تبلیغات کلیکی چیست و راه حل های بهینهسازی کمپینهای تبلیغات کلیکی
Pay Per Click به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است که مخفف آن PPC می باشد. در واقع آن دسته از تبلیغاتی که به ازای هر کیلیکی بر روی تبلیغ از بودجه تبلیغ کننده کم می شود را تبلیغات کلیکی می گویند.
تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو
یکی از روش های رایج و البته موثر در تبلیغات، تبلیغات در موتور های جستجو می باشد. پرداخت هزینه تبلیغات در این روش مقداری متفاوت از دیگر روش هاست. در این روش میزان مبلغ پرداختی بر اساس تعداد کلیک ها بر روی تبلیغ براورد می شود. برای انجام اینگونه تبلیغات شما باید با یک سری از واژگان آشنا شوید.
PPC مخفف عبارت " Pay Per Click " یک نوع پشتیبانی از تبلیغات آنلاین و بازاریابی اینترنتی است که بر روی طیف گسترده ای از وب سایت ها، از جمله موتورهای جستجو، که در آن تبلیغ کننده گان فقط در صورت کلیک کاربر بر روی آگهی، هزینه پرداخت می کند. از این رو به آن، 'پرداخت به ازای هر کلیک' می گویند.
در تعریفی مختصر PPC یک راه حل مقرون به صرفه برای جلب توجه مخاطبان هدف به سایت شما است در حالی که سایر استراتژی های بازاریابی اینترنتی برای دریافت رتبه طبیعی به تدریج به سایت شما کمک می کند.
به عبارتی، تبلیغات PPC مانند یک مزایده و حراج بی صدا کار می کنند. تبلیغ کنندگان پیشنهادات را بر روی کلمات کلیدی یا عباراتی که فکر می کنند مخاطبان در قسمت جستجو برای پیدا کردن یک محصول خاص آنها را تایپ می کنند، قرار می دهند. هنگامی که کاربر در یک متن جستجو کلمات کلیدی تبلیغ و یا کلمات مرتبط با آن را تایپ می کند و یا از سایتی بازدید می کند که محتوای آن با کلمات کلیدی تبلیغ در ارتباط است ممکن است تبلیغات PPC ظاهر شوند. در موتورهای جستجو، یک تبلیغ PPC به طور کلی بالا و یا در سمت راست نتایج جستجو قرار دارد که به راحتی قابل مشاهده است. در انواع دیگر وب سایت ها، تبلیغات PPC ممکن است در محلی که طراح سایت تعیین کرده است که بیشتر به نفع سایت و تبلیغ کننده خواهد بود قرار بگیرد.
برای فرق قائل شدن بین تبلیغات PPC با نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده شده در صفحه، موتورهای جستجو اغلب تبلیغات PPC را تحت عنوان "تبلیغات حمایتی" یا "لینک حمایت شده" قرار می دهند. به طور کلی، تبلیغات PPC برای کاربران وب و تبلیغ کنندگان به طور یکسان مفید می باشد.
1. کلید واژه (Keyword)
کلماتی را که کاربران برای پیدا کردن نتایج مطلوب در موتورهای جستجوگر سرچ می کنند را کلید واژه گویند. در تبلیغات کلیکی قیمت کلماتی که بیشتر جستجو میشوند با سایر کلمات یکسان نیست و رنج قیمتی این کلمات که رقابت در آن ها زیاد است مسلما گرانتر هستند. قیمت گذاری بر روی keyword Bidding باید درست تعیین شود چرا که اگر قرار باشد بهای زیادی بابت کلید واژه ها انتخاب شده متقبل شویم به طور قطع بودجه تبلیغات سریعتر به اتمام می رسد.
2.نمایش (Impression)
تعداد شمارش نمایش کلید واژه که به ازای جستجو کلید واژه ها محاسبه و دیده می شوند .
3.کلیک (Click)
به اقدامی که کاربر برای مشاهده سایت مقصد پس از دیدن تبلیغ اتجام میدهد را کلیک می گویند. اصطلاح CPC) Cost Per Click) را برای تبلیغاتی که مبلغ پرداختی به ازای هر کلیک محاسبه می شود بکار می برند.
4.نرخ کلیک به ازای تعداد نمایش (CTR)
Click Through Rate نرخ هر کلیک را بر اساس تعداد نمایش تبلیغ محاسبه نشان می دهد. فرمول محاسبه آن به صورت زیر است:
تعداد کلیک ÷ تعداد نمایش تبلیغ = CTR
5.صفحه فرود (Landing Page)
صفحه ای که حاوی درخواست ویا تقاضا فعلی برای انجام گرفتن است به نمایش می گذارد را صفحه فرود می گویند. در واقع صفحه فرود اولین صفحه ایست که کاربر پس از کلیک مشاهده خواهد کرد. در اینگونه از تبلیغات به متنی که در صفحه فرود قرار می گیرد باید توجه زیادی شود. به عنوان مثال متن تبلیغی در خصوص محصول خاصی است ولی درصفحه فرود کوچکترین اشاره ای به آن محصول نشده است.
در تبلیغات کلیکی لزومی وجود ندارد که صفحه اصلی را به عنوان صفحه فرود تعیین کنیم.
