یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۵
آبان

چطور به سادگی محتوایی جذاب برای صفحه فرود ایجاد کنیم؟

UX چیست ؟

ux مخفف شده کلمه User Experience می باشد که معنی تحت اللفظی آن “تجربه کاربر” می باشد. در حقیقت طراحان “تجربه کاربر” یا همان UX Designers تمام تلاش خود را میکنند تا بهترین سناریو برای آشنایی یک کاربر با یک محصول و یا خدمات را ایجاد نمایند. از آنجا که این موضوع یک فرمول خاص ندارد و متناسب با سوژه های مورد نظر ممکن است راهکارهای فرآوانی داشته باشد کار زمانبر و دشواری است. یک طراح تجربه کاربر میخواهد مشکلات کاربر را در مواجهه با سوژه مورد نظر خود، چه از نظر کلامی و لغتی، و چه از نظر محل قرار گیری موارد و زیبایی شناختی و … مورد بررسی قرار دهد و در پی حل آن ها برآیند تا به بهترین تجربه کاری کاربر یا همان Best User Experience دست یابد.

    • محصول نهایی UX :

Wireframes صفحه , storyboards و  sitemap

    • برنامه های کاربردی :

Photoshop, Sketch, Illustrator, Fireworks, InVision

UI چیست ؟

UI مخفف کلمه User Interface میباشد که به صورت تحت اللفطی به “رابط کاربری” معنا میشود. بر خلاف UX که بر احساس کلی کاربر از یک محصول معطوف است، UI به چگونگی صفحه بندی محصول توجه دارد. آنها مسئول طراحی هر صفحه با ابزارها و صورتی هستند که بتواند مسیری که طراح UX طراحی نموده را پیاده سازی و جایگذاری نماید. به عنوان مثال زمانی که یک طراح UI میخواهد یک داشبورد سیستم آمارگیری را پیاده سازی کند، ممکن است تصمیم بگیرد که مهمترین موضوع صفحه را در بالای صفحه قرار دهد، و یا آن را در نوار کناری صفحه و یا با طراحی یک دکمه آن را به گونه ای که به تجربه مشاهده ای کاربر و کلیت طرح کمک نماید نمایش بدهد.

می توانید آن را پیدا کنید؟

یافتن اطلاعاتی که نیاز دارید نیز اهمیت دارد. آیا منوی مسیریابی بصری است؟ آیا قسمت مربوط به جستجو در همان جایی که شما انتظار دارید هست؟ اگر مجبور باشید درباره چگونگی یافتن آنچه نیاز دارید زیاد فکر کنید، UX ناقص خواهد بود. این همچنین مستلزم آن است که بتوان خود محصول را هم چه با جستجوی آنلاین و چه با سایر ابزار پیدا کرد.

آیا نیازی از را برطرف می کند؟

یک محصول می تواند به صورتی زیبا طراحی شده باشد و استفاده از آن آسان باشد، اما اگر نتواند نیازی را که شما دارید مرتفع سازد، شما به آن علاقه مند نخواهید بود.

آیا می خواهید از آن استفاده کنید؟

اگر طراحی محصولی بصری باشد و استفاده از آن آسان باشد، شما می خواهید که از آن استفاده کنید. و اگر چنین نباشد چه؟ حتی مفیدترین و کاربردی ترین محصولات نیز می توانند یک تجربه ضعیف کاربری را فراهم آورند اگر بطور کلی خسته کننده باشند  و یا علاقه ای به استفاده از آنها نداشته باشد.

آیا به نظر شما این محصول باارزش است؟

اگر محصولی برخی از ارزش های مهم زندگی شما را فراهم نکند، احتمالاً شما آن محصول را برای مدتی طولانی نخواهید خواست. آیا آن محصول در صرفه جویی در زمان یا هزینه به شما کمک می کند؟ آیا در رسیدن به اهداف شخصی یا حرفه ای به شما کمک می کند؟ هر معیاری که داشته باشید، یک محصول باید در هنگام استفاده ارزشی به شما بیفزاید.

آیا به آن اعتماد دارید؟

قابلیت اعتماد مساله بزرگی است. اگر شما به یک وب سایت اعتماد نداشته باشید، اطلاعات حساب بانکی خود را برای خرید به آن نخواهید داد.

آیا برای شما دسترسی پذیر است؟

اگر نتوانید به مقصد مورد نظر خود برسید، نمی توانید از کالاها یا خدماتی که به شما پیشنهاد شده است استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه همه به محصول شما دسترسی دارند، کاربران با ناتوانی و معلولیت نیز باید مد نظر قرار گیرند.

تفاوت بین واسط کاربر و تجربه کاربر

ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن UI یا واسط کاربر درباره UX فکر کنیم. این دو مساله اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند یا حتی با هم یکی در نظر گرفته می شوند.

یک تفاوت بزرگ وجود دارد که با آن می توان تفاوت این دو مساله را توضیح داد. بدن انسان را در نظر بگیرید. استخوان ها کدها هستند و UX همه آن چیزی است که در بدن است و باعث کار کردن درست بدن می شود و UI همه آن چیزی است که در خارج از بدن است و باعث می شود ظاهر بدن زیبا و جذاب به نظر برسد.

UI بر این تمرکز دارد که یک محصول چطور به نظر می رسد و چطور عمل می کند. این شامل همه چیز از طراحی جریان مسیریابی سایت گرفته تا طراحی ظاهر آن می شود. با این وجود، UX آن طراحی را به خود می گیرد و اطمینان حاصل می کند که بر اساس المان های آرایش UX برای کاربر مفید است.

بسیاری از مردم طراحی وب را به عنوان دکور وب‌سایت می‌شناسند، یا به نوعی هنر ساختن یک وب‌سایت زیبا. در حالی که،‌ طراحی بیشتر در مورد نحوه کار کردن است نه ظاهر. طراحی راجع به فرم و کارکرد است. برخلاف تعریف طراحی در هنر، طراحی خوب تنها بصری و حسی نیست، بلکه برای استفاده ساخته می‌شود.

هدف طراحی، حل مشکل به روشی کارآمد است. طراحی،‌ بر اساس درک دید کاربر از دنیاست، اینکه آن‌ها چگونه فکر می‌کنند و چگونه رفتار می‌کنند. ابزارهای طراح بسیار گسترده‌تر از رنگ‌ها و نوع فونت است و شامل تحقیق درباره کاربر، ایجاد پروتوتایپ، تست کاربردپذیری و  تجربه کاربری و خیلی چیزهای دیگر می‌شود.

برای دسترس‌پذیر کردن وب‌سایت خود، ‌نیازی به افزودن قابلیت‌های اضافی و محتوای تکراری نیست. رمز دسترس‌پذیری در طراحی وب‌سایت و محتوا به نحوی است که کسانی که مهارت کم یا دستگاه‌های محدود دارند هم در نظر گرفته شوند.
هزینه ساخت یک وب سایت دسترس‌پذیر از پایه، ‌با هزینه دسترس پذیر کردن یک وب سایتی که از قبل وجود دارد و دسترس پذیر نیست برابر است.
درست کردن وب سایتی که دسترس پذیر نیست، ممکن است تلاش بیشتری هم احتیاج داشته باشد اما همیشه در بلند مدت سودمند است، زیرا نگه‌داری وب‌سایت دسترس‌پذیر آسان‌تر و ارزان‌تر است.

 

چرا دسترس‌پذیر کردن وب‌سایتتان سودمند است:

– دسترسی به کاربران بیشتر – تعداد زیادی از مردم با معلولیت زندگی می‌کنند.
سایت دسترس‌پذیر همیشه کاربردپذیری بیشتری دارد.
– سایت دسترس پذیر با سئو سازگار است (SEO friendly)
– سایت دسترس‌پذیر مزایای دیگری دارد. برای نمونه هر صفحه زودتر بالا می‌آید، قابلیت چند مرورگری دارد و مدیریت محتوای آن بسیار ساده‌تر است.

همنچین طراحان UI معمولاً وظیفه یکپارچگی سبک طراحی در کل روند محصول را نیز بر عهده دارند، به صورتی که به صورت شهودی، نوع چینش و محتوای صفحات با یکدیگر همخوانی داشته باشد و همچنین زبان طراحی مورد استفاده سازگاری خودش را در تمامی روند ها و صفحات محصول حفظ نماید. حفظ این ثبات در نمایش المان ها، نمایش خطاها و سبک طراحی ضروری می باشد.

    • محصول نهایی UI :

طراحی رابط کاربری نهایی

    • برنامه های کاربردی :

Photoshop, Sketch, Illustrator, Fireworks

به صورت کلی باید گفت که مرز بین UI و UX در بیشتر موارد مبهم است و در بسیاری از موارد شرکت ها این نقش را ادغام میکنند و به یک شخص و یا گروه کاری واگذار میکنند.

  • یک برنامه نویس
۲۵
آبان

چگونه بازاریابی شبکه های اجتماعی در غرفه‌های شما ایفای نقش می‌کنند

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) یک مفهوم است که مانند سایر مفاهیم جدید یک تعریف ندارد.

رسانه‌هایی که مردم محور (کاربر محور) هستند و بیشترین میزان بازدید‌کنندگان و تولید محتوا را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد، این رسانه‌ها برای کسب‌وکارها بسیار جذاب و دل‌ربایند. زیرا کسب‌وکارها همیشه به دنبال کسب توجه و علاقه مخاطبان (مشتریان یا کاربران) بوده‌اند. اینجاست که علم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

هنوز هیچکس تصور نمی‌کرد که روزی جنبه اجتماعی اینترنت بصورت کاربرد اصلی آن درآید. قوه محرکه این امر، نیاز اجتماعی به یافتن اجتماعات آنلاین است. اما طنز جالب در این میان در این است که بر اساس فرضهای اولیه درباره اثرات اجتماعی اینترنت، از آنجا که این ابزار باعث محدود کردن فزاینده افراد به روابط غیر شخصی و رودررو می‌شود بنابراین می بایست به آن به چشم یک نابود کننده اجتماعات نگریسته می‌شد.
به نظر می‌رسد اینترنت در حال خلق تغییراتی اساسی است.در نتیجه ذات و طبیعت روابط در جامعه و اجتماعات اینترنتی نیز با وضع قوانین جدید تغییر می‌کند. به عبارتی ما تنها در حال تغییر کانال های ارتباطی خود نیستیم بلکه به دنبال راهی برای ایجاد روابط اینترنتی صحیح و منافع طولانی مدت مشترک هستیم.
این گونه جوامع جدید هیچوقت جایگزین جوامع اجتماعی از نوع واقعی شان نخواهند گردید، بلکه به عنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی عمل خواهند کرد. به گونه ای همزمان، این اجتماعات جدید در حال جهانی تر و محلی تر شدن هر چه بیشتر هستند. تسهیلات ارتباطی به ما امکان می دهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوه ای جدید با اجتماعات که منافع مشترکی داریم، بپیوندیم.
در نتیجه پیوستن به این "اجتماعات از راه دور" قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری با همسایگان، بازارها و دولت های محلی برقرار سازیم.
ونچرلی معتقد است که اینترنت انتظارات درباره تدریس و آموزش را بالا برده زیرا اساتید امروزه مجبورند مطالب خود را با عمق بیشتری بیان و حوزه های شناختی جدید را بسیار بیشتر از آنچه در گذشته مورد توجه بود، پوشش دهند.
دانش آموزان نیز همچنین انتظار دارند که دامنه فرآیند یادگیری خود را در هر لحظه که نیازمند سئوال و برقراری رابطه با استاد باشند، به خارج از محدوده های کلاس گسترش دهند. پست الکترونیکی، اتاق های گفتگو ، نشست های اینترنتی و ... باعث گردیده تا ارتباط دانشجویان با استاد و مطالب درسی خود بیشتر گردد.
این امر نکته مثبتی برای آینده آموزش و تعلیم محسوب می شود. در عین حال که شبکه های اجتماعی برای جوانان در ایالات متحده و دیگر کشورها بسیار مهم است، این امر باعث بروز سردرگمی در کلاس ها نشده است.
افراد زیادی به اینترنت به عنوان منبع دوست‌یابی و کسب اطلاعات مراجعه می نمایند. کاملا بدیهی است که این امر به روابط دیپلماتیک در سطح بین الملل کمک خواهد کرد.
اینترنت امروزه امکان کاملا غیر منتظره برقراری ارتباطات بین افراد و شهروندان را فراهم نموده است، امری که در تاریخ روابط بین الملل در تئوری و در عمل به یک رویا شبیه بود. اینترنت به کلی این خط سیر را تغییر داده و امکان برقراری ارتباطات بین افراد و گروه های یک اجتماع با افراد و گروه های جوامع دیگر را مهیا کرده است.
طبیعی است که این امر اثراتی جهانی از خود بجای خواهد گذاشت، همان‌گونه که ارتباط بین نخبگان و رهبران جوامع اثرات مشهودی روی امکان برقراری روابط در سطح بین الملل داشت. امروزه، شهروندان در دو طرف مرزها می‌توانند عقاید، نظرات و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، و از این گذر به خلق قلمرو عمومی جهانی بپردازند که می‌تواند کاملا مجزا، و در مواردی متناقض، با قلمروهای ارتباطی در سطوح دیپلماتیک و دولتی باشد.
آنچه که یک دولت، خوب و ضروری می‌پندارد، ممکن است با نظرات کاربران اینترنتی در سرتاسر جهان مطابق نباشد. این امر باعث ایجاد تنش در سیستم های بین المللی و در عین حال نوعی جدید از محدودیت در حوزه توانایی‌های دولت‌ها می‌شود.
● آدرسهای شبکه اجتماعی
در اینجا نشانی بعضی از سایت هایی که در زمینه ترکیب و ارتقاء ارتباطات اجتماعی موجود و همچنین تشکیل گروه های اجتماعی جدید هستند را مشاهده می نکنید. این سایت ها از جمله شبکه هایی هستند که با سرعت در اینترنت در حال رشد بوده و نشان دهنده پدیده ای غیر معمول به نام اعتبار روز افزون اجتماعی هستند.
myspace یک گروه اینترنتی است که در آن شما می توانید با دیگر دوستان رفقای خود آشنا شده و در عین حال فضایی اختصاصی را در اختیارتان قرار می دهد تا در آن عکسها، ژورنال ها و سلایق خود را با شبکه ای در حال گسترش از رفقای مشترک خود به اشتراک بگذارید.منبع : تبلیغات انلاین بلاگ اد
facebook فهرست راهنمای اجتماعی که به افراد اجازه می دهد تا اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این آدرس همچنین به افراد کمک می کند تا به آن بخش از اطلاعات که بیشترین ارتباط با فرد را داراست، دسترسی داشته باشند.
در آدرس سایت craigslist شما می توانید به مواردی از قبیل؛ بازارها ، طبقه بندی انجمن های محلی ، کاریابی ، مسکن، لوازم و خدمات، آگهی ، فعالیت های اجتماعی، دوستیابی، مشاوره و اطلاعات اجتماعی و بسیاری از اطلاعات دیگر را بدست آورید.
wikipedia بزرگترین دایره المعارف مرجع در اینترنت است ،این دایره المعارف رایگان و بصورت اشتراکی توسط مردم سرتاسر جهان نوشته می شود.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) مانند سایر مفاهیم یک تعریف ندارد، بلکه کارشناسان و متخصصان مختلف برای آن تعاریف متعدد ارائه کردند. برخی از این تعاریف را با یکدیگر مرور کنیم:

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرمی از بازاریابی اینترنتی است که از رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به ارتباطات بازاریابی و برندسازی استفاده می‌کند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در درجه اول شامل به اشتراک‌گذاری اجتماعی محتوا، ویدیوها و عکس‌ها برای اهداف بازاریابی است.

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرآیند بازاریابی یک محصول، سرویس یا نام تجاری از طریق مصرف‌کنندگان یا دیالوگ‌های سازمانی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

- بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، فرآیند بدست آوردن ترافیک سایت یا توجه از طریق رسانه‌های اجتماعی است.

- برنامه‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی معمولا تلاش برای ایجاد محتوایی که توجه جذب کند یا خوانندگان را تشویق کند آن را در سراسر شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

- استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ترویج شرکت و محصولات خود را بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گویند.

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، فرآیند ترویج وب‌سایت ، محصولات یا سرویس‌ها از طریق کانال‌های اجتماعی آنلاین و ارتباط با جامعه بسیار بزرگی از افراد که از طریق کانال‌های تبلیغاتی سنتی امکان پذیر نیست را گویند.

- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی است که تمرکز آن به روی مردم است نه روی محصولات اهداف اصلی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در موارد زیر باشد:

  • افزایش ترافیک وب سایت و مخاطب
  • مکالمه درباره محصول یا خدمات و دریافت بازخورد
  • افزایش خوشنامی و آگاهی ازنام تجاری (برند)
  • ایجاد هویت برای نام تجاری و ارتباط با نام تجاری مثبت
  • اضافه کردن رویدادها در رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک شیوه بازاریابی است که ضوابط و مراحل خاص خود را دارد. زیرا هر رسانه اجتماعی با دیگری متفاوت است و ساختار و کارکرد متنوعی دارد. بنابراین تدوین یک «استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» یک اصل اساسی برای کسب‌وکارهای علاقمند این حوزه به شمار می‌رود.

dailykos فضای اینترنتی آزادی خواهانه جهت تفسیرهای سیاسی و به تحرک وا داشتن آراء و عقاید و townhall فضای اینترنتی محافظه کارانه جهت تفسیرهای سیاسی و به تحرک وا داشتن آراء و عقاید است.
تغییر و تحولات در نظام اجتماعی ناشی از اینترنت انکار ناپذیر است. این تغییرات حتی شیوه برقراری ارتباط شاگرد و استاد و روش تدریس در سطوح دانشگاهی را هم متحول کرده است. این امر بطور اساسی قابلیت انجام تحقیقات توسط دانشجو یان و به اشتراک گذاشتن یافته‌های آنها با دیگران را بالا برده است. امروزه حتی بچه ها هم به نوعی برای تکالیف درسی و برقراری روابط اجتماعی خود به اینترنت وابسته شده اند.
نظریه جامعه علمی بین المللی در اواخر دهه ۱۹۸۰ مطرح بود، و در اوایل دهه قرن بیست و یکم، دانش آموزان آمریکایی به دنیایی وسیع و در حال رشد از اطلاعات دسترسی پیدا کردند.
امروزه، دیگر اینکه استاد درباره حقایق، ارقام و داده ها به شاگردان خود مطلب بیاموزد کافی نیست زیرا دانشجویان خود می توانند در منابع الکترونیکی که به وفور نیز یافت می‌شوند این‌گونه اطلاعات را بدست آورند.
در عین حال، دیگر حتی نمی‌توان از آنها انتظار داشت تا مطالب کتاب های درسی خود را حفظ و یا درس پس بدهند. در عوض آنچه اکنون دانشجویان بدرستی به دنبال آن هستند پرداختن عقلانی و انتقادی به روابط بین پدیده ها و ایجاد ساختارهای تحلیلی برای مواجهه با مسائل از ابعاد مختلف است.

  • یک برنامه نویس
۲۵
آبان

email-marketing


اهمیت زمانبندی و نکات مفید برای ایمیل مارکتینگ

نوشتن و گردآوری یک ایمیل خوب با هدف فروش یک هنر به حساب می‌آید. تلاش برای انتقال یک پیام صحیح برای ایجاد موقعیت فروش و راهنمایی کردن مخاطب به سمت وارد شدن به عملیات خرید، کاری است که به راحتی صورت نمی‌گیرد و هر فردی که روی بازاریابی ایمیلی به فعالیت می‌پردازد، باید به شدت روی یک سری نکات تمرکز کند.

اولین نکته در این است که هر چه قدر هم که ایمیل شما خوب باشد، وقتی که در زمان نامناسب ارسال شود، مطمئن باشید که سریعا توسط مخاطب به سطل آشغال سرویس ایمیلش منتقل خواهد شد. زمان مناسب ارسال ایمیل فقط با تست کردن به دست می‌آید و به طور مشخص نمی‌توان در مورد این موضوع صحبت کرد.

این شرکت پس از بررسی ۲۱ میلیون ایمیل ارسال شده اطلاعات جالبی در مورد زمان ارسال آنها منتشر کرده است. این ایمیل‌ها در ساعات ۸، ۹، ۱۵ و ۱۶ ارسال شده بودند که پس از آنالیز مشخص شد که ایمیل‌های ارسال شده در ساعات ۸ و ۹ به مقدار بیشتری باز شده‌اند.

از سوی دیگر این ایمیل‌ها در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه بیشتر باز شده اند و در حقیقت نرخ کلیک‌خوری آنها از دیگر روزهای هفته بیشتر بوده.

البته این تحقیقات در کشور انگلستان صورت گرفته و مشخصا در ایران نمی‌توان به آنها بسنده کرد و لازم است که خود ما، برای کسب‌وکار خود این تست‌ها را انجام داده و نتایج بدست آمده را آنالیز کنیم.

اخیرا وب‌سایت ایمپ‌لیست، تحقیقاتی انجام داده که در نتایج آنها مشخص شده ایمیل‌هایی که تیتر آنها بیش از ۱۰ واژه دارد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و در جامعه آماری این تحقیق، ۴۶% به چنین ایمیل‌هایی واکنش نشان داده‌اند. در صورتی که ۲۶% دیگر فقط با ایمیل‌هایی تعامل داشتند که تیترش دارای ۶ واژه یا کمتر بوده.در ادامه تحقیقات صورت گرفته روی این جامعه آماری مشخص شده که ۴۰ درصد آنها، با ایمیل‌هایی وارد تعامل شده‌اند که شامل بیش از ۵۰۰ واژه بوده.

امروزه با توجه به رشد استفاده از رایانامه و ایمیل در بین کاربران مختلف رایانه و همچنین جامعه‌ی انسانی، توجه بیشتری از جانب بازاریابان به این بخش معطوف شده است، که سرمایه گذاری را در این بخش انجام داده تا سود خوبی را به جیب بزنند! پس این گونه بازاریابان به فکر استفاده از ایمیل تبلیغاتی می افتند که حتماً باید نکاتی را در نظر داشته باشند. دقت کنید که اگر شما هم می خواهید از ایمیل تبلیغاتی برای مقاصد خود استفاده کنید، شاید اولین گام این باشد که شناخت کافی از خوانندگان خود داشته باشید. شما باید بدانید که برای چه افرادی می خواهید ایمیل آن هم از نوع تبلیغاتی ارسال کنید. این موضوع خیلی مهم است، و در آخر می تواند منجر به رشد کسب و کار شما شده، و یا با شکست روبرو شوید. منبع : تبلیغات انلاین بلاگ اد

شما باید به شناخت کافی نسبت به خوانندگان ایمیل های تبلیغاتی خود برسید و سپس اقدام به دستور دادن نرم افزار ایمیل مارکتینگ برای ارسال نامه های انبوه کنید. این کار به موفقیت بیشتر کار شما می انجامد. در درجه اول، شما باید بدانید که افرادی که قرار است نامه های شما را دریافت کنند، اصلاً علاقه ای به این کار شما دارند یا خیر. پس از آن باید به این بیاندیشید که آیا آنها به زمینه کاری شما علاقه مند هستند یا خیر. اگر این دو مورد را در نظر بگیرید، نصف کار شما از نظر اصولی صحیح است.

به این موضوع باید خیلی دقت کنید که افرادی که به آنها نامه ای را ارسال می‌کنید، حتماً باید رضایت انجام چنین کاری را به شما اعلام کرده باشند. مثلاً زمانی که در سایت تان، فرمی را قرار می دهید که بازدیدکنندگان در ازای وارد کردن نشانی ایمیل‌شان، کتاب رایگانی را دریافت کنند، این به این منزله است، که آنها به شما این اطمینان را داده‌اند که از شما نامه هایی را دریافت کنند. البته این به مهارت شما بستگی دارد که آنها را همچنان جزء بازدید کنندگان و خوانندگان خود نگه دارید.

دقت کنید که باید در نامه هایی که ارسال می کنید، این اجازه را به آنها بدهید که هر زمان که خواستند، از اشتراک خبرنامه‌ی شما که کمی هم رنگ و بوی تبلیغاتی می‌دهد، انصراف دهند. این حق هر کسی است که نشانی ایمیلش را به شما داده است و شما باید به این اعتماد خیانت نکنید و صندوق ورودی آنرا بدون درخواست وی از نامه های پراکنده پر نکنید. متاسفانه شاید خیلی از سرویس هایی که همینک در حال کار کردن در زمینه ایمیل مارکتینگ هستند و فارسی زبان هم هستند، اصلاً به این نکته دقت نکنند.

نکته‌ی دیگر این است که حتماً باید بدانید زمنیه کاری شما چیست، و بیشتر در چه حوزه ای فعالیت می‌کنید که مطالب و مضامینی را برای مشترکین خود ارسال کنید که آنها می‌پسندند و می‌دانند که از این به بعد در همان زمینه شروع به ارسال مطلب در رایانامه آنها می‌کنید.

در نهایت منظور از شناخت را امیدوارم که درک کرده باشید. شما باید مخاطبین خود را از روی فرمی که بوسیله آن اقدام به جمع آوری ایمیل آنها کرده بودید، شناخته باشید، قبل از این که شروع به ارسال ایمیل تبلیغاتی به صورت انبوه کنید.

  • یک برنامه نویس
۱۷
آبان
بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی آنلاین و موقعیت های کسب در آمد در ایران


معمولا به مجموعه ای از اشیا و یا دستگاهها مانند تلفن، فکس، کامپیوتر و ... که بهم متصل باشند شبکه می گویند. اصطلاح شبکه های اجتماعی هم به چنین شبکه هایی اشاره دارد ولی با یک تفاوت اساسی، اشیا متصل در این شبکه مردم هستند.بعبارت دیگر یک شبکه اجتماعی ساختاری است اجتماعی که افراد و سازمان ها میان خود ایجاد کرده اند.در ساده ترین و رایج ترین حالت شبکه اجتماعی یک فرد، از اعضای خانواده، بستگان، دوستان و همکارانش تشکیل شده است.اصطلاح شبکه های اجتماعی (social networks) برای نخستین بار توسط جی. ای. بارنز در سال ۱۹۵۴ مطرح گشت و از آن پس بسرعت به شیوه ای کلیدی در تحقیقات و مطالعات جامعه شناسی مدرن، روانشناسی اجتماعی، مطالعات سازمانی، مدیریت و ... بدل گشت.اینگونه شیوه تجزیه و تحلیل بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به تئوری شبکه های اجتماعی هم مشهور است.وسیله ارتباطی اعضای این شبکه ها بسته به دوره زمانیشان از ساده ترین وسایل ارتباطی یعنی زبان و نوشتار (نامه نگاری) گرفته تا تلفن، ایمیل و ... متفاوت بود.پیشرفت صنعت ارتباطات علاوه بر ابزارهای برقراری ارتباط تاثیری مستقیم بر نحوه، گستره و فرهنگ ارتباط میان اعضای شبکه ها داشته است.بالطبع وب نیز بعنوان آخرین دستاورد بشر در این صنعت تاثیری بسزا بر شبکه های اجتماعی افراد گذاشته است.افزایش اتصال مردم به اینترنت و تمایل به برقراری ارتباط از آن طریق موجب پیدایش شبکه های اجتماعی جدیدی بر این بستر گشته که به شبکه های اجتماعی آن لاین مشهورند. اولین نمونه از این شبکه ها sixdegrees.com بود که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. روند محبوبیت اینگونه جوامع مجازی از سال ۲۰۰۳ و با آغاز به کار سایت friendster به اوج رسید تا آنجا که به نوشته بیزنس ویک در سال گذشته میزان بازدید کنندگان این سایت از تعداد مراجعان گوگل هم فراتر رفت.شاید همین امر موجب توجه بیشتر این غول اینترنتی به این مقوله و آغاز به کار سرویس اورکات گشت.پس از گوگل نیز شرکت های کوچک و بزرگ رقیب به این قابلیت اینترنت گرایش نشان دادند.به عنوان نمونه یاهو با تلفیق آن با سیستم مدیریت وبلاگ –که شاید بتوان آنرا هم جزیی از همین شبکه های اجتماعی دانست- سرویس یاهو ۳۶۰ خود را راه اندازی کرد.
و اما در ایران ؛ توجه عمومی به اینگونه شبکه ها از اورکات آغاز شد..هر چند که ردپای این گرایشات را می توان در اتاق های گفتگوی یاهو و تالارهای گفتمان عمومی مانند persiantools و persiantalk یافت.روند عضویت ایرانیان در اورکات بحدی پیش رفت که فارسی را به یکی از ۵ زبان پر استفاده در این سایت تبدیل کرد.با یک محاسبه ساده می توان گفت که نسبت این میزان به کل کاربران اینترنت در ایران ، بالاترین درصد را در میان تمام کشور های جهان برای ایران به ارمغان آورده است.در خصوص علل و عوامل این گرایش فزاینده می توان به بافت جمعیتی جوان کاربران اینترنت در ایران ، تمایل این قشر به ایجاد ارتباط و محدودیت های اجتماعی آنان در این راستا ، پراکندگی ایرانیان در سراسر جهان و دهها دلیل دیگر اشاره کرد که از موضوع این مقاله خارج است.این مسئله به دلایل نامعلومی موجب توجه و نگرانی مسئولین فیلترینگ گشت و بالاخره در حدود یکسال پیش منجر به مسدود شدن ابدی این سایت در ایران شد..همین اتفاق ، نقطه آغاز داستان ماست : کلوب دات کام ؛ جامعه مجازی ایرانیان !
● معرفی اجمالی کلوب :
به نوشته خود کلوب این سایت "در تاریخ یکم دی ماه ۱۳۸۳ برپایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد. تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات و بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی، نیازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و ... بوجود آورد".در حال حاضر تیم توسعه کلوب ۹ نفر هستند، زبان برنامه نویسی سایت، php و پایگاه داده آن نیز Mysql است. مطابق آخرین آمار در تاریخ ۲۸ بهمن ماه اعضای کلوب بالغ بر ۱۶۵۳۷۳ نفر هستند که روزانه بطور تقریبی ۵۰۰ نفر به این تعداد افزوده می شود.این اعضا مطابق همان آمار ۸۲۷۷ کلوب فعال، ۲۰۱۴ آگهی اینترنتی و ۲۱۹۳۳ سایت شخصی (homepage) در این سایت ایجاد کرده اند.امکاناتی که کلوب به کاربران خود ارائه می کند عبارتند از:
▪ امکان ایجاد جوامع مجازی (کلوب ها) در موضوعات مختلف و بحث و تبادل نظر در آنها
▪ فروشگاه کتاب و امکان ایجاد فروشگاه برای کاربران
▪ امکان ایجاد سایت شخصی
▪ ارائه آخرین اخبار خبرگزاری ها در حوزه های مختلف
▪ دایرکتوری از سایت های فعال ایرانی
▪ سیستم پرسش و پاسخ میان اعضا با عنوان "از یکدیگر بیاموزیم"
● شیوه های فعلی کسب درآمد:
▪ تبلیغات: رایج ترین شیوه کسب در آمد از اینترنت تبلیغات است.سایت کلوب برای اینکار بخش های مختلفی از جمله صفحه خانگی، پروفایل، صندوق پیام، صفحات کلوب ها، لیست دوستان و حالت اسپانسر (کلیه نقاط سایت) را در نظر گرفته است.
▪ کاربران ویژه: کلوب با جذب بیش از ۴۰۰۰ کاربر ویژه، این فرضیه که در ایران کاربران برای خدمات آن لاین وجهی نمی پردازند را رد کرد.
▪ فروشگاه کتاب: سایت کلوب با بستن قرارداد همکاری با کتابفروشی ها و انتشارات مختلف در صدی از فروش کتاب هایی که از طریق سایت بفروش می رسند دریافت می کند.
● محدودیت ها و موانع:
▪ محدودیت زبانی: سایت کلوب تنها به زبان فارسی در دسترس کاربران قرار دارد و از اینرو پتانسیل جذب کاربرانی با سایر زبانها را ندارد.این امر اشباع این سایت سایت و توقف رشد آن را بسیار محتمل می نماید.
▪ فیلترینگ : همانطور که در مقدمه آمد ، مسئولین فیلترینگ به سایت های شبکه های اجتماعی . مخصوصا فعال در بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی بسیار حساس هستند.کلوب هم از این مشکلات بی نسیب نبوده چنانچه که در یکی از مطالب وبلاگ مدیریت به تاریخ ۵ شهریور هم آمده است : "عاقبت ویروس فیلترینگ به شهر مجازی کلوب دات کام راه پیدا کرد.در حال حاضر چهار طبقه از کلوبها (متفرقه،ازدواج و عشق،کلوبهای مربوط به سایتهای دیگر،مد و زیبایی)که به این بیماری مبتلا شده اند در حال پیگیری و مداوا می باشند .از بقیه ساکنان در خواست می کنیم با مراقبت های ویژه از همه گیر شدن این ویروس شایع اینترنت کشور پیشگیری کنند." این فیلترینگ بخش زیادی از انرژی و توان تیم مدیریت را صرف کنترل محتوای سایت از یک سو و از سوی دیگر رایزنی های احتمالی در جهت رفع این مشکلات می کند.
● پتانسیل های کلوب:
مهمترین پتانسیلی که کلوب برای کسب درآمد در اختیار صاحبانش قرار می دهد.فراهم آوردن تعداد زیادی کاربر در کنار اطلاعات، علائق و سلائق هر یک از آنها است.سایت کلوب می تواند با استفاده از این اطلاعات، آگهی های صحیح را به مخاطب خاص آن برساند و از این طریق بازدهی درج آگهی در کلوب بسیار بیشتر از دیگر سایت های ایرانی شود.علاوه بر این کلوب با جوامع گوناگونی از افراد با تخصص و مهارت های یکسان در اختیار دارند که می توانند به ارائه خدمات خاص در جهت برطرف کردن نیاز های خاص آنها بپردازند.علاوه بر این، این گروه های متخصص نیز می توانند به همکاری و رفع نیاز های کلوب در زمینه های خاص و تخصصیشان بپردازند.به عنوان مثال کلوب برنامه نویسان php ،۴۶۳ عضو دارد که هر کدام از این اعضا می توانند بطور بالقوه در زمینه ای به توسعه کلوب کمک کنند یا به تیم توسعه آن بپیوندند.علاوه بر این مشاغل و کسب و کار هایی هم هستند که در کلوب حضور دارند و می توانند با همکاری با کلوب درآمدی را نسیب آن کنند. مشابه آنچه که فروشگاه کتاب کلوب در حال حاضر انجام می دهد.علاوه بر این کلوب می تواند با گسترش سایت به زبان های دیگر بالاخص انگلیسی گروه بزرگتری را به عنوان مخاطب هدف پوشش دهد و به کسب در آمد بویژه از طریق سرویس هایی مثل گوگل ادسنس و سرویسهای مشابه بپردازد. آخرین نکته هم افزایش خود بخودی و بقول دکتر ویلسون ویروس وار اعضای کلوب است.کاربران بطور خودکار دوستان و نزدیکانشان را به سایت دعوت می کنند و این امر خیال مدیران را از نیاز به تبلیغ وبازاریابی شبکه‌ های اجتماعی سایت تقریبا راحت می کند.
● نتیجه گیری:
انتخاب شبکه های اجتماعی به عنوان اولین مقاله از سری بررسی های موردی تجارت الکترونیک در ایران، بدلیل موفقیت و رشد روز افزون آنها و انتخاب کلوب بعنوان سایت نمونه در این زمینه نیز بسبب موفقیت بی چون و چرای آن در جذب مخاطب و کسب در آمد بوده است.یکی از نکاتی که در نگارش این مقاله غایب است صحبت و نظرخواهی از مسئولان و دست اندرکاران کلوب است که بدلیل ضیق وقت صورت نگرفته است و از اینرو ممکن است تنها دیدگاههای یک ناظر خارجی را منعکس سازد و بسیاری از مشکلات داخلی و درونی مورد غفلت واقع گردند. در ابتدا قصد داشتم سرویس های مدیریت محتوای وبلاگ مثل پرشن بلاگ را در همین طبقه مورد بررسی قرار دهم که با توجه به تفاوت هایی بسیاری در این دو حوزه نسبتا مشابه وجود دارد، بررسی آن را به زمان دیگری موکول می کنم.
یک‌ میلیارد نفر مشتری شبکه‌های اجتماعی


استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی، روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.
هم‌اکنون سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، [آشنایی با شبکه‌های اجتماعی اینترنتی] بعد از پرتال‌‌های بزرگی مثل یاهو یا ام‌اس‌ان موتورهای جستجو مثل گوگل، تبدیل به پراستفاده‌ترین خدمت اینترنتی شده‌اند.
خیلی از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون که مهم‌ترین آنها تجاری و تبلیغاتی است، دست به‌راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی زده یا درصدد خرید سهام مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند؛ مثل رقابت اخیر گوگل و مایکروسافت برسر سایت مای‌اسپیس و فیس‌بوک.
در رقابت مای‌اسپیس، پرکاربرترین سایت شبکه اجتماعی دنیا گوگل و در رقابت برسر فیس‌بوک، مایکروسافت برنده‌شد. [بیل گیتس به دنبال شبکه‌های اجتماعی] ضمن اینکه یاهو هم بعد از راه‌اندازی نه‌چندان موفق «۳۶۰درجه»، به دنبال راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی دیگر به‌اسم «مش» است.[سایت MySpace از یاهو سبقت گرفت]
ناسا هم برای جذب جوانان علاقمند به موضوعات هوافضا، یک شبکه اجتماعی را بر پایه استانداردهای نسل آینده وب و تنظیمات سایت خود راه اندازی کرد.
این شبکه اجتماعی جدید که مای ناسا نام دارد، بخش‌های بسیار پیشرفته‌ای دارد که کاربران می‌توانند از طریق آنها تصاویر و تفکرات خود را درباره موضوعات فضایی با سایر کاربران به‌اشتراک بگذارند. به گزارش مهر، مای ناسا یک نمونه بسیار اصلی از شبکه‌های اجتماعی است و یک محیط مجازی را می‌سازد که در آن کاربران می‌توانند تمام موضوعات و مقولات مورد نظر و شخصی خود را جمع‌آوری کنند.
کاربران می توانند در این شبکه اجتماعی جدید برای خود وبلاگ درست کنند و از وبلاگ‌هایی نظیر وبلاگ یکی از مدیران ناسا که روایت بسیار شگفت‌انگیزی را از ماموریت‌های فضایی خود نقل کرده‌است، استفاده کنند.
● شبکه‌های اجتماعی در دنیا
شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص آن‌هایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان‌هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه فراهم می‌کنند. البته در بعضی از این موارد مثل مای‌ناسا سمت و سوی اصلی این علایق (فضا) مشخص است.
به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، در آینده بیش از این‌ هم اهمیت پیدا می‌کند. این شبکه‌ها هم‌اکنون هم روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شوند. با شبکه‌های اجتماعی، دیگر افراد برای پیداکردن همفکران خود در موارد گوناگون تنها نیستند؛ یک دوست آرژانتینی برای تحلیل بازی‌های بوکاجونیورز، یک دوست سوئدی برای صحبت در مورد فناوری اطلاعات، یک دوست فرانسوی برای صحبت در مورد فیلم‌های سینمای مستقل یا یک دوست مصری برای بحث در مورد مسائل خاورمیانه.
مسلما در دنیای حقیقی هیچ‌گاه افراد علاقه‌مند، موضوعات موردعلاقه خود را به این گستردگی نمی‌یافتند. این دلیل و شاید دلایل مشابه این، سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی را به یکی از مهم‌ترین ارکان اینترنت در دو، سه سال اخیر تبدیل کرده‌است.
● شبکه‌های اجتماعی در ایران
حدود ۴ سال پیش بود که مفهوم شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده با حضور اورکات در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آن‌قدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد.
اما درهمان زمان شایعاتی هم رواج پیدا کرد که نسبت به عضویت در این انجمن هشدار دادند. می‌گفتند که گوگل (گرداننده اورکات) از این طریق به اطلاعات شخصی، علایق و نظرات و ارتباطات خصوصی افراد دست پیدا می‌کند و ممکن است این کار باعث ازبین‌رفتن امنیت شخصی افراد شود.
همین استدلال‌های سردستی و بدون منبع باعث شد که اورکات هم از زیر تیغ فیلترینگ، جان سالم به ‌در نبرد. الان برزیل و هند، بیشترین کاربران اورکات را دارند اما برخلاف ایران که ریشه اورکات را از بیخ زد، در کشوری مثل برزیل، مسئولان نگاه بازتری به مسائل و مشکلات پیش‌آمده درباره این شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص اورکات داشتند.
چندی پیش دادگاهی در برزیل، از گوگل تقاضای اجرای محدودیت‌هایی در سرویس اورکات کرد تا گروه‌های نژادپرستانه از اورکات حذف شوند. البته گوگل از اجرای این تقاضا سرباز زده ‌است.
گوگل اعلام کرده چون سرورهای گوگل که مرتبط با اورکات [اورکات دست و پاگیر گوگل شد] هستند، در آمریکا قرار دارند، کلیه امور مربوط به آن مطابق قوانین آمریکا بوده و نمی‌توان قوانین برزیل یا سایر دولت‌ها را در آن دخیل کرد اما گروه‌های خاصی را که بر خلاف قوانین داخلی اورکات بوده‌اند، شناسایی و بسته است.
از جمله این گروه‌ها، گروهی‌است که مردم را تشویق به رانندگی در حالت مستی می‌کرده و یا روش‌های استفاده از مواد مخدر گوناگون را آموزش می‌داده‌است.
مسئولان فیلترینگ کشور هم که ترجیح می‌دهند حتی فروش چاقوی ماست‌بری را هم ممنوع کنند، با این استدلال که با آن می‌شود آدم هم کشت، به‌جان مهم‌ترین سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل مای‌اسپیس و فیس‌بوک افتادند.
هرچند که یاهو ۳۶۰ هنوز مورد استفاده قرارمی‌گیرد، اما کاربران ایرانی به سراغ سایت‌های شبکه‌های اجتماعی کمتر معروف و حتی شبکه‌های اجتماعی ایرانی می‌روند.
با نگاهی به تعداد کاربران ۲۴ شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا (جدول)، به آسانی می‌شود میزان تاثیرگذاری این شبکه‌ها را درک کرد. این شبکه‌ها مجموعا بیش از یک میلیارد کاربر دارند و اگرچه تعامل زیادی بین کاربران آنها هست، اما به‌هرحال رقم فوق‌العاده‌ای است.
● فهرست پرکاربر‌ترین شبکه‌های اجتماعی با بیش از ۱۰ میلیون کاربر تا دسامبر ۲۰۰۷
نام/ موضوع/ کاربر
My Space/عمومی/ آمریکای شمالی/ ۲۹۰،۰۰۰،۰۰۰
Face Bookعمومی/ آمریکای شمالی/ ۷۴،۰۰۰،۰۰۰
Orkut / عمومی/ ۶۷،۰۰۰،۰۰۰
HI۵ / عمومی/ ۵۰،۰۰۰،۰۰۰
Windows Live Space / عمومی / وبلاگ مایکروسافت / ۴۰،۰۰۰،۰۰۰
Classmates / همکلاسی‌های قدیمی / ۴۰،۰۰۰،۰۰۰
bebo/ عمومی / کشورهای مشترک‌المنافع انگلیس / ۴۰،۰۰۰،۰۰۰
Xanga / عمومی و وبلاگ / ۴۰،۰۰۰،۰۰۰
flixster / فیلم‌های سینمایی/ ۳۶،۰۰۰،۰۰۰
Tagged/ عمومی / ۳۰،۰۰۰،۰۰۰
Netlog/ عمومی / ۲۸،۰۰۰،۰۰۰
Reunion / دوستان قدیمی و خانواده/ ۲۸،۰۰۰،۰۰۰
Broadcaster / اشتراک‌گذاری کلیپ / ۲۶،۰۰۰،۰۰۰
Friendster / عمومی/ ۲۶،۰۰۰،۰۰۰
Cyworld / عمومی / کره‌ای‌ها / ۲۱،۰۰۰،۰۰۰
riends Reunited / ستان قدیمی / ،۱۹۰۰۰،۰۰۰
LinkedIn / تجارت / ۱۶،۰۰۰،۰۰۰
Black Planet / عمومی / سیاهان/ ۱۶،۰۰۰،۰۰۰
imeem / موسیقی، عکس، ویدیو / ۱۶،۰۰۰،۰۰۰
Plaxo / تجارت/ ۱۵،۰۰۰،۰۰۰
Last.fm / موسیقی و کلیپ / ۱۵،۰۰۰،۰۰۰
Fotolog / عکاسی/ ۱۳،۰۰۰،۰۰۰
LiveJournal / وبلاگ / ۱۳،۰۰۰،۰۰۰
badoo / عمومی / اروپا / ۱۲،۰۰۰،۰۰۰
«یاهو ۳۶۰درجه» با تنها ۴،۷۰۰،۰۰۰ کاربر، در بین شبکه‌های با کاربران بالای ۱۰میلیون دیده نمی‌شود
  • یک برنامه نویس
۱۷
آبان

طراحی سایت و نرخ پرش و خروج از سایت
از فاکتور های مهم در سئو سایت ها نرخ پرش یا Bounce rate است. که به صورت عددی ۰ تا ۱۰۰ بیان میشود و بالا بودن نرخ پرش سایت شما در عمل زنگ خطری است که به شما میگوید یک جای کارتان ایراد دارد و باید به فکر چاره باشید در غیر این صورت به زودی تعداد زیادی از کاربران خود را از دست خواهید داد.هرگاه بازدیدکنندهای به سایت شما بیاید و بدون کلیک روی لینکی یا بازدید از دیگر صفحات از وب‌سایت شما خارج شود به‌عنوان یک پرش شناخته می‌شود. این مبنا به‌عنوان bounce rate یا نرخ پرش محاسبه می‌شود و کاهش این عدد همراه با افزایش تعداد صفحه مشاهده‌شده در هر بازدید، برای چند هدف مهم است.
برای پیدا کردن میزان bounce rate وب‌سایت خود می‌توانید به Google Analytics مراجعه کنید که علاوه بر ارائه‌ی نرخ پرش، اطلاعات زیادی در مورد نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب‌سایت شمارا ارائه می‌کند.
در این مقاله در مورد راه‌هایی که کاربران ورد پرس برای کاهش نرخ پرش و افزایش میزان صفحات بازدید شده در هر بازدید می‌توانند انجام دهند بحث می کنیم.
چرا bounce rate باید کاهش یابد؟
افزایش تعداد صفحات مشاهده‌شده در هر بازدید توسط بازدیدکننده، علاوه بر آن‌که باعث کاهش نرخ پرش می‌شود، تعداد بیشتری از مطالب شما مشتری دائم پیدا می‌کند و آنها علاقه بیشتری دارند تا با شما، وب‌ساتتان و یا برندتان مرتبط شوند، و شانس این که آنها مشتری یا خواننده منظم محتوای‌شما شوند را افزایش می‌دهد.
یکی دیگر از مزایای مهم نرخ پرش کم این است که زمانی که موتورهای جستجو نظیر گوگل در حال محاسبه رنک‌صفحات برای نمایش در نتایج خود هستند، یکی از مواردی که اعتقاد زیادی وجود دارد که برای محاسبه‌ی کیفیت یک وب‌سایت مورداستفاده قرار می‌گیرد نرخ پرش است.
اگر گوگل تشخیص دهد که بازدیدکنندگان پس از چند ثانیه کوتاه از زمان کلیک در صفحه‌ی نتایج، وب‌سایت شما را ترک می‌کنند، پس این میتواند یک نشانه خوب باشد که تشخیص دهد سایت شما مفید یا مرتبط نیست، بنابراین در آن جستجوی خاص نباید وب‌سایت شما را نمایش دهد.
به‌طور خلاصه ازنظر سئو نرخ پرش بالا می‌تواند تأثیر منفی روی مکان سایت شما در موتورهای جستجو و به طبع کاهش ورودی‌های آنها شود. پس علت این‌که چرا شما باید نرخ پرش وبسایتتان، یا تعداد کاربرانی که به‌سرعت از آن خارج می‌شوند را کاهش دهید.
bounce rate چگونه محاسبه می‌شود؟
گوگل به‌طور کامل شفاف‌سازی نکرده که نرخ پرش چگونه محاسبه می‌شود. اما اتفاق‌نظر عمومی این است که اگر بازدیدکننده به وب‌سایت شما بیاید و پس از مدت کوتاهی بدون هیچ تعاملی تحت هیچ عنوانی از سایت شما خارج شود به‌عنوان bounce یا پرش محاسبه می‌شود. بازه زمانی نامعلوم است اما گمان می‌رود کمتر از ۱۰ ثانیه باشد.
همچنین دقیقاً معلوم نیست یک نرخ پرش خوب چقدر است اما یک رقم رایج می‌گوید کمتر از ۵۰% خوب و بیشتر از ۶۰% باعث نگرانی است.
درحالی‌که برخی از انواع سایت‌ها از قبیل آن‌هایی که فوراً به کاربر محتوای موردنیاز را نشان می‌دهند، مثل لغت نامه‌ها نباید نگرانی زیادی در مورد نرخ پرش بلا داشته باشند، اما انواع دیگری مثل بلاگ ها یا فروشگاه‌های آنلاین که باید بازدید طولانی یا چندصفحه‌ای ایجاد کنند در مورد نرخ پرش بالا باید نگران باشند.
نرخ پرش بالا مثلاً برای بلاگ ها می‌تواند نشانه خوبی باشد که محتوای آنها جالب و جذب‌کننده نیست همچنین می‌تواند نشانه این باشد که در طراحی سایت مشکل اساسی وجود دارد که باعث دفع سریع کاربر می‌شود، که اگر این مورد باشد برخی کارهای جدی برای رفع مشکل نیاز است.
بهینه سازی نرخ تبدیل چیست ؟
اگر زمان و تلاش زیادی را برای ایجاد یک سایت قدرتمند با محتوای مناسب و مورد نیاز کاربران تدارک دیده‌اید و همچنین استراتژی مناسبی را برای سئو و کسب ترافیک از موتورهای جستجو در پیش دارید، اما نرخ تبدیل conversion rate مناسبی را دریافت نمی‌کنید، وقت آن رسیده که به فکر بهینه سازی نرخ تبدیل conversion rate optimization (CRO) باشید.
چرا بهینه سازی نرخ تبدیل مهم است ؟
  1. به طور کلی همیشه نیاز به بهبود طراحی و همینطور بررس اوضاع جهت افزایش نرخ تبدیل وجود دارد.
  2. با توجه به پرداخت هزینه های تبلیغاتی باید بازخورد مناسبی و برگشت سرمایه داشته باشید. با رعایت استانداردهای CRO این عمل ممکن می شود.
  3. با انجام CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل) میتوانیم مشتریان هدف را داشته باشید.
  4. باعث کاهش هزینه های جذب مشتری می شود.
دلایل نرخ پرش بالا
یکی از شایع‌ترین دلایل نرخ پرش بالا محتوای نامربوط است. مثلاً فردی عبارت “لندن” را جستجو می‌کند تا اطلاعاتی در مورد پایتخت انگلستان بیابد اما به سایتی وارد می‌شود که اطلاعاتی در مورد لندن واقع در کانادا ارائه داده که باعث خروج سریع وی از وب‌سایت (یا همان پرش) می‌شود.
برخی دیگر از عوامل پرش بدین شرح است:
  • سایتی با طراحی بد
  • کیفیت پایین محتوا
  • استفاده بیش‌ازحد از popup opt-in forms
  • صفحات با بارگذاری کند
  • ناوبری گیج‌کننده
  • عدم سازگاری با دستگاه‌های همراه یا فقدان طراحی واکنش گرا
  • استفاده بیش‌ازحد از آگهی‌های برجسته
  • خطا در صفحات یا صفحه یافت نشد
فقدان اثبات اجتماعی
درحالی‌که در مورد مثال اول کارهای زیادی نمی‌توانید بکنید در مورد دسته‌ی دوم از موارد بالا کارهای زیادی برای چیره شدن بر نرخ پرش بالا می‌توانید انجام دهید.
کاربران وردپرس چگونه می‌توانند نرخ پرش خود را کم کنند؟
خوشبختانه کاربران وردپرس راه‌های زیادی دارند تا، حل کنند مشکلاتی که باعث می‌شود بازدیدکنندگان، وب‌سایتشان را ترک کنند و نرخ پرش وب‌سایت را بالا ببرند. اینجا به برخی از مواردی که کاربران وردپرس می‌توانند نرخ پرش خود را کم کنند و می‌پردازیم.
اطمینان از طراحی بصری خوب
باآنکه شاید کاربران تنها دو دهم ثانیه از زمان را به شکل دادن یک ایده در مورد یک برند هنگام ورود به یک وب‌سایت صرف کنند. اما اطمینان از طراحی استاندارد و با کیفت وب‌سایت همراه با لگوی آن بسیار مهم است.
این نکته نیز مهم است که طراحی سایت منطبق بر محتوای آن باشد مثلاً سایتی با طراحی وضوح رنگی بالا و استفاده از تصاویر تند ممکن است برای یک نوع سایت مفید باشد اما شاید با آن چیزی که کاربران هنگام مشاهده‌ی یک وب‌سایت مشاوره مالی انتظار دارند ببینند، متفاوت باشد.
راه‌حل: خوشبختانه کاربران وردپرس انتخاب‌های زیاد و مقرون‌به‌صرفه برای طراحی وبسیاتشان دارند. در قالب‌های غیر رایگان وردپرس قالبی چشم‌نواز و متناسب با محتوای سایت خود انتخاب کنید. همچنین طراحی یک لوگوی منحصربه‌فرد باوجود گزینه‌های زیاد نباید مشکل باشد.
بهبود ناوبری سایت
باآنکه احتمال می‌رود یک بازدید چند ثانیه‌ای کوتاه، در آستانه تبدیل به بازدید تک صفحه به‌عنوان پرش قرار گیرد، اما بهبود ناوبری سایت همچنان می‌تواند مفید باشد.
با ایجاد یک ناوبری مناسب و کمک به بازدیدکنندگان در جهت یافتن مسیر خود برای دسترسی به سایر محتوای وب‌سایت شما، نتنها می‌توانید میزان معتبر کاهش نرخ پرش را داشته باشید بلکه با این کار موجب افزایش زمان حضور بازدیدکننده همچنین تعداد صفحات بازدید شده می‌شوید که برای موتورهای جستجو این سیگنال را می‌فرستد که سایت شما به‌طور کلی مفید و جالب است و شایسته است که آنها برای سایت شما یک رتبه و مکان خوب در نظر بگیرند.
راه‌حل : از لینک بین مطالب استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که سبک آن با نوشته فرق کند و به‌راحتی قابل‌تشخیص باشد، همچنین آزاردهنده نباشد. از فضاهای پایین و کنار برای نشان دادن پست‌های مرتبط و سایر لینک‌ها استفاده کنید. منوی اصلی خود را سازمان‌دهی و استایل بندی کنید، به‌نحوی‌که به‌راحتی قابل‌استفاده و خواندن باشد.
انتشار مطالب جذاب و خالی از خطا
شاید لازم به گفتن نباشد ، اما اگر شما تلاش می کنید که یک تصویر حرفه ای از وب‌سایتتان مجسم کنید این نکته مهم است که محتوای شما خالی از غلط املایی و دستوری باشد . برخی کاربران میتوانند چشم پوشی بیشتری نسبت به این امر داشته باشند اما در اکثر موارد مشکلات همراه با محتوای شما باعث از دست رفتن بازدید کننده میشود.
نوشتن یک محتوای خوب و جذاب که بازدید کننده را فورا جذب میکند راه‌حلی خوب برای افزایش حضور در سایت و تعداد صفحات بازدید شده، و به طور کلی تعامل کاربر است.
راه حل : قبل از ارسال مطالب آنها را از هر لحاظ عیار سنجی کرده و در صورت نیاز به یک ویرایشگر حرفه ای دهید.
حذف آگهی های ناخواسته و بی ربط
بر اساس مطالعات HubSpot از ۲۰۱۱، ۸۴% کاربران بین ۲۵-۳۴ سال یک وب‌سایت موردعلاقه را به علت تبلیغات مزاحم‌ یا بی‌ربط ترک کرده‌اند. اگر شما تبلیغاتی در هر صفحه وب‌سایتتان نشان می‌دهید، پس این نکته که تبلیغات با محتوایی که ارسال می‌کنید مرتبط باشد ارزشمند است.
راه حل: با ترکیب یک پلاگین تبلیغات با یک پلاگین نوار کناری شخصی (custom sidebar) شما می‌توانید نوار‌های چندگانه برای نمایش تبلیغات مرتبط با صفحه یا محتوایی که کاربر در حال مشاهده آن است داشته باشید.
طراحی سازگار با دستگاه‌های همراه
طراحی وب‌سایت به‌صورت Responsive بدین‌صورت است که وبسایت به‌اندازه صفحه‌ی دستگاهی که با آن مشاهده می‌شود واکنش نشان داده و خود را با آن سازگار می‌کند، که این نوع طراحی امروزه امری رایج در طراحی وب است.
بااین‌حال هنوز هم وب سایت‌های بسیاری وجود دارند که از مزیت طراحی واکنش گرا (Responsive) بهره نمی‌برند، حال‌آنکه که راهی ساده و مؤثر برای اطمینان از سازگاری وب‌سایت با دستگاه همراه است. زمانی که بیشتر سایت‌ها تلاشی برای افزایش کاربران موبایل نکنند، این‌یک راه بزرگ است برای کمک به وب‌سایت شما که جایگاه بهتری از رقبای خود پیدا کند.
طراحی یک وب‌سایت سازگار با موبایل یا یک نسخه موبایل از آن می‌تواند به کاهش نرخ پرش شما بینجامد، همچنین یک راه دیگر است برای افزایش رتبه‌ی وب‌سایت شما در موتورهای جستجو یا حداقل جلوگیری از کاهش آن.
راه‌حل: طراحی یک وب‌سایت واکنش گرا (responsive)ایجاد کنید یا یک نسخه موبایل از آن.
وجود خطاهای آسیب‌زننده در صفحات

اگر صفحه‌ای از سایت شما در موتورهای جستجو لیست شده باشد که اکنون در دسترس نیست یا جابه‌جا شده بازدیدکنندگان با خطای ۴۰۴(صفحه یافت نشد) مواجه می‌شوند.
در اکثر موارد صفحه خطای ۴۰۴ پیش‌فرض چندان مفید و جالب برای بازدیدکنندگان نیست. بااین‌حال شما می‌توانید با صرف زمان برای ایجاد یک صفحه ۴۰۴ سفارشی این فرصت را ایجاد کنید که بازدیدکنندگان پس از مشاهده صفحه ۴۰۴ به یک صفحه دیگر راهنمایی شوند و دست‌خالی از وب‌سایت شما خارج نشوند.
راه‌حل: نصب یک افزونه ریدایرکت یا استفاده از افزونه‌ای برای ساخت صفحه ۴۰۴ سفارشی.همچنین توجه داشته باشید که نحوه هدایت(ریدایرکت) از صفحه ۴۰۴ خود محل بحث است که پس از خواندن مقالات مرتبط با آن، اقدام به این کار کنید.
اثبات اجتماعی

درحالی‌که ممکن است گوگل مدعی باشد که از سیگنال‌های اجتماعی نظیر توئیت و لایک برای تعریف رنک یک سایت استفاده نمی‌کند. اما هنوز هم این اعداد می‌تواند به بازدیدکنندگان نشان دهد که محتوای شما دارای طرفدار است یا نه.
درحالی‌که مقدار درستی از نشر و لایک می‌تواند به‌سرعت به کاربران اجازه دهد که بدانند محتوای شما خوب در نظر گرفته‌شده و ارزش خواندن دارد خلاف آن نیز می‌تواند بگوید که یک سایت یا منتشرکننده بدون پیرو و هوادار است.
راه‌حل: درصورتی‌که محتوای شما دارای تعداد کمی هوادار است ویجت هایی که این امر را نشان می‌دهند غیر فعال کنید. از کاربران بخواهید محتوای شما را نشر دهند یا لایک کنند اما توجه داشته باشید که کمبود اثبات اجتماعی مطلب خود را تا زمانی که به مقدار قابل‌احترام نرسیده تبلیغ نکنید.
امیدواریم که اکنون از این مطلب که bounce rate یا نرخ پرش چیست مطلع باشد همچنین اینکه نرخ پرش بالا می‌تواند چه تأثیر منفی در دید موتورهای جستجو نسبت به سایت شما ایجاد کند.
خوشبختانه کاربران وردپرس تعدادی ابزار بزرگ در دسترس دارند که می‌تواند این عدد را کاهش دهد. با ترکیب این تکنیک‌ها با مقالات بزرگی که به خوبی نوشته شدند و مفید هستند می‌توانید نرخ پرش سایت خود را بهبود بخشید، تعداد صفحات مشاهده‌شده در هر بازدید را افزایش دهید، همچنین زمان حضور کاربر در وب‌سایتت، که اینها می‌تواند کمک کند که موتورهای جستجو نظیر گوگل بدانند که محتوای وب‌سایت شما برای نشان دادن در نتایج جستجو مفید است.
نرخ پرش یا Bounce rate به تعداد کاربرانی گفته میشود که به سایت شما مراجعه میکنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند از سایت شما خارج میشود که این خروج یا از طریق بستن مرورگر یا کلیک روی دکمه بازگشت و یا کلیک کاربر روی لینکی از سایت شما اتفاق میافتد.
تصور کنید سایت شما ۱۰۰۰ بازدید یکتا روزانه دارد و نرخ پرش سایت شما ۸۰% است . این یعنی ۸۰۰ نفر از افرادی که از سایت شما بازدید میکنند بدون آنکه سراغ صفحه دیگری از سایت شما بروند از سایت خارج میشوند یا دکمه برگشت را کلیک میکنند. که این اصلا خوب نیست و باید به عنوان مدیر سایت فکری برای رفع آن بکنید.

چگونه نرخ پرش Bounce Rate را کاهش دهیم :


همانطور که خواندید نرخ پرش یک عامل منفی در سایت شماست که طبق الگوریتم پاندای گوگل سایتهایی با نرخ پرش بالا نمیتوانند جایگاه خوبی در نتایج جست و جو داشته باشند. زیرا سایتی که نرخ پرش بالایی دارد حتما مشکلی دارد که کاربران تمایلی به ماندن در آن سایت ندارند. و در واقع نرخ پرش میتواند یک معیار برای سنجش محبوبیت سایت شما در فضای اینترنت باشد. در ادامه توضیح میدهم چه دلایلی باعث میشود که سایت شما نرخ پرش بالایی داشته باشد.
۱ – سرعت سایت :

یکی از مهم ترین عوامل موثر در کاهش نرخ پرش سایت شما توجه به سرعت سایت است.باید بدانید که هیچ کاربری علاقه ندارد بیش از چند ثانیه برای لود شدن سایت شما وقت بگذارد و اگر سایت شما به سرعت بارگذاری نشود کاربر به عقب برگشته و سراغ سایت بعدی میرود. اکثریت متخصصان روی سرعت بارگذاری زیر ۵ ثانیه تاکید دارند و سایتهایی که دیرتر از این زمان لود بشوند حتما مشکلاتی دارند. که یکی از آنها هاست نامناسب است.
۲- طراحی سایت

عامل بعدی مهم در نرخ پرش سایت توجه به طراحی سایت است. استفاده بیش از حد از کدهای CSS و Java میتواند تا حد زیادی سرعت سایت را کاهش دهد و باید سعی کنید در کد نویسی بخشهایی که باعث سنگین شدن سایت میشود به انتهای صفحات منتقل کنید تا باعث سنگین شدن مرورگر کاربر نشود.
قابلیت Lazy load :
با کمک این قابلیت وقتی کاربری وارد سایت شما میشود ابتدا متنی که در مرورگر برای کاربر قابل دیدن است لود میشود و سپس با اسکرول کردن کاربر به سمت پایین کم کم باقی مطالب و تصاویر سایت هم بارگذاری میشود. استفاده از این قابلیت در سایتها باعث میشود سرعت سایت بسیار بیشتر شود و همچنین در پهنای باند ماهیانه شما صرفه جویی شود چون نیازی نیست تمام سایت با مراجعه کاربر بارگذاری شود و فقط بخشهایی که برای او قابل دیدن است بارگذاری میشود.
طراحی واکنش گرا Resposive Design :
بسیاری از افراد امروزه از گوشی های موبایل یا سایر تجهیزات همراه برای وب گردی و انجام کارهای روزانه استفاده میکنند که اگر شما برای سایت خود یک قالب واکنش گرا داشته باشید. کاربران از هر دستگاهی میتوانند سایت شما را به صورت درست ببینند و با این کار نرخ پرش سایت شما بسیار کم خواهد شد.
منو ها :
دقت کنید وقتی کاربری وارد سایت شما میشود باید بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن مطلب مورد علاقه اش را پیدا کند. در غیر این صورت به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد. باید بخشهای مهم سایت را در منوهای بالایی قرار دهید و سایر مطالب مهم را در منوهای کناری و قسمت پایین سایت بکار ببرید. با این کار وقتی یک بازدید کننده وارد سایت میشود در زمان کوتاه میتواند به صفحه مورد نیاز خودش دست پیدا کند و از سایت شما بدون کسب نتیجه خارج نشود.
جست و جو :
یکی از قابلیت های بسیار مهم که متاسفانه در بسیاری از سایت ها فراموش میشود قرار دادن امکان جست و جو در سایت است. با کمک این قابلیت هر کاربری که وارد سایت شما میشود و به هر دلیلی نتواند مطلب مورد نیاز خودش را پیدا کند میتواند با یک جست و جوی ساده به هدف خود برسد. اگر از سیستم های مدیریت محتوی مثل وردپرس و … استفاده میکنید و در پوسته سایت شما امکان جست و جو قرار داده نشده است میتوانید با کمک افزونه های فراوانی که به صورت رایگان عرضه شده این قابلیت مهم را به سایت خود اضافه کنید. این چند مورد از نکات مهم در طراحی سایت هستند .
۳ – لینک ها :طراحی سایت و نرخ پرش و خروج از سایت

عامل بعدی مهم در نرخ پرش سایت استفاده درست از لینک ها است. در تمامی سایت ها تعدادی لینک وجود دارد که این لینک ها یا به صورت داخلی Internal link و یا به صورت خارجی External link هستند . لینک های داخلی بخشهای مختلف سایت شما را به هم متصل میکنند و لینک های خارجی کاربران را از سایت شما به بیرون هدایت میکنند.و نکاتی که باید در مورد هر کدام از آنها رعایت کنید :
لینک داخلی : در انتشار مطالب حتما کلماتی که قبلا در مورد آنها مطلبی نوشته اید یا صفحه خاصی در مورد آن دارید را به آن قسمت لینک کنید که این کار بسیار مفید است چون :
  • به کاربر کمک میکند مقالاتی که شما قبلا در مورد آن کلمه نوشته اید مطالعه کند و درک مطالب شما برای او راحت تر شود.
  • از طریق هدایت کاربر به مقالات و صفحات مرتبط میتوانید زمان ماندگاری او Time on page را در سایت افزایش دهید و کاری کنید که کاربر چند صفحه از سایت شما را مطالعه کند که نتیجه آن کاهش نرخ پرش است. برای این کار میتوانید از پلاگین های مقالات مرتبط در وردپرس و سایر سیستم های مدیریت محتوی استفاده کنید.
در لینک سازی داخلی سعی نکنید لینک ها در پنجره جدید باز شوند. و با کلیک کاربر روی لینک در همان پنجره مرورگر صفحه جدید باز شود.
لینک خارجی : گاهی لازم است که به یک سایت خارجی برای تبلیغ یا معرفی به عنوان مرجع لینک بدهید که باید دقت کنید در این مواقع لینک خارجی سایت شما حتما و حتما در پنجره جدید باز شود. زیرا در غیر این صورت وقتی کاربر روی لینک کلیک کند عملا از سایت شما خارج میشود و ممکن است دیگر بازگشتی نداشته باشد.
۴- مطالب :

در یک سایت شخصی یا خدماتی مقالات و مطالب منتشر شده در سایت همه چیز شماست. این محتوی است که به سایت شما ارزش و اعتبار میدهد و کاربران را به سایت شما جذب میکند و شاهد کاهش نرخ خروج از سایت هرگز از مطالب کپی شده در سایت خود استفاده نکنید و سعی کنید در هر موضوعی که تخصص دارید مطالب اختصاصی از خودتان تولید کنید. با چند جست و جوی ساده در اینترنت میتوانید صدها ایده جدید برای تولید محتوی پیدا کنید و حتی اگر سطح زبان خارجی شما خوب باشد میتوانید مقالات با کیفیت از سایت های معتبر را ترجمه کنید و بصورت اختصاصی در سایت خود قرار دهید.
با این کار سایت شما به یک مرجع تبدیل میشود و هزاران کاربر که به دنبال اطلاعات ناب میگردند به سایت شما هدایت میشوند. و سعی کنید یک برنامه ریزی مداوم برای انتشار مطالب در سایت داشته باشید. بازه های زمانی مشخصی در نظر بگیرید و برای مثال هر ۲ روز یک بار یا هر هفته مطالب جدید را منتشر کنید. این نظم باعث میشود کاربران برای مطالعه مقالات جدید باز هم به سایت شما مراجعه کنند و از طرف دیگر آپدیت های منظم سایت , ارزش سایت شما را برای موتورهای جست و جو بالا میبرد و باعث میشود در نتایج جست و جو رنک خوبی داشته باشید . برای اینکه کاربران از مطالب شما لذت ببرند و بتوانید نرخ پرش سایت را کاهش دهید باید نکات زیر را رعایت کنید :
  • خوانا بودن مطالب : در انتخاب رنگ و اندازه فونت سایت بسیار دقت کنید تا خواندن مطالب شما برای کاربر خسته کننده نباشد. ممکن است مقالات بسیار کاربردی و جالبی در سایت منتشر کرده باشید اما انتخاب اشتباه فونت و رنگ های تند باعث شود کاربر پس از خواندن چند پاراگراف اول خسته شود و سایت شما را ترک کند.
  • مولتی مدیا : استفاده از فیلم و عکس در مطالب سایت بسیار در جذب کاربران موثر است. یک تصویر مناسب به اندازه چند صفحه توضیح میتواند در انتقال مطلب به کاربر موثر باشد. سعی کنید از تصاویر کم حجم و هم موضوع با مطالب خود در میان مقالات استفاده کنید.
    استفاده بیش از حد تصاویر و فیلم در محتوی سایت باعث سنگین شدن صفحات سایت و افزایش زمان بارگذاری سایت میشود.
  • تگ ها و پاراگراف بندی : اگر مقالات طولانی مینویسید حتما متن خود را به صورت پاراگراف بندی تقسیم کنید و سعی کنید کلمات و جملات مهم را به صورت پر رنگ یا با تگ های H1 و H2 نمایش دهید. این کار هم باعث میشود کاربر سریعتر به موضوع و مفهموم متن شما پی ببرد و هم در مطالعه مقالات طولانی خسته نشود.
۵ – تبلیغات :

یکی از مهم ترین عوامل خروج کاربر از سایت استفاده زیاد یا نا مناسب از تبلیغات است. تمام سایتها برای ادامه فعالیت و در آمدزایی نیاز به کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات دارند اما نباید بیش از اندازه سایت را با تبلیغات مزاحم پر کنید. این کار باعث خروج سریع کاربر از سایت شما میشود. بسیاری از سایت ها ایجاد شده اند که هدف آنها فقط کسب درآمد از طریق نمایش انواع تبلیغ است و هیچ محتوایی برای نمایش به کاربر ندارند. البته این سایتهای بی ارزش و اسپم خیلی زود توسط گوگل شناسایی میشوند و از صفحه نتایج گوگل حذف میشود.
در راه اندازی سایت باید اول به فکر رضایت کاربر باشید و بعد درآمدزایی سایت و اگر هدف شما غیر از این باشد و صرفا میخواهید سایتی داشته باشید که از راهی فقط برای شما کسب درآمد کند.مطمئن باشید در کوتاه مدت بازدیدکنندگان خود را از است میدهید و سایت شما هم به عنوان اسپم شناسایی شده و از نتایج حذف میشود.
متاسفانه در سایتهای ایرانی استفاده مزاحم از تبلیغات فراگیر شده و با ورود کاربر به سایت چندین پنجره پاپ آپ و همچنین تعداد زیادی بنر در همه جای سایت باعث میشود بلافاصله از مراجعه به آن سایت پشیمان شوید حتی اگر چیزی که به دنبالش بودید در آن سایت وجود داشته باشد.
  • تبلیغات پاپ آپ : تا جایی که میتوانید از این نوع تبلیغ استفاده نکنید چون مزاحم ترین نوع تبلیغ است.و اکثریت کاربران از آن ناراضی هستند. و اگر از پاپ آپ استفاده میکنید حداکثر ۱ پنجره پاپ آپ برای هر کاربر ورودی باز شود.
  • بنر : این نوع تبلیغ تقریبا در تمامی سایتها وجود دارد. از سایتهای شخصی تا خبرگزاری ها و سایت های پر بازدید از بنر های مختلف استفاده میکنند. سعی کنید در قسمت هدر سایت و بالای مطالب از بنر استفاده نکنید و بنر ها را در ستون های کناری سایت یا انتهای مطالب قرار دهید .
  • تبلیغ متنی : این نوع تبلیغ هم مانند بنر ها مورد استفاده قرار میگیرد و بهترین محل استفاده از آن در انتهای مقالات و ستون های کناری سایت است.
اگر سایت شما هم نرخ پرش Bounce rate بالایی دارد و میخواهید بدانید چرا کاربران سایت شما را ترک میکنند ؟ حتما یکی از نکات بالا در سایت شما رعایت نشده است.با کمی دقت در انتشار مطالب و رعایت استاندارد در رابط کاربری سایت میتوانید زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش دهید و در مقابل نرخ پرش سایت تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. به طور خلاصه سایتی که برای کاربر جذاب باشد و طوری قالب بندی شده باشد که بازدید کننده را حفظ کند نرخ پرش بسیار کمی خواهد داشت و اینگونه سایتها برای موتورهای جست و جو هم محبوبیت بالایی دارند و در نتایج جست و جو رتبه خوبی خواهند داشت.

  • یک برنامه نویس
۰۱
آبان

امروزه اینترنت آنقدر در زندگی روزمره همه نفوذ کرده است که نمی توان از پتانسیل بالای کاربران آن غافل ماند کاربرانی که دیگر فقط نوجوان و جوان نیستند بلکه فعالین بازار و سرمایه گذارانی که سرمایه های کلانی هم در اختیار دارند را هم شامل می شوند افرادی که می توانند یک مشتری پر سود باشند از اینترنت برای کار های روزمره خود استفاده می کنند نسلی که در زمان تحصیل با اینترنت آشنا شد اکنون وارد بازار کار شده است و درصد قابل توجهی از سرمایه ها کشور را در دست دارد حال این افراد که می دانند اینترنت می تواند چه ابزار پر قدرتی باشد از آن به صورت روزمره استفاده می کنند وقتی که از آنها آخرین قیمت را می پرسید آنرا با اینترنت چک می کند و دیگر تلفن و موبایل آن وسیله ارتباطی مقتدر سابق نیستند. بلکه بازیگر جدید و پر قدرتی آمده که نه تنها کارا تر است بلکه جذابیت بیشتری هم دارد. امروزه متخصصین در هر رشته ای وقتی می خواهند یک منبع سریع برای پرسش خود بیابند اولین چیزی که به خاطرشان می رسد جستجو در گوگل است. دیگر اینترنت فقط وسیله سرگرمی و تفریح نیست بلکه بسیاری از مشاغل به آن وابسته اند و مرتب شغل های جدیدی ایجاد می شوند که به کمک اینترنت پا گرفته اند. در دنیای امروز برای هیچ کشوری پیشرفت علمی قابل توجه را بدون وجود اینترنت نمی توان متصور شد و به همین دلیل هم هست که سرعت اتصال به اینترنت در دانشگاه ها در اعتبار آنها یک فاکتور مثبت در نظر گرفته می شود. حال گرایش بیش از پیش نسل جدید به اینترنت را هم به آن اضافه کنید می بینید که مخاطبین اینترنت روز به روز در حال افزایشی چشمگیر هستند. بله و هر جا که مخاطب افزایش می باید طبیعتا بازار پر سود تبلیغات هم وارد میدان می شود بازاری که هنوز در ایران خیلی جدی گرفته نشده است ولی با توجه به مزایای آن و ارزانی فوق العاده اش بسیار جذاب است اما به دلیل اینکه بسیاری از افرادی که بدنبال تبلیغات هستند با نحوه تبلیغات در اینترنت خیلی آشنایی ندارند نمی توانند به آن اعتماد کنند آنها نمی دانند که باید با توجه به کسب و کار و موقعیت حرفه ای خود نوع و روش تبلیغات را مشخص نمایند و اگر اصولی ساده را رعایت نکنند از تبلیغات خود در اینترنت بازدهی کافی را بدست نمی آورند. این صحبت ها حاصل تجربیات نزدیک به ده سال بنده و وب سایت های دیگر و سر و کار داشتن با انواع مشتری هاست. بنابراین تصمیم گرفتم مقاله ای در این رابطه خدمتتان ارائه نمایم تا در آن مزایای هر روش را با توجه به مشتریان هدف و نوع کسب و کاری که قرار است برای آن تبلیغ شود راهکار مناسب ارائه گردد. و دوستانی که می خواهند از این فضا استفاده کنند اولا با مفهوم کمپین تبلیغاتی به چه معناست بهترین سود را از هزینه خود داشته باشند.

شرکت های بزرگ و کوچک و فروشگاه هایی که میخواهند به کسب و کار خود توسعه دهند و آرزوی افزایش مشتریان خود را دارند چگونه میتوانند مخاطبان خود را بسوی خود جذب کنند ؟

بازاریابی و تبلیغات اینترنتی اولین و بهترین پیشنهاد متخصصان و کارشناسان در تمام دنیا و بخصوص در کشور های پیشرفته است.
اولین قدم که طراحی سایت است ، دیگر موضوع جدیدی نیست و همه مدیران در همان شروع فعالیت خود این کار را انجام میدهند .اما باید توجه داشته یاشید که مخاطبان شما از آدرس وب سایت شما خبر ندارند و شما برای باخبرکردنشان باید برنامه ریزی منظمی داشته باشید.
همچنین بسیار مهم است که وب سایت شما یک نسخه مخصوص موبایل داشته باشد و چه بهتر که یک برنامه اندروید و ios آیفون هم داشته باشید تا مشتریان شما در هر زمان و براحتی بتوانند از خدمات شما استفاده کنند .
حال برای باخبر کردن مخاطبان باید برنامه های خود را برای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی شروع کنید ؛

جدید ترین روش های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی در دنیا :
1 – تبلیغات بصورت بنر های انیمیشن در چند وب سایت پربازدید که البته هزینه های بالایی هم دارد.
2 – اگر قدرت پرداخت هزینه های سنگین را ندارید میتوانید تبلیغات بنری خود را توسط سایت های تبلیغات کلیکی انجام دهید تا تبلیغات شما با هزینه مورد نظر شما در چندین سایت پربازدید نمایش داده شود ؛ این سیستم تبلیغات در بسیاری از کشور ها توسط شرکت گوگل و با عنوان ( گوگل ادوردز و گوگل ادسنس ) انجام میشود و در ایران توسط شرکت ویرلن انجام میشود.

3 – تبلیغات متنی در کنار دیگر روش های تبلیغات آنلاین سایت های با رنک بالای گوگل . البته حتما توجه داشته باشید که اگر لینک تبلیغات بصورت نوفالو باشد تقریبا هیچ تاثیری ندارد و البته لازم است برای تاثیر گذاری بهتر حداقل یکسال بصورت مسترم ادامه پیدا کند که در این صورت در ارتقاء رتبه سایت شما در نتایج گوگل هم موثر است.
4 – تبلیغات در گوگل قطعا یکی از موثر ترین روش های تبلیغاتی است که متاسفانه در ایران هم از طرف شرکت گوگل و هم از طرف سیستم فیلترینگ ایران تحریم شده است.

5 – تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز یکی دیگر از انواع تبلیغات آنلاین از هدفمند ترین و موثر ترین روش های آنلاین مارکتینگ است که متاسفانه همانند تبلیغات گوگل در ایران غیر قابل استفاده است.
6 – تیزرهای تبلیغاتی خلاقانه با نمایش در شبکه های ویدئو آنلاین ، یکی از جدیدترین و بهترین روش ها میباشد که با کمترین هزینه میتواند تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد.

7 –بازاریابی ایمیلی  تبلیغات بسیار هدفمند که درصورتی که برای بانک ایمیل مخاطبان خود ارسال کنید بسرعت نتایج موثر آن را خواهید دید.
8 – تبلیغات در برنامه های اندروید و ios آیفون برای شرکت هایی که اپلیکیشن موبایل و یا سایت با نسخه مخصوص موبایل دارند ، بهترین روش میباشد.
9 – رپرتاژ آگهی در خبرگزاری ها و سایت های خبری با لنیک به سایت شما میتواند هم از نظر برندسازی و هم از نظر سئو برای سایت شما بسیار مفید باشد.

10 – درج آگهی رایگان لینک دار در سایت های نیازمندیها برای بهینه سازی سایت در نتایج گوگل یکی از روش های سنتی و موثر تبلیغاتی است.
11 – روش جدیدی برای فروش بهتر محصولات فروشگاه های اینترنتی وجود دارد که در اروپا و امریکا توسط سایت آمازون و در ایران توسط فروشگاه اینترنتی ویرلن ارائه میشود ، که در این روش وب سایت آمازون محصولات فروشگاه ها را در سایت خود قرار میدهد و کاربران با کلیک بروی آن به وب سایت اصلی فروشنده لینک میشود و خرید از آنجا انجام میشود.

12 – فروش محصولات و خدمات از طریق سایت تخفیف و خرید گروهی یکی از جدیدترین و کم هزینه ترین روش های تبلیغاتی است که هم اکنون در ایران نیز اجرا میشود.
13 – نکته آخر اینکه ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی ، انجمن ها و وبلاگ ها و بروز رسانی روزانه آن نیز ضروری محسوب میشود.

  • یک برنامه نویس
۰۱
آبان

برای تبلیغ موثر و فراگیر خدمات و محصولات خود در اینترنت، می بایست در مورد ترافیک سایت اطلاعات خوبی داشته باشیم. برخی از تارگاه هایی که برای تبلیغ انتخاب می کنید، در مورد شمار بیننده خود اطلاعاتی اعلام می کنند که تحلیل درست آن ها، شما را به انجام تبلیغ در سایت مورد نظر متقاعد یا از انجام آن، منصرف می کند. در ادامه این بخش، روش هایی در تبلیغ در اینترنت معرفی می شود. نا گفته ییدا ست که یکی از روش های موفقیت پرتال های اینترنت که قابلیت های طراحی پرتال نیز در آن تاثیر غیر مستقیم دارد، معرفی و تبلیغ آنلاین است.  برای تبلیغات آنلاین، ترافیک سایت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. ترافیک سایت، تعداد بیننده یک سایت را نشان می دهد.

 هر اندازه یک سایت از بیننده بیش تری برخوردار باشد، محبوبیت آن برای کاربران اینترنت بیش تر است. سایتی که بیننده بیش تر داشته باشد، بیش تر مورد بازدید کاربران قرار می گیرد و معمولا این سایت ها، از حجم آگهی های آنلاین زیادی برخوردار هستند. در این سعی  و مقاله، به دلایل تحلیل ترافیک یک سایت پرداخته می شود و پایگاه های وب فارسی جهت تحلیل ترافیک سایت معرفی می شود.تبلیغات در اینترنت، بخش غیر قابل انکاری در آمد هنگفت فعالان کسب و کار اینترنتی و حتی کارآفرینان دیجیتال را شامل می شود.

 تبلیغات در وب، یکی از برگ های برنده فعالان کسب و کار دیجیتالی به شمار می رود و برد و موفقیت بالایی برای آگهی دهنده به همراه می آورد. تفاوت تبلیغات اینترنتی و تبلیغات سنتی، در سهولت و برد بالای آن می باشد که می تواند ظرف چند ثانیه، میلیون ها نفر را در سراسرجهان با مفهوم و مساله ای آشنا و ترغیب کند. امری که برای تبلیغات سنتی هیچ گاه قابل تصور نبوده است. تبلیغات اینترنتی را باید بیش از قبل بها داد و به اهمیت اثربخش آن بهتر آگاه بود.

دلایل تحلیل ترافیک سایت

تحلیل ترافیک یک سایت نتایج مطلوبی برای وب مسترهای پایگاه های اینترنت ارائه می کند که منجر به ارتقای دید و رویکرد آن ها نسبت به ادامه فعالیت های اطلاع رسانی الکترونیکی آنان می گردد. وقتی بتوانید تحلیل درستی از ترافیک صفحات وب سایت خود بکنید، قطعا مخاطب شناسی شما منطقی تر و رفتار سازمانی الکترونیکی مفیدی را در پی خواهید گرفت. نزدیک شدن به هدف و تنظیم مجدد هدف Goal Re-setting از جمله مواردی است که تحلیل ترافیک سایت برای ما به ارمغان می آورد و باید به آن توجه زیادی معطوف داشت. برای این که چرا باید یک سایت را تحلیل آماری کنیم، دلایل دهگانه ذیل الذکر، ارائه می شود :  

1-  شناسایی رفتار الکترونیکی کاربران در سایت

2- شناسایی استراتژیهایی که بهتر جواب داده اند.

3- تحلیل رفتار کنونی برای پی ریزی استراتژیهای بعدی سایت

4- شناسایی پر مخاطب ترین بخش های سایت

5- آگاهی از روش های اتصال به سایت و نرم افزارهای استفاده شده کاربران برای ورود به سایت

6- از چه کشورهایی بیننده داشته است ؟

7- کدام صفحات سایت بیش تر مورد بازدید قرار گرفته است ؟

8- چه نرم افزار هایی برای ورود به سایت ما از طریق کاربران استفاده شده است ؟

9- چه زمان هایی در روز بیش ترین مراجعه به سایت ما بوده است ؟

10- به طور روزانه، ماهانه و سالانه ف چه تعداد بار سایت ما مورد بازدید قرار گرفته است ؟
 


نرم افزارهای رایگان اطلاع از ترافیک سایت

بسیاری از سرورهایی که خدمات هاستینگ (اجاره فضای سایت ) را می دهند، نرم افزار اطلاع از تعداد بیننده سایت یا کنتور را به شما می دهند. اما اگر اعتقادی به نرم افزارهای این سرورها ندارید از سایت های زیر استفاده کنید. قبلا یادآوری می کنیم، که برای استفاده از کنتور های سایت های زیر به مطالب زیر دقت کنید :

1-    سورسی را که سایت ارائه دهنده کنتور به شما می دهد تا در سایت خود قرار دهید، به درستی در ایندکس سایت قرار دهید

2-    مطمئن باشید که آرم سایت ارائه دهنده کنتور رایگان، در سایت شما نمایش داده می شود

3-    احتمالا این سرویس های رایگان بعد از مدتی پولی می شود. به این مورد توجه کنید

4-    کنتوری که در سایت شما وجود دارد، برای همگان قابل رویت است.

5-    تمام جزئیاتی که شما از طریق کنتور سایت مشاهده می کنید، برای دیگر کاربران نیز قابل دیدن است.

 روش های تبلیغ در اینترنت

یک پرتال موفق در اینترنت، پرتالی است که بتواند در راستای ماموریت ها و چشم اندازهای سازمانی تعریف شده، ظرفیت ها و قابلیت های خود را در عرصه های گوناگون در اختیار طیف های گسترده ای از مخاطبان قرار دهد و تلاش کند تا مخاطب زا باشد و کاربران مختلفی را به سمت خود جذب کند. تبلیغات در اینترنت بر خلاف رسانه های سنتی، روش های گوناگون و خلاقانه ای دارد که در ادامه به شماری از آن ها اشاره می کنیم.
 

1-    تبلیغات کلمه ای 1

یکی از خلاقانه ترین روش های تبلیغاتی می باشد که در سالیان اخیر مورد توجه و استفاده میلیون ها در وب قرار گرفته است. مبدا آن را باید گوگل و امید کردستانی دانست. یکی از جدید ترین شیوه های تبلیغات در اینترنت است که صاحبان پرتال ها، بر اساس کلید واژه های مورد نظر خود که معمولا در راستای فعالیت ها و زمینه اصلی وبگاه آن ها می باشد، به معرفی لینک خود اقدام می کنند. تبلیغات کلمه ای از شیوه های خلاقانه گوگل و امید کردستانی، در معرفی سایت ها بر اساس نوشته و نه تصویر و انیمیشن، آغاز شد و همچنان پر مخاطب می باشد.

 تبلیغات کلمه ای در موتورهای جست وجو، معمولا طرفدار زیادی دارد و بر همین اساس، امروزه غول جست وجوی اینترنت (گوگل)، تلاش های زیادی دارد تا کلید واژه های معروف و مشهوری که به زبان های مختلف توسط کاربران این سایت، جست وجو می شوند را به آگهی دهندگان بفروشد و البته درآمد کلانی نیز از این بابت کسب کرده است.

 مثلا اگر شما به دنبال آژانس هایی برای رزرو هتل و اماکن اقامتی در فلان کشور دنیا هستید، صاحبان پرتال هایی که نمی توانند رتبه های نخست جست وجو در گوگل را بر اساس کلید واژه های خاص مربوط به کسب و کار خود، (در این حالت : هتل، رزرو هتل، تور لحظه آخر و... ) کسب کنند، به صورت کلمه ای در گوگل تبلیغ می کنند. به ازای شارژی که پرداخت کرده باشند، امکان معرفی و حضور به صورت تبلیغات کلمه ای در کنار فهرست نتایج عرضه شده به کاربر را خواهند داشت.

 اکنون کاربران می توانند در کنار فهرست نتایج عرضه شده در گوگل، فهرست آگهی های مرتبط را نیز مشاهده کنند. البته تبلیغات کلمه ای شیوه های مختلفی از جمله تبلیغ بر اساس تعداد نمایش و تبلیغ بر اساس تعداد کلیلک دارد که در پرتال ها،متفاوت است. تبلیغات کلمه ای به واسطه آن که مخاطبان، با متن و مفاهیم محتوایی سر و کار دارند، بعضا از تبلیغات انیمیشنی که هم نرم افزار خاص خود را برای بارگذاری در کلیه سیستم های کامپیوتری نیاز دارد و هم نیاز به درک و حوصله مخاطبان دارد، بعضا اثربخش تر است.

2-    تبلیغات بنری2

از متداول ترین شیوه های تبلیغات در اینترنت است که از سال 1996 میلادی تا کنون، ادامه داشت و مخاطبان زیادی دارد. در همین پرتال برترین ها ، تبلیغات بنری رواج دارد. شاید اگثر مخاطبان اینترنت، تبلیغات در سرزمین دیجیتال را بر اساس تبلیغات بنری بشناسند و بدانند. این تبلیغات چه به صورت گیف انیمیشن3 و چه به صورت چند رسانه ای4 ، در فریم های مختلف، اطلاعات گوناگون را به کاربران ارائه می کند. کاربران بر اساس لینکی که بر روی این تبلیغات قرار گرفته است، به پرتال تبلیغ شده متصل می شوند. نکته ای که باید در مورد تبلیغات بنری دانست، لزوم طراحی هدفمند و مطلوب تبلیغات است. متاسفانه اکنون با توسعه پرتال ها و حجم بالای تبلیغات در فضای مجازی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، تبلیغات بنری زیادی در وب مشاهده می شود که بعضا خستگی و عدم توجه کاربران را به دنبال دارد. این عدم توجه و عدم کلیک پذیری تبلیغات بنری را باید در موارد زیر تا حدودی خلاصه کرد:

1-    نوع طراحی گرافیکی با رنگ های زننده.

2-    عدم تناسب رنگ بندی در تبلیغات بنری با موضوع و کارکرد سایت تبلیغ کننده.

3-    شلوغ بودن محتوا و گرافیک ارائه شده در تبلیغات.

4-    عدم توجه به طیف مخاطبان پرتال.

5-    استفاده از فریم های متعدد برای نمایش اطلاعات.

6-    تحمیل محتوای آگهی به بیننده سایت.

7-    استفاده از تیترها و عناوین چرخشی با سرعت بالا.

8-    بارگذاری نامناسب در مرورگر ها و سیستم عامل های مختلف کاربران.

9-    باز شدن لینک اگهی در صفحه ای که کاربر در حال مشاهده مطالب سایت تبلیغ کننده است.

10-    عدم خلاقیت در طراحی زیبا و شیک.

11-    عدم توجه به ارزش ساده سازی و رنگ بندی های متنوع.

12-    عدم تغییر ساختار و گرافیک و محتوای آگهی در یک بازه زمانی خاص.

وقتی شما آگهی یک موسسه ارائه دهنده خدمات آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای را در یک سایت خبری مشاهده می کنید، نهایتا یک بار بر روی این آگهی کلیلک کیند و به صفحه مربوطه بروید و شاید ظرف بیست ثانیه از مشاهده اطلاعات بیشتر این موسسه تبلیغ کننده منصرف شوید و صفحه را ببندید. حال اگر شما روزی یکصد بار به پرتال خبری برای مشاهده اخبار روز مراجعه کنید، هر بار که چنین آگهی را ببینید از کلیلک بر روی آن خودداری خواهید کرد. چرا که این آگهی شما را جذب نکرده است و تجربه قبلی از آن داشته اید. پس آگهی دهنده شانس بازدید سایت توسط شما را برای بار دوم یا سوم از دست خواهد داد. این قضیه برای دیگر کاربران نیز صادق است.

متاسفانه این آگهی بر اساس استاندارد و شرایط خاصی که در پخش آگهی های بنری در سایت های مختلف است، در یک بازه دو هفته ای تا چند ماهه، بر روی صفحات خاصی از پرتال نمایش دهنده آگهی، بر جا می ماند. تنها کاربران جدید سایت، احتمال دارد که بر اساس علاقمندی خود، بر روی این آگهی کلیک کنند یا نکنند. راه حل برای افزایش کلیک پذیری این آگهی چیست؟ در واقع یکی از راه حل های احتمالی آن است که صاحب آگهی، صفحات مختلف پرتال خود را در هر هفته معرفی کند و از یک سیستم آگهی بنری چرخشی استفاده کند تا کاربران پرتالی که بنر در آن قرار گرفته است، با یک آگهی ثابت و محتوای یکنواخت مواجه نشوند.

 طراحی یک بنر تبلیغات موثر در وب، نیازمند یک کار مطالعاتی میان رشته ای است که روان شناسی و گرافیک و طراحی را توامان نیاز دارد. آگهی بنری در سایت های وب، سالانه صدها میلیون دلار درآمد عاید فعالان این عرصه می کند، لذا همان طور که در بخش سوم کتاب عنوان شده است، ایده های خلاقانه برای توسعه کسب و کارهای مبتنی بر آگهی های اینترنتی، می تواند فرصت های خوبی را در اختیار علاقمندان به این عرصه قرار دهد. در انتشار آگهی های بنری، باید طیف های مختلف مخاطبان، کارکرد سایت تبلیغ کننده و هدف تبلیغات مشخص باشد و راهکارهایی برای خروج از معضلات یکنواخت شدن در وب، در دستور کار آگهی دهنده و وب مستر پرتال نمایش دهنده آگهی قرار بگیرد.

در علم تبلیغات، به هر صفحه‌ای که کاربر وارد آن می‌شود یا اصطلاحا بر آن فرود می‌آید، صفحه فرود (به انگلیسی: Landing Page) می‌گویند. در حقیقت پس از اینکه مخاطب یک بنر تبلیغاتی یا تبلیغ متنی روی آگهی کلیک می‌کند، وارد صفحه فرود متصل به بنر یا تبلیغ متنی می‌گردد. معمولا صفحه فرود به صورت جدا از صفحات اصلی یک وب‌سایت طراحی می‌شود و به همین علت است که Navigation کلی وب‌سایت در آنها لحاظ نمی‌شود. دلیل مشخصی برای اتفاق ذکر شده وجود دارد؛ Navigation در صفحات فرود آورده نمی‌شود که عمل نهایی مخاطب محدود گردد و آگهی‌دهنده بتواند بواسطه صفحه فرود طراحی شده، به هدف نهایی خود برسد.

صفحه فرود چیست و انواع آن :

عموما دو نوع صفحه فرود وجود دارند که عبارتند از:

  • صفحات فرودی که هدف آنها وارد کردن یک مخاطب به صفحه دیگری است و این مهم بواسطه یک کلیک تحقق می‌یابد. به همین دلیل به آنها صفحات فرود Click Through می‌گویند.
  • صفحات فرود دیگری هم وجود دارند که به منظور افزایش مخاطب بالقوه طراحی می‌شوند و معمولا یک فرم به همراه خود دارند. در زبان انگلیسی هم به این صفحات، صفحات فرود مختص به Lead Generation می‌گویند.


3-    تبادل لینک5

تبادل لینک را می توان یکی از کم خرج ترین شیوه های معرفی یک پرتال در سایت های اینترنت دانست. با تبادل لینک، در واقع صاحبان پرتال ها و وبلاگ ها، می توانند در آدرس های اینترنتی مختلف، آدرس دامنه خود را ثبت کنند. معمولا چنین ثبتی، دائمی یا طولانی مدت خواهد بود و مانند دو روش قبلی، بر اساس توافق زمانی و مالی مشخص صورت نمی گیرد. تبادل لینک سبب می شود تا پرتال شما در سایت های مختلف به نمایش در آید. امکان کلیک خوری آن توسط کاربرانی با سلیقه ها ،اطلاعات و علایق مختلف، افزایش یابد. خیلی از آدرس ها در وب، از طریق موتورهای جست و جو به صورت تصادفی برای کاربران به نمایش در می آید.

بنابراین در چنین بستری، حضور لینک شما در آدرس تصادفی مربوطه، شانس افزایش هیت پرتال شما را افزایش می دهد. بنابراین هر اندازه بتوانید در ده ها میلیارد صفحه اینترنتی موجود ،لینک خود را معرفی کنید و اطلاعات پرتال خود را در آن جا ثبت کنید، امتیاز رقابتی مطلوبی را به دست آورده اید. علاوه بر این، موتورهای جست وجو به پرتال هایی که لینک آن ها در سایت های مختلف قرار گرفته است، توجه شایانی دارند و این امر، در ارتقای رتبه سایت شما در نتایج اعلامی موتورهای جست و جو، تاثیر مستقیم خواهد داشت. وبلاگ ها، سایت های عمومی، دایرکتوری های پرتال های اینترنت و سایت های تازه تاسیس، بهترین ابزارها برای تبادل لینک می باشند.

4-    تبادل آگهی چرخشی

تبادل لینک، تنها معرفی دامنه سایت می باشد. اما از طریق تبادل آگهی چرخشی، صاحبان پرتال ها می توانند با طراحی یک سامانه نمایش آگهی بر روی سایت های مورد نظر خود و تعیین قابلیت های فنی و طراحی خاص، نسبت به تبادل آگهی چرخشی اقدام کنند. در واقع، شماری از سایت ها، چه پر بیننده و چه غیر پر بیننده، توافق می کنند که اسکریپ خاصی را بر روی صفحات خاصی از پرتال های خود قرار دهند تا زمانی که مخاطبی وارد پایگاه های آن ها می شود، آگهی های مربوطه برای آنان به نمایش در بیاید. با این عملکرد، آگهی های مربوط به پرتال های مختلف، همزمان در سایت های عضو سیستم تبادل آگهی چرخشی به نمایش در می آید و به اطلاع مخاطبان می رسد.

 اکنون پرتال هایی وجود دارند که امکان تبادل آگهی چرخشی در بیش از 100 سایت را برای آگهی دهندگان فراهم می کند و بعضا به وبگاه های پر بیننده، برای نمایش آگهی و کلیک خوری آگهی ، شارژ ماهانه یا مورد پرداخت می کنند. بنابراین تبادل آگهی چرخشی به واسطه نمایش آگهی در سایت های مختلف و به صورت گرافیکی، می تواند در جذب مخاطب، موفق تر از تبادل لینک ثابت باشد. اما به هر حال هر روش آگهی، ماموریت و هدف و بازدهی خاص خود را دارد که باید از ظرفیت های آن آگاه بود. برای اطلاع از سایت هایی که آگهی چرخشی تبادلی قبول می کنند، میتوانید در اینترنت جست و جو کنید.

5-    خبرنامه های تبلیغاتی

خبرنامه های تبلیغاتی، و یا تبلیغ در خبرنامه های اینترنتی که از طریق پست الکترونیکی به نشانی هزاران مخاطب از قبل تعیین شده ارسال می شود، یکی از راه های تبلیغات در وب می باشد. در این نوع تبلیغات الکترونیکی، آگهی دهنده می تواند تبلیغ خود را در داخل خبرنامه قرار دهد و نسبت به معرفی خود اقدام کند. اهمیت این نوع تبلیغ به نسبت شیوه ها دیگر آن است که به دلیل ارسال خبرنامه به طیف خاصی از مخاطبان که معمولا مخاطبان ثابت چنین خبرنامه هایی در وب هستند، شانس دیده شدن آگهی و کلیلک خوردن، افزایش می یابد. اما باید توجه داشت که مخاطبان خبرنامه ها معمولا در یک بازه زمانی خاص، ثابت هستند و آگهی دهنده برای افزایش مخاطب پذیری خود، باید نسبت به طراحی مرتب و اثربخش آگهی خود در خبرنامه اقدام کند.

هر اندازه بتوانید آگهی های خلاقانه و مبتنی بر کارکرد خبرنامه های اینترنتی طراحی و تولید کنید، شانس کلیلک خوری! آگهی شما افزایش می یابد. خبرنامه های اینترنتی موفقی که در وب فعال هستند را می توانید با جست وجو در موتورهای وب پیدا کنید. البته یکی از تهدیدهای بالقوه ای که خبرنامه های تبلیغاتی را تهدید می کند، اسپم شدن آن ها در صندوق پست الکترونیک کاربران می باشد که باید به این موضوع نیز توجه کنید. البته بعضی از خبرنامه ها، کنتوری را تعبیه می کنند تا صحت ورود خبرنامه به صندوق الکترونیکی کاربران و نه فولدر اسپم مشخص شود و هر خبرنامه باز شده و مطالعه شده نیز مشخص شود. به هر حال، خبرنامه ها و آگهی دهندگان در این مجموعه ها، قواعد بازی خود را دارند که باید از آن ها آگاه باشید.

6-    خبرخوان های تبلیغاتی

کار خبرخوان ها، خبر خوانی است. خبر خوان ها براساس نوع خاص طراحی نرم افزاری صورت گرفته، اخبار و اطلاعات منتشر شده در سایت های هدف را به طور لحظه ای دریافت و بر روی خروجی بخش های مختلف، منتشر می کنند. بعضی از خبرخوان ها ،روزانه 5 هزار خبر را از 400 پرتال خبری دریافت و باز نشر می کنند. این امر باعث می شود که اگر شما فرصت بررسی اخبار 30 پرتال خبری مهم را در یک حوزه خاص ندارید، ظرف مدتی کوتاهی می توانید اخبار منتشر شده این مجموعه ها را در یک بازه زمانی خاص مشاهده و از مراجعه به همه این 30 پرتال راحت شوید. خبر خوان ها، یکی از بسترهای فرصت آفرین در کسب و کارهای اینترنتی هستند که البته برای خیل عظیمی از فعالان این حوزه ،هنوز به درستی شناخته شده نیستند.

خبر خوان ها، به واسطه باز نشر اخبار و اطلاعات به طور لحظه ای، همواره در فهرست نتایج جست وجو هستند. این امر منجر به کلیلک خوری بالای خبرخوان ها می شود که همواره برای صاحبان آگهی، محیط های جذابی هستند. قرار دادن آگهی در این خبرخوان ها نیز می تواند هم با هزینه کم و هم با مخاطب زیادی همراه شود  که باید در نظر داشت. پرتال هایی مانند RSSnews، قطره و خبر فارسی را می توان در زمره خبرخوان های فعال فارسی در وب دانست. خبر خوان ها، کسب و کار های موفق و مخفی هستند. مانند سهم های بنیادی در بازار بورس. یعنی الان سرمایه گذاری کنید، سال ها بعد به طور قابل ملاحظه ای سود دریافت کنید!خبر خوان های فارسی، روز به روز در حال گسترش هستند. پرتال rssnews.ir نمونه خوب قابل استفاده می باشد.

استفاده از هشتگ در دنیای امروز 

اگر بخواهیم معنای دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی هر موضوعی برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان کند. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جستجویی اتفاق بیفتد، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را مرتبط  با موضوع مورد نظر خود یک جا در اختیار داشته باشیم. مقاله هشتگ چیست در این مورد کاملتر توضیح داده است.

اصول محتوایی هشتگ

  • برای ساخت هشتگ‌ها از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید که تلفظشان سخت نباشد و به خوبی در ذهن ماندگار شود.
  • برای ساخت هشتگ‌ها مطمئن شوید که کلمه یا جمله‌ای که برای هشتگ انتخاب کرده‌اید برای جستجو محبوب و آسان است، این یعنی از ساختارهای پیچیده خودداری کنید.
  • محتوای هشتگ انتخابی باید با محتوای تولیدی ما، نام تجاری و یا کسب‌وکارمان مرتبط باشد و این کاملا به مخاطبان و هدف ما از تولید محتوا با یک برچسب‌گذاریِ، خاص مرتبط است.
  • میزان اثر بخشی هشتگ انتخابی در شرایط موجود را بررسی کنید! کافیست آن هشتگ را در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید و از محبوبیت آن با خبر شوید.
  • جستجوی هشتگ‌ها قبل از انتخاب بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات هشتگ انتخاب شده، طرفداران یا پست‌های غیر متعارفی را به همراه می‌آورد و این به برندینگ یا موضوع شما لطمه وارد می‌کند زیرا محتوای شما در کنار محتوای نا مربوط قرار می‌دهد.



7-    رپرتاژ خبری

گاهی اوقات معرفی ظرفیت های مختلف یک پرتال در هر حوزه ای، در سایت های خبری و خبرگزاری ها تاثیری به مراتب بیش تر از آگهی های تبلیغاتی بنری، حتی در سایت های پر بیننده خواهد داشت. تصور کنید که پرتالی برای معرفی محصولات نرم افزاری در حوزه خاصی راه اندازی کرده اید. اگر معرفی این محصولات به صورت یک رپرتاژ خبری در سایت های خبر رسانی و پرتال های نشریات فناوری اطلاعات باشد، فعالان این عرصه تا حدودی از قابلیت های فنی و غیر فنی محصولات و خدمات شما در قالب خبر آگاه خواهند شد و اطلاعات بیشتری قبل از ورود به سایت شما کسب می کنند. این ذهنیت سازی الکترونیکی، تاثیر زیادی در ترغیب آن ها برای مشاهده اطلاعات پرتال معرفی شده خواهد گذاشت و فرصتی و برای شناساندن غیر مستقیم پرتال و برنامه های شما برای توسعه کسب و کار اینترنتی. رپرتاژهای خبری در سایت های وب، معمولا در نشریات اعم از روزنامه ها و مجلات به صورت چاپی منتشر می شود و مخاطب غیر مستقیم زیادی را نیز برای پرتال به دنبال خواهد داشت.

وقتی محصول شما، سایت شما و قابلیت های اینترنتی عرضه شده توسط شما، در قالب یک مصاحبه و خبر معرفی شود و تبلیغ شود، شخصیت دیجیتالی کسب و کار شما به مراتب به نسبت تبلیغات اینترنتی ،افزایش پیدا می کند و این فرصت قابل ملاحظه ای است که فعالان کسب و کار در وب باید به آن توجه داشته باشند. قرار گیری در خروجی خبری چند خبرگزاری معروف، در جهت معرفی پرتال و خدمات، بعضا فرصت هایی غیر قابل انتظار را نصیب سازمان می کند. موضوعی که باید آگهی دهندگان به آن توجه داشته باشند. تلاش کنید در هر موضوعی که سایت اینترنتی راه اندازی کرده اید، هر از گاهی خبر فعالیت های خود را به سایت های اطلاع رسانی رسمی و غیر رسمی داخلی  و خارجی بدهید تا در معرفی پرتال شما به موتورهای جست وجو نیز، دست پیش را در اختیار داشته باشید!مثلا اگر طراح مد و لباس هستید، میتوانید تبلیغ کار خود را به صورت رپرتاز خبری در سایت های life style انجام داده و برای اطلاعات بیشتر مخاطبان، لینک پرتال را نیز ارائه کنید. این تبلیغ میتواند غیر مستقیم و پر بازده باشد.

8-    تولید محتوای اینترنتی

قبلا اشاره کردیم که تولید محتوا در فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. تولید محتوای اینترنتی در حوزه ای که تخصص دارید یا در عرصه ای که قصد فعالیت حرفه ای دارید، از جمله موضوعاتی است که در فرآیند تبلیغات اینترنتی باید در دستور کار داشت. تولید محتوای اینترنتی روشی است خلاقانه برای کسب مخاطب با تبلیغات غیر مستقیم. هدف از این تبلیغات، کسب مخاطب از روش های غیر مستقیم می باشد تا مخاطب با بستر مناسبی که در مکانی دیگر برای وی محیا شده است، به سایت شما مراجعه کند و از اطلاعات و خدمات ارائه شده بهره گیرد.

 این فرصتی است برای نگه داشتن مخاطب. مخاطبی که قبلا، با فضا سازی مطلوب و محفلی دیجیتالی، با پرتال شما آشنا شده و برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی، به پرتال شما مراجعه کرده است و این حضور ،تصادفی نبوده است. فرض کنید شما تولید کننده پوشاکی هستید که برای طیف های مختلف سنی و سلایق گوناگون به دلایلی مفید است. چه بهتر که پرتال یا پرتال هایی برای معرفی طرح ها، مد ها و شیوه های تولید و فروش و توزیع پوشاک بر اساس سن و سلیقه مخاطبان طراحی و راه اندازی کنید و در این مجموعه ها ،به تولید محتوا درباره مسائل فوق الذکر بپردازید.

 شما وقتی طرح های مختلف و نوآوری های مربوط به طراحی لباس را برای سن خاص و شرایط خاص معرفی می کنید، تولید محتوا کرده و مخاطبان را به صورت غیر مستقیم در فرآیند بازاریابی خود وارد می کنید. آن ها در خواهد یافت که فلسفه فلان طرح و نوآوری دوخت و تولید فلان البسه چیست و بر همین اساس، شرکت شما و سایت شما به عنوان فروشنده چنین طرح ها یی، در کنار این مطلب معرفی می شود. آن هم در یک سایت اطلاع رسانی و نه تبلیغاتی و فروش مستقیم.

 تداوم این کار سبب می شود تا مخاطبان، از یک بستر مشاوره دیجیتالی، به پرتال شما مراجعه کنند و ذهنیت خوبی برای آن ها جهت خرید ایجاد گردد. چنین ذهنیت سازی الکترونیکی در فضای مجازی، فرصت آفرینی است و بستر موفقیت کسب و کار شما را در هر عرصه ای فراهم می کند. از طرفی، موتورهای جست و حو بر اساس کلید واژه ها و ماموریت پرتال های اطلاع رسانی که ایجاد کرده اید حساس می شوند، و محتوای معرفی شده توسط شما را نمایه می کنند. خود این فرآیند نمایه شدن کمک می کند تا مخاطبان بیش تری به طور غیر مستقیم وارد سایت شما بشوند. بدون آن که نیاز به تبلیغات مستقیم گسترده و پر هزینه داشته باشید. در دراز مدت، مطالب شما در سایت های دیگر نیز رفرنس می شود و این خود شروع یک کسب و کار فرعی دیگری برای شما می باشد.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یک روش مستقیم بازاریابی است که در آن به واسطه ایمیل، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود به مخاطبانمان ارائه می‌دهیم. البته ایمیل‌ها معمولا اهدافی را دنبال می‎کنند که عبارتند از:

  • افزایش ارتباط موثر یک کسب‌وکار با مشتری‌های حال حاضر و قدیمی آنها؛ به این منظور که فروش تداوم پیدا کند و وفاداری ایجاد شود.
  • ارسال ایمیل برای افزایش کاربران جدید.
  • تبلیغ دیگر کمپانی‌های شریک و دیگر برندهای خود ما درکنار ارائه محتوایی مفید. در این مورد به صورت کامل در ایمیل مارکتینگ چیست توضیح ارایه شده است.


9- شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی (social networking sites) امروزه به عنوان یکی از بسترهای گسترده جهت تبلیغات در اینترنت معرفی می شوند. شبکه های اجتماعی در فهرست پر بینده ترین سایت های وب قرار دارند و روز به روز، به تعداد آن ها افزوده می شود. شبکه های اجتماعی از هر نوعشان، چه تخصصی و چه عمومی، مخاطبان خاص خود را به طور دائم در اختیار دارند و این فرصتی است ایده آل برای صاحبان آگهی است تا بتوانند ظرفیت های خود را در هر عرصه ای به این طیف عظیمی از مخاطبان معرفی کنند. البته همواره شبکه های اجتماعی در مظان این اتهام هستند که حریم خصوصی کاربران خود را نقض کرده و اطلاعات شخصی و عمومی آن ها را برای ارتقای اثربخش آگهی های آگهی دهندگان، در اختیار صاحبان آگهی قرار می دهند. به هر حال، شبکه های اجتماعی همواره مخاطبان زیادی در طیف های گوناگون دارند که معمولا خاصیت کاربران این شبکه ها، وبگردی هست.

 در واقع، وب بازان، در شبکه های اجتماعی حضوری فعالانه دارند. شاید چنین حضوری در سایت های دیگر وب تا این حد بارز و شاخص نباشد. به هر حال، اعتیاد اینترنتی ناشی از فعالیت مداوم کاربران در شبکه های اجتماعی، قضیه ای است که نگرانی روان شناسان و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات را برانگیخته است. اما، برای آگهی دهندگان، معتادان دیجیتال بیش تر، یعنی کلیک خوری بیش تر. شبکه های اجتماعی امروزه بعضا آگهی های انیمیشنی را نیز بر روی پرتال های خود منتشر می کنند و کاربران می توانند به صورت صوتی و تصویری، آگهی را مشاهده کنند. اما اکثرا، آگهی های تصویری و کلمه ای را در دستور کار دارند. گروه ها، انجمن ها و صفحاتی که شرکت ها، موسسات، فعالان کسب و کار در فضای شبکه های اجتماعی راه اندازی می کنند نیز عاملی برای تبلیغ غیر مستقیم و کم هزینه در فضای شبکه های اجتماعی می باشد.

 بازاریابی فعالان کسب و کار در فضای شبکه های اجتماعی خیلی سخت نیست و محیطی در دسترس و به قولی دیجیتالی شده است در قیاس با محیط سنتی. جریان سازی اینترنتی، از دیگر روش های  بازاریابی شبکه های اجتماعی امروز می باشد که معمولا در انتخابات و رویدادهای بین المللی، پر طرفدار می شود. اگر تولید کننده کالا یا محصولی هستید، راه اندازی یک شبکه اجتماعی از طرفداران این محصول یا منتقدان آن، می تواند در معرفی بهتر و گسترده تر شما در فضای وب، نقش غیر مستقیم موثر ایفا کند. اهمیت شبکه های اجتماعی در تبلیغات را می توان در کتاب ها و نشریات علمی صنعت تبلیغات و بازاریابی بین الملل مشاهده و بررسی نمود.

 راه اندازی یک پیچ در شبکه های اجتماعی مشهور امروزی، می تواند راه حل خوبی برای ارتقای سطح فعالیت های یک پرتال باشد. کاربران مطالبی که مربتط با پرتال شما می باشد و در پیج اختصاصی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است را هم می توانند نظر دهند، هم لایک کنند و هم به اشتراگ بگذارند که به طور غیر مستقیم مورد مشاهده صدها هزار کاربر در سراسر جهان قرار می گیرد. این یعنی کسب مخاطب ارزان از یک رسانه جمعی مجازی که امتیاز رقابتی (competitive advantage) را برای وب مستر به ارمغان می آورد. باید پذیرفت که شبکه های اجتماعی نقش زیادی در معرفی محتوا و پرتال ها به مخاطبان سایت ها دارند و باید ا زپتانسیل ان ها به خوبی استفاده کرد.

بنابراین لینک شبکه اجتماعی یک پرتال در صفحات اصلی پرتال، باید قرار بگیرد و از کاربران خواسته شود تا به عضویت پیج اختصاصی شبکه مورد نظر در وب نائل شوند. عضویتی که می تواند به اطلاع صدها هزار کاربر دیگر نیز رسانده شود و شمار مخاطبان سایت را افزایش دهد. هر اندازه شمار کاربران سایت افزایش یابد، پرتال با مخاطب بیش تری رو به رو می شود و این امر در جذب آگهی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. کاربران در شبکه های اجتماعی معمولا حضور فعال و طولانی مدتی دارند و به راحتی می توانند محتوایی که در page مربوط به پرتال خود ارائه کردید را مشاهده و به اشتراک بگذارند و بر روی آن نقد یا پیشنهاد بنویسند.

بنابراین به ارزش افزوده تبلیغ و اطلاع رسانی بر روی شبکه های اجتماعی در دنیای امروزی بیش از قبل باید توجه کرد. مطلوب است شرکت ها و سازمان ها در برخی از شبکه های اجتماعی ویدئویی مانند یوتیوب نیز محتوایی تولید و منتشر کنند تا مخاطبان بین المللی برای خدمات و محصولات و محتوای خود بیابند. ایسنتاگرام، فیس بوک و سایر ابزارهای شبکه های اجتماعی امروزه فرصت های کسب و کار و تبلیغاتی خوبی را برای مخاطبان و وب مسترها ایجاد کرده اند. از این گروه ها و انجمن با انبوهی از مخاطبان فعال و با سواد غافل نشوید.

10- وبلاگ ها

تا پیش از شبکه های اجتماعی و فراگیری آن ، وبلاگ ها یکی از اصلی ترین روش های اطلاع رسانی و تولید محتوا در فضای وب بود. البته امروزه نیز با استقبال مخاطبان همراه است اما نه به اندازه سابق. سرزمین وبلاگ ها، مکان خوبی برای تبادل لینک و معرفی ظرفیت های مختلف پرتال شما می باشد. همچنین اگر پرتالی دارید که مخاطب عام دارد، راه اندازی یک وبلاگ می تواند به عنوان سخنگوی دیجیتالی سازمان /مجموعه شما در وب باشد. خیلی از مسائلی که نمی توان در یک پرتال رسمی بیان کرد، به زبانی ساده تر و آسان تر در قالب وبلاگ، قابل انتشار و معرفی می باشد.


 روی آوردن به اطلاع رسانی در قالب وبلاگ، حتی برای شرکت های بزرگ دنیای وب نیز وجود دارد. تولید محتوا از طریق وبلاگ ها، این قابلیت را برای پرتال اصلی شما به همراه خواهد داشت که موتورهای جست و جو را نسبت به کلید واژه های خاص مرتبط با محصول و خدمات شما حساس و آگاه می کند. هم چنین، مطالب وبلاگ ها معمولا در سایر وبلاگ ها می چرهد و منتشر می شود این فرصتی است برای اطلاع رسانی غیر مستقیم ظرفیت های شما. مطالب منتشر شده در وبلاگ ها، معمولا با کامنت ها و نظرات دیگر کاربران همراه می شود که آن ها را وارد بحث های مختلف می کند. برای درک ارزش بلاگ و محتوا بهتر است نگاهی به مقاله بازاریابی محتوا چیست بیاندازید.
انتشار مطالب وبلاگ در شبکه های اجتماعی و قرار دادن لینک آن در سایر وبلاگ ها و گروه های مجازی، بستر مطلوبی برای معرفی چند جانبه و فراگیر محتوایی هست که برای تبلیغ پرتال اصلی منتشر می کنید. اکنون میلیون ها وبلاگ در اینترنت فعال است که مخاطبان وبلاگ باز زیادی را به خود اختصاص داده است. وبلاگ ها، اکثرا بر اساس سرویس دهنده پشتیبانی می شوند و برای راه اندازی وبلاگ و نگهداری آن، هزینه ای بر صاحب وبلاگ تحمیل نمی شود.

بنابراین ناگفته پیداست که قراردادن لینک پرتال اصلی شما و جریان سازی دیجیتالی در قالب تبلیغات غیر مستقیم وبلاگی، یکی از فرآیند هایی است که در راستای مشتری مداری و مدیریت روابط عمومی خود در عرصه وب باید در نظر داشته و تبلیغات الکترونیکی وبلاگی را در دستور کار قرار دهید. تبلیغ از طریق وبلاگ ها، هنوز میان وب مسترهای پرتال های ایرانی شناخته شده نیست و آن ها بر ضروریات مدیریت تبلیغات از طریق دنیای وبلاگ ها به خوبی آگاه نیستند. وبلاگ ها پتانسیل های بی نظیری هستند که به واسطه وبگرد باز بودن و فعال بودن صاحبان آن ها و بعضا جامعه مخاطبان شان، کاربر و بیننده های یالقوه ای برای هر نوع پرتال با ظرفیت ها و فیلدهای کاری متفاوت می باشند.

برای همین، قدرت وبلاگ نویسی و وبلاگ بازی، به اندازه شبکه های اجتماعی و نسل های جدید آن، باید ارزیابی و در نظر گرفته شود تا این فضاهای مجازی رایگان، بتواند فرصتی برای تبلیغات اینترنتی بسیار ارزان بشود. هر اندازه وبلاگ ها از پرتال شما حمایت کنند و در تولید محتوای وبلاگی مربوط به فعالیت شما، پیش قدم شوند، گوی سبقت در اختیار کسب و کار شما خواهد بود و خیل عظیمی از مخاطبان را با کم ترین هزینه به سمت و سوی خود درخواهید آورد. از سویی دیگر، می توانید خبرنامه اینترنتی از فعالیت های پرتالی اصلی تهیه کرده و به نشانی پست الکترونیک صاحبان وبلاگی که شناسایی کرده اید و با آن ها در تعامل هستید، هر از گاهی ارسال کنید.

 در ارتباط بودن با مدیران وبلاگ ها ،خود گامی مهم در عرصه تبلیغات اینترنتی و در اختیار داشتن گروه های الکترونیکی فعال در عرصه تبلیغات دیجیتالی غیر مستقیم می باشد. در واقع توان افزایی سازمان تبلیغات شما، نه تنها از طریق تبلیغات متنی و تصویری مستقیم در پرتال های پر بیننده امکان پذیر است، بلکه از طریق توان مندی های موجود در سرویس دهنده های وبلاگ و وبلاگ نویسان نیز قابل پیگیری و هدایت می باشد. جاکوب نیلسون، درباره شیوه های تبلیغات و بهینه سازی پرتال ها، توصیه هایی دارد که در بخش بعدی میخوانیم.

ویدئوی جالب کوتاهی که در زیر می آید، به صورت مصور به ما نشان می دهد که چگونه دنیای اینترنت توانسته است، تبلیغات از وضعیت سنتی خارج کرده و شیوه های جدید تبلیغاتی را که تبلیغات آنلاین جزو آن است، در اختیار میلیون ها مخاطب قرار دهد.
  • یک برنامه نویس
۰۱
آبان

یکی از بهترین روش های در زمینه تبلیغات انلاین امروزه استفاد از تبلیغات ویدیویی است. برای تجارت‌های مختلف در جهت دست یافتن به مشتری‌هایی که هنوز نتوانستند به آن ها برسند چیست؟ تزریق جلوه ‌ی شخصی و خصوصی مصرف ‌کنندگان به آن تجارت بسیار کارساز خواهد بود.تبلیغات معطوف به بستر فرهنگی، یعنی تبلیغ‌هایی که مصرف ‌کنندگان را بر اساس آنچه جست ‌وجو کرده بودند، هدف قرار می‌دهند؛ برخلاف تبلیغ‌های سنتی که بینندگان یک شبکه‌ ی به‌خصوص را خطاب قرار می‌دهند. طبق یک پژوهش جدید انجام‌ شده توسط شرکت بازاریابی رسانه‌ای IPG Mediabrands و شرکت فناوری شناسایی ویدیوی ZEFR، تبلیغ‌هایی که بافت اجتماعی مخاطب را در نظر می‌گیرند، اثر مثبت ‌تری روی بیننده می‌ گذارند.

ویدئوها قابلیت زیادی را در سرعت دادن به رشد و رونق شرکت شما دارند. اما این زمانی ممکن می شود که به تعداد مناسبی بازدید بگیرند! در این مقاله می خواهیم درباره ی سه راه موثر برای ترغیب مخاطب به تبلیغات ویدیویی صحبت کنیم که بازدید ویدیو های تبلیغاتی تان را در فیسبوک، توئیتر و یوتیوب افزایش می دهند.

تبلیغات ویدیویی فیس بوک

ویدئوها باید کوتاه باشند ، لازم نیست شما زمان زیادی از مخاطبان خود را تلف کنید ، و باید ساده باشند برای اینکه بتوانید به آسانی آنها را ایجاد کنید و در استراتژی بازاریابی آنلاین خود بگنجانید. اگر شما نیاز به یک کارمند حرفه ایی (گران قیمت) دارید تا برای پیام شما انیمیشن های سرگرم کننده ایجاد کند ، دیر یا زود شما مجبور به انتخاب خواهید شد تا بودجه بازاریابی خود را در یک هنر مقرون به صرفه تر استفاده کنید.
طول ایده آل یک ویدئو در فیس بوک ۲۱ ثانیه است. اگر شما می خواهید که ویدئوی عمیق تر و طولانی تری ایجاد کنید ، باید آن را به چند بخش تقسیم کنید و بصورت یک سری ویدئو ایجاد کنید.
بطور روزانه بیش از یک بیلیون نفر وارد شبکه اجتماعی فیسبوک می شوند. از طرف دیگر، آمریکائی ها بطور متوسط، روزانه ۴۰ دقیقه از زمان خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. این دو آماری که بیان شد؛ اهمیت زیاد تبلیغات ویدئویی فیسبوک را برای افزایش رونق کسب و کارتان نشان می دهد.
شما باید ویدیوی خود را مستقیماً ( از سایت خود و یا آدرس یوتیوب خود به اشتراک نگذارید!!!) در فیسبوک آپلود کنید. آپلود مستقیم ویدیوهای تان در فیسبوک فواید زیادی دارد که از جمله ی آن، پخش اتوماتیک ویدیوی شماست! فیسبوک بصورت خودکار ویدئوی شما را در صفحات دیگران پخش خواهد کرد که این اتفاق، بیش ترین نوع درگیر کردن افراد را داراست.
یکی دیگر از فواید ویدیوی تبلیغاتی فیسبوک، قابلیت هدف گذاری مخاطبان است. یعنی می توانید از لحاظ علایق، بازاریابی، لیست ها، جمعیتی و … آنها را تفکیک نمائید.

تبلیغات ویدیویی در یوتیوب

یوتیوب (YouTube) وب سایتی است که از سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرده است و هم اکنون مالک آن گوگل است. یوتیوب دارای چند ویژگی مهم است که آن را به وب سایتی یکتا در زمینه ویدیو تبدیل کرده است.
مهمترین ویژگی یوتیوب این است که قبل از ظهور این وب سایت، هیچ وب سایتی بر روی اینترنت وجود نداشت تا افراد بتوانند با کمترین دغدغه بر روی آن ویدیوهای خود را بارگذاری و از طریق آن کسب درآمد کنند.
علاوه بر این یوتیوب مکانی است که در آن نه تنها هر روز، بلکه هر ثانیه محتوایی جدید در حال تولید و عرضه است! آخرین ویژگی یوتیوب را هم می توان به امکان قابل تعمیم دادن آن در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی دانست. مثلا شما به راحتی و تنها با چند کلیک می توانید یک تبلیغات ویدیویی در یوتیوب را بر روی پروفایل فیس بوک یا وبلاگ خود نمایش دهید.

در یوتیوب، هدف شما این است که سعی کنید ویدیوهایی که در گذشته آپلود کرده اید بازدیدهای بیش تری به دست بیاورند. بهترین های یوتیوب، ویدیوهایی هستند که در خاطره ها ثبت شوند! تبلیغاتی که افراد را متحیر کرده و یا احساس خاصی را منتقل کنند از جمله ی بهترین ویدیوها به شمار می روند.
در یوتیوب، شما بابت هر یک بازدید پرداخت می کنید. اگر کاربر گزینه ی Skip یا همان “رد کردن” را انتخاب کند (یعنی تبلیغات شما تماشا نشود!) شما چیزی پرداخت نمی کنید.در یوتیوب هم می توانید براساس کلمات کلیدی، علایق، جمعیتی و … هدف گذاری کنید.

تبلیغات ویدیویی ترویجی توئیتر

توئتر، پس از فیس بوک، دومین شبکه اجتماعی بزرگ دنیا محسوب می گردد که تا به امروز توانسته حدود پانصد میلیون کاربر را به خود جذب کند. اخیرا در کشور ایران هم توئیتر بسیار جا افتاده و افرادی که از اینترنت استفاده می کنند به این شبکه اجتماعی جذب شده اند. البته شبکه اجتماعی توئیتر به نسبت فیس بوک بسیار ساده تر بوده و بیشتر بر پایه توئیت کردن است. توئیت در حقیقت پست هایی کوتاه هستند که جمعا باید به صد و چهل کارکتر ختم گردند.
اگر کسب و کار شما بر پایه ی تولید نسل، قرار دارد تبلیغات ویدیویی در توئیتر می تواند از بهترین راه های درگیر کردن مشتریان موجود و آشناشدن مشتریان بالقوه با برندتان باشد.

در اینجا، شما براساس هر ۳ ثانیه ای که کاربر ویدئوی شما را در صفحه نمایش خود به صورت تمام صفحه مشاهده می کند پرداخت می کنید. توئیتر نیز به شما امکان هدف گذاری مخاطبان را می دهد. همچون: استفاده از کلمات کلیدی که در هر توئیت به کار رفته و یا جستجو شده، علایق، برچسب های وبسایت ها، رسانه، هدفگذاری تلویزیون (براساس برنامه های خاصی که مشاهده می کنند) و جمعیتی.

بهترین روش تبلیغاتی در توئیتر استفاده از سیستم تبلیغاتی این شبکه اجتماعی است که امکان آن برای کشور ما وجود ندارد ولی با استفاده از هشتگ ها، توئیت های جذاب و بوسیله به کارگیری یک کاور و عکس پروفایل مناسب، کسب و کار های معتبر می توانند میان کاربران این شبکه اجتماعی مطرح گردند.

  • یک برنامه نویس