یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

اهمیت زمان پاسخگویی در صفحات وب

يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹ ب.ظ


پس از این که گوگل از سرعت وب سایت ها به عنوان یکی از پارامترهای الگوریتم های خود در رتبه بندی  و امتیاز دهی استفاده کرد، هر یک از مدیران وب سایت ها دلیل خوبی برای توجه به بارگذاری هر یک از صفحات وب سایت خود پیدا کردند. در گذشته و با توجه به سرعت محدود اینترنت بالا آمدن یک وب سایت با تعداد عکس های زیاد یکی از مواردی است که موجب کندی وب سایت می گردد و حتی گاهی اوقات باعث می شود که برخی از عکس های سایت باز نگردند که در این صورت نیز ظاهر سایت شما زیبا نخواهد بود. در نتیجه  استفاده از تعداد عکس کمتر یکی از اولویت ها در کاهش سرعت بارگزاری وب سایت می باشد.گوگل برای تاکید و گسترش موضوع اخطار سرعت وب سایت ها و اثبات آن، معمولاً به صورت مخفیانه عمل کرده و در حال انجام تغییراتی در الگوریتم آن می باشد
به طور کلی «فاصله زمانی» که درخواست شما برای وب سرور سایت ارسال می شود و نخستین بایت پاسخ به مرورگر شما می رسد «ریسپانس تایم» نام دارد. در واقع این یک بازه زمانی است بین درخواست اول شما، و نخستین پاسخی که دریافت می کنید. هر چه پاسخ وب سرور سریع تر باشد به این معنی است که سریع تر شروع به دریافت اطلاعات می کنید و ریسپانس تایم کوتاه تر است. و اگر به هر دلیلی اطلاعات دیرتر به مرورگر برسند به معنی ریسپانس تایم طولانی تر است. قاعدتا از روی این تعریف به خوبی متوجه می شوید که هر چه ریسپانس تایم سایت شما کمتر باشد بهتر است.

یک بررسی نشان می دهد که ۳۲ درصد کاربران در صورت بد بودن «ریسپانس تایم» ظرف ۱ تا ۵ ثانیه سایت را ترک می کنند. عددی که شاید به نظرتان عجیب بیاید اما واقعیت دارد. کاربران در اینترنت بسیار کم حوصله اند.


هر چند ممکن است شما نتوانید به سرعت شبکه و سرورهای گوگل برسید. (کافی است در نظر بگیرید که Instant Search گوگل چطور کار می کند) اما به هر حال با کمی کار می توانید ریسپانس تایم سایت تان را بهبود ببخشید.

واقعیت این است که از نظر ۴۰ درصد کاربران سرعت باز شدن سایت شما از امکانات اش اهمیت بیشتری دارد. و در کنار بازدید کنندگان موبایل را هم فراموش نکنید. سرعت برای آنها از همه چیز مهم تر است. این بدین معنی است که برای شما به عنوان مدیر وب سایت ارزیابی سرعت وب مهم بوده و برای تعیین اینکه وب سایت شما چقدر در حال نزول در صفحهء نتایج موتور های جستجو می باشد. دلیل آن این است که سرعت لود شدن وب شما پایین تر از دیگر رقبای شما می باشد.

اما بیایید به سه قانون مهم در مورد ریسپانس تایم اپلیکیشن ها توجه کنیم توصیه هایی که در سال ۱۹۶۸ ارایه شده اند اما هنوز هم پابرجا هستند. توجه کنید که این اعداد در مورد ریسپانس تایم اپلیکیشن ها به صورت کلی گفته شده و به طور خاص در مور ریسپانس تایم وب سایت ها نیست. اما دانستن آنها کمک می کند که درک بهتری از رفتار کاربران داشته باشید و البته اگر اپلیکیش موبایل طراحی می کنید این اصول را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

بطور کلی سرعت پایین سایت موجب نارضایتی کاربران و خروج سریع آنها از سایت شما خواهد شد. اگر توجه گوگل به عملکرد کاربران در سایت و نرخ خروج آنها یا همان Bounce Rate را پذیرفته باشیم، به این نتیجه میرسیم که سرعت سایت تاثیر بالایی بر رتبه شما در نتایج گوگل خواهد داشت.

0.1 ثانیه: حداکثر زمانی که کاربر در آن احساس می کند نرم افزار به صورت همزمان در حال پاسخگویی به او است. در این صورت کاربر این حس را دارد که به صورت همزمان در حال کار با اپلیکیشن شما است.

1 ثانیه: حداکثر زمانی که کاربر بدون پرت شدن حواسش روی اپلیکیشن شما تمرکز می کند. هر چند اگر ریسپانس تایم ۱ ثانیه باشد کاربر تاخیر را حس می کند. اما در این بازه زمانی نیاز نیست که فیدبکی به کاربر داده شود. بنابراین در صورت ریسپانس تایم بین 0.1 تا 1 ثانیه نیاز به نمایش فیدبکی به کاربر وجود ندارد. اما کاربر «حس کار مستقیم با اطلاعات» را از دست می دهد.

10 ثانیه: حداکثر زمانی که تمرکز کاربر روی پنجره اپلیکیشن شما باقی می ماند. اگر ریسپانس تایم اپلیکیشن تاخیری بیش از این زمان داشته باشد، کاربر سراغ انجام کارهای دیگر در کامپیوتر می رود و صبر می کند تا کامپیوتر کارش را تمام کند. بنابراین در این صورت باید به کاربر فیدبک نشان داد تا بفهمد چقدر باید منتظر بماند. نمایش فیدبک در صورت وجود تاخیر بسیار مهم است چرا که کاربر دچار سردرگمی خواهد شد. برای مثال وقتی جیمیل را باز می کنید می بینید که یک نوار بارگزاری به شما نشان می دهد که چقدر باید تا لود شدن کامل صفحه صبر کنید.

اما تحقیقات در مورد وب سایت ها نشان می دهد که اینجا تنها ۴ ثانیه وقت دارید. بر اساس این بررسی ها اگر دارای یک فروشگاه اینترنتی باشید و سایت شما سرعت مناسب نداشته باشد با واکنش های منفی زیادی مواجه می شوید و این موضوع روی برند، میزان فروش و رضایت مشتریان تاثیر منفی قابل توجهی می گذارد. در نهایت توصیه شده که هر کاری بکنید تا صفحات شما در کمتر از ۴ ثانیه در مقابل چشم بینندگان تان باشد.

کی مشکلات ناشی از اسکریپت ها این است که آنها دانلود موازی را در مسدود می کنند. در بسیاری موارد برای اجرا شدن یک اسکریپت نیاز است به یک المان DOM دسترسی داشته باشیم پس باید آن المان load شده باشد. در نتیجه عملاً تا load شدن المان DOM مورد نظر اسکریپت اجرا نخواهد شد.

یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۰۴ نشان می دهد که حداکثر صبر کاربران در وب بعد از کلیک روی یک لینک ۵ تا ۸ ثانیه است. جالب است که بررسی ها نشان می دهد هر تغییری در سرعت باز شدن صفحات تاثیر مهمی روی ترافیک سایت دارد. گوگل در یک تحقیق (سال ۲۰۰۶) متوجه شد اگر تعداد نتایج جستجو را از ۱۰ تا به ۳۰ عدد در یک صفحه برساند سبب می شود که سرعت لود صفحه اش از 0.4 ثانیه به 0.9 ثانیه برسد. شاید به نظرتان تغییر بزرگی نباشد اما تحقیق گوگل نشان داد که چنین تغییری سبب می شود ترافیک سایت حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کند! بنابراین گوگل این کار را نکرد.


وقتی گوگل حجم صفحات گوگل مپز را از ۱۰۰ کیلوبایت به حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوبایت رساند حدود ۱۰ درصد افزایش ترافیک را در هفته اول تجربه کرد و در سه هفته آینده بیش از ۲۵ درصد ترافیک این سرویس رشد کرد. تحقیق آمازون نشان داد که به ازای هر ۱۰۰ میلی ثانیه در افزایش لود صفحات، این شرکت با ۱ درصد رشد فروش مواجه می شود.


احتمالا خواندن همه اینها سبب می شود که بیشتر روی این موضوع فکر کنید که روی افزایش سرعت وب سایت تان کار کنید. فکر درستی است و البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که این یک کار دایمی است. شما همیشه باید سرعت سایت و بازدهی آن را زیر نظر داشته باشید و مشکلات را رفع کنید. در مطالب آینده سراغ این موضوع خواهیم رفت که چگونه در عمل روی افزایش ریسپانس تایم و سرعت لود شدن صفحات کار کنیم.

  • یک برنامه نویس

سرعت سایت

طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی