بازاریابی ایمیلی و تاثیر در کسب و کارها
زمانی که شما میخواهید ایمیلی را ارسال کنید، باید موارد بسیاری را در نظر بگیرید و ببینید آیا دریافت کنندگان نامهی شما به آن چیزی که شما برایشان میفرستید علاقه ای دارند یا خیر. در این صورت است که علاوه بر افزایش کیفیت بازاریابی شما، کسی را هم از کار خود آزرده نکرده اید. برای برقراری یک ارتباط قوی باید به علاقه کسانی که میخواهید برایشان نامهای ارسال کنید، توجه ویزهای نمایید.
از اصولی که بر این مبنا باید در بازاریابی خود استفاده کنید، گذاشتن یک پیوند در نامههای خود برای حذف اشتراک آنهاست. کسانی که نامهی اول شما را دریافت میکنند، شاید دیگر نخواهند از شما نامهی دیگری داشته باشند. پس بهتر است با کلیک بروی لغو عضویت، درخواست کنند از شما نامهای دریافت نکنند. در غیر این صورت، اگر نامه ها به صورت توده ای و اجباری ارسال شوند، مطمئن باشید که فروشی نخواهید داشت و برای بلند مدت کسب و کار خود را بد نام میکنید.
شما در نامه هایی که ارسال میکنید، باید به عوامل زیادی توجه کنید تا توجه کاربران را به خود معطوف کنید. مراحل کار از علاقه مند شدن برای کلیک بروی ایمیل شما شروع میشود. آنها اول باید با دیدن عنوان و فرستندهی نامه، علاقه مند به موضوع نامهی شما شوند. پس از آن، باید با استفاده از فنون مختلف اقدام به جلب نظر آنها در متن یا گرافیک نامه کنید. این کار باعث میشود که در نهایت آنها کاری را که شما میخواهید را انجام دهند.
هدف بازاریابی ایمیلی
همیشه در بازاریابی ایمیلی هدف فروش محصول نیست. خیلی اوقات شاید اولویت کار شناخت علامت تجاری یک شرکت یا سازمان به عموم باشد که به صورت بازه زمانی بلندمدت باعث افزایش سود میشود. شاید شما با ارسال نامههای تودهای قصد عضویت در خبرنامه سایتتان را داشته باشید. که این مورد هم جزء موارد غیر مالی است. یا حتی با این کار خواستار افزایش بازدید سایت یا وبلاگ هستید. چیزی که مشخص است، این است که برای ارسال نامه در بازاریابی ایمیلی باید به هدف کار خیلی دقت کرد. اولین گامی که در این کار بر میدارید، تعیین هدف باشد. شما باید بدانید که از انجام این کار چه چیری میخواهید عاید شما شود.
پس از آن باید از ابزار مناسب استفاده کنید. امروزه اسکریپت و برنامههای تحت وب و تحت میز کار بسیاری برای امر بازاریابی ایمیلی وجود دارد که البته شاید خیلی از انها هم رایگان نباشند. ولی شما باید گزینهای را انتخاب کنید که به درد کار شما میخورد. البته حرفهای بودن آن برنامه بازاریابی هم بسیار مهم است که از نکات ظریف و حساس بازاریابی تبعیت کند. در این سایت تعدادی از آنها معرفی میشود.
لیست ایمیل
به جمع آوری آدرسهای ایمیل برای ارسال نامه های تبلیغاتی، ساخت لیست ایمیل می گویند. این اولین کاری است که باید انجام دهید. البته اگر شما بازاریابی ایمیلی خود را به یک شرکت دیگر بسپارید، آنها این کار را از قبل انجام داده اند. بهترین روش جمع آوری یک فهرست بلند والای ایمیل، استفاده از علایق اشخاص است که این کار سبب تقدیم نشانی ایمیل آنها به صورت داوطلبانه میشود.
زمانی که یک سایت راه اندازی میکنید، بهتر است در آن قسمتی را قرار دهید تا آنها در خبرنامه شما عضو شوند و محصولات و مقالات شما را در ایمیل خود دریافت کنند. بدین صورت آنها به صورت داوطلبانه از شما درخواست ایمیل کردهاند. حال شما میتوانید از ای فهرست ایمیل به درستی استفاده کنید.
ارسال ایمیل انبوه
مفهوم ارسال ایمیل انبوه به این معنی نیست که شما به هر تعداد که دوست داشتید و به هر کسی که خواستید ایمیل بفرستید. این کار علاوه بر غیر اخلاقی بودن، سبب خراب شدن وجه حرفهای شما هم میشود. شما باید ارسال را به صورت هدفمند انجام دهید و همانطور که گفته شد، تا جایی که امکان دارد، امکان لغو عضویت را در نامههای خود قرار دهید. هیچ چیز بدتر از این نیست که کسی به صورت اجباری ایمیل های تبلیغاتی شما را دریافت کند و چند تا فحش هم به شما بدهد.
برای ارسال میتوان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. حتماً تا به حال بسته های ارسال ایمیل و نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی بسیاری را دیدهاید و اطلاعاتی در این باره کسب کرده اید. باید گفت، شما حتماً باید به کارایی آن اطمینان حاصل کنید و اصول اساسی را هم در نظر بگیرید.
عوامل موفقیت در بازاریابی ایمیلی
خیلی از عوامل هستند که به شما در موفقیت ایمیل مارکتینگ کمک میکنند. باید به آنها توجه کنید. مثلاً در نامهی شما باید حتماً به جذاب و سبک بودن آن توجه کنید. اگر نامه ای که میفرستید، بی کیفیت و دارای اشتباهات املایی و دستور زبانی بسیاری باشد، چطور انتظار دارید که دریافت کننده به حرفه ای بودن شما شک نکند!
این یک یک مورد بود که باید در بازاریابی ایمیلی در نظر میگرفتید. شما باید به عنوان یک بازاریاب به آمار و ارقامی که از این کار بدست میآورید هم توجه کنید. با توجه به این آمار و ارقام است که میتوانید فروش خود را در هر بار بالاتر از قبل ببرید. اگر الان از یک قالبی استفاده میکنید که باعث کاهش تعداد باز شدن نامه ها توسط خوانندگان شد، شما باید به این مورد توجه کنید که مواردی که در این قالب استفاده شده است، اصلاً جذاب و کارا نمی باشد و شما باید از یک قالب و طرح رنگ بندی دیگری استفاده کنید. این یک نمونه از استفاده آمار و ارقامی بود که معمولاً میتوانید با همان نرم افزار ارسال کننده ایمیل بدست آورید.
در نهایت برای شروع ما به شما آموزشهایی را پیشنهاد میکنیم که سبب افزایش اطلاعات شما در زمینه بازاریابی میشود. بهتر است اول کار، با تمام فنون آشنا شوید و یادگیری را از همین جا شروع کنید. این سایت به شما محصولات خوبی را برای بازاریابی ایمیلی به شما توصیه میکند که سعی شده است کالاها از اعتبار و کیفیت خوبی برای شما برخوردار باشد. برخی از کالاها آموزشی هستند که شدیداً توصیه میشود قبل از شروع کار ایمیل مارکتینگ از آنها استفاده کنید. برخی دیگر ابزارهای ارسال ایمیل گروهی اند، که روی هم رفته باعث افزایش فروش و موفقیت شما در امر بازاریابی میشوند.
همواره درنظر داشته باشید که راههای بسیاری برای نگه داشتن مخاطب در بازاریابی ایمیلی وجود دارد که کاملا در مسیر احترام به آنها قرار دارد. اگر شما هم راهکار مناسبی دارید، خوشحال میشویم تا در بخش نظرات همین پست آن را به اشتراک بگذارید.
نوشتن و گردآوری یک ایمیل خوب با هدف فروش یک هنر به حساب میآید. تلاش برای انتقال یک پیام صحیح برای ایجاد موقعیت فروش و راهنمایی کردن مخاطب به سمت وارد شدن به عملیات خرید، کاری است که به راحتی صورت نمیگیرد و هر فردی که روی بازاریابی ایمیلی به فعالیت میپردازد، باید به شدت روی یک سری نکات تمرکز کند.
اولین نکته در این است که هر چه قدر هم که ایمیل شما خوب باشد، وقتی که در زمان نامناسب ارسال شود، مطمئن باشید که سریعا توسط مخاطب به سطل آشغال سرویس ایمیلش منتقل خواهد شد. زمان مناسب ارسال ایمیل فقط با تست کردن به دست میآید و به طور مشخص نمیتوان در مورد این موضوع صحبت کرد.
اخیرا وبسایت ایمپلیست، تحقیقاتی انجام داده که در نتایج آنها مشخص شده ایمیلهایی که تیتر آنها بیش از ۱۰ واژه دارد بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و در جامعه آماری این تحقیق، ۴۶% به چنین ایمیلهایی واکنش نشان دادهاند. در صورتی که ۲۶% دیگر فقط با ایمیلهایی تعامل داشتند که تیترش دارای ۶ واژه یا کمتر بوده.
در ادامه تحقیقات صورت گرفته روی این جامعه آماری مشخص شده که ۴۰ درصد آنها، با ایمیلهایی وارد تعامل شدهاند که شامل بیش از ۵۰۰ واژه بوده.
در کل تمام این نتایج بر اساس تستهایی بدست آماده که توسط ایمپلیست صورت گرفتهاند و هر کسی میتواند چنین تستهایی را انجام داده و رفتار مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کند. پس همیشه در نظر داشته باشید که میتوانید محتوا و زمان ارسال ایمیلهای خود را تست کرده و سپس یک تصمیم برای اعمال تغییر در آنها بگیرید. ایمیلهای حاصل از این تستها مستقیما روی فروش شما تاثیر گذاشته و سبب میشوند که مخاطبان خود را راحتتر از طریق ایمیل جذب کنید.
لغو اشتراک در بازاریابی ایمیلی
یکی از دغدغههای کسبوکارها این است که چگونه برای ایمیلهای خود، مشترکانی پیدا کنند که مخاطب هدف آنها بوده و میتوانند درآینده با پیاده سازی یک استراتژی به مشتریهای آنها تبدیل گردند. راههای بسیاری برای رفع این دغدغه وجود دارد؛ ولی مهم اینجاست که پس از مشترکگیری، آیا محتوای شما به کار مشترکتان میآید؟ آیا مشترک میتواند آنچه که میخواهد را در خبرنامههای شما بیابد؟ هنگامی که جواب چنین سوالاتی منفی باشد، بیشک مخاطب سعی میکند اشتراک خود را لغو کند. حتی ممکن است که این لغو به خاطر نبود علاقمندی فرد به محتوای شما صورت بگیرد. در اینجا لازم است که هر کسبوکاری به مخاطب احترام گذاشته و برای او راهی را قرار دهد که فرد به راحتی اشتراکگیری را لغو کرده و از طرفی دریابد که مشکل آن فرد چه مواردی را شامل میشده تا بلکه بتواند آنها را حل کند. از این رو در این مطلب در مورد یک صفحه مناسب برای لغو اشتراکگیری صحبت خواهیم کرد که هم برای مخاطب مفید بوده و هم میتواند به بهبود محتوای هر کسبوکاری کمک کند:
برای اینکه مشترکان با کیفیتتری داشته باشید، بهتر است که به هیچ وجه اشتباهات زیر را در بازاریابی ایمیلی مرتکب نشوید:
-پنهان کردن دکمههای اشتراکگیری
-استفاده از فرمهایی برای اشتراکگیری اجباری
-اجبار در وارد کردن نام کاربری و رمز عبور برای اشتراکگیری
-استفاده از راهکارهای غیر مجاز برای مشترک کردن مجدد یک فرد که قبلا اشتراکش را لغو کرده
در ادامه به چهار مورد اشاره میکنیم که با انجام دادن آنها، هم به کاربرانی که قصد لغو اشتراک دارند احترام گذاشته و از طرفی هم میتوانید اطلاعاتی بدست آورده که بهرهوری از آنها سبب ماندن دیگر کاربران شما شود:
۱-از مشترکان خود بپرسید که چه چیزی از شما انتظار دارند و دلیل آنها برای لغو اشتراک چیست
۲-به کاربران خود این امکان را دهید که به صورت دلخواه میان دستهبندی مطالب شما، خبرنامه دریافت کنند
۳-به برند و صفحه لغو اشتراک خود، جان دهید
۴-در صفحه لغو اشتراک خود از فرمهای هوشمند بهره ببرید