5 راه برای بهینهسازی کمپینهای تبلیغات کلیکی
به اکثر کسبوکارهای نوپا و توسعه یافته ثابت شده که تبلیغات کلیکی میتواند بخش بزرگی از نیازهای دیجیتال مارکتینگ آنها را برآورده کند. ولی خیلی از کسبوکارها هم هستند که بدون هیچ دلیل مشخصی از دید خودشان، از تبلیغات کلیکی کلیکی نتیجه مطلوبی نمیگیرند. در ادامه به ۵ راه اشاره میکنیم که بواسطه آنها میتوانید بهینهسازی کمپینهای تبلیغات کلیکی خود را صورت دهید.
برای هر کمپین تبلیغاتی خود، بنرهای منحصر به فرد طراحی کنید:
همیشه در نظر داشته باشید که در حال حاضر مخاطبان شما میخواهند که از آخرین محصولات و خدمات شما مطلع باشند . این مورد فقط به فعالیت درون شبکههای اجتماعی محدود نمیشود؛ بلکه در تبلیغات کلیکی هم لازم است که با آغاز هر کمپین جدید، یک ایده و کمپین جدید به مخاطبان خود نشان دهید. هیچ وقت فروشهای ویژه خود را دست کم نگیرید؛ زیرا ایدههای سادهای برای تبلیغات هستند که به راحتی روی نرخ تبدیل شما تاثیر مثبت چشمگیری میگذارند.
همیشه سئو و تبلیغات کلیکی مکمل هم هستند:
سئو و تبلیغات کلیکی یک رابطه خیلی نزدیکی با هم دارند. حتما پیش آمده که پس از دیدن تبلیغی، نام کمپانی آگهیدهنده را جستجو کردهاید. یا اینکه کمپانیای که قبلا در جستجوهای خود دیده بودید را در یک بنر دیدهاید و روی آن کلیک کردهاید. این نشان میدهد که سئو و تبلیغات کلیکی، مستقیما روی بازدهی همدیگر تاثیر میگذارند. پس لازم است همواره روی بهینهسازی هر دو آنها کار کنید.
بهینهسازی صفحه فرود:
صفحه فرود یکی از مهمترین المانهای مهم تبلیغات کلیکی است که میتواند در موفقیت کمپین تعیین کننده باشد. در بررسی مطالعاتی ما، مشخص شده که حدود ۷۰% کمپینهای PPC به خاطر ایرادات درون صفحه فرودشان شکست میخورند.
زمان و بهرهوری از موقعیت جغرافیایی را همیشه در نظر بگیرید:
زمان بندی کمپین شما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل همیشه میگویند که زمان شروع و پایان کمپین خود را مشخص کنید. مثلا اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، بهترین زمان برای ایجاد کمپین مربوط به لوازم تحریر، شهریور ماه است. از سوی دیگر لازم است که موقعیت جغرافیایی را همیشه در نظر بگیرید. مثلا لوازم اسکی در جنوب کشور فروش قابل توجهی ندارند و به همین خاطر بهتر است که فقط قسمت شمالی کشور را مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید.
استفاده از امکاناتی که آژانسهای تبلیغاتی ارائه میدهند
هر یک از آژانسهای تبلیغاتی امکاناتی به آگهیدهندگان ارائه میدهند که بواسطه آنها میتوانند کمپینهای متفاوتی داشتهباشند. برای مثال هدفگیری مجدد یکی از هدفمندیهای موثری به حساب میآید که اخیرا در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. هدفگیری مجدد، نمایش تبلیغ به کاربرانی است که قبلاً به وبسایت شما آمدهاند و منجر به بازگشت آنها به وبسایت شما میشود.
هر یک از راههایی که در بالا ذکر شد، به تنهایی موفقیت کمپین PPC شما را تضمین نمیکنند و لازم است که به صورت موازی روی آنها کار کنید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید.
تبلیغات کلیکی نقشی تعیینکننده در دنیای آینده بازاریابی اینترنتی
به منظور شناخته شدن برندتان میبایست کمی هوشمندانهتر عمل کنید. یکی از راههای هوشمند عمل کردن در این زمینه استفاده از تبلیغات هدفمند است. در دنیای امروز اکثر شرکتهای موفق تبلیغاتشان را متناسب با مشتریها سفارشیسازی میکنند و در نتیجه احتمال کلیک خوردن تبلیغات بسیار افزایش مییابد. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است، تصور کنید در گذشته تنها یک پیام تبلیغاتی برای انبوهی از مصرفکنندگان فرستاده میشد و در نتیجه تنها تعداد کمی از آنها مورد پذیرش قرار میگرفت. اما امروز با انتخاب بازار هدفمند برای تبلیغات برای هر گروه خاصی از مشتریان براساس پیشبینیهای انجام شده از علایق آنها، تبلیغات خاصی در نظر گرفته شده و ارسال میشود.
تبلیغات Pay-Per-Click، آینده بازاریابی اینترنتی.
تبلیغات Pay-Per-Click، به این معناست که بازاریابان با کلیک هر مشتری دادههای مربوط به آن مشتری را استخراج نمایند و سپس این اطلاعات را تحلیل کرده و برای هر مشتری دقیقا مطابق با علایق و خواستههایش تبلیغات کنند. پیش از این ما در مورد تبلیغات گروهی صحبت کردیم، اما مقصودمان در این مطلب ارائه تبلیغات انفرادی است به صورتی که برای هر مشتری به صورت جداگانه تبلیغات اختصاصی ارسال شود.