط دو طرف یعنی آگهی دهنده و نمایش دهنده وجود داشته باشد و طرف سومی نباشد، آگهی دهنده، بایستی مبلغی که نمایش دهنده به ازای هر کلیک اعلام می دارد را به حساب نمایش دهنده واریز کند. پس از واریز وجه، نمایش دهنده شروع به نمایش تبلیغات آگهی دهنده در سایت یا سایتهای خود نموده و به ازای هر کلیک بازدیدکنندگان، مبلغ مشخصی را محاسبه می کند. نمایش تبلیغات تا زمانیکه تعداد کلیک ها به حدنصاب برسند، ادامه می یابد و پس از رسیدن به حدنصاب نمایش تبلیغات متوقف خواهد شد.

حالت دوم اگر سه طرف یعنی آگهی دهنده و نمایش دهنده و آژانس تبلیغاتی واسط وجود داشته باشد، آگهی دهنده، بایستی مبلغی که آژانس تبلیغاتی به ازای هر کلیک اعلام می دارد، را به حساب آژانس واسط واریز کند. سپس نمایش دهنده یا نمایش دهندگان به وب سایت آژانس مراجعه کرده و با دریافت کدهای مربوطه و قرار دادن کدها در سایت خود شروع به نمایش تبلیغات می کنند. به ازای هر کلیک بازدیدکنندگان، آژانس مبلغ مشخصی را به حساب مجازی نمایش دهنده واریز کرده که پس از رسیدن به حدنصاب، آن را به حساب واقعی نمایش دهنده انتقال می دهد. مسلماً آژانس درصدی از مبلغ را به عنوان حق کمیسیون (کارمزد) برای خود در نظر می گیرد.

توصیه من به شما این خواهد بود که نباید از طرح های تبلیغاتی تکراری شرکت ها ( مگر با نام تجاری جدید!) استفاده نمایید. زیرا بقیه هم به همین صورت عمل می نمایند! شما در واقع نیاز به تنظیمات و راه اندازی صفحه ای با نام تجاری خود دارید، ابتدا مقالات و دیگر محتویات را ارسال نمایید. اطمینان حاصل فرمایید پایه های امنیتی این صفحات را محکم بنا کرده اید و بعد از آن وارد این بخش شوید.

فرض کنید شما در حال حاضر در موقعیت انجام تبلیغات کلیکی هستید و می خواهید پیش بروید؛ چگونه این کار را انجام می دهید؟ نحوهء پرداخت شما چگونه است؟ پیشنهاد شما چیست! در اصل بیشترین پیشنهاد باعث بالاتر رفتن جایگاه قرار گرفتن تبلیغات در صفحهء موتورهای جستجو می شود.

این موضوع بیشتر از یک توضیح ساده است، پس لطفاً در این مورد بیشتر مطالعه نمایید تا کاملاً متوجه چگونگی انتخاب و یا ایجاد یک کمپین مناسب شوید.

PPC

بررسی نمونه موردی مدیریت بودجه و کاهش هزینه CPC





شبکه تبلیغات در راستای ارتقاء دانش کاربران و کمک به آنها در اجرای هر چه بهتر کمپین های خود، در زمینه اصول تبلیغات آنلاین تصمیم به تهیه و انتشار بررسی نمونه های موردی (case study review) از کمپین های تبلیغاتی اجرا شده گرفته است.

امیدواریم بتوانیم با ادامه این مسیر بیشتر از قبل در جهت ارتقاء تبلیغات آنلاین در ایران قدم برداریم.

مدیریت بودجه و کاهش هزینه  CPC


چالش :

یکی از شرکت های بزرگ ISPدر ایران پس از تحلیل و آنالیز نتایج کمپین های تبلیغاتی آنلاین خود، متوجه بالا بودن هزینه به ازای هر کلیک (CPC)درکمپین های تبلیغاتی خود شد.

این شرکت تبلیغات خود را به صورت بنر های ثابت در وب سایت های مختلف نمایش می داد؛ که پس از مدتی به دلیل داشتن مخاطبان ثابت در وب سایت های نمایش دهنده، میزان نسبت کلیک به نمایش (CPR) کاهش پیدا کردهو همین امر باعث افزایش هزینه به ازای هر کلیک (CPC)شد. هزینه هر کلیک در کمپین های این شرکت در بهترین حالت ۱۸،۰۰۰ ریال و در برخی موارد به ۱۰۰،۰۰۰ریال می‌رسید.

راهکار :

این شرکت برای کاهش هزینه به ازای هر کلیک در تبلیغات خود (CPC)،تصمیم به تبلیغات بنری PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) در کنار دیگر روش های تبلیغات آنلاین خود گرفت. ما در طول همکاری با این کمپانی موفق شدیم به آنها کمک کنیم تا با همان میزان بودجه، تبلیغات خود را به مخاطبان بیشتری نمایش دهند.

نتیجه :

این مورد نشان می دهد که با کنار هم قراردادن روشهای مختلف تبلیغات آنلاین، می توان عملکردی بهتری در فضای آنلاین داشت و بهای تمام شده هر کلیک CPC را کاهش داد.

این کمپانی موفق شد با تبدیل بخشی از بودجه نمایش ثابت به  PPC (پردخت به ازای هر کلیک) هزینه تبلیغات خود را کاهش داده و اثربخشی تبلیغات آنلاین خود را بهبود ببخشد و در نهایت به بازدید کنندگان منحصر به فرد بیشتری دسترسی پیدا بکند.

پیشنهاد :

شما هم می توانید با اندازه گیری میزان CPC تبلیغات ثابت بنری خود، در مدت زمان ثابت، اثر بخشی تبلیغات خود را بسنجید و بهترین روش را برای تبلیغات خود انتخاب کنید.


به طور معمول در این کار قیمت های پیشنهادی به جای دلار، سنت می باشد اما هنوز هم می توانید کارهای گران تبلیغاتی انجام دهید مگر اینکه کنترل درستی در آن مورد داشته باشید.

همانند بسیاری از چیزهای دیگر،شما در ابتدای امر باید خودتان آموزش ببینید. احتمالاً تا به حال به این نتیجه رسیده اید که اگر تمایل به انجام تبلیغات موفقیت آمیز دارید، "تبلیغات کلیکی" نیاز به مطالعه و بررسی جدی داشته و همچنین نیاز به صبر و تحمل زیادی دارد. همانطور که هر کار دیگری نیاز به بررسی و آزمایش دارد.

بله، تبلیغات کلیکی شاهراه اصلی فروش محصولات و یا خدمات در اینترنت بوده و باید در کمپین تبلیغاتی خود از این روش استفاده نمایید. فقط قبل از شروع از اینکه چه کاری می خواهید انجام دهید مطمئن شوید و بدانید که بازی با چه کسی و چه چیزی را آغاز نموده اید.

روش های PPC 

دو روش اولیه برای تبلغات کلیکی وجود دارد: نرخ ثابت و روش مزایده ای. به طور کلی آن چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد این است که تبلیغ دهنده، همیشه باید مشتریان بالقوه ارجاعی را مورد توجه و بررسی قرار دهد. منظور از مشتریان بالقوه در این قسمت مشتریانی است که نوع آنها و پتانسیل فروشی که می توانند در وب سایت ایجاد نمایند، مورد توجه  قرار می گیرد.


PPC با نرخ ثابت 

در این روش، تبلیغ دهنده و ناشر تبلیغ، توافق می کنند به ازای هر کلیکی که خریدار به قصد خرید بر روی تبلیغ در سایت نمایش دهنده کلیک می کند، مبلغ ثابتی پرداخت شود. این روش توسط موتورهای جستجو که قابلیت خرید اینترنتی همراه با مقایسه قسمت ها را دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نوعاً ناشران این گونه سایت ها کارت هایی دارند که در آنها نرخ هزینه هر کلیک در مناطق مختلف وب سایت در آنها اشاره شده است. این مبالغ بر اساس محتویات مطالب صفحات خاص تعیین می شوند. 


هزینه هر کلیک بر مبنای قیمت مزایده‌ای

هزینه هر کلیک بر مبنای قیمت مزایدهای، بیشترین کاربرد را دارد. در این روش، در حراجی های خصوصی که توسط صاحبان سایت های تبلیغ کننده کالا برگزار می گردد، تبلیغ دهندگان با یکدیگر به رقابت می پردازند. هر سه شبکه بزرگ تبلیغاتی Google Adwords، Yahoo! Search Marketing و Microsoft AdCenter از یک سیستم مزایده استفاده می کنند؛ که به تبلیغات دهندگان اجازه می دهند یک قیمت پیشنهادی برای مزایده تعیین کنند و یا هزینه هر کلیک را بر اساس میزان رقابت برای جستجو یک عبارت مشخص و خاص پیشنهاد دهند. Yahoo و Bing اخیراً برنامه های مستقل PPC خود را ادغام و تحت نظارت Microsoft Adcenter فعالیت می کنند.

  • یک برنامه نویس
۰۸
تیر

آیا شما هم علاقه­‎مند به یادگیری یک زبان برنامه­‎نویسی جدید هستید؟ احتمالا گوگل را برای مقایسه­‎ی انواع زبان­‎های برنامه­‎نویسی موجود زیرو رو کرده­‎اید ولی هنوز در انتخاب زبان مناسب سردرگم هستید. اگر جواب شما مثبت است خواندن این مطلب را به شما توصیه می­‎کنیم.

top-programming-languages


در حال حاضر زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان بزرگترین و مهمترین زبان برنامه نویسی برای تقریبا تمامی برنامه های کاربردی موبایل ارزیابی میشود. به ویژه آنکه برنامه های اندروید به عنوان پر مخاطب ترین سیستم عامل موبایل اغلب با این زبان طراحی میشوند. البته این زبان برنامه نویسی چندان کنترلی بر روی ارتباطات Low-Level (ارتباط مستقیم با سخت افزار) ندارد اما بدون فراگیری آن بخش اعظمی از فرصت های خود را از دست خواهید داد.

بعد از آن باید به زبان برنامه نویسی نو پا به نام Swift اشاره کرد. زبانی که از سوی شرکت اپل و بر مبنای مفاهیم متفاوت قرض گرفته شده از زبان های برنامه نویسی مانند Objective-C، Ruby و Python طراحی شده است. اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن و نرم افزار برای iOS و OS X هستید، شدیدا به این زبان برنامه نویسی نیاز خواهید داشت.

بررسی­ های ارائه شده ­می­‎توانند به ما کمک کنند اما حرفه­‎تان را با استناد به آنها پایه­‎گذاری نکنید. برای اینکه یک برنامه­‎نویس عالی شوید تنها یک راز وجود دارد و آن اینکه: «دست به کار شوید و چیزی بسازید»

ابتدا مشکل یا مسئله­‎ای را پیدا کنید. مخصوصا مسئله­‎ای که به آن علاقه دارید یا به نوعی به شما سود می­‎رساند. این مسئله می­‎تواند ساخت یک وب­‎سایت شخصی، مدیریت هزینه­‎های مالی­‎تان یا ارسال توییت­‎های تصادفی به فالوئرهایتان باشد. اطمینان یابید اهدافی که تعریف کرده­‎اید قابل دستیابی هستند. در ابتدای راه، تعیین اهدافی مانند ساخت یک بازی Call of Duty جدید یا نسخه­‎ای جدید از Wordpress غیر عاقلانه خواهد بود!

فقط توجه داشته باشیم که رنکینگ سایت Tiobe بر اساس تعداد مهندسین زبان های برنامه نویسی، دوره های آموزشی، لایبرری های نوشته شده برای زبان ها و غیره به دست می آید و سایت هایی همچون گوگل، یاهو، بینگ، ویکی پدیا، آمازون، یوتیوب، بایدو و ... برای مشخص سازی این رنکینگ مورد استفاده قرار می گیرند. توجه داشته باشید که رنکینگ این سایت نشان دهنده ی بهترین زبان برنامه نویسی یا پرکاربردترین زبان برنامه نویسی نیست بلکه این رنکینگ میزان محبوبیت زبان های برنامه نویسی را در میان توسعه دهندگان و شرکت های فناوری در سراسر دنیا نشان می دهد.

بعد از گذر از این مرحله، باید زبان مناسب را انتخاب نمایید. ممکن است چندین انتخاب داشته باشید. دراین صورت به میزان موجود بودن منابع آموزشی آن زبان نیز توجه داشته باشید.

در مرحله بعد و پس از انتخاب زبان مناسب، اقدام به حل مسئله کنید. می­توانید از گوگل، قطعه کدهای آماده و پرسش از برنامه­‎نویسان دیگر کمک بگیرید ولی انتظار نداشته باشید آنها جواب کامل را به شما بگویند. پروژه­‎ی شما یکتاست (یا باید باشد) و تنها یک نفر می‎­تواند به شما کمک کند تا آن را حل کنید و آن خود شما هستید.

در اینجا به معرفی چندتا از این زبان های مطرح شده در لیست خواهیم پرداخت :

۱. جاوا (Java)
جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی سمت سرور وب‌سایت‌های پویا و اپلیکیشن‌های تحت وب است. با توجه به قابلیت‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا و فریم‌ورک‌های توسعه یافته برای این زبان، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های تحت وب می‌توانند سناریو‌های متنوعی را پیاده‌سازی کنند. از طرف دیگر، زبان برنامه‌نویسی جاوا، زبان اصلی برنامه‌نویسی برای اندروید است که این روز‌ها با در اختیار داشتن آمار یک میلیاردی خود، پراستفاده‌ترین پلتفرم برای گجت‌های موبایل به شمار می‌رود. اگر جاوا یاد بگیرید می‌توانید درآمد بسیار خوبی را تجربه کنید.

۲. جاوا اسکریپت (JavaScript)
اغلب وب‌سایت‌های مدرن امروزی از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. جاوا اسکریپت همانطور که از نام آن پیدا است، یک زبان اسکریپت نویسی است و با استفاده از آن می‌توان رنگ و بوی پویاتری را به وب‌سایت داد. برای استفاده‌‌ی بهینه‌تر از جاوا اسکریپت، فریم‌ورک‌هایی نیز برای این زبان توسعه یافته است که استفاده از آن را تسهیل کرده و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پس از یادگیری جاوااسکرپیت می‌توانید از بر روی فریم‌ورک‌هایی همچون jQuery کار کنید.

۳. سی شارپ (#C)
سی شارپ را باید زبان اصلی مورد استفاده برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های تحت پلتفرم مایکروسافت خواند. در صورتی که به دنبال توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب با استفاده از Azur یا دات‌نت باشید یا بخواهید برای گوشی‌های‌هوشمند ویندوزفونی و نرم‌‌افزار‌های تحت دسکتاپ برنامه‌نویسی کنید، بهترین راه ممکن استفاده زبان سی‌شارپ است. در صورتی که دوست دارید تا در حوزه‌ی بازی برنامه‌نویسی کنید، بهتر است بدانید که موتور بازی Unity با استفاده از زبان سی شارپ توسعه داده شده است.

۴. پی اچ پی (PHP)
توسعه‌ی وب سایت‌هایی که یکی از اهدف توسعه‌ی آن‌ها دریافت و ثبت اطلاعات و نمایش اطلاعات است، نیازمند زبان‌های برنامه‌نویسی است که بتوان از طریق آن با پایگاه داده ارتباط برقرار کرد. یکی از بهترین گزینه‌ها که می‌توان با استفاده از آن با پایگاه داده‌ی MySQL ارتباط برقرار کرده و نقل و انتقال داده را مدیریت کرد، زبان PHP‌ است که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. برای این زبان برنامه‌نویسی نیز فریم‌ورک‌های متعددی توسعه داده شده است. همچنین باید به سیستم مدیریت محتوای قدرتمند وردپرس نیز اشاره کرد که با استفاده از زبان PHP توسعه یافته است.

۵. سی پلاس پلاس (++C)
در صورتی که دوست دارید تا در لایه‌های پایین برنامه‌نویسی کنید یا به ایجاب پروژه با ماژول‌های سخت‌افزاری متعددی ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها استفاده کنید، بهتر است به سراغ ++C بروید. از ++C می‌توان برای توسعه‌ی انواع اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های تحت دسکتاپ، ارتباط با سخت‌افزار، توسعه‌ی بستر مورد نیاز برای انجام بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها برای انواع کنسول‌های بازی، ابزار‌های موبایل و همچنین کامپیوتر‌های دسکتاپ توسعه داد.

۶. پایتون (Python)
پایتون را نیز باید از جمله‌ی زبان‌ها برنامه‌نویسی خواند که می‌توان با استفاده از آن در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب، آنالیز داده‌ها، رابط کاربری، آمار و حل انواع مشکلات از جمله‌ی کاربردهای این زبان برنامه‌نویسی است. اخیرا استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون به‌عنوان یک ابزار کلیدی به منظور تحلیل داده‌های بزرگ در علوم و صنایع استفاده می‌شود.

مقایسه‌ای کوتاه بین PHP و ASP.NET
اگر بخواهیم به صورت کوتاه و گذرا مقایسه‌ای بین PHP و ASP.NET داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:


۱- PHP رایگان و متن باز است و بر روی سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک قابل اجراست. این در حالی است که ASP.NET متعلق به شرکت ماکروسافت است و به صورت تجاری عرضه شده است و به صورت عمده فقط روی سیستم عامل ویندوز قابل اجراست.(البته پروژه‌ی MONO قابلیت اجرای محصولات NET. را بر روی سایر سیستم عامل‌ها میسر می‌سازد.)


۲- هزینه‌ی میزبانی و نگهداری وبسایت‌های PHP در مقایسه با وبسایت‌های طراحی شده با محصولات ماکروسافت بسیار کمتر است و سرورهای لینوکس در قیاس با سرورهای ویندوز از ثبات بیشتری برخوردارند.


۳- با استفاده از ASP.NET شما قادر به تولید نرم‌افزارهای تحت سیستم عامل ویندوز هستید که در حال حاضر بیشترین سهم از بازار سیستم عامل ایران را به صورت عام در اختیار دارد، ولی PHP چنین امکانی را برای شما فراهم نخواهد کرد.


۴- برای PHP نیز فریم ورک‌های مختلفی وجود دارد که بصورت رایگان و تجاری عرضه شده‌اند و باعث می‌شوند شما در کمترین زمان ممکن به توسعه‌ی یک وبسایت بپردازید. مانند ASP.NET که یک فریم ورک برای توسعه‌ی برنامه‌ها ووبسایت‌های تحت تکنولوژی ماکروسافت است که بصورت تجاری عرضه شده و قیمت نسبتاً بالایی دارد. (البته ماکروسافت یک نسخه رایگان نیز برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده که از سایت رسمی شرکت ماکروسافت قابل دریافت است).


۵- منابع یادگیری برای هر دو گزینه در اینترنت وجود دارد و شما قادر خواهید بود تا دانش خود را از این طریق به روز نگاه دارید.


۶- طی یک آمارگیری که در یک وبسایت مشاهده کردم، PHP گوی سبقت را ربوده و طی آمار اعلام شده، ضریب نفوذ و استفاده از PHP بالاتر از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برای راه‌اندازی وبسایت‌ها بوده است که می‌توان دلیل این آمار را استفاده‌ی بیشتر افراد از نرم‌افزارهای تحت وب مانند وردپرس، جوملا و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا پر پایه‌ی PHP دانست که بصورت رایگان عرضه می‌شوند و دلیلی بر ضعف تکنولوژی NET. نخواهد بود.


۷- فریم ورک‌های PHP و همچنین NET. هر دو از معماری MVC پشتیبانی می‌کنند.


۸- در ASP.NET کدها به دلیل اینکه با فرمت dll کد می‌شوند، از امنیت بالایی برخوردارند و امکان سرقت کدها وجود ندارد، ولی کدهای PHP به دلیل Open Source بودن بیشتر در معرض سرقت و انتشار غیرقانونی قرار دارند که البته راهکارهایی برای کد کردن و محافظت از کدهای PHP نیز وجود دارد و شرکت‌های بزرگ در این زمینه نرم‌افزارهایی را به صورت تجاری روانه بازار ساخته‌اند. ولی با این حال شاهد این هستیم که باز هم کدهای PHP به صورت غیرقانونی منتشر می‌شوند و در این زمینه می‌توان عملکرد NET. را موفق‌تر دانست.

در آخر، انتظار نداشته باشید یک شبه برنامه­‎نویس قهاری شوید. برای برنامه­‎نویس شدن باید زمان صرف کنید و به دنبال یادگیری تکنولوژی­‎های جدید باشید. دوره‎­های آموزشی زیادی سرتاسر وب وجود دارند که بسیاری از آنها رایگان بوده و می­‎توانید از آنها استفاده کنید.

  • یک برنامه نویس