یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

تمیز کردن فرش با بخار چگونه است؟

يكشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۰۵:۱۳ ب.ظ

شستشوی فرش

روش‌های مختلفی برای شستشوی فرش وجود دارد. با توجه به امکانات و جنس فرش بهترین روش شستشوی فرش را انتخاب کنید. استفاده از شوینده مناسب و نحوه شستشوی فرش در حفظ کیفیت و دوام فرش موثر است. نحوه خشک کردن، پس از شستشو نیز از موارد مهم است. چنانچه فرش به درستی و در ظرف ۲۴ ساعت خشک نشود، امکان رشد قارچ و عوامل بیماری زا در آن بیشتر می‌شود. قبل از شستشوی فرش همه جوانب را در نظر بگیرید.

 

 

شاید تعجب کنید چرا باید روش های کهنه کردن فرش وجود داشته باشد؟ اصلا چرا کسی بخواهد فرش خود را کهنه کند؟ کهنه کردن فرش چه مزایایی دارد؟

پاسخ این سوال ها در امر صادرات فرش نهفته است. بسیاری از مشتریان فرش دستباف در خارج از ایران به دنبال فرش های عتیقه آنتیک و کهنه هستند. و برای پوشش این بازار روش های کهنه کردن، کهنه شویی، صادرات شویی به وجود آمده است.

کهنه کردن با خاکستر :

یکی از روش های مرسوم و قدیمی برای کهنه کردن فرش روش خاکستر است . که در آن چوب را سوزانده و آن را به صورت خاکستر در می‌آورند. خاکستر بدست آمده را با آب مخلوط کرده و بر روی فرش می‌ریزند. این عامل باعث می‌شود خاکستر در میان الیاف نفوذ کرده و باعث کهنه شدن فرش شود.

کهنه کردن با خاک رس :

خاک رس را با کمی اب مخلوط کرده و به صورت گل در می‌آورند و سپس به روی فرش می‌مالند. بعد از گذشت مدت زمان یک هفته، گل‌ها را از سطح فرش جدا کرده و آن را مورد شست‌وشو قرار می‌دهند.

کهنه کردن با کاهگل :

کاهگل دارای خاصیت اسیدی است و این عامل باعث کهنگی فرش می‌شود. برای این کار کاهگل را به صورت ملات درآورده و روی فرش می‌مالند تا خشک شود. این کار باید حداقل یک هفته به طول بیانجامد.

کهنه کردن با آفتاب :

این روش، طبیعی‌ترین و مطلوب‌ترین راه برای کهنه کردن فرش است. چون رنگ‌های موجود در فرش به طور یکنواخت و یکدست، تندی خود را از دست می‌دهند و در اصطلاح کهنه می‌شوند. البته در انجام این روش باید در نظر داشت که نباید آفتاب  شدید و سوزان باشد. زیرا در این صورت پرز فرش دچار سوختگی و در مواردی رنگ‌ها به زردی گرایش می‌یابند.

کهنه کردن با پوست انار و گردو:

پوست انار و یا پوست گردو را به مدت یک و یا دو روز در آب خیس می‌کنند تا از خود رنگ پس دهد. سپس آن را با آب بیش‌تری مخلوط کرده و بر روی فرش اسپری می‌کنند. مدتی زمانی که این اسپری باید بر روی فرش باقی بماند به میزان کهنگی و صلاحدید استادکار بستگی دارد. این ماده باعث می‌شود رنگ فرش به فام رنگی کرم گرایش یابد.

شستن فرش با آب فراوان

سیستم شستشوی فرش با آب، یکی از روش های متداول برای تمیز کردن فرش در منزل است. اکثر افراد با استفاده از شیلنگ آب، فرش را به طور کامل خیس کرده و از شوینده‌ها برای شستشوی فرش استفاده‌ می‌کنند. در این روش هزینه قالیشویی حذف می‌شود. این روش می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. شستشو با آب گرم و شوینده‌های غیر استاندارد موجب آسیب به فرش می‌شود. بدترین شیوه شستشو برای فرش های نفیس دستباف استفاده از پودر و آب داغ است. این روش باعث رنگ دادن فرش می شود. شستشوی فرش دستباف در قالیشویی، بهترین راه برای حفظ کیفیت فرش است.

تمیز کردن فرش با بخار

استفاده از بخارشور برای تمیز کردن فرش در منازل متداول است. در این روش، فرش به طور کامل خیس نمی‌شود. تنها با استفاده از بخار آب، فرش ضد عفونی و تمیز می‌شود. ماشین‌های قالیشویی با بخار از دستگاه‌های متداول در قالیشویی‌ها هستند. در ضمن این خدمت توسط خدمات قالیشویی معتبر انجام می‌شود.

خشکشویی فرش

در این شیوه شستشو بدون آب انجام می شود. پودر جاذب کثیفی بر روی فرش ریخته می شود. سپس تمیز کردن فرش با جارو برقی تکمیل می شود. این یک شیوه متداول برای شستشوی فرش است. شامپو فرش مثال خوبی از این روش است. بعضی از قالیشویی ها از دستگاه های خشکشویی استفاده می کنند.

مقداری جوش شیرین روی فرش پاشیده می شود. سپس جاروکشی بعد از چند دقیقه، به تمیزی فرش کمک می کند. برای فرش های نفیس مواد شوینده استاندارد استفاده می شود. این شیوه اندکی هزینه بر است ولی موجب دوام فرش می شود.

  • یک برنامه نویس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی