یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

یادگیری علوم کامپیوتر

در این مجله به آموزش های مختلف حوزه فناوری میپردازیم

علوم کامپیوتری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و به روز رسانی است. در این مجله سعی خواهیم کرد مباحث مختلفی در این حوزه را بررسی و آموزش های مفیدی را ارایه دهیم

پیوندهای روزانه

قانون های برای ساخت و تکامل یک اپلیکیشن موبایل

پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۳۷ ق.ظ

اپلیکیشن موبایل

این روزها همه در مورد اپلیکیشن های موبایل صحبت می کنند. شما هم به این موضوع علاقمند می شوید و سراغ ساخت اپلیکیشن موبایل تان می روید. مقدار زیادی وقت و هزینه صرف آن می کنید اما در نهایت اپلیکیشن شما چیزی نمی شود که از ابتدا تصورش را داشتید. هر چند از عهده کارهای مورد نظرتان برمی آید، اما می بینید که کسی از آن استفاده نمی کند. در واقع این به این معنی است که اپلیکیشن شما در عمل کار نمی کند. اما چه مشکلی وجود دارد که نتیجه کار با موفقیت مواجه نمی شود؟

دانستن قوانین موفقیت یک اپلیکشن، آینده کاری شما را مشخص می کند. مهم نیست که قرار است اپلیکیشن شما چه کند. مهم این است که ساخت اپلیکیشن موبایل سفری است که نیاز به تجربه و تلاش زیاد دارد.

در اینجا سراغ بررسی تجربیات Xtreme Labs می رویم. شرکتی که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و به شرکت های مختلفی در سراسر جهان کمک می کند تا چطور در دنیای محصولات موبایل به موفقیت برسند.


وقتی در مورد موفقیت یک اپلیکیشن موبایل صحبت می کنیم باید به ۳ مرحله مختلف توجه کنیم: اکتشاف، محصول و کارایی. در زیر این سه مرحله، ۸ قانون برای ساخت و توسعه اپلیکیشن موبایل وجود دارد که امروز به آنها می پردازیم.


مرحله اکتشاف:

در این مرحله به سوالات مهمی در مورد کاربرد اپلیکیشن پاسخ می دهیم و این قوانین را مد نظر داریم:


۱- یک چرخه عمر برای موفقیت اپلیکیشن مشخص کنید

ورود به دنیای موبایل یک هوس کوتاه مدت نیست و یک تغییر دایمی به سوی دنیایی جدید به حساب می آید. مهم است که از این زاویه به آن نگاه کنید و در درون خود یا شرکت تان این قابلیت داخلی را به وجود بیاورید.

خطای بزرگی است اگر دید کوتاه مدت داشته باشید. اغلب شرکت هایی که می خواهند یک اپلیکیشن موبایل بسازند اینگونه فکر می کنند: خب ما یک اپلیکیشن موبایل نیاز داریم. یک برنامه نویس استخدام می کنیم و اپلیکیشن آماده می شود. کار به پایان رسید. این بزرگ ترین اشتباهی است که می توان مرتکب شد که به اپلیکیشن موبایل تان به عنوان یک پروژه کوتاه مدت نگاه کنید.


۲- به دنبال سناریوهایی باشید که به درد دنیای موبایل می خورند

در مقابل وسوسه تبدیل وب سایت تان به اپلیکیشن موبایل مقاومت کنید. باید با دقت انتخاب کنید که کدام فعالیت ها و امکانات سایت شما برای کاربران اپلیکیشن موبایل مناسب هستند.

اینکه نسخه دسکتاپ اپلکیشن تان را مستقیما به موبایل تبدیل کنید اشتباه است. نگویید ما ۳۷ امکان مختلف در نسخه دسکتاپ داریم و حالا باید این ۳۷ امکان را در اپلیکیشن موبایل قرار دهیم.

باید مشخص کنید که سناریوهای اصلی اپلیکیشن شما چیست؟ اگر کاربر اپلیکیشن شما در ایستگاه اتوبوس است آیا می تواند در همان زمان کوتاه عملیاتی را با اپلیکیشن انجام بدهد؟ اینجا شرایط کاملا با زمانی که کاربر پشت کامپیوترش نشسته متفاوت است.


۳- یک هدف تجاری شفاف داشته باشید

هر شرکتی رشد ترافیک از سوی دستگاه های موبایل را می بینید و به همین خاطر همه عجله دارند که کاری برای کاربران موبایل بکنند. اما هر کاری که برای کاربر می کنید باید به تجارت خودتان هم کمک کند.

یکی از مهمترین سوالاتی که باید در مرحله «اکتشاف» پاسخ اش را پیدا کنید این است که چطور می توان به درآمد مالی از این اپلیکیشن رسید. آیا پاسخی برای آن دارید؟


۴- ابزارهای اندازه گیری فراموش نشود

ابزارهای مختلفی برای بررسی میزان کاربرد اپلیکیشن شما وجود دارد. آنقدر زیاد که ممکن است نتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اما بهترین سیاست این است که اطلاعاتی شفاف از میزان درآمد و دیگر آمار مهم جمع آوری کنید. اطلاعاتی مهم مانند تعداد دانلود، تکرار استفاده از اپلیکیشن، به اشتراک گذاری، بررسی های کاربران و میزان معرفی اپلیکیشن شما توسط سایت ها.

اینها نشان می دهد که چقدر موفق عمل می کنید. گاهی اوقات اهداف تجاری در میان آمار رشد اپلیکیشن گم می شود. خیلی اوقات نمی دانید که چه آماری مهم است. اما وقتی در همان ابتدا اهداف را مشخص کرده باشید، پایش آنها سخت نخواهد بود.


مرحله محصول:

در این مرحله تمرکز اصلی روی ساخت اپلیکیشنی است که اهداف مشخص شده را برآورده می کند.


۵- بهبود و توسعه دایم فراموش نشود

در حالی که گفته می شود ساخت هر نرم افزاری با روش های «چابک» بهتر خواهد بود، این موضوع هنگام ساخت اپلیکیشن های موبایل ارزش بیشتری پیدا می کند.

اگر قرار است نوشتن اپلیکشن شما سه ماه طول بکشد هر هفته یک نسخه جدید از آن بسازید و در اختیار گروه تست قرار بدهید. آنها با امکانات ساخته شده کار می کنند و فیدبک‌شان کمک می کند تا ادامه مسیر را به جلو بروید.

باید یاد بگیرید که نسخه های اولیه را به سرعت درست کنید و در اختیار کاربران تست قرار بدهید تا هر چه سریع تر و در همان ابتدای کار فیدبک دریافت کنید.

۶- در برابر HTML5 و اپلیکیشن های کراس پلتفرم با احتیاط باشید

در تئوری به نظر خوب می آیند. یک بار اپلیکیشن تان را میسازید و روی همه سیستم عامل های موبایل به خوبی کار میکند. اما ممکن است تجربه کاربری که دنبالش هستید را به شما ارایه ندهند. فراموش نکنید که برنامه نویسی با زبان Native همان سیستم عامل، تجربه کاربر بهتری در اختیار می گذارد.

سناریوهای خودتان را بررسی کنید. چه کارایی و سرعتی از اپلیکیشن تان انتظار دارید؟ رابط کاربر شما چقدر انعطاف پذیر است؟ پاسخ این سوال ها مشخص می کند که از چه فناوری برای برنامه نویسی استفاده کنید. معمولا وقتی با دقت به آنها فکر کنید، استفاده از زبان های برنامه نویسی Native را به HTML5 ترجیح می دهید.

مشتری ها معمولا می گویند: قرار است اپلیکیشن ما کراس پلتفرم باشد. یعنی روی اندروید، آی او اس و ویندوزفون کار کند. بنابراین آن را با HTML5 اجرا می کنیم.

شرکت Xtreme Labs می گوید ما معمولا ۴ تا ۸ هفته وقت صرف می کنیم و یک نسخه دمو از اپلیکیشن با HTML5 آماده کرده و آن را به مشتری نشان میدهیم. تقریبا تمام آنها وقتی بازدهی و رابط کاربر را می بینند می گویند، نه! از این اپلیکیشن خوشمان نمی آید و می خواهیم از زبان برنامه نویسی Native استفاده کنیم.


مرحله کارایی:

در این مرحله روی بهبود و افزایش کارایی اپلیکیشن تمرکز می کنیم.


۷- یک چرخه دریافت فیدبک دقیق بسازید

برنامه نویسی و تست به پایان رسیده و حالا اپلیکیشن شما در اپل استور، گوگل پلی یا بازارهای مختلف اندروید قرار گرفته. یک جریان ارزشمند از اطلاعات به سوی شما سرازیر می شود. نظرات کاربران، نقد و بررسی، توییت ها، آمار استفاده و…

حیاتی است که بدانید کدام بخش از اپلیکیشن شما بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. آیا کاربران در استفاده از بخشی از اپلیکیشن مشکل دارند؟ آیا هنگام استفاده سردرگم می شوند؟ آیا بخش هایی وجود دارد که کسی اصلا سراغشان نرفته؟ آیا این بخش ها درست دیده نمی شوند یا اصلا بی ارزش بوده اند؟

باید یک سیستم قابل اعتماد و دقیق داشته باشید که همه موارد را جمع آوری کرده و به دقت به تک تک آنها بپردازید. همانطور که گفتیم اپلیکیشن موبایل چیزی نیست که آن را افتتاح کنید و بگوید خب همه چیز تمام شد. تازه از اینجا چرخه جدیدی از زندگی اپلیکیشن شما آغاز می شود که سرنوشت آن را تعیین می کند.


۸- روی بازاریابی و تبلیغ سرمایه گذاری کنید

اینکه اپلیکیشن تان را در اپ استور قرار بدهید برای موفقیت آن کافی نیست. باید یک استراتژی خوب برای رساندن آن به قشر هدف تان داشته باشید. چطور می خواهید کاربران را ترغیب به دانلود اپلیکیشن بکنید؟
باید این هدف را داشته باشید که جزو ۱۰ اپلیکیشن برتر در دسته خودتان باشید. روی تبلیغات و معرفی آن در شبکه های اجتماعی وقت بگذارید. فراموش نکنید که بازاریابی بخش مهمی از موفقیت اپلیکیشن شما است.

  • یک برنامه نویس

mobile

اپلیکیشن

برنامه موبایل

موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی