اهمیت برای کاربر و تجربه کاربری بهتر
تجربه کاربری به شما گوشزد میکند که میزان رضایت مشتری از محصول خریداری شده، از همان لحظه اول یعنی از لحظه ورود به فروشگاه/وب سایت و … در درجه اهمیت فوق العاده بالایی قرار داشته و شما بایدبه این مساله توجه کافی داشته باشید. همچنین تجربه کابری اصول ثابتی ندارد که در یک کتاب نوشته شود و بعد از خواندن آن کتاب و یادداشت برداشتن نکات مهم، خود را متخصص تجربه کاربری بدانید. تجربه کاربری با علوم مختلفی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، مهندسی، طراحی، اصول نگارش، طبقه بندی اطلاعات، کاربردپذیری و … سر و کار دارد.
همه ما رویاهای بسیار داریم و ایدههایی که از نظر خودمان خارقالعاده است. اما ممکن است از نظر دیگران اینطور نباشد برای همین است که آغاز یک ایده کسب و کار باید همان فاز اول طراحی تجربه کاربری یعنی شناخت مخاطب و پیدا کردن دید وبینش درست از نیاز، خواسته و تقاضای او باشد. برای همین است که کسب و کارهای مطرح امروز از ایده های عجیب آغاز نشدهاند،.حتی گاهاً ایدههایی کسل کننده داشتهاند که در مرحله اول به نظر مناسب نیز نمیآمدند.
اگر بخواهیم یک مثال از نمونه یک کار خوب در حوزه تجربه کاربری بیان کنیم میتوان به محصولات اپل اشاره کرد. محصولاتی که حاصل نیازسنجی دقیقی بوده و به شکلی به شدت کاربردپذیر و زیبا طراحی شده اند.
شرکتهای زیر، به طور مشخص در حوزهی طراحی تجربهی کاربری زبانزد بوده و موفق عمل نمودهاند:
-
Netflix
دقیقا همان فیلمهایی را اجاره میدهد که سایر سرویسهای اجارهی آنلاین فیلم عرضه میکنند، اما آنها این خدمت را به آسانترین شکل ممکن ارائه نموده و بهرهمندی از آنرا برای همه و از هر مکانی ممکن ساختهاند. همچنین تمام تلاش خود را برای ارائهی بهترین پیشنهادها به کاربرانشان به کار بستهاند.
آنها موفقیتشان را مدیون حذف کردن مشکلی هستند که تقریبا تمامی رقبایشان به آن گرفتارند: جریمهی دیرکرد
گاهی برای دستیابی به یک تجربهی کاربری قابل قبول، نیاز به افزودن چیز جدیدی نیست و تنها کافیست برخی از اضافات را حذف کرد! Netflix مسالهی جدیدی را حل نکرد، بلکه تنها یکی از مشکلات قدیمی حوزهی کسب و کارشان را شناسایی و مرتفع نمود.
-
Zappos
یکی از مرسومترین محصولاتی که بتوانید تصور کنید را میفروشد: کفش! با این تفاوت که آنها توانستند بزگترین مشکلی که شرکتها و فروشندههای آنلاین دیگر در این حوزه به آن دچارند را در حل نمایند: خدمترسانی.
با ارائهی خدمات عالی به مشتریان، توانستند خود را برجسته ساخته و بدرخشند.
خدمترسانی به مشتری (مخاطب)، یکی از قدیمیترین مشکلات مرتبط به کسب و کار است. در هر زمانی، ارائهی خدمات ارزمنده و کارآمد، تجربهی کاربردی فوقالعادهای را به همراه خواهد داشت.
-
JetBlue
یک کار ساده انجام داد: آنها صفحهی نمایش اختصاصی را برای هر مسافر به عقب صندلیهای ناوگان هوایی خود اضافه کردند. تکنولوژی بکار گرفته شده در این تغییر، چیز جدیدی نبود. اما "در کنترل داشتن تفریحات هنگام پرواز" تجربهای نو بود که آنها به مسافرینشان ارائه کردند و اینگونه توانستند تجربهی پرواز را برای مسافرینشان لذتبخش تر سازند.
این شرکتها، مشکلات آینده را حل نکردند، بلکه به رفع مشکلات بدیهیِ موجود پرداختند.
در نهایت میتوان گفت تجربه کاربری برابر با احساس و کاربرد پذیری برابر با عملکرد است. اینکه یک سامانه کاربرد پذیر باشد به این معنا نیست که حتماً تجربه کامل و عالی را برای کاربرانش خلق کرده است.