یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

لوگوی گوگل و تاریخچه تغییرات

شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۲۱ ب.ظ

این ممکن است که همه ما فکر کنیم حروف رنگارنگ گوگل از زمان دایناسورها با ما بوده است و از سپیده دم زمان، ما را همراهی می‌کند اما باید گفت به این سادگی‌ها هم نیست. این لوگو از یک راه طولانی و پر فراز و نشیب به این‌جا رسیده‌‌است و داستان سفر مفصلی دارد. آنقدر مفصل که از آن می‌شود به عنوان تاریخچه لوگوی گوگل یاد کرد.

تاریخچه طراحی لوگو در یک نگاه

 

google logo history
سیر تکامل لوگوی گوگل به تفکیک سال:

همانطور که در روند طراحی‌ها مشاهده می‌کنید. سناریوی تغییر و تحول لوگوی گوگل، یک سیر مدرن و مسطح شدن است. این لوگو به نسبت عمر کم کمپانی در طی ۲۰ سال، بارها و بارها دست‌کاری می‌شود. به طوری‌که در طی تغییرات پیاپی، با فرمی عریان‌تر و ساده‌تر خود را به کمال می‌رساند. حذف سایه‌های پشت حروف رنگین کمانی، روشن‌تر، کم رنگ‌تر و خام‌تر شدن رنگ‌ها همه و همه در حمایت از سبک مسطح معاصر در طراحی‌ها اعمال می‌شود تا این نشان به اوج سادگی خود برسد.

 

۱۹۹۶

داستان گوگل در سال ۱۹۹۶  از یک پروژه تحقیقاتی نوپا در دانشگاه استنفورد، با نام  “Back Rub”  به معنای “ماساژ شانه” توسط “Larry Page” بنیان‌گذاری می‌شود. در آن سال‌ها یک آرم افتضاح برای این پروژه وجود داشت و آن‌هم اسکن دست خود لری پیج در حال ماساژ دادن !!!

1996-google-backrub-logo

 

۱۹۹۷

در سال ۱۹۹۷ نام تجاری گوگل برای پروژه لری پیج انتخاب و بر روی سرورهای دانشگاه استنفورد قابل مشاهده می‌شود و از آن پس گوگل به عنوان یک موتور جستوگر روی سرور‌های دانشگاه استنفورد کار خود را شروع می‌کند.

1997-google-logo

۱۹۹۸

  • گوگل به سمت google.com حرکت می کند و نسخه بتا آن در جهان منتشر می‌شود.
  • در همین سال یکی از بنیانگذاران گوگل، “Sergey Brin” با کمی دست‌کاری و رنگ‌بندی فکر شده‌تر، لوگوی گوگل را کمی به لوگویی که ما امروزه می‌شناسیم نزدیک‌تر می‌کند.
  • حرف G به رنگ سبز در می‌آید و با برجسته شدن حروف، قالب لوگو کمی جان دارتر می‌شود.

1998-google-logo

 

۱۹۹۸-۱۹۹۹

  • کمی رنگ‌ها دستکاری می‌شود اما سرزندگی و شوخ طبعی از بین نمی‌رود،
  • رنگ‌های اصلی زرد، قرمز، آبی برای ساختار این نشان نهایی می‌شوند اما آمدن رنگ سبز میان سه رنگ پایه آبی، قرمز و زرد به این ایده بر‌می‌گردد که، گوگل از قانون‌ها و چارچوب‌ها پیروی نمی‌کند.
  • گوگل با الهام از یاهو به انتهای لوگوی خود یک علامت تعجب اضافه و با این شیوه خود را همسطح رقبای سر سخت قرار می‌دهد.

yahoo-logo

همانطور که می‌بینید، یک علامت تعجب و انتخاب رنگ‌های اصلی کاربر را به صورت ناخودآگاه به مقایسه بین یاهو و گوگل وا می‌دارد. بدین‌ترتیب کاربر با دیدن این رنگ‌ها به یاد ایام کودکی می‌افتد و به سمت یک فضای صمیمی دعوت می‌شود زیرا این رنگ‌ها این حس را به کاربر القا می‌کنند که کار کردن با گوگل، ساده‌تر و آسان‌تر از هر موتور جستجویی است.

 

1999-google-logo

 

اجرای اولین Doodleها

این دودل‌ها یک تغییر موقت روی آرم در صفحه اصلی گوگل هستند که برای کاربران یک رویداد و دست‌آورد را در قالب یک پیام اجتماعی روایت می‌کند.

نمونه‌ای از چند Doodle:

Google Country Doodles

 

 

google doodles

google-doodles

 

۱۹۹۹

  • علامت تعجب حذف می‌شود.
  • سایه‌ها کمرنگ‌تر و آرم براق‌تر می‌شود.
  • با کمی سایه حروف از صفحه جدا می‌شود تا یک جسم جامد اما سبک را القا شود.

 

google logo 2010

۲۰۱۰

  • آرم تخت‌تر و کمی ترفند‌های تایپوگرافی به آن تزریق می‌شود.
  • با کاهش سایه‌ها حروف براق بودن خود را از دست می‌دهند.
  • هویت آرم به ماهیت یک شبح که در همه جا سرک می‌کشد، نزدیک می‌شود.
  • رنگ زرد حرف “o”  دوم کمی متفاوت می‌شود تا به خوانا شدن هر چه بیشتر این لوگو کمک کند.

google logo 2013

۲۰۱۳

  • بعضی زاویه‌ها نرم‌تر می‌شود.
  • فرم امروزی مدرن‌تر و آرام به نظر می رسد.
  • فونت انتخاب شده برای خواندن در صفحات کوچکتر، کار را آسان می‌کند و به طور کلی حروف مسطح می‌شود.

google logo 2015

۲۰۱۵

  • رنگ آبی گرمای خودش را از دست می‌دهد تا به مسطح شدن حروف بیشتر کمک کند.
  • حروف باز مسطح‌تر می‌شود.
  • لوگو هیچ حالتی و هیچ نشانی از یک فونت را تداعی نمی‌کند.

Google-Logo-2015

  • این تغییرات به آیکون آبی رنگ گوگل هم رحم نکرده و آن را نیز دستخوش تحولات عجیبی می‌کند. در رابطه با این بخش طراحی به نظرمی‌آید که برای کاربران چندان خوش آیند نیست زیرا که از آن به عنوان یک طرح بچگانه یاد می‌کنند.

google icons

 

چشم انداز لوگوی گوگل در سال‌های آینده

سال‌ها پیش گوگل موتور جستجو‌گری بود که فقط در محیط دستکتاپ رایانه‌های رو میزی تعریف می‌شد. اما امروزه در دستگاه‌های متعددی تعریف و در محیط‌های مختلف دیده می‌شود. به همین دلیل گوگل هویت جدیدی را تحت عنوان “گوگلی در دسترس‌تر و مفید‌تر” به جهان مجازی معرفی می‌کند. و این موضوع را یک جادو برای گوگل می‌داند که در همه جا ظهور می‌کند و در کوچکترین صفحه‌ها، قابل رویت است. پس جادوی گوگل به عنوان یک مفهوم جدید باز در طراحی‌ها نفوذ کرده‌ به طوری‌که می‌توان آن را در  چشم‌انداز ۲۰۲۰  مشاهده کرد:

google logo history

پیش بینی طرح، منعکس کننده سحر و جادوی گوگل برای کار کردن شما در کوچکترین صفحات نمایش است و یک دنیای محاسبات بدون مرز و یکپارچه را در تعداد بی شماری دستگاه‌ نشان می‌دهد.

 

جمع‌بندی نکات آنالیز لوگوی گوگل

  1. لوگوی گوگل شامل رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و سبز است که همه این رنگ‌ها نشان دهنده دقت، منحصر به فرد بودن ، رشد، ظرافت و تعالی می‌باشند.
  2. رنگ‌های اصلی انتخاب شده، یاد آور دوران کودکی و درک جهان اطراف در آن زمان است.
  3. رنگ‌های انخاب شده، ساختار اصلی همه رنگ‌های موجود در دنیا را تشکیل می‌دهند پس تقریبا در همه جا دیده می‌شوند، این “همه جا” خیلی به مفهوم  عملکرد گوگل نزدیک است.
  4. انتخاب رنگ‌های خام به این موضوع اشاره می‌کند که قوانین سخت‌گیرانه‌ا‌ی برای این شرکت وجود ندارد.
  5. استفاده از فونت sans-serif در آخرین ورژن لوگو همه ظرافت‌ها را از فونت می‌گیرد تا تمرکز از روی ماهیت فونت برداشته شود و فقط ذات حروف مفهوم شود.
  6. واژه “گوگل” در واقع از غلط املایی کلمه “googol”، ساخته شده‌است، این کلمه یک ساختار کودکانه است به معنای رقم ۱ با صد تا صفر جلویش، که عظیم بودن را نشان می‌دهد.
  7. معنای کلمه گوگل در راستای هدف واقعی شرکت است؛ “تامین تعداد نامحدود از اطلاعات در مورد هر موضوعی”.
  8. کانسپت انتخاب کلمه گوگل به دلیل تداعی دنیای کودکانه با کانسپت انتخاب رنگ‌های اصلی نیز هماهنگ است.
  9. مفهوم کلمه گوگل یک ترکیب بی نظیر از حس خودمانی بودن و هوش ریاضی را در خود گنجانده است زیرا این ساختار برداشت کودکانه‌ از یک مفهوم ریاضی است. بدین تریب فضای خشک دیگر موتورهای جستجو در رقابت با فضای شوخ طبع گوگل بی ارزش می‌شود و به طبع حس اعتماد را بیشتر می‌کند.
  10. گوگل به طور مداوم در بداهه نوازی و اضافه کردن طرح‌های ابتکاری برای بزرگداشت رویدادها و مناسبت‌های مختلف عرض اندام می‌کند. این طرح به عنوان “گوگل doodle” که در بالا توضیح دادیم شناخته شده‌ و بی شک این مهم برای تکرار بصری لوگو در ذهن مخاطب یک خلاقیت بی نظیر است.
  11. تغییرات سال ۲۰۱۵ با یک خلاقیت زیرپوستی فاصله حروف را بهینه می‌کند و با حذف تمام سایه‌ها به فونت هویتی را می‌بخشد که انگار این حروف متعلق به قرن‌ها پیش است، انگار که” گوگل یک ارزش تاریخی است”.
  1. قابلیت انعطاف بصری فونت لوگو در حدی است که حتی با منقبض شدن تا سایز‌های ۲٫۵ اینچی (Android Wear)، به راحتی قابل رویت است.
  2. انعطاف‌پذیری طراحی این لوگو هم پاسخ گوی رشد سریع تکنولوژی و هم پاسخ‌گوی خلاقیت بصری Doodleها است.
  3. طراحی ظاهر تایپی لوگو، از سبک حروف چاپی کتاب‌های مدرسه‌ای برداشته شده است. حذف هر حالتی برای فونت جدید این بی تعلقی و خنثی بودن را بیشتر القا می‌کند و دیگر فونت یاد‌آور حروف یونانی، لاتین، باستانی و… نیست.
  4. لوگوتایپ گوگل از فضای خالی بین شکلهای حروف سود می‌برد. ولی زمانی که رنگ‌ها همجوار می‌شوند، مثل G در گوگل، از نظر بصری موجب ادغام، تاریکی و کم نور شدن ارزش واقعی لوگو می‌گردد. از این‌رو رنگ‌های قرمز، سبز و زرد نقش طراوت را بازی می‌کنند.
  5. عدم شباهت فونت به هر خطی، گوگل را از تعلق به هر کشوری و ملیتی تبرئه می‌کند. این عدم تعلق به معنای جهانی شدن است. دیدن لینک تصویری زیر ساخت این فونت ساده را به خوبی نشان می‌دهد.

کلام آخر

همانطور که مشاهده‌کردید، هر لوگویی حتی اگر متعلق به قوی‌ترین کمپانی‌ها باشد باید همگام با رشد کمپانی بهینه شود. از بهینه‌سازی نشان‌ها نترسید، به عواملی مانند اهداف، فاکتور زمان، چشم‌اندازها و امکانات توجه کنید و سناریو تکامل را طراحی و به روز‌رسانی کنید. پس برای رسیدن به این نگرش، در قسمت‌های بعدی با جزییات بیشتر ی از طراحی لوگوی گوگل آشنا شوید. منبع : سایت بالای‌خط

  • یک برنامه نویس

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی